Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4362
Som de fleste sikkert har fått med seg; sist torsdag kom Beta 1 av Windows Vista. Jeg har tatt en titt på 32 bits-versjonen.

Testmaskin:

• Hovedkort: Abit IC7-G
• CPU: Intel Pentium 4 2.4 GHz med 800 MHz FSB ”Northwood”
• Minne: OCZ 1024 MB dual PC3200
• Harddisk: Seagate 7200.7 120 GB 8 MB Cache
• Skjermkort: GeForce 256 32 MB

Systemkravene er 1,5 GHz CPU, 512 MB ram og 6 GB harddiskplass.

Dette er programmene jeg la inn (hvorvidt de virket eller ikke, står lenger ned):

Nettlesere:

- Firefox, nyeste versjon
- Opera, nyeste versjon
- IE7 (kommer med Vista)

Chatting:

- mIRC
- MSN Messenger, nyeste versjon
- MSN Plus!, nyeste versjon

Medieavspilling:

- Windows Media Player, nyeste versjon
- VideoLAN Client (også kjent som VLC Media Player), nyeste versjon
- WinAMP, nyeste versjon
- iTunes, nyeste versjon


Diverse:

- BitComet, nyeste versjon
- Microsoft Windows Office 2003 Pro
- CDex (ripping av CD’er)
- Clue Ordbok

Dette burde dekke manges behov. Jeg prøver ingen spill (se: skjermkort). I tillegg kommer plugins/utvidelser for Firefox/Winamp, og, så klart, drivere (lyd, nettverk og skjermkort).


Installasjonen
Når du endelig booter fra DVD’en (det tok i alle fall litt tid for meg), ser du en typisk bootscreen fra Windows XP, bare i svart/hvitt og det står Vista i stedet for XP. Noen minutter senere, får du velge mellom å installere Windows, se releasenotes og fikse oppstart (master boot record).

Den største forskjellen på denne biten av installasjonen, er at du har musepekeren, og det er et mye mer grafisk grensesnitt. Du velger hvilken partisjon du vil ha windows på, formaterer den og trykker ”next”. Noe som var nytt her, var muligheten til å utvide en partisjon om du hadde ubrukt plass på harddisken. Disken min er på 120 GB, og fra før var den partisjonert 10 / 100 GB, med 10 GB som var ubrukt. Jeg visste at Windows Vista brukte hele 6 GB, så jeg utvidet C:-partisjonen til 20 GB. Dette gikk helt smertefritt. Da var det bare å trykke på ”format”, og så gå videre.

Etter dette var det bare å fylle ut datamaskinnavn, så skulle installeren gjøre resten selv. Og sant var dèt.

Selve installasjonen tok skuffende lang tid. Fra begynnelse til slutt, tok det i overkant av en time, i motsetning til Windows XP som bare tar 20 minutter inkludert formatering. Så man merker det med en gang at dette er en halv DVD, og ikke bare en CD.

På slutten av installasjonen, restartet PC’en seg, og det sto ”completing installation”, noe som pågikk i nærmere 20 minutter (!). Etter dette, ble jeg møtt av en clean install (se lenke til screenshots lenger ned).

- Førsteinntrykket
… er faktisk ikke så ille. Det ser ikke så verst ut ved første øyekast. Det eneste som plager meg litt, er størrelsen på ikonene. De er enormt store, og man kan bare endre avstanden i mellom dem, ikke selve størrelsen.


Drivere
I motsetning til Windows XP, var faktisk driveren til nettverkskortet mitt ferdig installert. Skjermkortet mitt var også ferdig installert. Utenom de to, måtte jeg ha vanlige drivere, de samme som jeg brukte til Windows XP.

Problemer
Det største problemet jeg har hatt, er lyd i videovisning. Den henger etter, men det er kun i .avi-filer (primært XviD og DivX). Og; i FlashFXP kan man ikke se hva mappene heter i den lokale browseren. Utenom dette, har jeg ikke hatt problemer med noen av programmene. Winamp, firefox, opera, alle sammen: De funker like bra som i Windows XP.

Internet Explorer 7
Windows Vista kommer med IE7. Det som er nytt, er integrert msn-, yahoo- og google-søk; tabs og en (påstått) bedre støtte for CSS2 (se ie7css.jpg). Noen som dog er plassert helt på trynet, er knappen for å få en ny tab (se ie7-tabs.jpg: den digre firkanten ved siden av taben helt til høyre), og det at menyen er plassert mellom tabene og hovedvinduet.

IE7 er mye bedre enn IE6, ingen tvil om det. Men den har langt igjen til ”bra”, eller ”eksepsjonell”, for den saks skyld.



Explorer
Den aller største forskjellen, er explorern (ikke IE). Den er bygget om kraftig. For eksempel, se screenshot (computer.jpg). De har lagt til fargekoder for hva slags filer det er mest av i mappen. For mapper; grønn. For musikk; rød. Og sånn går det videre.

De har også mappet om masse funksjoner, og det tar tid å bli vant med. Du merker alle nye funksjonene på hastigheten, også; det er tydelig at dette er veldig bloatware-aktig.

En av disse funksjonene som fremkaller mye av bloat-følelsen, er virtual folders (se screenshot). Om du for eksempel går inn på ”Music – Rating”-mappen, så kan du velge slik at du får opp alle sangene som du har tatt deg bryet med å rangere høyest. For de med større musikksamlinger er dette rimelig bortkastet, ettersom det er tvilsomt at noen gidder å gå igjennom tusenvis at MP3-filer, bare for å få lettere tilgang på sangene. Har du en litt ryddig samling, finner du det du skal ha, uansett.

Bortsett fra det, så er det ikke mye forskjell fra Windows XP. For min del kunne dette like gjerne være Windows XP SP3 med et dårlig visualstyle-skin, så oppgraderingen er svært lite verdt det.

Konklusjon
Tross alt, dette er kun en Beta-versjon av et operativsystem, så mange ting vil nok komme, og mange ting vil nok forsvinne. Men allikevel. Jeg kan ikke si at jeg er spesielt imponert. Vista/Longhorn er fremdeles veldig bloatet. Ingen vet hvordan final-versjonen vil bli, men jeg tviler på at den blir mindre bloatet, for å si det sånn.

Så, til dere som vurderer å legge inn Windows Vista Beta 1: Det er ikke verdt det. Vent i alle fall et par builds framover, slik at dere kanskje får se noe som ligner på final.

Jeg hadde dessverre ikke muligheten til å teste noen spill p.g.a. skjermkortet mitt, men det ryktes at Battlefield 2 ikke funker på Windows Vista.

Screenshots:
http://home.no.net/arnebjel/vista

God kveld, og kos dere - jeg skal legge inn Windows XP på nytt.

- skrevet av mongeland
Sist endret av mongeland; 31. juli 2005 kl. 00:58.
Bra skrevet, Mats.
Selv har jeg ikke prøvd Vista-betaen, delvis fordi jeg ikke har DVD-brenner og delvis fordi de bildene jeg har sett ikke ser ut som at det er noe som er verdt å installere.
Vil nevne at pga. Mongeland sitt svake skjermkort så vises ikke den visuelle "opplevelsen".
http://www.microsoft.com/presspass/p...a/default.mspx
legg merke til kantene rundt vinduer. Transperent osv. Det er og animasjoner når du åpner, lukker, minimerer og maksimerer vinduer.
Visuell opplevelse, schmisuell opplevelse. Tror ikke noen ville savnet noen av de funksjonene.
vel, siden det var det mest positive med min Vista opplevelse så ble jeg smålig forbanna da prosessen som drev "opplevelsen" daua.
Bra skrevet.
Jeg prøvde også Vista for litt siden, jeg må si at det mest positive var at den la inn de fleste driverne med en gang. Driverne til Nvidia kortet mitt ble lagt inn automatisk ++. Men det ble for bloated som Mats skrev. Men det er fulltmulig å slå alt det fansye visuelle greiene. Og det hang seg å bugget ganske ofte. Nettverkskortet mitt bestemte selv om det ville funke eller ikke etter boot.
Sist endret av voldern; 31. juli 2005 kl. 01:26.
Noen som har erfaring med å kjøre Vista ved siden av XP?
Sitat av Digital Hybrid
Noen som har erfaring med å kjøre Vista ved siden av XP?
Vis hele sitatet...
Jeg leste en plass at man kunne legge Vista på samme partisjon som XP, så jeg gjorde det. Men når jeg bootet ville ikke pc'en starte i XP, samme skjedde med en bekjent. Men det går når man har Vista på en annen partisjon. Bootloader lager Vista automatisk.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Oh my god... 42MB minne for explorer? Er ikke det litt.. mye.. for et program som skal kjøre hele tiden. Jaja.. Kan sikkert si at ingen vil tørre å levere en Windows Vista maskin med 256MB minne

Btw.. den transparency effekten på vinduene i Vista er bare jævlig og forstyrrende, og dessuten helt ubrukelig i et OS som oppmuntrer til å kjøre alle vinduer i fullskjerm. Jeg må si at jeg faktisk synes Windows Vista ser en smule bedre ut en XP. Men det skal lite til å slå "cheap RGB-colored plastic".

Jeg kommer nok til å teste det selv. Skal prøve å grave litt dypere i de tekniske sidene av Vista. Det utvendige skal begynne å komme på plass i Beta 2.
Det var da på tide at windows klarte å få lagt til en tab-funksjon i sin egen nettleser

Blir litt skremt av den task manageren der. Hva gjør egentlig at windows 'sløser' så mye med minnet?
Utrolig mye ressurser man må ha da...Virklig imponerende CSS2 de har fått til må jeg si, helt lik som IE6. Ettervært burde det gå ann og stille litt ned på de mappene. Som i XP. "Tilpass for best ytelse"eller "tilpass for best utseende"
Bra skrevet BTW
Luric: Funksjonene Tilpass for best ytelse og Tilpass for best utsene er der. Det er jo og mulig å kjøre Windows Classic skin.
Kalakov: Er ikke det av sidevekslingsfilen den bruker så mye minne?

Bra skrevet greier, trådstarter.
*offtopic*
Skulle installere Vista i sted, men når DVD booter så blir det bare svart skjerm, ventet i ca 30 - 45 min... tar det lengre tid? eller er det noe feil her?.
Internet Explorer 7 er horribel, enkelt og greit. Bare se den grå greia man skal bruke for å lage nye tabs, eller det faktum at man har menyen under tabene. Ser ut til at de har rappa det meste fra andre nettlesere, og at tabs kun var en ettertanke. Jeg mener, hva i helsike er det de har drevet med hvis dette er alt de har klart å produsere siden IE6 kom?
Må innrømme at jeg ble litt skuffa, men man må huske at utseendet ikke er det samme som i den ferdige versjonen. Likte dog fargevalget.

Noe jeg synes var fint, var den nye startmenyen. Søkefunksjonen var et absolutt pluss.

Var også overrasket over at det trådløse nettverkskortet mitt ble koplet til hjemme her ved første boot. Jeg var på nett uten noe tukling.
trykka du på "learn more about avalon and indigo"? sto det noe spennende?
Lurer på den ting her. Er .NET framework 1.1 eller 2.0 intigrert?
for det første bra skrevet! for det andre, jeg syntes det så greit ut, men i hovedsak så det bare ut som et skin man kan sette på i XP...
My thoughts exactly.

Det er så lite verdt det, enda. Kanskje det er diskutabelt når Beta 2 kommer.
Hehe. Hipp hurra for MS Bloatware!
Jeg la akkurat inn Beta 1, men jeg kan ikke si at jeg er direkte imponert.
Hm. Skremmende. Har ikke fulgt med på Longhorn/Vista på lenge. (kan forklares av mac-innkjøp).

Men funksjonene som Virtual Folders, og Søkefunksjonen og Visuelle effekter er jo gammelt nytt i mac-verdenen. Når jeg blar igjennom screenshotsene, kan jeg til nøds tillate meg å kalle de nye funksjonene en dårlig kopi av det som allerede ligger i OSX. Og når man i tillegg tar med det faktumet at OSX har under halvparten av systemkravene som Vista har, så ... ja.

Det positive med Vista, må jo være at driverne installeres ved automatisk etter første boot. Dette er en fin forbedring fra XP.

Forresten, er det noen som kan svare meg på et nettverks-spørsmål? I Vista, kan man lage ferdige "presets" alt etter hvilket nettverk man er tilkoblet? F.eks en preset for hjemmenettet og en for skolen, jobben osv, som man raskt kan bytte imellom. (Utrolig greit når man har bærbar).
Sist endret av messo; 3. august 2005 kl. 15:31.
Sitat av messo
Det positive med Vista, må jo være at driverne installeres ved automatisk etter første boot. Dette er en fin forbedring fra XP.
Vis hele sitatet...
XP har da også forhåndsinstallerte drivere akkurat som Vista. Eneste forskjellen er at XP er noen år gammelt, og dermed ligger det logisk nok ikke med drivere til den nyeste hardwaren din
Sant nok Croyfer. Dumt det var det eneste positive jeg kunne finne ved Vista, med tanke på at det egentlig ikke har så mye med det nye systemet å gjøre

Men det er vel en del andre ting som er forbedret siden XP. Har jo ikke testa Vista i levende live enda.
bloatet,,, va mener u me dt??
sanver egntli 98se,,,, syns dt e komplisert å forandre på ting å tang i xp---
Bloatware er unødvendige funksjoner som tar opp mye minne og CPU und so weiter. Som for eksempel den sidebaren som fantes i tidligere betaer av Longhorn.
oki tanx 4 q svar
men,, egentlig hvor lang tid bruker enn på å legge in drivere 15 min!?
Velkommen til forumet, viva la ramones. Her skriver vi norsk, ikke fjortiss-sms-språk.
Sitat av Digital Hybrid
Noen som har erfaring med å kjøre Vista ved siden av XP?
Vis hele sitatet...
Jada, det virker helt fint, jeg lagde en liten (10GB) partisjon til Vista, beholdt de resterende 190 til win xp.
Med Vista kan man under oppstart velge mellom vista, og "Other windows versions"(som er en egen meny med andre, instalerte windows utgaver), der velger man ganske enkelt Windows XP.
Gutter, det vi må huske her er at beta versjonen av Windows XP ikke så ut som den ferdige versjonen av XP i det hele tatt og at det er mer enn utseendet som teller i denne Betaen.
Jeg vil ganske sikkert vedde en femmer på at den Vistaen vi får en gang i 2006 ser og oppfører seg helt anderledes enn den betaen vi har i dag. Med tanke på bugs, flaskehalser og ustabillitet var ikke Windows XP betaen ett gram bedre.

Når sant skal sies syns jeg det er bra at Microsoft inkluderer nye funksjoner som andre allerede har. Slik at vi kan få samlet det beste på ett fat så og si.

BTW: 1 post
Når det gjelder å bruke andre OS sine funksjoner, så tror jeg ikke microsoft har så mye valg. De er nødt til å implentere det i Vista for å bli konkuransedyktige. Det som er litt synd er at de ikke klarer å gi de nye funksjonene den brukervennligheten som forventes av verdens ledende OS. Men det er ikke noe vits i å gråte over spilt melk. Vi har jo alltids macintosh som er komt mye lengre i "evolusjonen" en microsoft. Når Vista kommer ut ligger OS X enda et par hestehoder forran.

Vista er jo bare en Beta full av bugs nå, og det ferdige produktet blir selvfølgelig mye mer stabilt. Men grunnvollen for OS'et er lagt, og når man først kommer skjevt ut, så blir det sjelden bra.
Bra skrevet, m8!

Tror faktisk Vista kan bli ganske bra, men en ting er sikkert, og det er at jeg skal vente med å installere det til det er helt... Ferdig (hvilket ms-os er kjent for å aldri bli, dog :P)

Keeg out.
problemet med Tiger er vel at en kun kan bruke overprisede apple datamaskiner om en skal kjøre det. Om jeg kunne kjørt det på PCen min hadde det ikke vært et spørsmål.

Jeg ble forresten litt forundret over fargevalget og designet til vista. Er det bare jeg som synes det er litt småharry?
Det kan jo bli litt intresant å se hva som skjer når Apple-hardwaren kjører Intel. Da er det ikke lenger nødvendig å emulere Windows, som igjen betyr at du kan kjøre både OS X og Windows på samme maskin.
Sitat av messo
Det kan jo bli litt intresant å se hva som skjer når Apple-hardwaren kjører Intel. Da er det ikke lenger nødvendig å emulere Windows, som igjen betyr at du kan kjøre både OS X og Windows på samme maskin.
Vis hele sitatet...
I teorien ja, men jeg tror det ikke er bare-bare å få til en dual boot funsjon med Windows og MacOS. Etter det jeg har lest skal noc mac-gutta gjøre det så vanskelig de kan for oss.

Det hadde vært veldig kult om Steve og Co gjorde helomvenning og faktisk lagde en versjon for helt vanlige PC'er..
Sitat av messo
Hm. Skremmende. Har ikke fulgt med på Longhorn/Vista på lenge. (kan forklares av mac-innkjøp).

Men funksjonene som Virtual Folders, og Søkefunksjonen og Visuelle effekter er jo gammelt nytt i mac-verdenen. Når jeg blar igjennom screenshotsene, kan jeg til nøds tillate meg å kalle de nye funksjonene en dårlig kopi av det som allerede ligger i OSX. Og når man i tillegg tar med det faktumet at OSX har under halvparten av systemkravene som Vista har, så ... ja.

Det positive med Vista, må jo være at driverne installeres ved automatisk etter første boot. Dette er en fin forbedring fra XP.

Forresten, er det noen som kan svare meg på et nettverks-spørsmål? I Vista, kan man lage ferdige "presets" alt etter hvilket nettverk man er tilkoblet? F.eks en preset for hjemmenettet og en for skolen, jobben osv, som man raskt kan bytte imellom. (Utrolig greit når man har bærbar).
Vis hele sitatet...

Helt enig!

Windows har alltid vært Mac Preget!
Fra win3.11 gikk over til Win95 og "tok" søplekurven fra OS på powermac`en.
Windows er og blir mac prega!
(har aldri hatt mac, men når jeg var mindre og 486 var tøfft hadde nabo gutten mac, og han mente at windows95 var mac preget... Han hadde vist rett)
Sitat av fixxer
I teorien ja, men jeg tror det ikke er bare-bare å få til en dual boot funsjon med Windows og MacOS. Etter det jeg har lest skal noc mac-gutta gjøre det så vanskelig de kan for oss.
Vis hele sitatet...
Poenget er at Windows kan, om ikke lenge, kjøres side om side med med OS X på en av Apple sine maskiner. Og om du har sett hvordan OS X sin dvale-funksjon virker, så burde det ikke være vanskelig å bare zappe mellom de to OS'ene uten å boote om.

Men å kjøre OS X på en vanlig intel-maskin blir nok ikke mulig med det første. For hvor mange forskjellige skjermkort, lydkort, hovedkort osv finnes det vell ikke i PC-verdnen? Og når ingen av disse har drivere for OS X, så ligger man litt dårlig an. Å få Windows oppe å gå på en Apple maskin derimot, krever langt mindre. Pr. idag kjører jeg WinXP på min mac uten problemer, men det er emulert. Tenk hvor mye arbeid VirtualPC gjengen sparer på å mekke noen driver, istendefor å emulere hele OS'et.

Det er nå ihvertfall min teori. Håper det er mulig i praksis óg.
Kom hjem fra jobb på Spaceworld i går. Satt meg ned foran PCen, gledet meg til å instalere Vista på den flotte digidice Pcen min. Hipp Hurra!

Da Vista hadde gjort seg ferdig med instaleringen, sett jeg som en liten unge foran skjermen. OioiOi! Dette så virkelig flott ut! Sjekk ut start-menyen, og Papirkurv ikonet!

Men så begynte sirkuset!
De forhåndsinstalerte driverene fungerte ikke til digidicen, som er basert på et vanlig intel chipset. A-ha! Jeg instaler driverene som fulgte med PCen ( Abit-drivere ), men niks, det gikk dårlig. Skjermkort-driverene kunne også gå i glemmeboken. sukk, jeg ga opp.

Men en film må vel gå ann og se! Etter å fått tak i Fantastic Four på DVD med bra kvalitet og norsk tekst, skulle jeg ligge meg tilrette i sengen og kose meg med filmen.

Men nei da, Jæv... Media Player 10 ville ikke ha noe med filmen å gjøre, så PCen slo seg av i steden.

Jeg gikk å la meg i fortvilelse, med at jeg må instalere XP igjen etter jobb, for Partiton Magic glemte jeg å instalere.


Brenn Vista og Gates!
Jeg for min del håper de klarer å lage en mer stabil "explorer.exe"

Bra skrevet
Jeg kastet ut Vista Betaen sant XP i går. Installerte Windows XP Stripped o the bone edition (170MB)... Dægærn det går unna!