Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4682
Kjørte broren min og min mor til en kinesiolog for noen timer siden og må bare spørre, er det noen som har noen kjennskap til det?

er det bare tull eller fungerer det faktisk?

Hjemmesiden til hun de var hos: Kinesiologi
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvis du har lest infosidene og i tillegg innehar en viss kritisk sans, vil du lett avsløre det som komplett bullshit.
De som driver med sånt er enten kvakksalvere/svindlere, eller så tror de på tullet sjøl.
Jeg er overbevist om at det er bullshit med tanke på alt det rare hu kan fjerne men vel, mor deler desverre ikke mitt syn på saken.
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Jeg er overbevist om at det er bullshit med tanke på alt det rare hu kan fjerne men vel, mor deler desverre ikke mitt syn på saken.
Vis hele sitatet...
Har også en mor som kan lures til alt klarte t.o.m å lure henne at refleksjonen som kom fra klokka var et spøkelse...
Rart så mange doktorer det plutselig blir her inne når det kommer til alternativ medisin. Er dere like negative når det kommer til alternative rusmidler også?

Det er mye rart som fungerer og kinesologi er jo tross alt en gammel behandlingsform i kina og med tanke på hvor mange millioner mennesker så antar jeg at der er "ett par" vitner der på at det fungerer.

Jeg mener man bør være åpen for at det finnes flere veier til Rom enn det man først antar eller at det finnes mer mellom himmel og jord enn man tror osv. Er ikke alltid at løsningen på ett problem er å gå den vanlige vei.

Det sagt så må man jo si at det finnes jo utrolig mange kvakksalvere innen for all type behandlings terapi. Så det gjelder vel å prøve for å se hva det gjør. Med ett åpent sinn.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er relativt stor forskjell på å ha et åpent sinn og det å la seg selv bli svindlet på en høylys dag.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av creavator Vis innlegg
Rart så mange doktorer det plutselig blir her inne når det kommer til alternativ medisin. Er dere like negative når det kommer til alternative rusmidler også?
Vis hele sitatet...
Det er en grunn til at det heter "alternativ medisin". Hadde det fungert hadde det simpelthen blitt kalt "medisin".
Sitat av creavator Vis innlegg
Rart så mange doktorer det plutselig blir her inne når det kommer til alternativ medisin. Er dere like negative når det kommer til alternative rusmidler også?
Vis hele sitatet...
For en bizarr sammenligning. Alternativ medisin har ikke dokumentert effekt - alternative rusmidler er ulovlige. Det er ikke sammenlignbart.

Det er mye rart som fungerer og kinesologi er jo tross alt en gammel behandlingsform i kina og med tanke på hvor mange millioner mennesker så antar jeg at der er "ett par" vitner der på at det fungerer.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
Og levealderen i Kina var under 50 før moderne medisin kom. I vesten har vi i mange hundre år tappet blod fra folk for å gjøre dem friske - det gjør det ikke noe mindre livsfarlig.
Jeg mener man bør være åpen for at det finnes flere veier til Rom enn det man først antar eller at det finnes mer mellom himmel og jord enn man tror osv. Er ikke alltid at løsningen på ett problem er å gå den vanlige vei.
Vis hele sitatet...
Takk for din intetsigende betraktning. Jeg foreslår at du leser deg opp på statistiske metoder, da spesifikt forsøksplanlegging med randomisering og blinding før du uttaler deg videre.

Det sagt så må man jo si at det finnes jo utrolig mange kvakksalvere innen for all type behandlings terapi. Så det gjelder vel å prøve for å se hva det gjør. Med ett åpent sinn.
Vis hele sitatet...
Eller så kan du bruke systematiske undersøkelser gjort av profesjonelle vitenskapsfolk med metodikk som er fri for bevisst og ubevisst juks helt gratis uten å bruke noen penger på kvakksalvere.
Placebo; http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo er vel det det nærmest kommer opp til, bare på et psykologisk nivå. Ergo er det ikke svindel, men det kan gi en effekt på folk som tror på en effekt fra det. Slik "medisin" vil uten unntak feile hvis det måles opp mot det man finner på institusjonalisert medisin ettersom årsak <-> virkning er psykologisk og rent praktisk sett ikke kan måles. Tankefeltterapi er i samme gate.

Flott for de det funker for. Alle vi andre vil bare se rart på de som benytter seg av slikt, og mene at de som praktiserer det er svindlere.
This is too big a mystery for me! We better call in Penn & Teller.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av creavator Vis innlegg
Rart så mange doktorer det plutselig blir her inne når det kommer til alternativ medisin. Er dere like negative når det kommer til alternative rusmidler også?

Det er mye rart som fungerer og kinesologi er jo tross alt en gammel behandlingsform i kina og med tanke på hvor mange millioner mennesker så antar jeg at der er "ett par" vitner der på at det fungerer.

Jeg mener man bør være åpen for at det finnes flere veier til Rom enn det man først antar eller at det finnes mer mellom himmel og jord enn man tror osv. Er ikke alltid at løsningen på ett problem er å gå den vanlige vei.

Det sagt så må man jo si at det finnes jo utrolig mange kvakksalvere innen for all type behandlings terapi. Så det gjelder vel å prøve for å se hva det gjør. Med ett åpent sinn.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke nødvendigvis være doktor (mente du lege?) for å kunne gjenkjenne bullshit. Og ja, jeg er forsåvidt like negativ ovenfor alternative rusmidler.

Har du kilder på at "kinesiologi" stammer fra Kina? De tre første bokstavene stemmer riktignok, men hvis du tenker etter er det vel mer sannsynlig at ordet kommer fra det greske ordet for bevegelse.. dette står forresten også i Wikipedias artikkel om emnet, som er nokså tynn...

Det å si at det er "ett par" vitner fordi det finnes mange folk i Kina blir litt dumt. Jeg kan like gjerne påstå at appelsiner kurer kreft fordi det er mange stjerner i universet. Ser du sammenhengen? Ikke jeg heller.

Det er nøyaktig kvakksalveri og et minimum av kritisk sans som står til grunn for at jeg ikke blindt tror på dette heller. Det at noen lettlurte folk tror på det er heller ikke noen større grunn.

Gi meg bevis (nei, erfaringer fra din venn/slektning X gjelder ikke. Random crap fra alternative nettsider gjelder definitivt ikke,) så kanskje jeg stiller meg litt mindre kritisk til emnet.
Hvorfor blir ikke hun nedlagt og dømt til døden? ??? Så folka slipper å bli svindla ????????
Godt mulig at det har noe å gjøre med at vi ikke har dødsdom i Norge. Grunne til at de ikke kan dømmes for kvakksalveri er vel at ingen 100% kan motbevise det...Dog skal vi noensinne inføre dødsdom føler jeg at dette er lovbruddet det teller for.
Sist endret av holy_toy; 26. mai 2010 kl. 23:59.
Jeg har vært hos kinesiolog (eller hva det heter).
Hun holdt forskjellige glassrør med vitaminer og mineraler opp mot magen min mens jeg satt med armene strak ut, også kjente hun om kroppen sa ja eller nei når hun holdt rører inntil magen og spurte kroppen om den ville ha det som var i røret - og å holde armene strak ut i tre kvarter er vanskelig selv for friske.
Også veivet hun med armene rundt meg for å lukke fremtiden. Så måtte jeg ligge på en benk og høre på new age musikk mens hun veivet med armene rundt meg igjen.

Det hele endte med at hun gav meg en lang liste over alle stoffene jeg måtte kjøpe på helsekosten, noe som nok hadde kostet meg et par tusen i måneden. En time hos kinesiolog koster 4 - 600,-

Bullshit-behandling? Bullshit nok for meg!
Quoter fra wikipedia arikkelen du kommer med: "Some studies show clinical efficacy. For example one study showed a high degree of correlation between AK muscle testing for food allergies and antibodies for those foods. The AK procedure in this study involved stimulation of taste receptors followed by muscle testing for change in strength.[23] The patient was suspected of being allergic to foods that disrupted muscle function. Blood drawn subsequently showed the presence of antibodies to the foods which were found to be allergenic through AK assessment. In another blinded study, the response of a calf muscle, to an inhibitory reflex technique used in AK was studied using graphical recordings of electromyography and mechanical parameters. The study found that with good coordination between the examiner and subject, muscle inhibition was easily recorded."

At det er komplett bullshitt blir dermed litt feil å si - om man skal tro kilden du kommer med. Vet ikke hva moren til trådstarter går til kinesologen for. Men om det er for å sjekke ut mulige allergier så har hun vitenskap på sin side.

Ellers så kan det jo nevnest at om moren til trådstarter i tillegg har god tro på behandlingen (placebo-effekten vil øke). Det kan hende at kinesologen kommer med råd om f.eks godt kosthold e.l. (som det ikke er selvfølgelig at en lege av vestlig medisin vil legge like mye vekt på - og om moren til trådstarter har tillitt til behandler øker sjangsen for at hun tar disse rådene til etterretning). Det er meget mulig at besøket hos kinesologen kan være en positiv faktor for hennes helse.

Ellers kan det hende at den alternative behandleren har gode menneskelige egenskaper som gjør at pasienten føler seg godt emosjonellt og spirituellt tatt vare på - noe som også er viktig for helbredelse (og som heller ikke er en selvfølge ved et kort legebesøk).
Sist endret av Bearass; 27. mai 2010 kl. 02:30.
Det er samme folka som tror på slikt som det er som trykker på "Gratulerer! Du ble besøkende nummer 99999999 og har vunnet en milliard!" Og ja, det er folk som faktisk trykker på det.
man har gjort en eneste klar ting sikkert på alle verdens kreftklinikker. De som beholder troen på at jeg skal bli frisk og forblir positiv har en mye større sjangse for å bli frisk. Konklusjonen av det blir da at din mentale styrke og overbevisning betyr seriøst mye for å bli frisk. Eget immunforsvar dreper kreft mange ganger i løpet av et vanlig menneskes liv- Vi har alle unormale celledelingssituasjoner i løpet av et liv men vanligvis ordner kroppens immunforsvar dette selv. Så er det akkurat den gangen du er midt i en eller to livskriser og noe går galt i kroppen din samtidig at mange kommer i den store ulykken.

Cluet her er at man går til medisinmannen fastlegen selv om man bruker homøopater, kineserlogistikere eller healere og anna såkalla kvakksalvere. Ikke bruk bare en av delene og i tilfelle du må det så hold deg hos medisinmannen fastlegen for han kan hjelpe deg med dokumentasjon til trygd og retten til å være syk
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Synes personlig tittelen på trpden burde vært: Kinesiologi - tull eller bull?
Sitat av sofa Vis innlegg
Det er samme folka som tror på slikt som det er som trykker på "Gratulerer! Du ble besøkende nummer 99999999 og har vunnet en milliard!" Og ja, det er folk som faktisk trykker på det.
Vis hele sitatet...
Ein eg kjenner vat flybilett til florida slik, lite viste han at han vat papiret biletten avr trykkt på, så han måtte betale reisa sjølv. det er same typen folk som trur at vis dei slår av pcen feil starter dei eit atomangere ogår 3 verdskrig.

Viss det funker for nokon, så er det psykis, og det kan hjelpe på. det er mykje lettere og halde seg oppe viss ein trur det går bra fordi ein har ein som støtter den. 4-500 kr er jo ikkje dyrt for ein timen, betaler sjølv 300kr hjå kiroprator for 3knekk på 5 min. Så viss det hjelper kvifor ikkje.
Sist endret av FpsDog; 27. mai 2010 kl. 08:02.
Jeg har også vært i behandling hos kineosolog for en hel drøss allergier (sukker, melk/laktose og diverse e-stoffer). Timene bestod av fotsoneterapi, akupunktur og annet som virket som typisk hokus-pokus. Jeg trodde ikke noe på det da og er fortsatt skeptisk til hele opplegget, men etter 5 timer (kun det, ikke masse ekstra medikamenter osv) merket jeg aldri til allergiene igjen.

For min del var det pengene verdt.
Sist endret av Digital Hybrid; 27. mai 2010 kl. 08:51.
Hadde du i tiden nært før du gikk til kinesologen testet at allergi-symptomene fremdeles var tilstede hos deg? Kan du nå altså proppe i deg hva du vil av ting du tidligere var allergisk mot? Forsvant alle symptomene helt med en eneste gang etter kinesologen? Hadde du tidligere fått utredning av lege på allergiene?
Sist endret av Kinseek; 27. mai 2010 kl. 08:54.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hadde du i tiden nært før du gikk til kinesologen testet at allergi-symptomene fremdeles var tilstede hos deg? Kan du nå altså proppe i deg hva du vil av ting du tidligere var allergisk mot? Forsvant alle symptomene helt med en eneste gang etter kinesologen? Hadde du tidligere fått utredning av lege på allergiene?
Vis hele sitatet...
Hadde sjekka meg for allergiene hos legen (som foreslo at jeg prøvde meg noen uker uten stoffene, som ikke hjalp) et par måneder før jeg prøvde meg hos kineosolog. Etter timene var det noen uker uten stoffene igjen, og siden har jeg drukket melk og cola som en gærning.

Skal nevnes at dette begynner å bli en del år siden. Var 14, er nå 23.
Sist endret av Digital Hybrid; 27. mai 2010 kl. 09:03.
Så du hadde hatt allergisymptomene i noen måneder før kinesologbesøket- altså ikke siden du ble født? Jeg legger spesielt merke til at du ventet mange uker etter besøket til kinesologen med å prøve innta det du var allergisk mot, hvordan kan du og vi være sikker på at det var kinesologbesøket, og ikke andre ting eller at det gikk over av seg selv? Hva diagnoserte legen deg med? "Allergi" er jo ikke helt spesifikt.
Sist endret av Kinseek; 27. mai 2010 kl. 09:10.
Vet ikke all verden om kinesiologi, men akupunktur derimot synes jeg er rart alltid blir satt i bås sammen med veivende hender, vann med en dråpe noe i og alt mulig annet ball.

TS, du kunne kanskje vist moren din noen sider som forklarer hva kinesiologi er og hvorfor det ikke fungerer. Har to-tre stykker i min familie også som sluker alt rått, det seg være krystaller, aura-terapi, you name it, they'll buy it. Det er frustrerende da ingenting egentlig hjelper, uansett hva man sier så får man tilbake 'man jo tro på det for at det skal funke'. Nettopp, tenker jeg, it's all in the head.
Sitat av Weili Vis innlegg
Vet ikke all verden om kinesiologi, men akupunktur derimot synes jeg er rart alltid blir satt i bås sammen med veivende hender, vann med en dråpe noe i og alt mulig annet ball.

TS, du kunne kanskje vist moren din noen sider som forklarer hva kinesiologi er og hvorfor det ikke fungerer. Har to-tre stykker i min familie også som sluker alt rått, det seg være krystaller, aura-terapi, you name it, they'll buy it. Det er frustrerende da ingenting egentlig hjelper, uansett hva man sier så får man tilbake 'man jo tro på det for at det skal funke'. Nettopp, tenker jeg, it's all in the head.
Vis hele sitatet...
Men på en annen side; Hvis man er helt overbevist om at penicillin ikke fungerer eller kanskje til og med er farlig for kroppen vil den ikke fungere eller gjøre deg enda sykere.
Hvis noen vil putte en krystall i lommen for dårlig rygg og tror med 100% overbevisning på dette så kan det være en mye bedre medisin enn allverdens smertestillende. Hjernen vil med en gang fortelle kroppen at den skal produsere stoffer som gjør den frisk.
Sim sala bim; Alternativt kvakksalveri fungerer med nok overbevisning mot enkelte plager!
Dette har du ikke belegg for å hevde, GothQueen. Det du gjør nå er å hevde at placebo/nocebo kan overstyre all potensiell effekt av medisin - og det stemmer nok ikke. Likeså er det ikke slik at positiv innstilling kurerer alt - på langt nær.

Placeboeffekten er interessant og har nok i mange tilfeller innvirkning på reel helse, men å trekke konklusjonen om at det er alfa og omega er det ikke grunnlag for.
Sist endret av Kinseek; 27. mai 2010 kl. 11:07.
Jeg kommer vel til å bli slaktet for å poste noe FOR kinesologi her, men jeg får vel gjøre det for det
Jeg var hos kinesolog for ca 3år siden fordi jeg hadde veldig vondt i den nederste delen av ryggen og hadde hatt det lenge. (jeg har alltid sliti med ryggen). Etter en del veiving med armer og bein etc etc sånns om de holder på fikk jeg konklusjonen om at PH-balansen i kroppen min var feil og at jeg trengte mere base. Jeg fikk beskjed om drikke potetvann (kutt opp en potet i terninger og legg det i vann over natten, gjerne i kjøleskap for å dempe smaken) og drikke dette hver morgen i 3-4dager. Potetene koster vel under 10kr, og vannet vil jeg heller ikke tro forelendrene mine betalte store penger for.
2dager med potetvann og jeg hadde null smerter i ryggen
Tilfeldighet? Placebo? Might be, men jeg slapp ihverfall å ha mer vondt i ryggen
Sist endret av Meteor Freak; 27. mai 2010 kl. 12:01.
Det var nok placebo eller tilfeldighet siden pH-forklaringen absolutt ikke gir mening. All mat blir sur når den når magesekken og kroppen har gode måter å regulere pH på selv.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så du hadde hatt allergisymptomene i noen måneder før kinesologbesøket- altså ikke siden du ble født? Jeg legger spesielt merke til at du ventet mange uker etter besøket til kinesologen med å prøve innta det du var allergisk mot, hvordan kan du og vi være sikker på at det var kinesologbesøket, og ikke andre ting eller at det gikk over av seg selv? Hva diagnoserte legen deg med? "Allergi" er jo ikke helt spesifikt.
Vis hele sitatet...
Allergisymptomene hadde jeg hatt så lenge jeg kan huske -> dro omsider til lege for å sjekke -> lege ba meg om å holde meg unna stoffene en periode og se om det hjalp -> det hjalp ikke -> dro da til kineosolog på oppfordring av venninne av mor som har gjort det samme mot pollenalergi -> 5 sessions hos kineosolog -> kineosolog ba meg også om å holde meg unna stoffene en periode etter behandlingen for "resetting" eller no slikt tull -> simsallabim, frisk.

Jeg sier ikke at jeg er overbevist om at det er kineosologen som kurerte meg, men jeg ble frisk etter avholdsperioden etter hennes hokus-pokus og ikke etter legens.
Du kan sikkert finne mange enkelt-tilfeller av folk som har blitt bedre av de rareste ting, men så lenge man ikke konsekvent kan bevise at dette fungerer forblir jeg skeptisk.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Dette har du ikke belegg for å hevde, GothQueen. Det du gjør nå er å hevde at placebo/nocebo kan overstyre all potensiell effekt av medisin - og det stemmer nok ikke. Likeså er det ikke slik at positiv innstilling kurerer alt - på langt nær.

Placeboeffekten er interessant og har nok i mange tilfeller innvirkning på reel helse, men å trekke konklusjonen om at det er alfa og omega er det ikke grunnlag for.
Vis hele sitatet...
Nocebo og placebo effektene er meget reelle!
Og har du bevis for at endorfiner og andre velbehag og anti-stress hormoner ikke hjelper deg til å bli frisk?
Og jeg siterer meg selv med understreking da du nok gikk glipp av noe:
Alternativt kvakksalveri fungerer med nok overbevisning mot enkelte plager!
Vis hele sitatet...
Jeg må vist likevel utdype.
Med enkelte plager mener jeg plager som kommer av eller er relaterte til fysisk og eller psykisk stress og anspenthet.