Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4805
Grunnen til dette innlegget er at igår sleit jeg vilt med noe virus skvip (fiksa nå endlig) og da blei det mye venting pga restarter, virussøking osv. Og da satt tankemaskinen min igang. Hvorfor egentlig gidde og lage et virus som kræsjer datan til folk du ikke kjenner eller bryr deg noe om. En Backdoor greit kan jeg forstå men ikke det type viruset som jeg sleit med igår som kødda med noe såkalt LSD(husker ikke hva det står for) så jeg fikk ikke internett men fikk pinga nettverk. Mææn back to the case. Spyware er jo mest pga reklamering.

Er det noen som har noen bra ide om hvorfor gidde og lage et sånt virus som jeg f.eks sleit med? Ikke gjør dette til en søppelpost!
Prestisje tipper jeg. Jeg regner med det er motivet til de fleste. Også kan det vel være folk som oss, som har alt for mye fritid:P
Skaffe seg kunnskap om sikkerhet rundt systemer, evt. lære seg å stenge igjen slike hull.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Hvorfor slå ned folk på byen? Altså ingen som synes det er særlig kult og selv bli slått ned, men det er stadig folk som bare går på byen for og slåss...

Hvorfor noen driver med faenskap er det igrunnen umulig og svare på siden alle kan ha sine egene personlige grunner. Det har jo vist seg at mange verdensomspennende virus er laget av tenåringer så kanskje grunnen til mange virus kommer av at ungdommen eksprimiterer.
Se hva man klarer. Og om man klarer lage noe bedre enn det som finnes fra før.
tipper at de som lager virusprogrammer sender ut en god dose av alt som heter virus :P tjene penger tjene penger
Trådstarter
Bruun: Hva er det og tjene på og lage virus da?

Men tore-, noe ala lage ting og finne smutthul finnes borti statene. FBI arangerer hacke turnering. FBI lager et system, 5000 hackere + - sitter og prøver og komme igjenom systemet. Klarer du det pengepremie. Hvis ikke har FBI et veldig sikkert system.

Fuzzy: Få maskinene min til og kræsje verre? Hvordan vet man at viruset ditt er bedre da? De kjenner jo ikke de som blir infiserte.

Jeg hendvender igjen til viruset mitt. Hvem tjener på at jeg mister internett forbinnelsen?
Penger. (og ja jeg vet faktisk veldig godt hva jeg snakker om)
Man tjener penger på virus ved å tilby en kur. Antivirusprogram er kuren og de ville jo ikke tjent penger på dem uten virus.
Kan vel også brukes til utpressing eller hevn på gammel arbeidsgiver.
For noen vil det være prestisje å komme opp så høyt på trusselskalaen som mulig.
Tenk deg at du sitter og vet med deg selv at det kraftigeste viruset noensinne er det du som har kodet.
God følelse?
Lediggang er roten til alt ondt sies det. Nerder som har altfor mye tid og altfor få venner, plikter eller andre ting å bruke den på. De kjeder seg noe vanvittig fordi de er lei av WoW og CS og vil gjøre andre ting. Vips så lager de et virus just for the fun of it. Se hvor langt det kan gå...

Eller kanskje noen av de andre grunnene listet opp. Gud hvor jeg hater virus og spyware!
Trenger ikke å være mangel på venner eller for mye tid til overs.
Hacker-grupper kjemper om å være de beste, og lager virus som ikke behøver å fucker opp din PC, men også fjerne konkurrentenes virus fra din datamaskin.
Andre gjør dette for adrenalin kick de får.
hva skal antivirusselskapene drive med om ingen lager virus. det hele er en stor konspirasjon. bombesikker.
Virus/trojaner/ormer/whatever har også et annet formål, botnets. Ypperlig til DDoS og spam.
Trådstarter
Miss-N er det ikke så veldig med spam på virus da..iværtfall ikke de jeg har værtpå. Trojanere brukes (som jeg har forstått) som backdører til system osv. ormer er jeg ikke helt sikker på men hører skummelt likt ut som en trojaner. Spam/reklame er vel ad aware og spyware(ormer?).
Spam/reklame er tvertimot HOVEDÅRSAKEN til nesten alt av virus(adware/spyware/bots). Disse programmene er absolutt virus. Hvis du tenker på den originale formen for "virus", som jo i grunn bare var/er enkle programmer som spredde seg og gjorde ett eller annet så er hovedmotivasjonene:
1. StorPenis/Makt.
2. Teknisk Utfordring
3. "Budskap" (politisk/meninger)

Og nei, svært få av de større antivirusselskapene driver med noen så dumt som å lage virus. Markedet er MER enn stort nok fra før av, risikoen ved noe sånt er rett og slett alt for stor.

Makt er en enorm stor faktor, jeg og en kamerat skrev en lsass exploit 2 uker før den var public. Tom 2-3 dager før patchen var ute. Det betydde at vi i prinsippet hadde adgang til _svært_ mange av de windowsbaserte systemene på internett. Var en både skremmene og veldig berusende følelse. Helddigvis misbrukte vi ikke denne makten(for mye).
Sitat av hakkon
hva skal antivirusselskapene drive med om ingen lager virus. det hele er en stor konspirasjon. bombesikker.
Vis hele sitatet...
Tulling...
Sitat av FlyingVeeVee
Tulling...
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?

Sikkert noen av de som har folk til å lage virus osv..

Men mange virus er lagd spesifikt til å gå etter Windows da, pga at de hater Microsoft osv..

Men det ligger nok ofte penger bak
Når virus lages spesifikt for Windows er det ikke fordi de hater Microsoft, men fordi det by far er det mest utbredte operativsystemet og at de derfor treffer flere med det.
Grunnen til at noen gidder og lage virus er vel for å tjene penger (men det er det jo sagt en del om fra før), eller på faenskap.

Hva er vel vitsen med å knuse ruta til gammellæreren din eller strø et kilo sukker på tanken til snøfreseren hanns? ...det er gøy!

Og det er nok vitsen med noen virus og. Bare se hvilket virus som lager størst ødeleggelse eller som blir mest omtalt i media osv.
Nokon av dei som lagar virus, får jo jobb i antivirus-selskap. AV-selskapa får dermed meir ekspertise. Eg vil tru at det er ein motivator til virus-skaparane. Det som er sagt tidligare, at virus blir laga for at AVselskapa skal ha noko å jobbe med, trur eg er sant. Men samtidig er det sannsynligvis ikkje så mange virus som blir laga av den grunn. Tenk om nokon hadde funne det ut? Skandale.
Feil, spør symantec, norton osv. De vil ikke ha noe som helst med folk som lager virus å gjøre, og det har de også sagt. Hvis det er noen slags tilknytning mellom virus osv og deg, så får du ikke jobb i de større antivirusselskapene.
Symantec og Norton er en og samme ting.. Symantec er produsent og Norton er produkt.
Sitat av TheGEEK
Feil, spør symantec, norton osv. De vil ikke ha noe som helst med folk som lager virus å gjøre, og det har de også sagt. Hvis det er noen slags tilknytning mellom virus osv og deg, så får du ikke jobb i de større antivirusselskapene.
Vis hele sitatet...
Eit lite søk på google fortalde meg at :
Sven Jaschan, som har innrømmet å stå bak de to destruktive ormene Netsky og Sasser, har fått jobb i det tyske sikkerhetsselskapet Securepoint.
Vis hele sitatet...
Hmm, det var en gang. Det skjer sikkert, men neppe så ofte. Men det er nok ikke så dumt, for hvem kjenner vel virus bedre enn dem som faktisk _lager_ virus???
Sitat av hawkai
Eit lite søk på google fortalde meg at :

Sven Jaschan, som har innrømmet å stå bak de to destruktive ormene Netsky og Sasser, har fått jobb i det tyske sikkerhetsselskapet Securepoint.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
De som lager Norten (eller var det Norman) sa at DE aldri ville ansatt denne mannen.
...og se hvor heldig Securepoint var, de kom i media
Hvis du får pinga men ikke internett, eller omvendt som jeg hadde en gang, fikk surfa på internett men ikke pinga heter viruset Telenor Internett Abuse.

Offtopic:
Hadde virus på PCen og i stede for å være tolmodig å la meg laste ned antivirus på PCen min, så tar telenor av "sikkerhetsmessig hensyn" å stenger tilgangen til internett og kaller det at jeg har hacket!

For noen idioter, skrev et langt og lærerik mail til Telenors abuse teneste og de beklagla osv osv og fikk åpnet internetten min igjen.

OnTopic:
Jeg begriper heller ikke hvorfor folk gidder å lagevirus.
hva er vitsen å gjøre den perfekte forbrytelse hvis ingen vet om at det er deg.

ang. det å ansette folk som lager virus.

Skjønner godt at Norton og andre store kjente antivirus selskaper har en politikk å ikke ansette folk som lager virus.

Skaper bare flere folk som lager virus, skaper flere virus, og det pga. folk vil ha jobb.

Hehe kul jobbsøknad å kræsje hele systemet til stedet du søker jobb hos.

"Viser til vedlakte Søknad, CV og virus"
De folka du får creds av for å lage et virus -altså de folka i virusmiljøa- vet hvem det er. I tilleg har man jo IRC, der 99% av de som lager bra virus henger, og der vet folk hvem som har gjort hva.
Sitat av salvatore
De folka du får creds av for å lage et virus -altså de folka i virusmiljøa- vet hvem det er. I tilleg har man jo IRC, der 99% av de som lager bra virus henger, og der vet folk hvem som har gjort hva.
Vis hele sitatet...
Joda, forstår hva du mener.
Men om du kræsjer PCen min med et virus så skaper ikke det så store overskrifter...
Hele vitsen med å lage virus som ødlegger er helt teit, de fleste som lager virus lager det jo utifra et program. Scriptkiddies (blæk huffameien)
Og det er jo noe som alle kan klare så skjønner ikke helt vitsen med å være så høy i hatten av den grund.
Dem som lager de virkelige store virusene, dem sitter vel ikke å skryter av det på Irc.

Hvis jeg ville tjent litt penger og han som f.eks. lagde blast viruset skrøt av at han hadde laget det over irc. Så hadde jeg bedt han sende meg noe sånn at jeg hadde fått IP adressen og etterpå hadde jeg ringt norton og lurt på om hvor mye penger de var villig til å gi meg for å la dem få crediten på at de hadde funnet ut hvem som hadde laget blast viruset.
JonBlund: Han/de som lagde blast satt nok ikke og skrøyt av det på irc, nei. Men det er vel alltids noen som vet om det (i de samme miljøene). Og de som lagde blast gjorde det neppe for å få respekt, det har de nok mer enn nok av fra før, de gjorde det nok for penger
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av JonBlund
Så hadde jeg bedt han sende meg noe sånn at jeg hadde fått IP adresse.
Vis hele sitatet...
Det finnes vitterlig noe som heter data-bouncer, og man skulle vel tro at personene ville vært intelligent nok til å bruke når dem sendte filer til ukjente.
Sitat av hakkon
hva skal antivirusselskapene drive med om ingen lager virus. det hele er en stor konspirasjon. bombesikker.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk godt mulig. Er uten tvil virusmakere som er direkte eller inndirekte ansatt av de store virusbeskyttelsesprogramprodusentene. Fint ord, eh?

Forstår godt at folk lager virus. Noen interesserer seg for webdesign og leker i php mens andre interesserer seg for datasikkerhet (og datateknologi generelt) og leker seg i asm.

Å klare å lage et virus som sprer seg til andre systemer er jo imponerende, det krever kløkt og kunnskap. Hensikten til virusmakerne på gutterommene rundt omkring er nok ikke å skade noen systemer, men nettopp bevise sine zkillz. De setter man over machine!

De som lager virus, legger nok ofte igjen et lite kjennemerke i programmet, som bevis. Og de fleste teknologiske virus funker jo som på organismer i virkelighete; de er der hele tiden men du merker dem ikke.

Men når en først merker dem så har man lyst til å skamklippe alle idiotene som lager virus og sende dem til Auschwitz.
Sitat av Kalakov
Men når en først merker dem så har man lyst til å skamklippe alle idiotene som lager virus og sende dem til Auschwitz.
Vis hele sitatet...
Genialt!

Jeg er helt enig med deg. Uansett hvem som vet om det må det være jævli digg og sitte og vite at man har laget det viruset som nå sprer seg over internett som en pest.
Sitat av nso
Det finnes vitterlig noe som heter data-bouncer, og man skulle vel tro at personene ville vært intelligent nok til å bruke når dem sendte filer til ukjente.
Vis hele sitatet...
Leste en artikkel for en liten stund siden, det var faktisk en som hadde fucka opp hjemmesidene til diverse selskap, Dell, var en av dem som ble rammet.
Mange selskaper mistet milioner fordi online shopen dems var nede i perioder osv osv.

Han guttevalpen som ble tatt for det, ble tatt fordi han skrøt av det på irc og sendte en fil til en kar som sladra til FBI. (historien fortalt i korte trekk)

Så det er fult mulig
Trådstarter
Den artikklen vil jeg gjerne lese.
Sitat av Luric
Miss-N er det ikke så veldig med spam på virus da..iværtfall ikke de jeg har værtpå. Trojanere brukes (som jeg har forstått) som backdører til system osv. ormer er jeg ikke helt sikker på men hører skummelt likt ut som en trojaner. Spam/reklame er vel ad aware og spyware(ormer?).
Vis hele sitatet...

Ormer er ikke det samme som trojaner så vidt jeg vet, tror det er noe som "spiser" opp deler av systemet ditt, f.eks spise opp en del av windows som gjør at du ikke komme deg på internett?

tror vell folk lager virus for å se om det kan bli like bra som noen andre sitt. Hvis jeg hadde klart å lage et kraftig virus ville jeg nok prøvd. men kanskje ikke sendt til alle? Noen viruk kan trosalt går ut av kontroll

men det folk burde bli mere stolt av er å klare å lage en motgift til virus, tror nesten alle ville gitt noen mere credit for det. Så jeg håper den dagen da det blir mere pop å lage antivirus kommer snart
Jeg har alltid mistenkt anti-virusprogram-selskapene for å ha laget alle virusene. Hvordan klarer de å få inn nye beskyttelse mot nye virus så rask som en time?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_virus
http://en.wikipedia.org/wiki/Antivirus

Gode artikler om virus og antivirus. Dette har uansett vært tatt opp så mange ganger før, at jeg gidder rett og slett ikke skrive det samme på nytt. Det skader ikke å søke.
Virus er supernerdenes penisforlengere. Får dem til å føle seg mandige og tøffe
Det er 2 grunner...

1. Penger. Du er en spam satan, som enten spammer selv, eller som selger access til infiserte maskiner for å sende ut spam
2. Faenskap. Drittunger som gjør det bare for å være "kul"

Det er INGEN antivirus selskaper som gjør det. Hvorfor i helsikke skulle man risikere det, når det finnes nokk av drittunger som gjør det for deg. Selskape er værdt nada dersom man blir tatt for det.

Scha
Sitat av Rakettsau
Virus er supernerdenes penisforlengere. Får dem til å føle seg mandige og tøffe
Vis hele sitatet...
Godt sagt. Det må jo gi en ganske god følelse å vite at man har laget noe "alle" snakker om. Store virus som Iloveyou, sasser, blast, osv kommer jo på Fox-News etter den siste talen til Bush om situasjonen i Irak...
Det er evt et litt merkelig standpunkt av symantec å ikke ville ha noe med virusskapere å gjøre; virusskapere har stor ekspertise på området -> mer effektivt produkt. Og at de har laget virus -> Mat på bordet for symantec: intet virus, intet marked.

Edit: Men jeg sier ikke at selskapene har noen form for konspirasjon for å lage virus. Som ble sagt over: hvorfor sku de det med den risikoen når likevel shitkids lager dem for seg.
Sist endret av Kauder; 30. juni 2005 kl. 13:38.
Jeg tviler på at de som lager antivirus ønsker de som lager virusene til Mars. Og hvem er vel bedre til å lage antivirus enn noen som har laget store virus. Og da tenker jeg ikke bare på en "motgift" til det viruset de selv har laget, men til mange fler virus. Noen som har laget virus vet hva man gjør for at viruset skal bli vanskeligere å finne/fjerne, og de vet bedre enn alle hvordan viruset skal oppføre seg og hvordan det er bygd opp.
Sitat av Luric
Den artikklen vil jeg gjerne lese.
Vis hele sitatet...
Leste det faktisk i et lite magasin som lå hjemme.
Husker ikke hva han hackeren het.

Men hele historien var sånn at han hadde logget seg inn på stormaskinene til div skoler og derfra kjørt et massivt angrep mot div sider.

Grunnen til at jeg husker denne saken godt, var at når FBI dro for å lytte på tlf linja til huset hørte de han gutten som skrøt om det til kamerater over tlf, men en ting fbi hørte kvelden før de skulle arrestere han var at faren hans planla ett drap.
Dermed slo FBI to fluer i en smekk!

Skal se om jeg finner det magasinet neste gang jeg skal hjem, så har jeg noe kilder å vise til...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Etter å ha skumlest postene så tror jeg noen såvidt nevnte politiske grunner som årsak for virus. Dette er i stor grad rett.. og også forklaringen på hvorfor det finnes så lite virus for unix/linux, rett å slett for de fleste virusmakerne, eller "l33t h4xx0rz'ene" om du vil stiller seg svært skeptisk til microsofts buissiness strategi..
En annen grunn til at det ikke finnes så mange unix-virus er vel at de alle fleste faktisk bruker microsoft... Og meningen er vel å infisere så mange som mulig?
Sitat av Luric
Fuzzy: Få maskinene min til og kræsje verre? Hvordan vet man at viruset ditt er bedre da? De kjenner jo ikke de som blir infiserte.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager fikk deg til å måle et virus i hvor hardt det kræsjer maskinen din? Et virus måles selvfølgelig i hvor effektiv smittemekanismen er og gjerne hvor vanskelig det er for antivirusprogrammer å lage et "fingerprint" for å gjenkjenne viruset.
Ta et par søk i google så finner du ut hvorfor...
En del som lager virus sprer de ikke selv, det er andre som laster ned deres virus og gjør om på dem for så å spre dem. Noen lager virus/ormer får å tjene penger, reklame firmaer betaler per spam epost som blir sendt ut. Det finnes til og med folk som sender ut virus med jobbsøknader i..
Søk i google etter intervju med virus programmere, eller lignende så finner du nok det du leter etter.
Sitat av *Joachim*
Ormer er ikke det samme som trojaner så vidt jeg vet, tror det er noe som "spiser" opp deler av systemet ditt, f.eks spise opp en del av windows som gjør at du ikke komme deg på internett?
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt.. Ormer er per definisjon små programmer som kun kopierer seg selv eller deler av seg selv. Virus sitter på et eller annet.
Sist endret av xtapolapocetl; 3. juli 2005 kl. 23:25. Grunn: dreit meg ut på en definisjon