Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4513
Hei, mammaen min har lyst til å skrive en slags dagbok på pcen hennes...
Siden pcen er en familie pc så lurer jeg på hvordan jeg kan kryptere en mappe på mac pc-er, operativsystemet er mac os x 10.6.7
Også lurer jeg på om dere har noen anbefalte skriveprogrammer.
Hjemmemappen kan krypteres: -menyen -> Systemvalg... -> Sikkerhet -> FileVault

Bare til tekst? Da kan Fraise.app være fin.

Skal du bare formattere teksten så kan Pages være greia, den ligger i AppStore.

Men skal man organisere litt kan Final Draft være bedre
Søkte på diary i AppStore og fikk bl.a My Secret Diary (17 NOK) og Password Pad (gratis).
Kryptering:
* Espionage
* Machider

Skriving:
Morden din vil nok sette stor pris på OmmWriter.
Ellers har du jo Pages, TextEdit, og en haug andre i AppStore.
Sist endret av Digital Hybrid; 21. april 2011 kl. 09:55.
TextEdit kommer jo med systemet...

Eller så kan du kjøpe M$ Office, eller laste ned RagTime Solo, eller Open Office...

The world is yours.
Sist endret av fxxked; 21. april 2011 kl. 20:04.
Sitat av ligisd Vis innlegg
UGh...jeg hater mac xD
Tjaa...er vel ikke noen gratis alternativer til text dippedutter?
Tungvinte F@!#
Vis hele sitatet...
Regner med at mora di har råd til å betale under en 20-er for å sikre dagboka si på en enkel og grei måte. Om ikke så tipper jeg det enkleste er å opprette en kryptert diskfil hun kan lagre dokumentene sine i. Det gjøres i Diskverktøy (Programmer->Verktøy). Klikkpå "ny diskfil", velg en passelig størrelse, et navn, kryptering og lese/skrive-rettigheter. Trykk neste og be din mor velge et bra passord. Og sikkert en fordel å fjerne valget for å lagre passordet på nøkkelringen. Voila.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Word finnes for mac og har funksjon for å sikre filer med passord.
Sitat av commie Vis innlegg
Regner med at mora di har råd til å betale under en 20-er for å sikre dagboka si på en enkel og grei måte. Om ikke så tipper jeg det enkleste er å opprette en kryptert diskfil hun kan lagre dokumentene sine i.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruke penger på noe som er innebygget i systemet?
Sitat av commie Vis innlegg
Det gjøres i Diskverktøy (Programmer->Verktøy). Klikkpå "ny diskfil", velg en passelig størrelse, et navn, kryptering og lese/skrive-rettigheter. Trykk neste og be din mor velge et bra passord. Og sikkert en fordel å fjerne valget for å lagre passordet på nøkkelringen. Voila.
Vis hele sitatet...
Det gjøres i Systemvalg -> Sikkerhet som beskrevet over.
Om hun ikke ønsker å kryptere alt, lag en dagbokbruker.
Sist endret av fxxked; 21. april 2011 kl. 21:36.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Hvorfor bruke penger på noe som er innebygget i systemet?Det gjøres i Systemvalg -> Sikkerhet som beskrevet over.
Om hun ikke ønsker å kryptere alt, lag en dagbokbruker.
Vis hele sitatet...
Fordi det er enklere? FileVault er ekstremt overkill for å kryptere noen tekstfiler. Det vil kreve at hun må logge inn og ut til stadighet, noe som sikkert ikke vil skje og vil resultere i at dagboken hennes ikke er sikker. Det er langt enklere å bruke et "dagbokprogram" eller en kryptert diskfil.
Filevault er for folk med forretningshemmeligheter, ikke for en mamma med dagbok.
Det blir en helvetes sjau om hun på en eller annen måte skulle glemme passordet, siden hele Hjem-mappen blir kryptert.

Finnes ikke muligheten til å lage en kryptert .DMG fil lenger i OSX?
I 10.4 går man bare inn i diskverktøy, og velger "ny diskfil", og velger så om den skal være kryptert eller ikke.
Det er da langt mer praktisk å bruke FileVault( dette funker for en normal bruker ) enn å drive å dille med krypterte .dmg-filer( noe som er hinsides nerdete. )
Sitat av ligisd Vis innlegg
UGh...jeg hater mac xD
Tjaa...er vel ikke noen gratis alternativer til text dippedutter?
Tungvinte F@!#
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg på hvilken måte dette er enklere andre plasser?
fuzzy76 -> det er tydeligvis en anti-fan-boy.
Flere av forslagene her er jo 1) installer program 2) skriv i vei. Jeg er veldig nysjerrig på hvor mye enklere dette er på Windows
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Jeg er veldig nysjerrig på hvor mye enklere dette er på Windows
Vis hele sitatet...
Det kan jeg fortelle deg med en gang Windows er ikke svaret, Windows er spørsmålet og svaret er: Nei.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det kan jeg fortelle deg med en gang Windows er ikke svaret, Windows er spørsmålet og svaret er: Nei.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet var vel retorisk.

Det er ikke lettere.
Det var vel kanskje utsagnet mitt også? Men jeg forventer ikke at ligisd skal komme med et rasjonelt svar.
Trådstarter
31 5
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Kan du fortelle meg på hvilken måte dette er enklere andre plasser?
Vis hele sitatet...
Sorry for at jeg ikke har svart.
Mac er mer tungvint fordi: Jeg har brukt windows siden jeg trykket på en pc.
Jeg bruker aldri mac pc'er så derfor kjenner jeg ikke systemet så godt.
Enkelte ting som å installere noe på den overprisa mote-tingen er dritvanskelig for meg fordi jeg 1:vet ikke hvordan det fungerer 2:vil ikke vite hvordan det fungerer
Full diskkryptering med PGP er det beste, men det koster. Vent til Lion kommer, FileVault på Lion krypterer hele disken.
Om du er som meg og bare vil ha en selksjon av filer kryptert liker jeg veldig godt ccrypt, dety er kun terminal drevet,
men alikevel det funker fjell. Evt. kan man alltid kryptere via WinRAR.

Ccrypt er multiplatform btw.

http://ccrypt.sourceforge.net/
Sitat av ligisd Vis innlegg
Sorry for at jeg ikke har svart.
Mac er mer tungvint fordi: Jeg har brukt windows siden jeg trykket på en pc.
Jeg bruker aldri mac pc'er så derfor kjenner jeg ikke systemet så godt.
Enkelte ting som å installere noe på den overprisa mote-tingen er dritvanskelig for meg fordi jeg 1:vet ikke hvordan det fungerer 2:vil ikke vite hvordan det fungerer
Vis hele sitatet...
off topic: det er faktisk tusen ganger lettere å installere et program på en mac Er somregel bare å legge programmet der man vil ha det
(defualt er applications mappa) og så er det klart for bruk.

on topic: Om du er ny på mac så ville jeg gått for MySecretDiary
på Mac Appstore eller an av de andre diary applikasjonene
Det enkleste er kanskje FileVault og iCal, når jeg tenker meg om, det ser ikke ut, men er fult søkbart.
Sitat av ligisd Vis innlegg
Sorry for at jeg ikke har svart.
Mac er mer tungvint fordi: Jeg har brukt windows siden jeg trykket på en pc.
Jeg bruker aldri mac pc'er så derfor kjenner jeg ikke systemet så godt.
Enkelte ting som å installere noe på den overprisa mote-tingen er dritvanskelig for meg fordi jeg 1:vet ikke hvordan det fungerer 2:vil ikke vite hvordan det fungerer
Vis hele sitatet...
Og du tror den beste måten å få hjelp i Mac-delen av forumet er å kalle maskinene våre for overprisa mote-ting? Livet kommer til å behandle deg hardt, gutt.

FYI: Når jeg bytta til Mac hadde jeg brukt Linux på desktopen i ett år, og Windows 10 år før det igjen. Jeg kjenner med andre ord ALLE alternativene godt. I motsetning til de fleste hatere...
Det jeg tror ligisd mener er at noen OS er for forskjellige folk.
Windows er for vanlige brukere.
Linux er for dem som liker å ha åpen kildekode, best for å skriver koder etc.

Og Mac er for Media folka. selv om Mac kun er bedre å redigere på når man har et programvare som koster flere tusen kroner, noe de aller fereste private brukere ikke har. I mange sammenhenger kan man få like bra programvare til Windows.

slapp av...vi er alle spesielle!
Hvis du ikke vil vite hvordan du innstallerer et program på mac, så blir det jo fordømt vanskelig å forklare deg noe som helst...

men det er forøvrig to muligheter: Enten kjører du installeren du lasta ned (dvs akkurat som å installere litt større programmer på windows), eller så trekker du programmet (f.ex. mittprogram.app) over dit du vil ha det.

Er det mulig å gjøre det stort enklere? Tja, kanskje: Åpne appstore, søk opp det programmet du vil ha, kjøp det, og vips, så blir det lasta ned og installert automatisk.

Lykke til med å finne en enklere løsning enn dette på wintendo
Shakus: Jeg liker at der ligger et stabilt flerbrukersystem under, som f eks unix eller linux.

Kan jo kjøre hvilken UI man vil på toppen, enten gjennom VM eller APIer ala wine.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fxxked Vis innlegg
Shakus: Jeg liker at der ligger et stabilt flerbrukersystem under, som f eks unix eller linux.
Vis hele sitatet...
Og Windows NT er ikkje eit stabilt fleirbrukersystem...?