Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1710
Heisann. Noe usikker på om akkurat dette forumet blir riktig(st) å legge ut dette generelle spørsmålet, men så hvert fall riktig nok ut.

Jeg tok to nye tatoveringer i går langs forsiden av armen (mellom albuen/armbøyen og hånda/håndleddet, så altså nedre del av armen på forsiden). Har relativt små armer og tok relativt store design, så selv om det blir feil å si at det er dirkete store tatoveringer tar de likevel opp en del plass på forsiden av armen.

Jeg har allerede noen veldig få små og enkle tatoveringer fra før av, men ingenting så intrikat, detaljert og profesjonelle i det hele tatt som i går. Vet jo hvert fall de mest basic stegene for å heale tatoveringer, men er nå EKSTRA opptatt av å ta så ekstremt godt vare på de som bare mulig mens de healer. Fikk med et lite skriv som ganske enkelt forklarte etterbehandling, i tillegg til at jeg vet jeg bare kan spørre tattovøren selv for eventuelle spørsmål. Så det i seg selv er absolutt ikke noe problem.
-
Likevel vil jeg veldig gjerne høre mere personlige erfaringer fra folk som har tatt langt flere tatoveringer + klart å heale dem godt..

Så, ja. Da er spørsmålet åpenbart; hvordan vil dere selv anbefale å heale blackwork-tatoveringer på forarmen på best mulig måte?
Ha på plast til dagen etter. Vask forsiktig med kun vann morgen, middag og kveld for å få vekk gugg. Ikke vaskeklut. Dab den tørr med rent håndkle. Smør på en av de kremene de anbefaler etter hver vask. Tynt lag! Den må puste. Repeat til den er healet etter en uke eller to.

Vask hendene før du tar på den. Aldri sterke såper eller noe slikt. Ikke pirk!

Ha rene klær og rent sengetøy.
Sist endret av Astro Man; 31. oktober 2023 kl. 17:07.
Her er det nok litt forskjellige svar ut ifra forskjellig tatovører folk har vært hos.
Jeg får beskjed om å ha plast på i 1-6 timer, så vaske av med varmt vann.
Smør på Helosan salve 1-2 ganger i døgnet frem til den er ferdig. Ikke for tykt, den må få puste.

Vet mange sier du skal ha på plast lenger osv osv, men dette har iallefall fungert på alle mine!
Sist endret av Dice; 31. oktober 2023 kl. 17:13.
Noen anbefaler plast lengre, men jeg har ikke troa på lengre enn noen timer, det holder bare sårvæsken inne, og såret trenger luft. Noen tatovører har gått over til sprayplaster, det funker fjell i min erfaring og kan godt være på til første vask f.eks morgenen etter.

Ellers vask 3-4 ganger om dagen med lunkent vann, nøytral såpe som lactacid, unngå direkte dusjing og for all del unngå bad.

Smør tynt lag med salve, lett å bruke alt for mye, det gir fort scabbing. Jeg foretrekker Bepanthen foran helosan, brukte helosan i mange år, men opplever at bepanthen funker bedre i alle fall til min hud. Unngå mekanisk påvirkning (dekk til med løstsittende klær) og hvis den sitter i ledd/områder hvor huden blir strekt ved bevegelse så vær litt ekstra forsiktig den første uka, f.eks med trening eller fysisk arbeid.
Jeg har personlig funnet at spesielt i den første helbredningsfasen, at baby-produkter er best. Har prøvd den blå, vannbaserte Apobase-kremen (som man for det meste finner på apoteket), den har vært helt okay. Har prøvd Helosan. Har ikke prøvd Bepanthen eller A-Derma.
For meg og min hud personlig at baby-produkter i det hele tatt har vært det tryggeste. Det jeg som regel har gjort, er å la plasten/clingfilmen sitte på ca en dag, enten til sent på kvelden eller morgenen etter (spørs når på dagen tatoveringa ble utført), men hvert fall at jeg tar den av når jeg syntes det blir alt for svett og guggete, liksom. Deretter (med ordentlig renvaska hender, IKKE noe bruk av antibac eller alkoholholdige rensesåper/produkter i det hele tatt), ta av wrappen forsiktig, deretter med lunka vann FORSIKTIG skylle av svett, plasma og blekk. Deretter helst lufttørke, men om jeg ikke rekker å la det lufttørke, bruker jeg kjøkkenpapir (uten lukt/duft, såklart) for å forsiktig tappe det tørt nok. Ikke gni, bare forsiktig tappe. Deretter sørger jeg for å ha på rene, løse klær, ikke ull eller noe type klesstoff som kan sette igjen småhår/fabrikk. De første to-tre tatoveringene begynte jeg å smøre tynt lag med krem med en gang etter området var tørt, men nå syntes jeg det er best å vente 2-3 dager, eller til det begynner å klø og/eller svi litt. Vet noen praktisk talt tørrbehandler fullstendig, men det har jeg ikke troa på. Har samtidig litt sensitiv hud, så skal ikke alt for mye til før min hud tar skade på det ene eller andre viset. Tør da hvert fall ikke å ta sjansen på å la huden bli for tørr (eller for oljete/kremete i det hele tatt) med fersk tatovering. Bruker da babylotion. Er jo for både sensitiv hud, parfymefri og alkoholfri, enkle ingredienser all in all. Smører kun på et tynt lag to-tre ganger om dagen videre, +/- 2 uker. Kommer helt ann på hvordan det føles og selvfølgelig ser ut. Bruker sjeldent parfyme i det hele tatt, men hvert fall ikke på fortsatt helbredende tatovering. Jeg sørger også for at det jeg har på meg og det jeg sover i og på er helt rent og passende stoff/fabrikk. Har i tillegg røytende katt og allergivennlig/ikke-røytende hund. Tenker jo da mest på å så godt det lar seg gjøre unngå å få kattehår på stedet. Vet jo også at selv om bikkja ikke røyter, at pelsen hennes likevel har masse shit på seg, alt ute fester seg jo på pelsen, spesielt på min hund, da hun elsker å rulle seg rundt i både gress og snø. Blir selvfølgelig umulig å 100% unngå spesielt kattehår, men også relativt umulig å unngå evt møkk som havner i pelsen til bikkja. Grer/børster ofte pelsen til bikkja, + klipper og dusjer henne såklart, men blir jo ikke like ofte som et menneske ville ha klipt håret + dusja. I det minste grer jeg henne minst 3 ganger i uka hvilket hjelper mye, men er jo umulig å holde spesielt bikkja helt ren da hun er ute MINST to, men vanligvis 3-4 ganger om dagen.
Er da ekstra varsom i spesielt helbredningsfasen første 2-4 ukene å holde tatoveringen(e) vekk fra dyra og dyrehår så mye som mulig.
Vil ikke overvaske/overbehandle tatoveringen, så hvis jeg merker det plutselig har blitt for mye kontakt med pels i det hele tatt, så skyller jeg forsiktig med kun lunket vann, og bruker heller mild babysåpe ca morgen og kveld med lunket vann (aldri for hard stråle) for å vaske litt mer ordentlig. Som sagt bruker jeg da også et tynt lag med babylotion etter vask morgen og kveld/maks en gang eller to ekstra hvis det plutselig føles alt for tørt ut eller klør for mye. Prøver som sagt derimot å ikke overdrive, men altså heller ikke underdrive. Føler det jeg gjør er en ok balanse.

Høres noe feil ut? Har ikke hatt problemer med denne metoden (enda), men dersom det er noen steg jeg bør legge til eller fjerne er jeg villig til å prøve, da jeg spesielt nå virkelig ikke har lyst til å fucke opp healinga.

(jeg kan lett endre mening da jeg har veldig få tattoveringer, og har dermed ikke prøvd særlig mye forskjellige måter)
Bepanthen dreper bakterier og holder det sterilt. får du infeksjon er du litt ute, det er ett åpent sår
Til neste gang anbefaler jeg at du bruker «Saniderm», også kalt second skin. Stort gjennomsiktig plaster som puster, ser ut som en stooor og ekkel blemme når den begynner å fylles med blod/plasma/blekk.
Dette kan du ha på i 1-4 døgn før du fjernet det, så er det bare å smøre med fuktighetskrem ett par ganger om dagen etterpå, veldig praktisk å slippe noe bekymringer for infeksjoner og skader på selve tatoveringen i den kritiske fasen.

Jeg så de hadde ruller med ett plaster som lignet veldig på Saniderm(husker ikke navnet i farten) til ca 150kr på apotek1.

Er mange som kun bruker fuktighetskrem også, prøvde det sist gang og jeg fikk et veldig bra resultat, men det var litt rødhet enkelte steder i halvannen-to uker.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Til neste gang anbefaler jeg at du bruker «Saniderm», også kalt second skin. Stort gjennomsiktig plaster som puster, ser ut som en stooor og ekkel blemme når den begynner å fylles med blod/plasma/blekk.
Dette kan du ha på i 1-4 døgn før du fjernet det, så er det bare å smøre med fuktighetskrem ett par ganger om dagen etterpå, veldig praktisk å slippe noe bekymringer for infeksjoner og skader på selve tatoveringen i den kritiske fasen.

Jeg så de hadde ruller med ett plaster som lignet veldig på Saniderm(husker ikke navnet i farten) til ca 150kr på apotek1.

Er mange som kun bruker fuktighetskrem også, prøvde det sist gang og jeg fikk et veldig bra resultat, men det var litt rødhet enkelte steder i halvannen-to uker.
Vis hele sitatet...
Har hørt en del om Saniderm/Second Skin, bare aldri prøvd det før. Men hørt det skal være veldig bra derimot, vet også en del tatovører har gått over til å bruke det. Har for så vidt også sett all den fabelaktige væska som samler seg (yuck).. ser jo helt forferdelig ut. Kanskje jeg prøver det neste gang!
Sitat av Intravenøsa Vis innlegg
Har hørt en del om Saniderm/Second Skin, bare aldri prøvd det før. Men hørt det skal være veldig bra derimot, vet også en del tatovører har gått over til å bruke det. Har for så vidt også sett all den fabelaktige væska som samler seg (yuck).. ser jo helt forferdelig ut. Kanskje jeg prøver det neste gang!
Vis hele sitatet...
Har også brukt "second skin" med god erfaring. Tok en tattovering i utlandet for et års tid siden, hvor de hadde gått over til å bruke dette, tok det ikke av før jeg kom hjem igjen etter 4-5 dager. Fungerer veldig bra.
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Har også brukt "second skin" med god erfaring. Tok en tattovering i utlandet for et års tid siden, hvor de hadde gått over til å bruke dette, tok det ikke av før jeg kom hjem igjen etter 4-5 dager. Fungerer veldig bra.
Vis hele sitatet...
Skal absolutt sørge for å ha det liggende til neste gang!

Apoteket jeg går på veldig ofte (er i LAR) var i dag greie nok til å gi meg en prøvevare på 5g på Bepanthen, så jeg kan bruke opp den, og kan deretter bestemme meg for om jeg syntes det er verdt det å gå over til den. Skjønte den lille tuben kosta sånn 110-130kr eller noe sånt, og at den store kosta noe over 200kr. Sa jeg rett og slett var usikker på om jeg ville kjøpe den store med en gang, da jeg vet jeg fremover kommer til å ta en god del tatoveringer aka komme til å trenge en del riktig/så bra som mulig krem, men at det hadde vært kjipt å kjøpe den største og dyreste, kun for å finne ut at jeg av en eller annen grunn ikke liker den/tåler den, elns.
Så det var veldig kjekt å kunne få med 5g gratis hjem for å kunne teste den ordentlig.

Er veldig heldig med apoteket, de kjenner meg ganske godt siden jeg har aktivt gått til akkurat dem i over 4 år nå. Så i situasjoner slik som nå, hvis det er et produkt jeg lurer på/ønsker/vurderer å kjøpe men som jeg aldri har prøvd før, evt har sykt dårlig råd men likevel trenger noe, gir de meg alltid den største vareprøven de har, evt flere stk om vareprøven er for små til å få testa ordentlig. De vet jeg også har sensitiv hud + ikke så veldig god råd, som generelt sett gjør det vanskelig å committe til å kjøpe/bruke en del penger på noe jeg plutselig ikke hadde tålt/vært fornøyd med. Så er kjempehyggelig at de er så veldig forståelsesfulle og hjelpsomme med alt fra smått til stort.

Har nå for første gang forsøkt Bepanthen-kremen etter jeg vaska området mildt og lot det lufttørke, og det føles veldig bra ut. Den har trukket godt inn i huden, men merker likevel at det føles veldig mykt ut. Er hverken tørt eller irritert i det hele tatt! Faen meg mer tørr og (små-)irritert hud der jeg ikke har brukt Bepanthen!

Siden jeg enn så lenge hvert fall kun har den lille 5g tuben får jeg spare den til kun det tatoverte området, selv om jeg merker det hadde vært digg å føle seg så god og myk, uten å føle seg oljete i det hele tatt på resten av kroppen. Oh well, får bruke de andre kremene jeg har på resten av kroppen. Har generelt sett både gode vaskeprodukter + kremer, men vil jo for all del gjøre det ekstra bra og passe ekstra på tatoveringer/SPESIELT helt nye tatoveringer som nå.

Og - et annet spm. Hvor lenge venter dere med å drikke alkohol etter å ha tatt tatovering? Drikker liksom ikke sånn iherdig mye, men liker jo å kunne dra på favorittbaren min i ny og ne, i tillegg til å kunne ta meg en øl eller to (eller seks) her og der hjemme. Er ikke sånn person som stresser meg til døde i ukedager, for å så bli helt wasted i helgen. Det er en helt forferdelig drikkekultur/forferdelig måte å nyte alkohol på i det hele tatt. Jeg drikker heller det jeg liker av alkohol når jeg føler for det, om det så kun er enten en øl eller en cider, eller om jeg drikker en del mer/blander både øl og/eller cider med vodka, tequila, gin og slikt (har slutta å drikke brune/mørke drikker i det hele tatt, så drikker altså ikke whiskey engang lenger - som pleide å være favoritten, selv veldig nylig. Jaeger, tyrkisk pepper og slikt har jeg ikke likt eller drukket på maaaaange år nå. Merker jeg har det hyggeligst når jeg holder meg til lyse drikker når det kommer til hard sprit). Uansett. Jeg spurte tatovøren om alkohol, og han sa det ikke var SÅ iherdig stress, men å ikke drikke daglig eller for mye, men at en øl eller to 1-2 ganger i uka skulle gå helt fint; ta det rolig, rett og slett, spesielt de første to ukene. Det er jo kjekt. Likevel, hvor lenge venter dere etter en tatovering før alkoholen kommer på bordet igjen?
Sist endret av Intravenøsa; 1. november 2023 kl. 12:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Intravenøsa Vis innlegg
Og - et annet spm. Hvor lenge venter dere med å drikke alkohol etter å ha tatt tatovering? Drikker liksom ikke sånn iherdig mye, men liker jo å kunne dra på favorittbaren min i ny og ne, i tillegg til å kunne ta meg en øl eller to (eller seks) her og der hjemme. Er ikke sånn person som stresser meg til døde i ukedager, for å så bli helt wasted i helgen. Det er en helt forferdelig drikkekultur/forferdelig måte å nyte alkohol på i det hele tatt. Jeg drikker heller det jeg liker av alkohol når jeg føler for det, om det så kun er enten en øl eller en cider, eller om jeg drikker en del mer/blander både øl og/eller cider med vodka, tequila, gin og slikt (har slutta å drikke brune/mørke drikker i det hele tatt, så drikker altså ikke whiskey engang lenger - som pleide å være favoritten, selv veldig nylig. Jaeger, tyrkisk pepper og slikt har jeg ikke likt eller drukket på maaaaange år nå. Merker jeg har det hyggeligst når jeg holder meg til lyse drikker når det kommer til hard sprit). Uansett. Jeg spurte tatovøren om alkohol, og han sa det ikke var SÅ iherdig stress, men å ikke drikke daglig eller for mye, men at en øl eller to 1-2 ganger i uka skulle gå helt fint; ta det rolig, rett og slett, spesielt de første to ukene. Det er jo kjekt. Likevel, hvor lenge venter dere etter en tatovering før alkoholen kommer på bordet igjen?
Vis hele sitatet...
Den forrige jeg tok ble tatt under en skikkelig fylletur med en kompis, satt bokstavelig talt med ølglasset i hånda samtidig som tattoveringen ble tatt, i tillegg var det påfølgende 3 dager med hard festing, uten at jeg merket noe som helst negativt rundt dette og healingprosessen.

Det er vel ingen som anbefaler dette, men personlig har jeg ingen tro på at det har så mye å si som folk skal ha det til, selv om det sikkert varierer noe ifra person til person, men en øl eller 3 hadde jeg ikke bekymret meg over i det hele tatt.
Bare ikke smør for mye og for ofte. Fikk også av min tattovør en såpe som var egnet for å bruke på ferske tattoveringer ved vask i perioden den gror.
Alkohol er bare dumt dagen før eller rett før tatovering siden man kan blø mer. Alkohol etterpå er ikke noe problem så lenge du ikke blir så full at du ikke klarer å passe på tatoveringen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Her kan du lese litt om etterbehandling av tatoveringer.
https://masterpiece.no/magasinet/aft...tattoo-session

https://masterpiece.no/
Det var da veldig til reklamering
Sitat av fredspipa Vis innlegg
Her kan du lese litt om etterbehandling av tatoveringer.
https://masterpiece.no/magasinet/aft...tattoo-session

https://masterpiece.no/
Vis hele sitatet...
Når man leser om tatovørerne så ruller siden automatisk? Er det en bug eller meninga? Jævlig irriterende.