Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1091
Hei freaks!

Skulle selge gamle pcen min til en kompis. Men da jeg skulle bære pcen til bilen klarte jeg selvfølgelig å miste den i bakken (innendørs). Var bare noen cm den falt så regna med at den ikke tok skade av det. Men da vi skulle teste den hjemme hos han jeg skulle selge til så fungerte den ikke. Likevel er det noe som skurrer.. Når jeg skrudde bryteren på strømforsyninga av og på så gikk sikringa på rommet. Prøvde et annet uttak på rommet etterhvert og det samme skjedde igjen. Derimot når vi prøvde et helt annet uttak et helt annet sted i huset så skjedde det ikke noe, men pcen ville fortsatt ikke skru seg på.

Lyset på hovedkortet lyser grønt hele tiden når pcen er tilkoblet strøm.

Det skal sies at på det andre forsøket (når sikringa gikk på det andre uttaket) så hadde jeg tatt ut og inn ram-brikker, grafikkort, alle kabler etc.

Noen tips til hva vi kan gjøre for å få pcen til å fungere igjen? Eller er det beste å bare sende den til Komplett på rep. ?
"Øko-Terrorist"
Ettersom den tok sikringen får det meg til å tro at noe har løsnet/konket inne i strømforsyningen i fallet, prøv med en annen PSU.
Trådstarter
2 0
Sitat av tr80r Vis innlegg
Ettersom den tok sikringen får det meg til å tro at noe har løsnet/konket inne i strømforsyningen i fallet, prøv med en annen PSU.
Vis hele sitatet...
Jeg glemte å nevne kanskje den viktigste tingen. Sikringen pleier noen ganger å gå om han f.eks bruker støvsugeren på rommet. Men uansett burde jo da pcen skrudd seg på når vi prøvde et uttak et helt annet sted i huset.

Men vil lyset på hovedkortet lyse om PSUen har tatt kvelden?
"Øko-Terrorist"
Sitat av danack Vis innlegg
Jeg glemte å nevne kanskje den viktigste tingen. Sikringen pleier noen ganger å gå om han f.eks bruker støvsugeren på rommet. Men uansett burde jo da pcen skrudd seg på når vi prøvde et uttak et helt annet sted i huset.

Men vil lyset på hovedkortet lyse om PSUen har tatt kvelden?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva som har gått inne i strømforsyningen, er ofte flere "Rails" (separate linjer med strøm) som går til forskjellige ting i PCen
Helt vanlig at en sikring på soverom etc som gjerne er små, ryker når du plugger inn strømforsynere. Dette er fordi kondensatorene fylles med strøm. Hvertfall slik jeg har fått det forklart.

Selv har jeg en relativt hissig forsterker i stua, denne tar sikringen og du må flippe den opp flere ganger i skapet før forsterkeren faktisk står på uten å rappe sikringen. Elektrikker har gått over, og det er det massive strøm forbruket som er grunnen, akuratt i det den slåes på.

Har også en filserver med 1200W psu. Denne gjør også det samme.
Dersom rommet er sikret (i lag med andre rom) for 2300Watt og det allerede er et forbruk på 2000Watt, så vil nok oppstartstrømmen fra en PC få sikringen til å ryke. Dette er helt normalt og har ikke noe med PC'en å gjøre. Dersom det imidlertid er mulig å kjøre en støvsuger (600-2000W) på denne kursen, men ikke starte en PC, DA er det noe galt med PC'en. For mer nøyaktig testing av forbruk så er det lurt å bruke et Amperemeter.
Sist endret av BjornTore; 22. desember 2015 kl. 14:01.