Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3732
Jeg vet det ligger utrolig mye info om sopp her på nFF.
Men jeg vil gå litt i dybden på det, og gjerne få svar fra folk som alerede har prøvd dette. Jeg vil forholdsvis vite priser, hvor, sesong, dyrking o.l.

Om noen kan gi meg svar på eventuele bi-virkinger i ettertid. Jeg har lest my om det også, men det varierer jo fra person til person. Og hva kan eventuelt anbefales?

Jeg har hørt om psilocybe cubensis og flein sopp. Flein sopp er jo kjent for og kunne ta livet av deg. Jeg vet ikke om det er noe som heter "sikker sopp" men om noen kan komme med innspill og sånt hadde jo det vert velig kjekt =)
Er da mange tråder som dette fra før, som også går i dybden på det Faktisk de to øverste trådene på rusmiddelforumet handler jo om sopp. Har aldri hørt at flein har tatt knekken på noen.
tomiz's Avatar
Trådstarter
Har hørt fra mange kanter at flein er livsfarlig. Så dette stemmer altså ikke?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ta det med en klype (eller kanskje ei tonne?) salt.. Hasj er jo ogsaa "livsfarlig" i folge visse voksne, men til dags dato har ikke en jaevel dodd av det..
Sitat av Tomiz
Har hørt fra mange kanter at flein er livsfarlig. Så dette stemmer altså ikke?
Vis hele sitatet...
Har rusa meg på flein to ganger og jeg er ikke død enda, spiste rundt om 40 og 50 flein per gang. Selvfølgelig har du hørt at flein er livsfarlig, det er jo ett narkotikum? Et narkotikum som du finner ute i din egen hage.

Sier seg selv at du har hørt det er livsfarlig. Men flein er farlig, da det er snakk om et kraftig rusmiddel. Men du kan ikke dø av selve soppen med mindre du er alergisk mot den.
Tomiz: Helt seriøst, ALLE spørsmålene dine besvares i de andre trådene om
temaet. Hvis du hadde tatt deg tid til å søke her på forumet, ville du fått
svar på alt.

Ellers, når det gjelder sopp, kan jeg anbefale norshroom.org.
Erowid er også en fin side.
Kom til norshroom.no , der finner du alle spørsmål du lurer på med ett enkelt søk!
Jeb: Norshroom.no? Eeeeh... Som norshroomer burde du vite at det er .org
Men er det NOEN risikoer med stoffet. Langvarige? Kortvarige? Finner ikke noen risikofaktorer bortsett fra at roten og nedre del av stilken kan inneholde en slags gift... Er ikke ekstremt keen på å teste sopp uansett, men...(Salvia, derimot frister!! Høres litt gøy ut å bli en bygning )
Kan utløse psykoser og schitzofreni hos disponerte personer.
Sitat av adrian nor
Men er det NOEN risikoer med stoffet. Langvarige? Kortvarige? Finner ikke noen risikofaktorer bortsett fra at roten og nedre del av stilken kan inneholde en slags gift... Er ikke ekstremt keen på å teste sopp uansett, men...(Salvia, derimot frister!! Høres litt gøy ut å bli en bygning )
Vis hele sitatet...
På shrooms kan man også bli mye rart En av tingene jeg liker mest med shrooms er at man har en viss kontroll(så lenge man spiser forsvarlige mengder). Da jeg testa salvia ble jeg skikkelig lost og skjønte ikke så mye. Har lest en del om det og Shamaner og den slags folk, brukte det til åndereiser. De kunne bli andre personer og oppleve helt ukjente ting. Om man bruker det riktig tror jeg Salvia kan være jævlig spennende.
Sitat av felix_poker
Jeb: Norshroom.no? Eeeeh... Som norshroomer burde du vite at det er .org
Vis hele sitatet...

Hehe ja faen.. Var litt loka Har lagret siden som i favoritter på alle pc'ne jeg bruker.. Her og på skolen Så er litt lok med adressen

Sitat av Sinister
På shrooms kan man også bli mye rart En av tingene jeg liker mest med shrooms er at man har en viss kontroll(så lenge man spiser forsvarlige mengder). Da jeg testa salvia ble jeg skikkelig lost og skjønte ikke så mye. Har lest en del om det og Shamaner og den slags folk, brukte det til åndereiser. De kunne bli andre personer og oppleve helt ukjente ting. Om man bruker det riktig tror jeg Salvia kan være jævlig spennende.
Vis hele sitatet...
Jeg har røyket en del salvia.. Det er sykt. 5x har dratt med meg så langt i en kaotisk og oppløst verden at det er skummelt..!
Hehe... Jeg har foreløpig bare røyket blader. Har innbilt meg at jeg var på helt andre steder og drev med fucka greier. Engang jeg og en kompis røyka på badet, trodde jeg at jeg sto i en nedoverbakke ved siden av en gammel mann(en nykter kompis som satt inntil veggen). Der måtte jeg gynge(sånn som Mr.Bean danser) for ellers ville jeg falle. Kompisen min trodde han var en bom langs en toglinje, og måtte bøye seg opp og ned for å slippe bilene forbi. Han sier han til og med hørte plingelyden når toget kom.
tomiz's Avatar
Trådstarter
Jo takk takk. Er ikke typen som tenker seg flere ganger om før man poster Men nå har jeg fått svar på det meste jeg lurer på vertfall =) Takker og bukker nFF brukere ;D
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det en så si umulig og spise så mye flein at man skal dø.. for en overdose av Psilocybe må man nesten spise så mye flein som kroppsvekten din!
For å sitere McKenna: "You could eat a pound of this and it wouldn't kill you! Well maybe a pound would be close but..."
Hva er poenget ditt Don Heinrich? Jeg har ikke hørt/lest om noen som har prøvd det men jeg tipper at hvis man inntar så store mengder psilocibyn er man nesten garantert å pådra seg en pyskisk lidelse, hvis man i det hele tatt lander fra trippen.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Don Heinrich
Det en så si umulig og spise så mye flein at man skal dø.. for en overdose av Psilocybe må man nesten spise så mye flein som kroppsvekten din!
Vis hele sitatet...
Fordi?

Jeg på 71kg hadde aldri for det første klart å spise 71kg sopp!!
Hadde man skulle testet dette og i tilegg spist 71kg med tørket sopp, ville jeg nok vært død før jeg hadde klart å få i meg 10kg.

Jeg har ikke peiling på hvor mye sopp som skal til for å drepe en person, men jeg har spist i under/overkant av 200 spiss-fleinsopp (fersk) og en ca. 50-60g Mexican sopp(fersk). Dette har gått "helt" bra og har kamerater som har spist mer enn det også.

Du hadde helt klart ikke vært mye stabil i hodet/kroppen etter ett kilo med flein for å si det slik, men hvorvidt man dauer har jeg ikke peiling på.

Psilocybe er navnet på en type sopp art, Psilocybin ville vært det som evt. tok knekken på deg. Men så finnes det også andre stoffer i fleinsoppen som gjør soppen fungerer.
Ikke glem at fleinsopp er -giftig- og at det er giften som gjør soppen fungerer slik den gjør på mennesker
Jeg vil anta at lever, nyrer og generelt sett de fleste indre organer ville sviktet på et tidlig tidspunkt - i et forsøk på å spise 71kg fleinsopp..

Offtopic, men for de som lurer.
1 g. tørket fleinsopp er mellom 45-55+/-, sopp.
2 g. tørket fleinsopp er mellom 90-100+/-, sopp.
Sist endret av spQ; 7. november 2006 kl. 18:57.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
LD50 for psilocybin er 285mg/Kg for mus, 280mg/Kg for rotter og 12,5mg/Kg for kaniner.

Hvis vi har metabolismen til en kanin, som vil være worst case her, så dør halvparten av forsøkskaninene(forsøksmeneskene?) ved drøye 962,5mg, for et menneske på 77kg. Hvis vi har metabolismen til en mus, må vi opp i 21 945mg, altså nesten 22g rent stoff, for at halvpartene av forsøkskaninene dør.

Hvis mine mattekunnskaper er noelunde rett må vi spise 192,5g tørket sopp (ved konsentrasjonen 5mg psilocybin per gram sopp), eller 641,6g fersk sopp (ved konsentrasjonen 1,5mg psilocybin per gram sopp) hvis vi hadde hatt metabolismen til en kanin. Hvis vi derimot hadde hatt metabolismen til en mus ville vi derimot måtte spise 4 389g tørket sopp, eller 14 630g fersk sopp med samme konsentrasjon som forige eksempel.

Til sammenligning er en normal psilocybindose i form av f.eks. sopp fra 5mg til 35mg+.

Ikke akkurat kroppsvekt, men allikevel forferdelig mye sopp. Det skal dog nevnes at jeg tror vår LD50 rate er nærmere en mus enn en kanin, bare så det er sagt.

Mulig jeg har tenkt helt feil her, men dette er altså det jeg får ut av Erowids LD50-side.
Sist endret av Tias; 7. november 2006 kl. 19:44.
Sitat av speq

Psilocybe er navnet på en type sopp art, Psilocybin ville vært det som evt. tok knekken på deg. Men så finnes det også andre stoffer i fleinsoppen som gjør soppen fungerer.
Ikke glem at fleinsopp er -giftig- og at det er giften som gjør soppen fungerer slik den gjør på mennesker
Jeg vil anta at lever, nyrer og generelt sett de fleste indre organer ville sviktet på et tidlig tidspunkt - i et forsøk på å spise 71kg fleinsopp..
Vis hele sitatet...

Ser ut som om du har latt deg forvirre av norsk helsevesen her.. At Psilocybin og Psilocin er gifter er noe myndighetene liker å fortelle folk for å skremme dem fra å innta sopp.
De mener at fordi du har en rusopplevelse er du også forgiftet.
Disse stoffene krever en lav dosering for å oppnå effekt, og en temmelig høy dose for å skape en forgiftning.
Det er viktig å skille mellom en ruseffekt og en forgiftning. Når Psilocybin er aktivt i kroppen, gir den deg en opplevelse ved å erstatte nevrotransmittere i sentralnervesystemet og overta dere funksjoner. Dette er ingen forgiftning.
Forgiftningen starter på en langt høyere dose når stoffet er i så konsentrerte mengder at det påviker organer og hindrer viktige fysikalske prosesser i kroppen.

Alkohol derimot er ren gift, hvor selve rusopplevelsen er en forgiftning i seg selv.
Men psilocybin og psilocin er ikke det, ikke noe mer enn alt annet. Alt er giftig i store nok mengder, men psilocybin fungerer i langt mindre doser enn du trenger for å oppnå en forgiftning.
Sist endret av mentalmelt; 9. november 2006 kl. 15:06.
Siden noen har mekka enda en ny tråd så tar jeg meg den frihet å spørre:
Jeg så du viste hvor mange sopp 1g tørka er, men hvor mange sopp vil 1g ferske være?
Sitat av Archj
Siden noen har mekka enda en ny tråd så tar jeg meg den frihet å spørre:
Jeg så du viste hvor mange sopp 1g tørka er, men hvor mange sopp vil 1g ferske være?
Vis hele sitatet...
Det kommer såklart helt ann på størrelsen på soppene. Skaff deg en vekt, eller doser etter antall!
holder 1 gram med cubenesis for en tripp.? 150 kr for 1 g er det dyrt, hvis hva er vaanlig pris?
et gram blir en mild tripp men funker. Men tror jeg hadde satsa på 2-3G, men ikke mer enn det. Da blir det en for heftig trip, Synes jeg iallefall
Sist endret av KaKtUsTrIPP; 13. november 2006 kl. 16:04.
hvor mye sopp skal til, for at det skal tilsvare en syre bit på 150 mikro g. like heavy trip da?
Sitat av NoFeaR
hvor mye sopp skal til, for at det skal tilsvare en syre bit på 150 mikro g. like heavy trip da?
Vis hele sitatet...
1-2 gram burde være passende. 150ug med LSD er relativt rolig.

Og uansett er det ikke verre enn å sjekke selv Erowid er din venn. Cubensis og LSD.
Sist endret av Sinister; 14. november 2006 kl. 15:34.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av InTrance Vis innlegg
Kan utløse psykoser og schitzofreni hos disponerte personer.
Vis hele sitatet...
Det kan da Marijuana/ Hasish også gjøre..
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Det kan da Marijuana/ Hasish også gjøre..
Vis hele sitatet...
Og hva så?
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Det kan da Marijuana/ Hasish også gjøre..
Vis hele sitatet...
Derfor er det bare å kjøre på med sopp eller? Hva mener du?
Selvfølgelig er det ikke bare å kjøre på med sopp, poenget er at den strofen oftest, nesten alltid
blir brukt kun når det gjelder sterke psykoaktive stoffer som LSD, sopp.
Men sjelden eller aldri blir brukt i sammenheng med Marijuana/hasj,
som på lik linje med nevnte stoffer kan trigge latente psykiske lidelser som feks. schitzofreni.

Det jeg vil frem til er, hvis "Per" har holdt seg unna sopp, LSD i alle år, fordi han har blitt fortalt om faren for
at det kan trigge psykiske lidelser, men røykt tjallen sin i like mange år, vil han da være
mindre, eller mere disponert fordi man knapt hører om samme risikoen rundt bruk av THC?!

Jeg vil på ingen måte uskadeliggjøre bruk av psykedeliske stoffer, på langt nær,
men synes det alt for ofte blir overdramatisert på den ene siden, å undervurdert på den andre.
Man løper vel samme risikoen?
En trigger er en trigger?
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
blir brukt kun når det gjelder sterke psykoaktive stoffer som LSD, sopp.
Men sjelden eller aldri blir brukt i sammenheng med Marijuana/hasj,
som på lik linje med nevnte stoffer kan trigge latente psykiske lidelser som feks. schitzofreni.
Vis hele sitatet...
Jeg ser stadig at dette nevnes i forhold til cannabis. Faktisk oftere enn at det kobles til sopp eller LSD.
Sitat av tomiz Vis innlegg
Flein sopp er jo kjent for og kunne ta livet av deg. Jeg vet ikke om det er noe som heter "sikker sopp" men om noen kan komme med innspill og sånt hadde jo det vert velig kjekt =)
Vis hele sitatet...
Selv om denne tråden var noe unødvendig så måtte jeg bare le litt av dette. Jeg ler ikke av deg trådstarter med de (voksen, autoritære, fugleskremslene som har fora deg med dette bullshittet.

Min far sa en gang, etter at jeg hadde fortalt ham at jeg pleide å ta meg en tripp på fleinsopp og andre psykadelia en gang i blandt. Hans kommentar til dette var: "Er du helt sinnsyk i hodet ditt mann, vet du ikke hvor farlig dette her, du kan dø momentant og du nesten med 100% sikkerhet have på galehuset resten av livet. Det skader hjernen din direkte og det du har ødelagt kommer aldri tilbake. Jeg har mista mange venner til fleinsoppen. Mange av dem døde få timer etter at de hadde spist den. Og det skal ikke ange til heller, "Helge" døde etter å spist 2 stykker (!)"

Jeg vet veldig godt at han aldri har rørt noe annet en alkohol som rusmiddel, noe han bruker tung tungt tungt og opphøyer som om det skulle være gudenes drikk (som forøvrig er kaffe)

Han har jo tatt meg på ferslen i å røyke hasj et par ganger og har vert storparanoid for at jeg skulle dø av det også. En av skjenneprekene jeg fikk var noe slikt som dette: "Jeg har sett så mye dritt opp gjennom åra på bygda der jeg bor at jeg har blitt en ekspert på å kjenne igjen og fakke narkomane kryp"

Uka etter dette her... så var vi på påskefjellet med hele min daværende famile. Stebror, stestøster, stemor, halvbror x2, halvsøster x3, onkler, tanter, søskenbarn osv. En kveld der innkalte han til "familemøte" Han sa at han hadde funnet en god klump hasj liggende i vinduskarmen og at jeg var synderen. Jeg selv som visste meget godt at jeg ikke hadde med meg en dritt på nevnte påskefjell (hytte) ba ham om å slenge det på bordet slik at vi kunne få et bevis. Hvorpå han smilte fornøyd og gjorde seg klar til nådestøtet: Bang, han slang det på bordet. Og der lå det, midt på bordet med hele familen rundt plutselig.... en posesnus...

Fyyy faen som alle lo, untatt han da... han forsvant i det stille og tok seg en 4-5 timers lang skitur midt på natta. Morgenen etter kunne han nesten ikke se meg i øynene. Dette er mange herrens år siden men funker fortsatt fint som et stikkvåpen i en narkotikadiskusjon som jeg ser ikke går noen vei.

Vet at dette var litt offtopic, men tenkte jeg skulle dele dette med dere siden det var en (fo meg hvertfall) utrolig historie...som da også hadde en liten "connection" til fleinsopp.

Edit, til saken: litt hvertfall. Fleinsopp er IKKE dødelig i seg selv.
Sist endret av Meanstreak; 25. mars 2010 kl. 13:20.