Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 9920
Hei jeg har nå vært fri for thc i 2 måneder, det jeg lurte på er om jeg å bestemmer meg for å røyke kun en joint, detter jeg helt tilbake da? altså med tanke på alkoholikere som tar seg en dram etter kanskje og ha vært edru i 20år så blir de avhengig igjen, altså de detter helt tilbake.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Du blir ikke avhengig av cannabis.

men om det er snakk om pisseprøver faller du tilbake, siden da har du thc i blodet de neste 3mnd
Sist endret av Dudew8; 25. desember 2009 kl. 15:03. Grunn: skrive leif
Dette avhenger kun av din egen psyke. Er du en person som ikke klarer å innse dine egene begrensninger? Isåfall kan du liksågodt la være å røyke.

Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Du blir ikke avhengig av cannabis.

men om det er snakk om pisseprøver faller du tilbake, siden da har du thc i blodet de neste 3mnd
Vis hele sitatet...
Mange blir psykisk avhengig av cannabis, det er også mulig å bli fysisk avhengig (med lette abstinenser). Hvor lenge diverse cannabinoider kan påvises i urinen avhenger av hvor mye man røyker.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Du blir ikke avhengig av cannabis.

men om det er snakk om pisseprøver faller du tilbake, siden da har du thc i blodet de neste 3mnd
Vis hele sitatet...
Pisseprøver og THC i blodet henger ikke sammen. Med tanke på at du har vært fri i 2 måneder, og det er godt mulig urinen din er fri fra THC vil det bli i urinen betydelig kortere. Jeg vil selv gjette 2-14 dager, men det er absolutt ingen fasitsvar på det.
Det jeg gjorde feil ofte, var at jeg kjøpte meg ett gram, røyka en joint, og hadde masse igjen dagen etter. Derfor røyka jeg videre og pausen min gikk til helvette.
Så om man ikke har noe liggende dagen etter, så tror jeg nok det bør gå greit å fortsette pausen. Men igjen, dette er jo opp til den enkeltes psyke og viljestyrke.
Cannabis er vel ikke avhengighetsskapende, men mer vanedannende.

Så her er det snakk om viljestyrke.
Sist endret av Ondskap; 25. desember 2009 kl. 16:07.
Tusen takk for mange svar Noen måter folk kan anbefale for å gjøre det lettere å redusere forbruket? jeg vil ha kontrol over shitten, og ikke omvent.
Bli enig med deg selv hvor mye/lenge du skal røyke før du tar en pause. Hvis du klarer å ikke kjøpe sjokolade i butikken når du er der, så klarer du også å holde deg unna cannabis når du ikke har.
Det er snakk om viljestyrke her. Det er du som bestemmer hvor mye hasj du vil røyke, og når. Jeg har røykt aktivt nå i snart ett år, og jeg føler aldri trangen for å røyke, jeg gjør det fordi jeg liker det og syns det er kos å slappe av med venner og en vannbong.

Just my 10 cents
Sitat av Crabman Vis innlegg
Pisseprøver og THC i blodet henger ikke sammen. Med tanke på at du har vært fri i 2 måneder, og det er godt mulig urinen din er fri fra THC vil det bli i urinen betydelig kortere. Jeg vil selv gjette 2-14 dager, men det er absolutt ingen fasitsvar på det.
Vis hele sitatet...
For å pirke litt på det har man heller ikke THC i kroppen særlig lenge selv om du er en vanerøyker. Maks et par dager. Metabolittene(inaktive avfallstoffer) derimot..
Takk igjen kjente de fysiske abstinensene bare i ca 3-4 dager etter jeg "sluttet" men nå kjener jeg ikke suget, å har fått prøvd livet uten cannabis i 2 måneder, før var det slik at jeg ikke viste hva jeg skulle gjøre på fritiden utenom og røyke hasj, men nå trår jeg til med andre sosiale ting som f.eks. kino, svømmehall etc .etc
Derfor jeg vurderer å holde mitt fobruk til max en gang i måneden.
Er det slik at cannabis har gått ut av systemet vist jeg bare røyker 1g vær måned?
Sitat av hampkutter Vis innlegg
før var det slik at jeg ikke viste hva jeg skulle gjøre på fritiden utenom og røyke hasj, men nå trår jeg til med andre sosiale ting som f.eks. kino, svømmehall etc .etc
Derfor jeg vurderer å holde mitt fobruk til max en gang i måneden.
Er det slik at cannabis har gått ut av systemet vist jeg bare røyker 1g vær måned?
Vis hele sitatet...
Kompisgjengen min gjør en haug med sosiale og kreative ting, selv om de har røyka? Jeg skjønner ikke helt hva det har å si om hvor lang tid det tar for at stoffer fra cannabisen skal gå ut av systemet ditt, i denne saken..? Ingen av stoffene i cannabis gjør at du føler du må ha mer (annet enn tobakken du eventuelt blander det med). Det er i ditt eget hode. Har du problemer med selvdisiplin og viljestyrke, så får du bare drite i å røyke! Det er slike folk som ødelegger for alle andre.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
For å pirke litt på det har man heller ikke THC i kroppen særlig lenge selv om du er en vanerøyker. Maks et par dager. Metabolittene(inaktive avfallstoffer) derimot..
Vis hele sitatet...
Delta-9-tetrahydrocannabinol, også kjent som kun THC, omdannes som du sier relativt raskt til inaktive metabolitter.

Men for å pirke enda litt mer, så er faktisk flere av metabolittene fra THC også THC-stoffer, som for eksempel 11-hydroksid-THC og 11-nor-9-karboksyl-THC. Det er derfor ikke direkte feil å hevde at THC lagres i fettvevet, selv om dette er en uttalelse som lett kan mistolkes.
Sist endret av mentalmelt; 25. desember 2009 kl. 17:37.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Delta-9-tetrahydrocannabinol, også kjent som kun THC, omdannes som du sier relativt raskt til inaktive metabolitter.

Men for å pirke enda litt mer, så er faktisk flere av metabolittene fra THC også THC-stoffer, som for eksempel 11-hydroksid-THC og 11-nor-9-karboksyl-THC. Det er derfor ikke direkte feil å hevde at THC lagres i fettvevet, selv om dette er en uttalelse som lett kan mistolkes.
Vis hele sitatet...
Derfor må du forklare hvorfor det kan mistolkes!
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Delta-9-tetrahydrocannabinol, også kjent som kun THC, omdannes som du sier relativt raskt til inaktive metabolitter.

Men for å pirke enda litt mer, så er faktisk flere av metabolittene fra THC også THC-stoffer, som for eksempel 11-hydroksid-THC og 11-nor-9-karboksyl-THC. Det er derfor ikke direkte feil å hevde at THC lagres i fettvevet, selv om dette er en uttalelse som lett kan mistolkes.
Vis hele sitatet...
Ja du sier noe der. At metabolittene er ganske nærme stoffene de blir metabolisert av, bør dog ikke komme som en så stor overskelse. Uansett grunnen til at jeg liker å pirke på det, er at det virker som en del folk tror man har Delta-9 i seg i månedsvis og dermed går rundt kronisk rusa. Diverse rusorganisasjoner og spesielt politiet liker å gå rundt å spre falske rykter om det. Noe jeg synes er ganske ille. Så det senest på Tirsdag på serien politiet at den ene politimannen der var feilinformert.
Sist endret av legalize_it; 25. desember 2009 kl. 18:25.
J eg mener slike folk som deg som tror de er avhengi av Cannabis/Thc burde rett å slett stumpe jointen. Greit at du kanskje føler du er avhengig av å røyke Cannabis for å kunne såve, men då burde du og stumpe den.. Får endelig håpe du ikke prøver noe sterkare stoffer. Anyways, hadde jeg vore deg hadde jeg ikke begynt igjen siden du ikke kan gjer noe sosialt nor du røyker,(ifølge det du har skreve vertfall)
Sist endret av Yoppl; 25. desember 2009 kl. 19:15.
Man kan godt bli avhengig av cannabis, jeg skjønner ikke hvorfor så mange påstår det motsatte. Og her snakker jeg ikke om at man er "avhengig" av å ta seg en blås etter en stressende dag, at man tar cannabis for å "slippe unna hverdagen", for å sove eller andre ting man måtte gjøre, men rett og slett avhengighet som bygger på de samme prinsippene som f.eks heroin- eller kokainavhengighet.

Δ9-THC fører til utslipp av dopamin i nucleus accumbens ved blant annet hemming av GABAerge nevroner i ventrale tegmentale området(VTA) og påvirkning av heterodime CB1+D2-reseptorer(cannabinoidreseptoren CB1 og dopaminreseptoren D2 "går sammen" og påvirker(forsterker) hverandres effekt). Økt utslipp av dopamin(og alle andre nevrotransmittere) fører til at hjernen forandrer seg for å motvirke denne unaturlige økningen, ved å nedregulere reseptorer(danne færre, "slå av"/bryte ned allerede tilstedeværende reseptorer eller minske effekten), effektivisering/øking av dopamintransportører og nedbrytingsenzymer eller flere intracellulære forandringer.

Denne adaptasjonen i det mesolimbiske dopaminerge systemet(bla. VTA, nucleus accumbens) skjer også ved andre rusmidler, som opioider, kokain og amfetamin. Når rusmidlene er ute av kroppen vil dopamin utøve mindre virkning, noe som medfører abstinenser(som kan være varierende).

Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Derfor må du forklare hvorfor det kan mistolkes!
Vis hele sitatet...
Selv om det er THC-lignende stoffer, så er det ikke Δ9-THC som lagres.
exocytose: Dette var omtrent som og høre nyhetene på Samisk. At du har gode kjemi kunnskaper om TCH betviles ikke men jeg tror ikke trådstarter blir noe klokere av det. Er enig med deg at TCH er avhengighets skapende men og sammenligne prinsippene med kokain og heroin er over kill.

hampkutter: Som mange på forumet har sagt før, så kan en ikke sammenligne alkohol og TCH. Uansett så griper magien i hampen tak i deg og det er store muligheter for at den er med deg resten av livet. Har du nyktra i 2 mnd så står du ved et skille. 1 Fortsette og nyktre. 2 røyke seg en joint og sakte men sikkert komme inn i den gamle tralten. Det skal en sterk sjel til for og "bare" røyke 1 gang i mnd. Har prøvd og nyktre flere ganger selv og falt for fristelsen for og røyke seg en liten en igjen. Etter et par uker så røyker jeg hver dag igjen. Har nå selv nyktra i 2 mnd. Sier ikke slutta men "pause" Det handler om og ta kontrollen over sitt eget liv. Ihvertfall for min del.
Beklager det, men jeg tenkte at det var best å komme med en forklaring istedenfor å slenge ut en ubegrunnet påstand.

Hvorfor kan man ikke sammenligne det med kokain og heroin? Det bygger på nøyaktig de samme prinsippene og involverer faktisk de samme områdene i hjernen, ihvertfall hvor rusfølelsen oppstår.
Faktisk kan opioidantagonisten nalokson dempe noe av virkningen til cannabis, altså det eksakt samme stoffet som demper virkningen til heroin. Dopaminantagonister kan dempe rusen til alle disse tre stoffene. Hva dette betyr er ganske klart. Så er det samme regla med nevroadaptasjon som jeg snakket om i forrige post.
Selvfølgelig er ikke avhengigheten like sterk, eller har like sterke abstinenser, men så lenge de har den farmakodynamikken som jeg har nevnt over, kan de alle skape avhengighet det folk kaller "fysisk" avhengighet.
Sist endret av exocytose; 28. desember 2009 kl. 13:34.
Hvis du endelig har klart å slutte, hvorfor riske alt for én joint? Finn deg en ny hobby
Syntes jeg må legge til litt her.. Slutta selv å røyke for flere år siden, men det hender fortsatt at jeg tar et trekk.. Du starter ikke fra bunn av igjenn og det går idetheletatt veldig bra..

Vil du slutte? Vil ikke høre ut som en psykolog her, men ja.. hvis du ikke har noen interesse i å slutte så hvorfor prøve? *Hvis du vil slutte så bare gjør det.. Det er ikke heroin det er snakk om her.. Slutt i 2 måneder, ta en liten joint, slutt litt mer.. vil du slutte så gjør du det bare.

Folk kan snakke om fysiologiske reaksjoner alt de vil. du vil sannsynligvis ikke merke noe til noen av de.. bare slutt.. Hvis det er vanskelig.. la vær
Sliter du med tilbakefall sier du? Røyket selv i 3 år , nesten hver dag med kanskje totalt 3 mnd pause inimellom på de 3 åra.

Fella som mange går i er og gjøre akkuratt det samme når man ikke røyker som når man røyker. Om man sitter inne og spiller datamaskin og ser film og lignende når man er pissefjern assosierer man disse aktivitetene med røyking etter hvert. Det hjelper veldig og komme seg ut og bedrive andre aktiviterer om man føler trangen til og ta seg en hit.

Denne trangen gir seg etterhvert , det har nå gått 3 og en halv måned siden sist gang jeg røyka , og jeg bedriver lett de samme aktivitetene nå som da jeg røyka , uten og tenke på bønne. Klart suget melder seg av og til , som "fy f... hadde vert dugelig nice med en bong nå" men dette forsvinner fort igjen.

Som allerede nevnt , alt står på psyken. For de som sier det er helt jævlig og slutte med hash , de har sannsyneligvis en meget svak viljestyrke.

fysiske abstinenser gjør seg gjeldende som søvnvansker de første dagene etter kuttet røyking , svettetoker og skikkelig spaca drømmer , hvertfall for meg. Dette vil kun være for langtidsrøykere anntar jeg (?)

Digger faktiskt disse såkalte fysiske symptomene , da drømmene jeg fikk ca en mnd etter slutt er noe av det sykeste jeg har opplevd. har hatt 3-4 lucid's , skulle ønske det var mer av dem. Men ordinære drømmer også , skikkelig heftige saker , våkner midt på natta gjennomsvett med et stort flir om kjeften , og husker så og si alt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
må bare si at jeg gjør aktiviteter etter jeg har røyka også;P har røyka ca 1 1/2 år ca 2-3 ganger i uka.
men kan lett ta med 2 uker uten å røyke uten å føle at jeg MÅ ha en joint, personelig så liker jeg å ta med en joint å gå til svømme halen å bade;P ingen bryr seg om du er rød i øya (pga klor) å om du ser sliten ut (pga du svømmer) hehe;P eller dra på kino er også veldig god opplevelse.

men om du vil ha en joint er det jo bare å fyre opp da, du blir nok ikke avhengi... hehe
om du har røyket i 10 år da (tobakk) å slutter og etter 2 mnd tar deg en røyk så ville man ikke blitt avhengi (selv om det er nikotin i røyk, som det da ikke er i cannabis)
du kan nok ta det emd ro å fyre løs;P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av THH-c Vis innlegg
Sliter du med tilbakefall sier du? Røyket selv i 3 år , nesten hver dag med kanskje totalt 3 mnd pause inimellom på de 3 åra.

Fella som mange går i er og gjøre akkuratt det samme når man ikke røyker som når man røyker. Om man sitter inne og spiller datamaskin og ser film og lignende når man er pissefjern assosierer man disse aktivitetene med røyking etter hvert. Det hjelper veldig og komme seg ut og bedrive andre aktiviterer om man føler trangen til og ta seg en hit.

Denne trangen gir seg etterhvert , det har nå gått 3 og en halv måned siden sist gang jeg røyka , og jeg bedriver lett de samme aktivitetene nå som da jeg røyka , uten og tenke på bønne. Klart suget melder seg av og til , som "fy f... hadde vert dugelig nice med en bong nå" men dette forsvinner fort igjen.

Som allerede nevnt , alt står på psyken. For de som sier det er helt jævlig og slutte med hash , de har sannsyneligvis en meget svak viljestyrke.

fysiske abstinenser gjør seg gjeldende som søvnvansker de første dagene etter kuttet røyking , svettetoker og skikkelig spaca drømmer , hvertfall for meg. Dette vil kun være for langtidsrøykere anntar jeg (?)

Digger faktiskt disse såkalte fysiske symptomene , da drømmene jeg fikk ca en mnd etter slutt er noe av det sykeste jeg har opplevd. har hatt 3-4 lucid's , skulle ønske det var mer av dem. Men ordinære drømmer også , skikkelig heftige saker , våkner midt på natta gjennomsvett med et stort flir om kjeften , og husker så og si alt.
Vis hele sitatet...
Denna karen veit hva han skriver om her. Dette er akkurat hva jeg opplever etter kutt fra ett langt opphold med MYE cannabis. Vi snakker ikke om 1 gang før du legger deg i en 2 måneders periode. Vi snakker 1-5 gram om dagen( i kanskje 6 måneder eller år), alså nesten konstant cannabis rus fra morgen til kveld. Kanskje også veldig potente greier, nemlig fordi langtidsrøykere ofte har god peiling på "ordnings".

Jeg sitter nå i skrivende stund med cannabis abstinenser, psykisk og FYSISK. Dette er min 4 cannabis pause etter et bruk over 3 år. Dette røyke oppholdet har ikke vært så intenst som sist, så denne gangen går det nok mye bedre enn de forgje. Får vi håpe! Skal ikke gå inn på det helvete jeg har opplevd ved tidligere pauser. Jeg røyket sist mandag klokka 04:00. Nå er det torsdag 03:15. Dette føler jeg på kroppen i skrivende øyeblikk:

- Rart syn, kan sammenlignes med null søvn og null mat. Sliten i øynene.

- Svette hender. Jeg kan se svetta skinne kraftig i lyset. Tørker jeg hendene
mine, vil de gå sirka 20 sekunder før de er like våte.

- Svette armhuler

- Lett kvalme, liten matlyst. Når jeg spiser føler jeg meg mett etter veldig lite, og det frister ikke å fulføre måltider. Dette selvom magen rumler og du føler deg på en måte sulten, samtidig som mat ikke frister.

- Lett feber som kommer og går av seg selv, ikke spesielt plagsomt. Føler meg varm i hodet, kald på ørene. Kald på nesa og fingrer osv, mens håndflater er varme.

- Jeg er trøtt. Som faen. Men når jeg lukker øynene, vibrer de. Jeg får alså ikke lukket øynene. Vanlighvis ikke før jeg kommer til det stadie der øyelukkene gir opp og det mentale presser kroppen til søvn, dette skjedde i går. (Men det hadde aldri skjedd om jeg som er en erfaren røyker ikke hadde gjort noen forberedelser. Sto opp veldig tidlig og tokk en slitsom road trip men familie, men tur gåing også. Alså på farten fra tidlig morgen til kveld.)

- Irritasjon. Rett og slett ubehag i kroppen og sinnet.

- Humørsvinginger.

Skulle gjerne skrivd mer om den psykiske delen, men jeg føler andre i tråden har dekket det bra. I tillegg klarer jeg ikke tenke helt klart og ting distraherer meg veldig lett nå. Hodet føles litt tomt ut. Trenger 100% sikkert dopamin. Ett runk før sengetid kan vel kanskje bidra med det.

Ønsk meg lykke til da Selvom dette kun er en pause fra dette enestående stoffet. Jeg føler det litt som deg THH-C. Bare å gjennomgå dette med ett stort smil og finne på ting ute man ikke ville gjort vanlighvis ruset. Tidligere i dag fisket jeg, det er å anbefale!
Sist endret av ZionRoad; 15. juli 2010 kl. 03:28.
Sitat av hampkutter Vis innlegg
Hei jeg har nå vært fri for thc i 2 måneder, det jeg lurte på er om jeg å bestemmer meg for å røyke kun en joint, detter jeg helt tilbake da? altså med tanke på alkoholikere som tar seg en dram etter kanskje og ha vært edru i 20år så blir de avhengig igjen, altså de detter helt tilbake.
Vis hele sitatet...

Haha, dummeste jeg har hørt her inne, tror jeg. Hva faen har du fått i deg?
det som er litt rart for min egen del er, hvis jeg har flis liggende, er det ikke no stress for meg å ikke røyke. men med engang jeg ikke har mer flis, så er jeg ganske kjapp å skaffe meg ny for å si det slik.
Jeg kjenner meg igjen i denne trådstarterens dilemma. Jeg har hatt et overforbruk av cannabis i mange år, det har mine venner også. Noen av dem ønsker mere kontroll, andre synes det er greit å røyke hver dag. La oss si jeg har forsøkt å slutte 20 ganger, og disse gangene kommet meg over 2 uker uten å røyke. Av egen erfaring vet jeg at det å ta en joint utgjør en stor fare for å falle inn i uvanen med å røyke mye igjen. Jeg har forsøkt noen måter å kontrollere dette på.

Jeg har forsøkt å kjøpe inn et gram på fredag kveld, for så å gå å kaste resten i sjøen på lørdag morgen. Dette gikk i tre uker, men så en lørdag kastet jeg det ikke. Dermed gikk 1 dag i uka til 2 dager i uka, så 3 og 4 og hele uka.

Jeg har forsøkt å kjøpe inn en større mengde og gjemme dette i naturen et sted jeg liker å dra på tur for å overnatte. Dette funket også en stund, men dro etterhvert ofte på tur og til slutt tok jeg med hele ladningen hjem.

Etter mange års forsøk på å ha kontroll over hasjen, og ikke omvendt, gikk jeg overfor meg selv, med på å slutte helt. Dette gikk ganske smertefritt, men etter noen måneder var jeg slik man av og til i livet er, sint og ga faen. Typisk nok ramler det cannabis i fanget mitt. Jeg hadde ikke lyst på en gang, men jeg bare mekka det og røyket i vei. Etter 3 dager og en handletur tok jeg meg på nytt i nakkeskinnet og gikk tilbake til ikkerøykertilværelsen. Til dere som nekter å tro at dette, for mange mennesker, kan sammenliknes med at en tørrlagt alkis tar seg en dram: Jeg tror dere tar feil, men jeg har aldri vært alkis så jeg kan ikke sammenligne.

Viva La Sk33to skriver:
"Det er snakk om viljestyrke her. Det er du som bestemmer hvor mye hasj du vil røyke, og når. Jeg har røykt aktivt nå i snart ett år, og jeg føler aldri trangen for å røyke, jeg gjør det fordi jeg liker det og syns det er kos å slappe av med venner og en vannbong."

Jeg følte heller ingen trang når jeg røyket aktivt, men jeg følte en trang når jeg forsøkte å ikke gjøre det. Tror du at du kunne satt deg ned med vennene dine i noen uker, uten å røyke og uten å føle trang til det? Ikke svar meg, prøv èn dag.

Lachrymology skriver bl.a:
"Det er i ditt eget hode. Har du problemer med selvdisiplin og viljestyrke, så får du bare drite i å røyke! Det er slike folk som ødelegger for alle andre."

Da tror jeg flertallet ødelegger for mindretallet. I mine kretser har 1 av 20 den viljestyrken du snakker om.

Yoppl skriver bl.a:
"Får endelig håpe du ikke prøver noe sterkare stoffer."

Jeg har prøvd veldig mange stoffer flere ganger, men det er bare cannabis jeg mistet kontrollen over. Kanskje var det fordi jeg ikke hadde den samme respekten for cannabis som for de andre stoffene?

Patriot skriver til trådstarter:
"Haha, dummeste jeg har hørt her inne, tror jeg. Hva faen har du fått i deg?"

Hvorfor ler du av dette? Bare fordi du selv ikke har følt det slik, betyr det ikke at ikke andre kan føle det slik. Du ufarliggjør cannabis og latterliggjør brukere som får problemer.
Myndighetene driver propaganda om hvor farlig cannabis er, mange av dette forumets brukere driver propaganda om hvor trygt og harmløst det er. Til dere som lurer på om dere skal prøve cannabis, vis dette rusmiddelet respekt. Ikke hør på hva "kids" som har røyka en liten stund sier, de har ikke sett medaljens bakside enda.
Sist endret av Cheezypoofs; 18. juli 2010 kl. 11:31. Grunn: Fikk ikke til å sitere mange, gjorde klarere hva som var sitater.
Vel exocytose, det du skriver om THCs påvirkning på dopamin-nivå i nucleus accumbens er et svært omdiskutert tema.. Finnes mange forskjellige undersøkelser, noen som indikerer en økning av dopamin, noen som indikerer mindre dopamin, og noen som indikerer at THC ikke har noen betydningsfull påvirkning.
Her er noen forskjellige linker: http://cannabis.net/dopamine/index.html

http://www.nida.nih.gov/pubs/teaching/teaching5.html (teorien exocytose brukte)

http://www.sciencedirect.com/science...84527102be2a13

Les og vurder selv....
Synes det er litt fucked at når trådstarter spør om hjelp, kommer halve forumet med cannabislegalist-propagandaen sin og slenger i trynet på han. Misforstå meg rett, jeg røyker selv, men er det bare meg som er jævlig lei av å høre det samme igjen og igjen og igjen. Er jo den psykiske avhengigheten som er VERST i noen tilfeller.

Cannabis er ikke ufarlig, det har aldri vært ufarlig og kommer aldri til å bli det. Spørs selvsagt på definisjonen av "farlig", men det jeg legger i det er at du kan bli rimelig fucked up av å blaze for mye.

Likte det THH-c skrev om å assosiere daglige aktiviteter med røyking. Å se film osv er jo ikke like morsomt/interessant når man ikke er stein. Det kan kanskje gi deg en pekepinn på hvorfor det oppleves som vanskelig å slutte.


Mvh
Problemet med cannabis, slik jeg ser det, er at det er så veldig lett å misbruke det. Dette skyldes (for egen del) blant annet at det er så få "bivirkninger" dagen derpå. Med alkohol følger gjerne en ubehagelig følelse i kroppen store deler av neste dag, med cannabis er man i verste fall bare litt bak-fjern.
Det er også veldig lett å skjule et misbruk fra sine nærmeste og man kan fint ha en "streit" omgangskrets som ikke trenger å mistenke noen som helst.

I og med at det er ulovlig å bruke cannabis, blir det gjerne til at man bygger seg opp et nettverk av venner med felles interesse for cannabis, som igjen kan hjelpe med å skaffe det som trengs. Dette er gjerne et ganske lukket miljø, som man må bruke litt tid for å få innpass i og når man omsider har innarbeidet seg en plass i miljøet, må dette vedlikeholdes ved å handle jevnlig og pleies slik man vanligvis gjør i et hvert sosialt nettverk.
Over tid fører dette ofte til at omgangskretsen ofte byttes fra streitinger til stoners og freakere.
Noe som igjen kan gjøre det vanskeligere å ta en pause, for når du bestemmer deg for å ta en pause enten fordi det passer deg, eller markedet er litt tørt slik at du like gjerne kan roen litt, da kommer det gjerne en kamerat innom, enten for å røyke på deg eller for å få hjelp. En uskreven regel er, at om du får hjelp av andre, hjelper du andre om du har muligheten til det.
Dette blir etter hvert en slags "ond sirkel" som kan være vanskelig å komme ut av og er med på å opprettholde misbruket.

Til syvende og sist er det deg selv og egen psyke som avgjør hvor stor kontroll du har, men tror nok at for alle som har vært i et mønster der det å røyke blir en daglig rutine, burde sette opp noen enkle regler for å ikke havne i samme situasjon igjen.

For eksempel:
1: Røyk aldri alene.
2: Ikke røyk flere dager i strekk.
3: Si nei, dersom du nylig har røyka (dagen før eller lignende), selv om en god venn spør om du vil ha et trekk (det blir sjelden bare et lite trekk, du får som regel lyst på mer).
4: Fram til du klarer å ha noe liggende uten å røyke det opp, sørg for og ikke ha noe liggende.
5: Legg inn lengre pauser med jevne mellomrom, legg litt sport i hvor lenge du kan gå uten, effekten blir bare bedre jo lenger du venter.

Ganske selvsagt egentlig, men om du følger disse reglene skal det mye til at bruken kommer helt ut av kontroll.
Sist endret av Veggen; 18. juli 2010 kl. 20:53.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Vel exocytose, det du skriver om THCs påvirkning på dopamin-nivå i nucleus accumbens er et svært omdiskutert tema.. Finnes mange forskjellige undersøkelser, noen som indikerer en økning av dopamin, noen som indikerer mindre dopamin, og noen som indikerer at THC ikke har noen betydningsfull påvirkning.
Her er noen forskjellige linker: http://cannabis.net/dopamine/index.html

http://www.nida.nih.gov/pubs/teaching/teaching5.html (teorien exocytose brukte)

http://www.sciencedirect.com/science...84527102be2a13

Les og vurder selv....
Vis hele sitatet...
Svært omdiskutert? Da anbefaler jeg deg å oppdatere deg litt, og ikke se på gamle forskningsartikler. Disse virkningene til delta-9-THC er godt dokumentert i mange forsøk. Du lette vel en stund for å finne de der, gjorde du ikke? Ellers kan du ta en titt på denne; og boltre deg i alle de andre du finner på nettet.
Psykisk avhengig av cannabis = svak viljestyrke.
Sitat av Cheezypoofs Vis innlegg
Jeg kjenner meg igjen i denne trådstarterens dilemma. Jeg har hatt et overforbruk av cannabis i mange år, det har mine venner også. Noen av dem ønsker mere kontroll, andre synes det er greit å røyke hver dag. La oss si jeg har forsøkt å slutte 20 ganger, og disse gangene kommet meg over 2 uker uten å røyke. Av egen erfaring vet jeg at det å ta en joint utgjør en stor fare for å falle inn i uvanen med å røyke mye igjen. Jeg har forsøkt noen måter å kontrollere dette på.

Jeg har forsøkt å kjøpe inn et gram på fredag kveld, for så å gå å kaste resten i sjøen på lørdag morgen. Dette gikk i tre uker, men så en lørdag kastet jeg det ikke. Dermed gikk 1 dag i uka til 2 dager i uka, så 3 og 4 og hele uka.

Jeg har forsøkt å kjøpe inn en større mengde og gjemme dette i naturen et sted jeg liker å dra på tur for å overnatte. Dette funket også en stund, men dro etterhvert ofte på tur og til slutt tok jeg med hele ladningen hjem.

Etter mange års forsøk på å ha kontroll over hasjen, og ikke omvendt, gikk jeg overfor meg selv, med på å slutte helt. Dette gikk ganske smertefritt, men etter noen måneder var jeg slik man av og til i livet er, sint og ga faen. Typisk nok ramler det cannabis i fanget mitt. Jeg hadde ikke lyst på en gang, men jeg bare mekka det og røyket i vei. Etter 3 dager og en handletur tok jeg meg på nytt i nakkeskinnet og gikk tilbake til ikkerøykertilværelsen. Til dere som nekter å tro at dette, for mange mennesker, kan sammenliknes med at en tørrlagt alkis tar seg en dram: Jeg tror dere tar feil, men jeg har aldri vært alkis så jeg kan ikke sammenligne.

Viva La Sk33to skriver:
"Det er snakk om viljestyrke her. Det er du som bestemmer hvor mye hasj du vil røyke, og når. Jeg har røykt aktivt nå i snart ett år, og jeg føler aldri trangen for å røyke, jeg gjør det fordi jeg liker det og syns det er kos å slappe av med venner og en vannbong."

Jeg følte heller ingen trang når jeg røyket aktivt, men jeg følte en trang når jeg forsøkte å ikke gjøre det. Tror du at du kunne satt deg ned med vennene dine i noen uker, uten å røyke og uten å føle trang til det? Ikke svar meg, prøv èn dag.

Lachrymology skriver bl.a:
"Det er i ditt eget hode. Har du problemer med selvdisiplin og viljestyrke, så får du bare drite i å røyke! Det er slike folk som ødelegger for alle andre."

Da tror jeg flertallet ødelegger for mindretallet. I mine kretser har 1 av 20 den viljestyrken du snakker om.

Yoppl skriver bl.a:
"Får endelig håpe du ikke prøver noe sterkare stoffer."

Jeg har prøvd veldig mange stoffer flere ganger, men det er bare cannabis jeg mistet kontrollen over. Kanskje var det fordi jeg ikke hadde den samme respekten for cannabis som for de andre stoffene?

Patriot skriver til trådstarter:
"Haha, dummeste jeg har hørt her inne, tror jeg. Hva faen har du fått i deg?"

Hvorfor ler du av dette? Bare fordi du selv ikke har følt det slik, betyr det ikke at ikke andre kan føle det slik. Du ufarliggjør cannabis og latterliggjør brukere som får problemer.
Myndighetene driver propaganda om hvor farlig cannabis er, mange av dette forumets brukere driver propaganda om hvor trygt og harmløst det er. Til dere som lurer på om dere skal prøve cannabis, vis dette rusmiddelet respekt. Ikke hør på hva "kids" som har røyka en liten stund sier, de har ikke sett medaljens bakside enda.
Vis hele sitatet...


Kan jo ikke sammenligne det med en alkoholiker, det blir for dumt.

Svarer som "lømaster" : Psykisk avhengig av cannabis = svak viljestyrke.
Cannabis er like avhengighetsskapende som sjokolade, du kan slutte når du vil hvis du bare bestemmer deg og ikke vil ha det mer. Er kun din egen psyke som styrer deg.

Spør deg selv: Er jeg avhenging av cannabis, eller er den avhenging av meg?
Sitat av Kramer Vis innlegg
Cannabis er like avhengighetsskapende som sjokolade, du kan slutte når du vil hvis du bare bestemmer deg og ikke vil ha det mer. Er kun din egen psyke som styrer deg.

Spør deg selv: Er jeg avhenging av cannabis, eller er den avhenging av meg?
Vis hele sitatet...
Prøv å spis en sjokolade hver kveld i et par tre år, for så å bare slutte, tror kanskje du hadde kjent et aldri så lite sug, det er faktisk de som er avhengig av sjokolade.

Og til alle dere som er så kjepphøye og sier at det kun er de med svak viljestyrke som kan bli avhengig av cannabis, dere viser bare en manglende forståelse og evne til å sette dere inn i andres situasjon, at det ikke er like lett å bli avhengig av cannabis som for eksempel heroin, betyr ikke at man ikke kan bli avhengig av cannabis. I et hvert misbruk, er det gjerne snakk om noen bakom-liggende personlig årsaker og ikke bare en svak viljestyrke som mange av dere hevder.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Man kan godt bli avhengig av cannabis, jeg skjønner ikke hvorfor så mange påstår det motsatte. Og her snakker jeg ikke om at man er "avhengig" av å ta seg en blås etter en stressende dag, at man tar cannabis for å "slippe unna hverdagen", for å sove eller andre ting man måtte gjøre, men rett og slett avhengighet som bygger på de samme prinsippene som f.eks heroin- eller kokainavhengighet.

Δ9-THC fører til utslipp av dopamin i nucleus accumbens ved blant annet hemming av GABAerge nevroner i ventrale tegmentale området(VTA) og påvirkning av heterodime CB1+D2-reseptorer(cannabinoidreseptoren CB1 og dopaminreseptoren D2 "går sammen" og påvirker(forsterker) hverandres effekt). Økt utslipp av dopamin(og alle andre nevrotransmittere) fører til at hjernen forandrer seg for å motvirke denne unaturlige økningen, ved å nedregulere reseptorer(danne færre, "slå av"/bryte ned allerede tilstedeværende reseptorer eller minske effekten), effektivisering/øking av dopamintransportører og nedbrytingsenzymer eller flere intracellulære forandringer.

Denne adaptasjonen i det mesolimbiske dopaminerge systemet(bla. VTA, nucleus accumbens) skjer også ved andre rusmidler, som opioider, kokain og amfetamin. Når rusmidlene er ute av kroppen vil dopamin utøve mindre virkning, noe som medfører abstinenser(som kan være varierende).



Selv om det er THC-lignende stoffer, så er det ikke Δ9-THC som lagres.
Vis hele sitatet...
1. Fattet såvidt noe av det du skriver og regner ikke med at du ventet at folk ville gjøre men man kan ikke bli avhengig av cannabis, teoretisk sett ved det kjemiske mikkmakket der kan det sikkert være likheter, men hvorfor ser vi da hundretalls forskere og rapporter som konstanterer gang på gang at det ikke er avhengighetspotensial for cannabis? hvorfor merker ikke jeg en dritt etter 1 års nesten daglig røyking og fravær fra cannabis i 2 mnd?
Dette virker mer som kverrulerende snakk om grensene til definisjonen "avhengiget" og det er bare facking pedantisk
Sitat av duwd Vis innlegg
1. Fattet såvidt noe av det du skriver og regner ikke med at du ventet at folk ville gjøre men man kan ikke bli avhengig av cannabis, teoretisk sett ved det kjemiske mikkmakket der kan det sikkert være likheter, men hvorfor ser vi da hundretalls forskere og rapporter som konstanterer gang på gang at det ikke er avhengighetspotensial for cannabis? hvorfor merker ikke jeg en dritt etter 1 års nesten daglig røyking og fravær fra cannabis i 2 mnd?
Dette virker mer som kverrulerende snakk om grensene til definisjonen "avhengiget" og det er bare facking pedantisk
Vis hele sitatet...
Har du tatt hensyn til at ikke alle er som deg, hverken fysisk eller psykisk.
Så bare fordi om ikke du har blitt avhengig, betyr ikke det automatisk at ingen andre kan bli det.
jeg har tatt hensyn til det, og det eneste som gjør folk "avhengige" er svak psyke, eller folk som lett blir avhengig av rutiner eller anna shit, type folk som snakker om "er nødt å ha nættings ellers klarer jeg ikke sove" sånt er overfladisk, klarer man ikke legge seg å sove har man enten søvnproblemer (reelle problemer, ikke at du har døgnet og sliter me døgnrytme etter wow lan eller makkaturing) eller så er man ikke sliten nok eller har dårlige rutiner.
tror du naturen skapte en plante sånn at 97(hypotetisk nr) personer går det bra med, mens 3 personer blir fuckd, fordi, ja noen må jo bli det?
Sitat av duwd Vis innlegg
tror du naturen skapte en plante sånn at 97(hypotetisk nr) personer går det bra med, mens 3 personer blir fuckd, fordi, ja noen må jo bli det?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at vi alle er "satt sammen" helt likt, noen er så heldig at de aldri blir avhengige av noen ting, mens andre igjen blir avhengig av nesten alt de kommer borti, bare for å ta ytterpunktene.

Og det finnes nok av både naturlige og ikke fullt så naturlige stoffer som har forskjellig virkning på folk flest, muskat kan jo nevnes, der er virkningen veldig individuell.
Tviler riktignok på at noen blir hekta på muskat, så sant det ikke gjelder som nevnt i tråden jeg linker til, for å slippe å ha vondt i hodet.

Prøver bare å poengtere at vi er forskjellige og selv om du kan si mye om andre ut fra deg selv, er det fortsatt mye du ikke kan sette deg inn i, kun ved å sammenligne med deg selv.
Sitat av Saape Vis innlegg
Det jeg gjorde feil ofte, var at jeg kjøpte meg ett gram, røyka en joint, og hadde masse igjen dagen etter. Derfor røyka jeg videre og pausen min gikk til helvette.
Så om man ikke har noe liggende dagen etter, så tror jeg nok det bør gå greit å fortsette pausen. Men igjen, dette er jo opp til den enkeltes psyke og viljestyrke.
Vis hele sitatet...
Samme her, må røyke opp alt jeg har før jeg tar pause igjen.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Cannabis er like avhengighetsskapende som sjokolade, du kan slutte når du vil hvis du bare bestemmer deg og ikke vil ha det mer. Er kun din egen psyke som styrer deg.

Spør deg selv: Er jeg avhenging av cannabis, eller er den avhenging av meg?
Vis hele sitatet...
Prøv det selv. Din mening vil være totalt forandret.
Når folk sier det ikke er vanedannende eller skape milde abstidenser, må jeg stille spørsmålstegn over hvor mye de har røyket eller om de egentlig vet hva abstidens her.
Skal også huske på at alle som er glad i et stoff alltid vil forsvare bruken.

Nå er det noen år siden men husker det første som skjedde var at jeg kjedet meg når jeg ikke fikk røyket.
Men dette kunne på gå over og jeg kunne være uten røyk to eller tre dager uten at jeg "kjedet meg"
Etterhvert gikk det over til irritabilitet og søvnløshet og den daglige avhenigheten hadde tatt over.

Hvis det jeg har var milde abstidenser jeg hadde på slutten tør jeg ikke engang tenke på hva skikkelige abstidenser gjør med hodet og kroppen din.

Klarte å slutte, var ikke den av gutta som var mest hekta, men måtte ha "nattingsen" min på slutten.
Før det gikk det greit så lenge jeg fikk røyket tidligere på dagen, men fikk ikke sove påfølgende kveld hvis ikke jeg hadde røyket noe tidligere på dagen.

De første dagene var preget av hodeverk paranoia og, våkne opp med laken fulle av svette og generell irritabilitet.
Var noen netter med kaldsvetting og et par uker med noe som sikkert hadde gått under noe form for påført psykose med varierende virkning.

Alle kikket på meg dette var spesielt plagsomt på en full buss.
De satt forøvrig å tenkte på meg når jeg snudde meg også.
Er vel dette de kaller cannabispsykose ikke helt sikker der.
Etterhvert roet hodet kjøret seg sakte nedover og ble normal igjen..

Husker ikke hvor lang tid det egentlig tok men var nok rundt en måned før symptomene ikke plaget meg så veldig mer.
Men kunne få den samme paranoide følelsen sporadisk i noen måneder etterpå.

Kan si jeg kontrollerer Cannabis bedre en alkohol det tror jeg fordi rusen av cannabis ikke bare er god men, også heller over til den motsatte siden av skalaen.
Derfor røyker jeg kanskje i snitt en gang i måneden ofte bare et par trekk av en joint hvis den blir sendt rundt på fest, bongen blir jeg for satt ut av.

Ganske sikker på at jeg aldri kommer til å bli avhengig av stoffet igjen fordi respekten min for stoffet er for stort og rusen har to sider.

Av de jeg røyket med klarte mange seg noen røyket veldig sporadisk.
Ukentlig basis kanskje mindre.
Men var mange som måtte ha morningsen sin før de kunne fungere ordentlig.

Noen fikk vedvarende psykiske problemer i form av angst og paranoide tanker.
Andre måtte få medisiner for og takle abstidensene.
Andre røyker fortsatt og noen sitter med sprøyta i armen.

Rart å tenke på hvor lett man trodde det var og slutte i forhold til det som faktisk var et faktum.

Hender jeg kjøper meg litt rev i ny og ne men er noe jeg gjør ganske sjeldent av rent prinsipp røyker ikke to helger på rad.
Skulle igrunn ønske jeg hadde samme forhold til alkoholen.
Håper de gjør dette stoffet lovlig så ikke ekspreminteringen utvikler seg til en ren konkurranse blant "gutta" om hvem som klarer og røyke mest.
Men at det faktisk vil ligge en kultur bak.

Alltid ligg et par steg foran deg selv vær ekstra paranoid over din egen avhengighet for den vil alltid ligge i underbevisstheten din og lure delen som er "bevisst".
Jeg kastet faktisk telefonen min og ventet noen måneder før jeg kjøpte meg ny.
Alltid ha en eller to nyktre venner ALDRI kast bort alle de nyktre venne dine.
Jævla viktig.

Det handler ikke om å være predisponert for psykiske lidelser eller avhengihet men måtehold når det kommer til cannabis.
Jeg kjenner ingen som klarte lang tids bruk uten vanskelige konsekvenser.
Veldig mange klarer og fungere hver dag mens de røyker, men de vil få problemer når de slutter.

Skrivefeilene her er fordi klokken er jævla mye og jeg ikke er i form.

Vil ikke si cannabis har skadet meg for livet eller gjort meg "dummere"
Sist endret av steinarr; 21. juli 2010 kl. 05:43.
Sitat av duwd Vis innlegg
1. Fattet såvidt noe av det du skriver og regner ikke med at du ventet at folk ville gjøre men man kan ikke bli avhengig av cannabis, teoretisk sett ved det kjemiske mikkmakket der kan det sikkert være likheter, men hvorfor ser vi da hundretalls forskere og rapporter som konstanterer gang på gang at det ikke er avhengighetspotensial for cannabis? hvorfor merker ikke jeg en dritt etter 1 års nesten daglig røyking og fravær fra cannabis i 2 mnd?
Dette virker mer som kverrulerende snakk om grensene til definisjonen "avhengiget" og det er bare facking pedantisk
Vis hele sitatet...
Du forstår ikke hva jeg skriver, men avviser det allikevel som tull? Ignorant. Du må gjerne vise til disse hundretalls forskere og rapportene som du snakker om. Jeg kaller det bullshit. Ellers kan du lese posten over meg her og finne ut at ikke alle er like som deg.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Du forstår ikke hva jeg skriver, men avviser det allikevel som tull? Ignorant. Du må gjerne vise til disse hundretalls forskere og rapportene som du snakker om. Jeg kaller det bullshit. Ellers kan du lese posten over meg her og finne ut at ikke alle er like som deg.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne komme med dine anekdoter og dra dine egne slutninger, men forskningen sier noe annet.
Og så kan jeg komme med min anekdote: Har røyka omtrent hver dag i 15 år, og har aldri noe problem med å ta pauser (alt fra noen dager til tre uker), så det du påstår er bullshit

you're entitled to your own opinions, not your own facts
men forskningen[Hvilken?] sier noe annet.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne komme med kilder som støtter påstandene. At noe gjelder for DEG betyr ikke at det gjelder generelt. (Les dette)
Sitat av Patriot Vis innlegg
Kan jo ikke sammenligne det med en alkoholiker, det blir for dumt.

Svarer som "lømaster" : Psykisk avhengig av cannabis = svak viljestyrke.
Vis hele sitatet...
Dette er en diskusjon. Når ble "det blir for dumt" et argument?

All overforbruk eller misbruk skyldes svak viljestyrke. Det som er viktig å ta med i betraktningen er at folk opplever stoffer forskjellig. Noen synes cannabis er himmel på jord, noen synes det er helt greit mens andre synes det er ubehagelig og kjipt. En kar jeg møtte måtte drite hver gang han tok seg et trekk. Han snorta coke til den store gullmedaljen og elsket det. Jeg synes ikke coke er noe særlig, og jeg kan ikke skjønne hvordan det går an bli hekta på det. Dritern trengte ikke akkurat viljestyrke for å ikke røyke, akkurat som jeg ikke trenger viljestyrke for å ikke snorte. Skal jeg gå rundt å være advokat for coke og si at du må ha ekstremt lite viljestyrke for å få problemer med det, bare fordi jeg ikke har anlegg for å bli hekta på det? Folk har sine dop, og man kan ikke ta utgangspunkt i kun seg selv for å forstå alle andre.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Du må gjerne komme med kilder som støtter påstandene. At noe gjelder for DEG betyr ikke at det gjelder generelt. (Les dette)
Vis hele sitatet...
D'oh. Må jeg ta ex-phil nå
eller nei.. du må nok lese innlegget jeg svarte på (og litt mer av tråden kanskje)

Sitat av exocytose Vis innlegg
Du forstår ikke hva jeg skriver, men avviser det allikevel som tull? Ignorant. Du må gjerne vise til disse hundretalls forskere og rapportene som du snakker om. Jeg kaller det bullshit. Ellers kan du lese posten over meg her og finne ut at ikke alle er like som deg.
Vis hele sitatet...
her er en som mener personlige anekdoter slår forskning.
jeg prøvde å være litt sarkastisk å svare med samme mynt.

Du kan derimot slå opp her

Men avhengihet er nok ikke godt definert i denne debatten her.
Noen mener man kan bli avhengig av WoW, sex shopping o.l og med en slik definisjon kan man sikkert bli avhengig av tjall også. Slik avhengighet kalles
'Behavioral addiction'. Opphengt i gamle vaner m.a.o.

Definerer vi avhengihet som toleransehevning og abstinenser ved fravær av stoffet faller cannabis utenfor definisjonen etter min mening.

Angående neurokjemien: Det å tenke på røyke mårnings utløser dopaminer,
ha sex utløser dopaminer, spise mat utløser dopaminer. Så å dra fram at stimulering av CB1-reseptorene (av ett annet stoff, ikke delta9THC!!) frigjør dopamin og dermed er cannabis avhengihetsskapende er nok a dra den litt langt etter min mening.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Du forstår ikke hva jeg skriver, men avviser det allikevel som tull? Ignorant. Du må gjerne vise til disse hundretalls forskere og rapportene som du snakker om. Jeg kaller det bullshit. Ellers kan du lese posten over meg her og finne ut at ikke alle er like som deg.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår det når du snakker norsk, hva jeg i motsetning ikke forstår er kjemiske formulaer, latinske navn på ulike kjertler, nervesystemer og reseptorer for dopamin og alt det der, ikke fordi du er mer intelligent, eller visere, men det er et "annet språk", svært få med vanlig utdanning har kompetanse innen for neurologi, eller vet hvordan man skriver delta med triangel, du kan kalle meg ignorant, jeg kaller deg pretensiøs uni student med boner for neurologi.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av duwd Vis innlegg
Jeg forstår det når du snakker norsk, hva jeg i motsetning ikke forstår er kjemiske formulaer, latinske navn på ulike kjertler, nervesystemer og reseptorer for dopamin og alt det der, ikke fordi du er mer intelligent, eller visere, men det er et "annet språk", svært få med vanlig utdanning har kompetanse innen for neurologi, eller vet hvordan man skriver delta med triangel, du kan kalle meg ignorant, jeg kaller deg pretensiøs uni student med boner for neurologi.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, og kan ihvertfall si meg enig i denne posten. Jeg har fått kritikk for det tidligere og har tatt det til meg, og de senere postene fra min side har vært betydelig mindre «teknisk» skrevet for at de skal ha noen verdi for andre enn meg selv og andre med «boner for neurologi».

I den forrige posten din kom du derimot med ingen kildehenvisninger eller noe for å bygge opp bak de løse påstandene dine, noe som etter min mening blir enda dummere enn å skrive det overdrevent avansert, noe jeg reagerte på.

Sitat av morpheum Vis innlegg
her er en som mener personlige anekdoter slår forskning.
jeg prøvde å være litt sarkastisk å svare med samme mynt.
Vis hele sitatet...
Personlige anekdoter? Tror du den første posten min her var noe jeg fant ut fjern på cannabis? Jeg ser virkelig ikke hvordan det jeg skrev ikke kan ha noe med forskning å gjøre.
Røyker man på dagtid hver dag, så er man psykisk avhengig. Det betyr ikke at man har ett problem i og med at mange mennesker fungerer bedre på Cannabis, og mange bruker det også som medisin.

Begrenser man seg til én joint eller to til kvelden så ser jeg på dette på akkurat samme måte som om man hadde tatt seg ei pils eller to til kvelds. Ikke noen big deal!

Til trådstarter
:
Det er veldig individuelt, og kommer helt ann på viljestyrken til den enkelte. Noen er sterkere enn andre. Likevel, så TROR jeg at relativt få går tilbake til å bli vanerøykere etter å ha røyket én joint!
Sist endret av caperno; 29. juli 2010 kl. 14:01.