Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1866
Jeg og min kjære skal høsten 2011 legge ut på en lengre reise i Asia. De landende som til nå er bestemt er Japan, Kina, Vietnam og Kambosdja. Det kommer nok til flere land etterhvert. Vi har tenkt å bruke ca 1 år på reisen. Vi spinker og sparer for øyeblikket og vi driver også å planlegger en viss rute, eller en rød tråd som vi kan holde oss til. Man må nesten ha et lite utgangspunkt når man reiser i så sore områder. Om ikke blir man bare gående i ring på det første og beste stedet man finner. Jeg personlig trenger i alle fall noen rammer for at jeg skal kunne utnytte denne turen bra. Når det gjelder severdigheter så er jo de største i disse landene nesten en selvfølga. Altså ting ala: mt Fujii, Tokyo generelt, skiturer på Hokkaido, besøke en Onsen, den Kinesiske mur, Li-Elva, mekong elva, Angkor Wat.. osv,..

Det blir nok Japan som blir det korteste oppholdet med tanke på pris. I Kina går mye av tiden til reise med tanke på avstander. Reisemiddel her blir vel stort sett mopeder, sykler, tog og buss. I vietnam blir det omtrent kun å reise hele landet på labngs. Planen er å bruke trøsykkel gjennom hele landet og inn til Kambodsja. Dette kommer til å ta tid.. ikke bare reisen men alle avstikkerene vi kommer til å ta. I kambodjsa blir det mye "trekking" og besøk til de største templene.

Er det noen her på forumet som har vert i noen av disse landene og som har noen tips til ting som er verdt å oppleve? Eller er det noen som kanskje har historier å fortelle fra disse områdene?
Skal dere reise via noe slags reisebyrå? Hvor mye penger har dere spart dere opp? Hvis dere skal klare dere på 150 000 hver liksom, så er det helt andre severdigheter dere kan få råd til enn om dere har 300 000 hver.
300 000 hver? 600 000 tilsammen på to personer. Nei. Man klarer seg da helt fint uten den slags penger når man reiser rundt i asia.
Tja, er i Vietnam nå faktisk Halong Bay er jo et must hvis dere skal reise gjennom hele landet. Kan vel også anbefale å sjekke ut div Cham templer (mange i nærheten av Nha Trang).

Ellers så er det jo de vanlige templene, båtturer når dere kommer til Nha Trang, en tur ut til "monkey Island" er jo artig nok. Chu Chi tunellene er også greit å få med seg, selv om de kanskje har blitt mere en turistfelle enn noe annet :P

Prismessig så er vietnam fortsatt et billig land. Bare vær forbredt på å prute endel Hoteller av grei standard ligger på ca 10 dollar pr natt. Middag kan du få for rundt 10-20 kr pr person, og det er inkludert drikke. Hvis det er noe mere du lurer på, så spør i vei
Høres veldig spennende ut. For et år siden reiste jeg og to kompiser "jorden rundt", med mest tid i Asia. Deriblant Kambodsja, Vietnam, Laos, Thailand og Japan. Vi reiste kun i fire måneder, hvor vi hadde to av månedene i sørøst-asia. Vil anbefale dere å dra til Laos, og heller bruke mer tid der enn i Vietnam. I Laos er det mindre turister, mindre stress og ekstremt fin natur. Hvis dere skal bruke litt tid i Japan, se om dere får tak i en leilighet og evt. noen som kan guide dere rundt.

Sjekk ut www.couchsurfing.com - der kan dere finne folk fra landet som dere kan bo hos, og som også kan hjelpe dere. Japan er klin umulig å få noe ut av med mindre du kjenner noen locals eller noen som kan språket.

Du skal reise ett år med kjæresten din? Tørr jeg spørre hvor lenge dere har vært sammen, og om dere har vært gjennom mye opplevelser tidligere? Har sett så ekstremt mange forhold gå fyken etter en sånn tur. Denne typen reise er noe som krever at dere kjenner hverandre veldig godt og går utrolig godt overens. Selv hadde jeg nok aldri i livet vurdert å reise så lenge med en kjæreste, men det får være meg..

Lykke til!
wow kult at dere gjør noe så artig, har lenge hatt lyst til å reise til Nam viet og kampuchea selv.
Et familiemedlem er på 2 månders rundreise der ned nå sjekk ut bloggen deres. Den oppdateres hver gang de får tilgang til en pc. http://thebigasiatrip.blogspot.com/
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Et familiemedlem er på 2 månders rundreise der ned nå sjekk ut bloggen deres. Den oppdateres hver gang de får tilgang til en pc. http://thebigasiatrip.blogspot.com/
Vis hele sitatet...
wow de får holde seg langt unna lokale menn
Jeg reiste meg tog og buss fra thailand til norge i løpet av 6 måneder etter ca.5 måneder i thailand. Dette husker jeg best:

1.fullmoon party på koh phangan i Thailand: http://fullmoonparty-thailand.com/
2. fest som faen i bangkok: http://www.bangkok.com/club-guide/index.html
3. bli kjent med masse backpackere her: http://www.khaosanroad.com/
4. http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Siberian_Railway
5. http://www.killingfieldsmuseum.com/
6. Å ha med dame er det siste jeg vil anbefale deg å gjøre, hadde aldri aldri gjort det. Håper for din del dere passer ekstremt bra sammen! Som "EULOG" sa har jeg også sett omtrent alle forhold gå fyken etter en slik tur..
Kina: Tog, tog, tog. Kjør hard sleepers, de er billigere enn soft sleepers men til tross for navnet er de ikke så ille samt mye mer sosialt.Tog i Kina er gøy, plukk opp noen fraser før dere drar på tur så blir dere veldig populære! Moskva - Beijing eller Beijing - Moskva er jo også tingen, kommer an på hvor dere skal starte/slutte. Alle de store byene i Kina er lett tilgjengelig med tog. Prøv å få med dere sør, sørvest FØR tørketia (desember- mars) da mye av landskapet er helt fantastisk når det er fordig og tåkete og litt trist når det er tørt. Byer som er verdt en titt: Xian, Beijing, Lhasa, Lijiang, Guilin, Nanjing, Shanghai, Hong Kong, Hangzhou. Det går også fint å legge ruta videre fra eks Hong Kong og sørover, kan få billige flybilletter fra HK til alle landene i Indokina. Anbefaler Laos som noen andre har nevnt, mindre turister, mer rolig og masse moro. Sørg for å ha alle visum i orden før dere drar, de fleste gangene vil dere kunne kjøpe på grensa, men det er ofte dyrere. Husk at Kina som regel gir visum som gjelder en innreise, altså om dere drar innom Hong Kong må dere skaffe nytt. Eventuelt få tak i flerinnreisevisum. Med unntak av de store eller sære byene trenger dere ikke forhåndsbestille hotel, man kommer veldig langt med litt pruting, bare husk at flere steder er det ikke så lett å finne noe etter 6-7 tia om kvelden så prøv gjerne å ankomme litt før.

Er ikke enig med de som sier at forhold kan lett ryke, det kommer jo helt an på dere selv. Tenk heller på det som en fantastisk reise som dere kommer til å oppleve sammen og glede dere over sammen. Har selv reist med bare venner og bare kjæresten og begge deler har funket helt fint, ble faktisk mer krangling med vennene angående hvor vi skulle, når vi skulle osv. er du ute etter party party er det kanskje lurt å reise uten dama, men jeg antar at siden dere planlegger såpass så er det mer kulturen dere er på jakt etter. Dere kan glede dere i alle fall. *sukk*
Anbefaler å ta turen til Shanghai, og dra opp i Østens Perle. Utrolig fin utsikt, og du ser virkelig hvor stor by det faktisk er.
Men det kan bli litt vel urbant i lengden.

Anbefaler også å dra til en by i fjellet som heter Kun Ming (Tror det staves sånn). Er 2000 moh eller noe i den duren.

Quingdao er også et utrolig fint sted med fine badeplasser hvis du leter litt. Men pass opp, mye turister, søppel i vannet, og masse salt. Men, man kan finne en utrolig fin strand med nesten ingen turister, og nesten ikke søppel. Desverre visste ikke vi om den da vi dro dit.
Ser at du har skrevet Ankor Watt, har selv vært der og er en kjempeplass å reise til.

Jeg bodde på http://www.earthwalkers.no , et norsk "hotell" som ligger litt i den billige sjangeren.... det som er så fint med hotellet er at de ansatte er full av informasjon man kan grave og spør om på norsk/svensk.

Anbefaler denne plassen hvis dere ikke er så veldig kravstore på standard, noe man ikke kan være på en så lang tur.

Ha med dere dollar inn i landet.
sjekk ut den trans-sibirske jernbane. virker som en mer enn en grei måte å komme seg til asia på!
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg

Anbefaler også å dra til en by i fjellet som heter Kun Ming (Tror det staves sånn). Er 2000 moh eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
Kunming finfin by det også, ligger ikke langt unna Lijiang faktisk. Hvis dere liker hikes og sånn så sjekk ut Tiger Leaping Gorge, en av verdens største raviner. Kjempefine tur muligheter oppover der og med gjestehus langs stiene.
Takk for mange fine tips. Keep em coming. Og ja; det kommmer ikke bli noe problem med tanke på å reise med kjæresten. Vi har et forhold som er hugget i stein og vi har vert gjennom MYE som er verre enn dette. Ser ikke på dette som noe problem da vi er av samme ulla. Og vi er ikke ute etter party party i det hele tatt. Vi skal på eventyr rett og slett. Der ingen dag skal være lik den andre og ingenting skal være "planlagt" Misforstå meg rett her... selvfølgelig skal vi planlegge med tanke på praktiske ting osv.. men ikke planlegge turen i hjel. Og vi er begge rimelig vandt til å reise og standard er noe vi ikke bryr oss med over hodet. Vi overnatter like gjerne i råtne hotell med rotter, telt i skauen eller 5 stjerners luksushotell... der sistnevnte er det vi trives minst med
Sitat av Weili Vis innlegg
Kunming finfin by det også, ligger ikke langt unna Lijiang faktisk. Hvis dere liker hikes og sånn så sjekk ut Tiger Leaping Gorge, en av verdens største raviner. Kjempefine tur muligheter oppover der og med gjestehus langs stiene.
Vis hele sitatet...
Fikk desverre ikke sett så mye der, ettersom jeg var syk.
Var misunnelig da jeg så bildene de andre tok, et ordentlig gammelt tempel, i riktig tradisjonell Kinesisk stil. Men jo, det jeg fikk med meg var flott

Btw: Ikke kjøp Egg-Sandwich der. Smaker plastikk.

Og folk er veldig små der merka jeg Mye mindre enn de andre plassene
Enig med sandwichene. Sandwicher i Kina generelt er grelt. Togene har sånne kokt vanngreier, så kjøp nuddler og te til å ha med der. Ellers er det kjempebillig mat de fleste stedene, se etter små litt shabby steder med masse folk, det er der juvelene serveres. Vær forsiktig med sprit, hvertfall utenlandske merker, er mye fake ute og går faktisk....

Og ja, hehe, folka i sør-kina virker mye mindre enn de kjempene du kan se i nord til tider.
Ja huff, har fremdeles mareritt om Sandwichene

Jeg har et veldig veldig veldig nært familiemedlem som bor der, har ikke hørt om drit-sprit enda, og det går nok en del sprit på det individet der ja :]
Det er vel mer i store byene, der det ofte er større etterspørsel etter utenlandske merker. Kjenner noen som drakk to drinker og begynte å kaste oppp blod.... var visst ikke alk i alken. Utvanning av vodka or whiskey er også ganske vanlig, og har de ikke brukt ordentlig vann så kan man jo bli dårlig av vannet de har brukt. Trådstarter bør huske det også, hold dere til flaskevann, unngå isbiter i drinkene, skrell all frukt. De fleste får 'asia'-mage (ut alle veier) etter ei uke ca. og da er dere godt i stand til å klare det meste av mat/drikke for resten av turen, bare husk å ta noen forhåndsregler så dere ikke blir helt slått ut.
Hei igjen, jeg er klar over det meste man bør og ikke bør gjøre. Som å ikke drikke springvann osv. Jeg setter meg som regel dypt inn i skikk og bruk i de landene jeg skal besøke samt undersøker farmomenter som nettopp dette med vann. Det med enkel skikk og bruk synes jeg er veldig viktig når man besøker fremmede land. Det er så alt for lett å drite på leggen og plutselig stå i en ubekvem situasjon.
Så bra holdning du har, tror dere kommer til å få en nydelig tur jeg. I Laos er det veldig lett å komme seg rundt med buss, masse fine templer å se. Kan anbefale at dere tar en tur til et stort 'kloster' område i utkanten av Vientienne, der kan dere få en time full kroppsmassasje og så mye gratis te og turer inn i urtedampbadstuen. Det drives av noen munker og eieren er kjempegrei å snakke med, vi fikk masse tips på kjøpet (og hele opplegget kostet vel rundt 30 kroner...). Ta gjerne toget (jada, jeg er fan av tog) fra Bangkok og opp til grensen, bare husk å ha med nok vann (vi kjørte tredje klasse og etter 20 timer med støv og skit på blikkstoler var ikke humøret helt der oppe, hehe). Videre nordover i Laos er det gode muligheter for padling i elvene og grottevandring/svømming. Anbefales.
Ser flere har skrevet det her, men om dere skal bruke så lang tid i det området, så IKKE glem Laos. For all del!!! Laos er et fantastisk land å reise i, og de er så gjestfrie at det er helt vondt