Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3203
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Hei.

Har seriøst lyst å skaffe meg en skikkelig Android 2.x telefon. Hadde iPhone, men den ble stjålet, og uansett, så var det ikke gøy for meg som linux "hacker" å måtte hacke telefonen for å få til ting jeg regner som "grunleggende" funksjoner.

Så er jo spørsmålet; Google's Nexus One (som er ekstremt sexy om jeg får påpeke det), fås kun i USA, England og noen få andre land. HTC Desire, som jo også er ganske "sleek" fås i Norge og Amsterdam, og stortsett resten av Europa.

Har Nexus One noen "killer features" som gjør at det er verdt å importere den selv? Da tenker jeg i forhold til Desire.

For de er vel stortsett samme HW om jeg har skjønt ting riktig? Samme CPU, samme grafikk, (Desire litt mer RAM og større internminne?).

I tillegg til at jeg vil ha "best" mulig telefon for pengene, vil jeg også ha det så rimelig som bare overhodet mulig. Skal til Amsterdam i sommer, og lurer på om det kan bli billigere å få kjøpt den der kontra Norge (Ja. Jeg vet jeg da skriver ifra meg "forbrukerkjøps rettighetene mine).

Så, for å gjøre en lang historie kort;
Jeg vil ha Pro og Contra for å kjøpe den ene eller den andre, og om du evt kjenner til tilsvarende telefoner, med noenlunde samme spesifikasjoner, kan du jo tipse meg om det (må minimum ha 1GHz Snapdragoon eller mer)...

Go Go Go!
Sist endret av djxfade; 12. mai 2010 kl. 09:06.
Desire kjører HTCs Sense UI og har optisk joystick mens Nexus One har vanlig android ui, plastikk ish trackball og aktiv støy-kansellering.

Det er de eneste forskjellene jeg kommer på, ellers er det samme telefon, like stor skjerm, like bra kamera, lik cpu osv.
Jeg er strålende fornøyd med min HTC Desire i allefall. Som eclipze sa, Desire kjører HTC Sense, som er etter min mening mye lekrere (og bedre) enn det standard Android interfacet. Største minuset er at det pleier å ta lang tid før HTC oppgraderer HTC Sense til å støtte neste versjon av Android. Android 2.1 har f.eks. ikke dukket opp som oppgradering i de eldre HTC modellene, og nå som Android 2.2 snart rulles ut, vil det nok ta en stund før Desire-brukerne får nyte av det.
Sist endret av Digital Hybrid; 12. mai 2010 kl. 09:37.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av eclipze Vis innlegg
Desire kjører HTCs Sense UI og har optisk joystick mens Nexus One har vanlig android ui, plastikk ish trackball og aktiv støy-kansellering.

Det er de eneste forskjellene jeg kommer på, ellers er det samme telefon, like stor skjerm, like bra kamera, lik cpu osv.
Vis hele sitatet...
Er nødvendigvis Sense UI'et til HTC "bedre" enn standard Android 2.0?
Er den aktive støy-kanselleringen en "killer" feature?

Om du måtte valgt en av dem, hvilke ville du valgt, og hvorfor?
Jeg valgte desire, fordi den er litt over 1000 kr billigere, men i det store og hele veldig lik nexus one.
Du får forresten kjøpt både deisre og nexus one hos ludostore.no
Sist endret av exuz; 12. mai 2010 kl. 10:46.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Tipper at de har priset Nexus One slik, pga. de må importeres fra USA. Om man sjekker det amerikanske prisnivået for Nexus One er den langt billigere. Er vel samme opplegget som Ludo gjør med Apple iPad.

Men, på siden til Ludo står det ingenting om abbonement? Er Desire med eller uten abbonement til den prisen (4100)?
Da er sikkert Desire uten abbonement, jeg kjøpte min på elprice til 3800 uten abbonement.
Har hatt Nexus One i 4 mnd nå, og batterilevetid er eneste store minus. Selv om N1 hardwaremessig er lik Desire, mangler den å aktivere FM-radio (mange tror den vil bli aktivert med Android 2.2).

Nexus One vil alltid få nyeste Android før Desire, og hvor lenge HTC bruker på å tilpasse OSet før release vet bare de. Du kan selvfølgelig roote Desire'n og legge inn nyeste firmware, og miste evt. garantier + Sense.
Forøvrig en interessant artikkel: http://www.itavisen.no/842462/nye-android-mye-raskere

Hva du velger å kjøpe av Desire og N1 har ikke mye å si, du får nok tilnærmet like stor glede av begge.
Garanterer deg "barnesykdommer" med googletelefonen. Gå for HTC Desire. Har selv prøvd Desire og er irritert på meg selv at jeg brukte penger på Hero...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Garanterer deg "barnesykdommer" med googletelefonen. Gå for HTC Desire. Har selv prøvd Desire og er irritert på meg selv at jeg brukte penger på Hero...
Vis hele sitatet...
Kan du utdjupe kva barnesjukdomer den har som desire ikkje har?
Sitat av reklame Vis innlegg
Garanterer deg "barnesykdommer" med googletelefonen. Gå for HTC Desire. Har selv prøvd Desire og er irritert på meg selv at jeg brukte penger på Hero...
Vis hele sitatet...
Idiotisk, Nexus One får garantert flere og raskere oppdateringer enn Desire. Har selv Desire, og er strålende fornøyd med den. Jeg synes Desire er bedre å se på, jeg liker den optiske styrekulen bedre og Desire har Sense.
Turning an HTC Desire into a nexus one

Jeg har ikke testet dette, men dette ser jo veldig bra ut! Me like!
Sist endret av caperno; 13. mai 2010 kl. 11:40.
Sitat av caperno Vis innlegg
Turning an HTC Desire into a nexus one

Jeg har ikke testet dette, men dette ser jo veldig bra ut! Me like!
Vis hele sitatet...
Går nok ikke mer det der. Skal du bruke Launcher 2 så må du laste ned .apk fila, da fungerer det.
Finnes det en emulator for HTC Sense UIet? Har vanlig android simulator, men vil se forskjellen.
Desire har bittelitt mer RAM enn N1. Utenom dette, støykansellering og noen kosmetiske detaljer er hardwaren lik. Softwaren er en annen sak - Sense er enormt mye bedre enn grunnleggende Android. Penere, mer brukervennlig, mer tilpasningsvennlig, lettere å navigere i - og skjermtastaturet til HTC banker alt annet på markedet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du utdjupe kva barnesjukdomer den har som desire ikkje har?
Vis hele sitatet...
Desire er en oppfølger av HTC Legend om jeg ikke tar helt feil. Altså, det er ikke en førstemobil av en sort.

Google-telefonen er en nyskaping, og som alle andre elektroniske gjenstander, velger jeg å tro at brukerene finner småting og bugs som produsenten ikke har tenkt på.

Jeg sier ikke at HTC Desire ikke har slike feiler, men jeg velger å tro at Desire er en telefon som produsenten har mottatt brukerønsker FØR produseringen.
Sitat av reklame Vis innlegg
Desire er en oppfølger av HTC Legend om jeg ikke tar helt feil. Altså, det er ikke en førstemobil av en sort.

Google-telefonen er en nyskaping, og som alle andre elektroniske gjenstander, velger jeg å tro at brukerene finner småting og bugs som produsenten ikke har tenkt på.

Jeg sier ikke at HTC Desire ikke har slike feiler, men jeg velger å tro at Desire er en telefon som produsenten har mottatt brukerønsker FØR produseringen.
Vis hele sitatet...
Der tok du nok feil. HTC Legend er en oppfølger til HTC Hero, HTC Desire er den toegga tvillingen til HTC Google Nexus One.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Google-telefonen er en nyskaping, og som alle andre elektroniske gjenstander, velger jeg å tro at brukerene finner småting og bugs som produsenten ikke har tenkt på.
Vis hele sitatet...
Not really. Nexus er et av fleire svært like design fra HTC, og dei har antakeleg blitt designa paralellt. Det er mao. ingenting som tilseier at Nexus skal ha problemer Desire ikkje har, og omvendt. Uansett er svært mykje definert av software, som kan oppdaterast, og har blitt oppdatert et par ganger. Så bugs og cludges forsvinner jo.

HTC er svært erfaren mobilprodusent, og har produsert mange touchbaserte telefoner...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Not really. Nexus er et av fleire svært like design fra HTC, og dei har antakeleg blitt designa paralellt. Det er mao. ingenting som tilseier at Nexus skal ha problemer Desire ikkje har, og omvendt. Uansett er svært mykje definert av software, som kan oppdaterast, og har blitt oppdatert et par ganger. Så bugs og cludges forsvinner jo.

HTC er svært erfaren mobilprodusent, og har produsert mange touchbaserte telefoner...
Vis hele sitatet...
Men en ting er sikkert, jeg ville heller eid en Nexus One og droppet Sense, men samtidig fått Desire utseendet ettersom Google vil levere oppdateringer oftere og raskere enn det HTC klarer. HTC er ubrukelige på oppdateringer, har brukt et halvår på å Sense til 2.1 på HTC Hero.
Vet lite om desire vs nezus one, men kan fortelle deg at det ikke er noe og spare på og handle mobil og elektronikk i Amsterdam, heller motsatt. Har en kompis der faren er fra Amsterdam, og når slektningene hans er i Norge så handler de billige telefoner og annet elektronisk utstyr med seg hjem Det går heller mere i Ost andre veien hehe
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Men en ting er sikkert, jeg ville heller eid en Nexus One og droppet Sense, men samtidig fått Desire utseendet ettersom Google vil levere oppdateringer oftere og raskere enn det HTC klarer. HTC er ubrukelige på oppdateringer, har brukt et halvår på å Sense til 2.1 på HTC Hero.
Vis hele sitatet...
Er jo bare å roote, så kan du installere hvilken som helst ROM. Skulle ikke være noe særlig problem å finne en Nexus One ROM til Desire, grunnet at de har så lik hardware
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Er jo bare å roote, så kan du installere hvilken som helst ROM. Skulle ikke være noe særlig problem å finne en Nexus One ROM til Desire, grunnet at de har så lik hardware
Vis hele sitatet...
Må fortsatt portes over til Desire. Ville ikke prøvd med Nexus One ROM på Desire. Tipper det ender med at du brikker telefonen din.

Har rootet, men er lite utvalg i skikkelig ROMs.
Sist endret av SemiColon; 16. mai 2010 kl. 21:49.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Må fortsatt portes over til Desire. Ville ikke prøvd med Nexus One ROM på Desire. Tipper det ender med at du brikker telefonen din.

Har rootet, men er lite utvalg i skikkelig ROMs.
Vis hele sitatet...
Neida mente ikke at du skal bruke samme ROM som nexus one, men at noen porter den, skulle jo ikke være noe stort problem. Desire er jo fortsatt en ny telefon og det er ikke lenge siden vi fikk root, vi vil garantert få mange flere ROMs i framtida
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Neida mente ikke at du skal bruke samme ROM som nexus one, men at noen porter den, skulle jo ikke være noe stort problem. Desire er jo fortsatt en ny telefon og det er ikke lenge siden vi fikk root, vi vil garantert få mange flere ROMs i framtida
Vis hele sitatet...
Ja, nå som kernelen er sluppet!
Det høres bra ut! Har tenkt å bestille Desire så snart elkjøp får den på lager ^^
▼ ... over en måned senere ... ▼
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Bestilte HTC Desire i går Gleder meg som en unge til å få den.
Men, en ting, er det mulig å enable Android Market slik at jeg kan bruke det her i Norge?
Du får android market uansett. DU kan få alle gratis apps. Det man ikke får er muligheten til å kjøpe applikasjoner.
Det skal visstnok bli mulig å kjøpe om en liten stund.

om du rooter telefonen kan du kjøpe apps.