Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 305654
Hei folk!
Lurer på om det er noen som har erfaringer med å lagre fleinsopp i honning?
Har hørt at det er en fin måte å oppbevare soppen over lengre tid, og at honnigen skal bli lilla?
Noen som vet noen om dette?
Har hørt at den holder veldig lenge når man lagrer den i honning. Smaken skal vist også bli god. Er verdt et forsøk!
Det var sikkert smart å lagre det i honning mens vi fortsatt bodde i stråhytter eller leirehus, men nå som vi har tørre hus og vakuumtette stripsposer, så ser jeg ikke helt poenget. Det er sikkert artig, og det funker nok, men det virker for meg som en fulstendig unødvendig ting å gjøre.

Men så jeg har også alltid vært for å rafinere vekstene mine, ikke blande dem ut.
Sist endret av mentalmelt; 26. juli 2009 kl. 00:39.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Igjen vil jeg bare avkrefte alle myter om forstnatt og hva det nå enn myter det måtte være om fleinsopp.
Jeg og en kompis tok oss en kjapp tur ut i skauen i dag, egentlig bare for mosjoens skyld men også i håp om å finne et par sopp.

Endte opp med noen og 60 sopp på et par timer. Det som hindret oss i å finne mer var at det regnet noe så sinnsykt at v ble nødt til å sette oss under et svært grantre i mellom de sinnsyke regnbygene som kom.
Tok masse bilder av soppen. Men som bevis på at soppen er plukket i dag, legger jeg ved et bilde som dokumenterer dato.

Ut på tur, aldri sur =)
Sist endret av spQ; 28. juli 2009 kl. 21:14.
Wow. Vel, Da får jeg dra ut å se om jeg finner noe sopp jeg også
Oi sann, haha! Hagen min er full av disse! Håper de fortsatt er der om et par år, når jeg er moden for en liten tur.
Så tidlig... hmmm... får vel sjekke ut det faste stedet snart da!
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
Oi sann, haha! Hagen min er full av disse! Håper de fortsatt er der om et par år, når jeg er moden for en liten tur.
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på de ikke vokser i hagen din, Men kanskje en forvekslingsart. så ikke spis de soppene om noen år da du er klar for det, ender bare med nyresvikt. Men kan jo ta feil også, Men tviler på at du har Fleinsopp av typen som gir det man vil ha.
Sitat av KingPill Vis innlegg
Ganske sikker på de ikke vokser i hagen din, Men kanskje en forvekslingsart. så ikke spis de soppene om noen år da du er klar for det, ender bare med nyresvikt. Men kan jo ta feil også, Men tviler på at du har Fleinsopp av typen som gir det man vil ha.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tviler du på at jeg har de i hagen?
Sitat av KingPill Vis innlegg
Ganske sikker på de ikke vokser i hagen din, Men kanskje en forvekslingsart. så ikke spis de soppene om noen år da du er klar for det, ender bare med nyresvikt. Men kan jo ta feil også, Men tviler på at du har Fleinsopp av typen som gir det man vil ha.
Vis hele sitatet...
Kan godt være det ER flein. Det vokser greit med flein i hagen min (naboens også) rundt september. Her på vestlandet (romsdal) er det så fuktig at det vokser flein så og si overallt det er næring nok. Vokser til og med flein på gressplenen utenfor barneskolen (!).
Sist endret av plohg; 29. juli 2009 kl. 00:12.
Vel, Okey. My mistake.-
Sist endret av Saint123; 29. juli 2009 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sånn omtrent hvor i Norge er det du bor, Speq?
Fett, da er vi igang.

Er du feinsmecker og ønsker å foredle fleinsoppen din gjør følgende:
Tørk den og legg den på glass. Fyll deretter glassene med en slags flytende honning. La stå mørk og lufttett i noen måneder og "rør rundt" oppi der en gang eller to i uka. Da kan du lage deg te til vinteren som varmer. Det kan jeg love deg. Har gjort dette selv og endte med å bruke det som "pålegg" på brødskiva.
Sweet!
Dro rett ut i hagen for å sjekke forholdene, litt skeptisk siden jeg holder til i Alta, Finnmark atm men til min store glede tar det meg 10 sekunder å finne fleinsopp, riktignok møkkflein på 2 cm, såvidt rukket å komme opp av jorda, men tar det som en god omen. Prikken over i'en var at winamp'n shuffla seg til Eminem - Kids, og "synkroniserte" seg til den delen hvor han rapper om magic mushrooms i det jeg kommer inn igjen. Amusing.

Iiiit's on!!
Kan bekrefte at fleinsoppen er kommet til Trondheim iallefall.

Var ute en liten halvtime idag, plukket ingen, men så kanskje rundt 40-50 stk.
Sist endret av VinumSabbathi; 30. juli 2009 kl. 18:10.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Kan bekrefte at fleinsoppen er kommet til Trondheim iallefall.

Var ute en liten halvtime idag, plukket ingen, men så kanskje rundt 40-50 stk.
Vis hele sitatet...
Er de ikke veldig små da? Har vært litt rundt og sett jeg og, men de jeg så var langt ifra ferdig vokst ut.
Det varierte som vanlig veldig, men fant flere utvokste sopper.
Kan også bekrefte funn mye lenger sørover.. Var ute og gikk en tur igår, og fant ca. 20 sopp..
Ikke store forekomsten, men det er ihvertfall igang
Hei, jeg vet at det irriterer ganske mye når folk lager egne tråder om dette så jeg håper det går fint om jeg poster det i denne. Jeg merka at soppsesongen starta ganske tidlig i år og har i det siste sett ganske mye matsopp som kantareller, steinsopp, piggsopp etc. Jeg kom også over noen som jeg lurte på om var fleinsopp. Jeg har sjekket litt rundt på diverse sider og tråder men er fremdeles litt usikker på hva det er jeg har funnet.

NB: Ikke misforstå, Jeg har ikke tenkt til å bare dytte disse ned i gapet og skal ikke spise noe jeg ikke er 100% sikker på hva er. Sopp er noe en skal ha stor respekt for og jeg er rimelig stø på en del matsopp.

http://img198.imageshack.us/img198/1421/hpim2024.jpg
http://img24.imageshack.us/img24/8885/hpim2025.jpg
Dette er ikke fleinsopp.

Neste gang kan du bruke den tråden her:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=94893
nei etter min erfaring (begrenset til 1 sesong vel og merke) så er det der møkkflein, mistenkelig lik men litt "gråere" enn flein.
Jeg fant flein i dag, 3 august.

Var veldig mørkt, så det var nesten umulig å se noen ting, men klarte å lete fram 4 stykker med hjelp av mobilen.

Regner med å finne flere når jeg drar tilbake på dagtid.

Her er et bilde: Click image for larger version

Name:	Picture 010.jpg
Views:	226
Size:	21,6 KB
ID:	6427

De var veldig skjøre så 1 ble ødelagt og den andre var det ikke verdt å ta bilde av.

Edit: Jeg bor rundt drammens området, så de har begynt å vokse ganske langt sør.
Sist endret av Gunnar Gul; 3. august 2009 kl. 23:04.
la de stakkarslige soppene som kommer nå stå og spre litt sporer en stund til heller har sett etpar jeg og i rogalandsområdet. plukket de selvfølgelig ikke , men markerte stedene dypt i hjernebarken min
Hmm, må vel å se på det lokale jordet om ikke så lenge.
BTW, noen som vet om de liker seg på plasser hvor det er furu-trær?
Så vidt jeg vet er ikke furutrær, eller trær generelt, noen indikasjon på fleinforekomst. Ettersom fleinsopp er avhengig av et tett nettverk av gressrøtter er det vel mest sannsynlig at soppen som regel vokser i en viss avstand fra (større) trær. Trerøtter er grådig på næring, og utmagrer ofte jorden i en viss omkrets rundt. Skriver dette av egen erfaring, er ikke ekspert på området.
Om man spar opp noen sopp og planter de i egen hage, vil de da overlevere og gro opp som enda flere neste år?
cocho: Fant masse sånn sopp som du har på bildet der i fjor, men er som flere har sakt ikke fleinsopp
Jeg dro tilbake til stedet jeg fant sist i dagslys, og fant 141 fleinsopp på rundt 30 minutter. Det er en grei størrelse på dem og de fleste er utvokst. Det var også mange små igjen på stedet som jeg valgte å ikke plukke.

Det som overrasker meg er at det var flere sopp på stedet nå på sommeren enn det var forrige høst.

Flere av soppene hadde begynt å tørke inn pågrunn av varmen i går og i dag.
I hva slags områder er det dere finner flein? I gress?, og isåfall i hva slags gress? sånn som en plen, elller langt tykt villt gress? Er det bra å lete på en åker av noe slag? jorder?
Sitat av elpelicano Vis innlegg
I hva slags områder er det dere finner flein? I gress?, og isåfall i hva slags gress? sånn som en plen, elller langt tykt villt gress? Er det bra å lete på en åker av noe slag? jorder?
Vis hele sitatet...
Velstelte grønne/næringsrike gressplener med litt mose er etter min erfaring det beste. Kirkegårder og golfbaner slår aldri feil.
Har følelsen av at plener med mye kløver er mindre produktive enn "rene" gressplener...men det er bare en hunch, utfra endel års sanking.
Noen ganger finner jeg flein på skogsveier med sånne gresstuster. Da vokser de ofte "ut" av gresstustene. Neste gang di er i skogen, løft på gress i en gresstust og se om det vokse der da vel.
Har selv erfart at flein gjerne vokser på marker eller plener der det er et lett varierende planteliv (ikke ugress) sammen med rent gress. Jorden på disse stedene er som regel fuktig, men fast, og tettvokst med hovedsaklig gress. Jeg har merket meg at n e s t e n alle stedene jeg finner soppene, der er er det gresstyper med lange strå og aks, gjerne av typen som på engelsk kalles "Sedge Grass", på norsk heter det Starr (det fins mange varianter). Også blomster som Engsoleie (Smørblomst) og Sveve (som ligner Løvetann i utseende, men har mørkere og mer ru stilk som er mer robust enn hos Løvetann). Når det gjelder mose er denne oftest lett spredt rundt om kring, og ikke veldig dominerende. Har forstått det slik at soppen ikke trives i for sur jord. Hager og gressplener i urbane strøk er ofte utsatt for mye forurensning (og kunstgjødsel), noe som gir dårlige kår. Naturgjødsel (ku- og sauemøkk) er mer basisk, så det kan tyde på at det er en bedre forutsetning for vekst.
Fant vi fant, en hel haug, blir nok 1,5 g tørket. Ligger og godgjører seg nå. Herlig! Mange, fine, store også.
Ca. hvor mange gjennomsnittlige sopper må tørkes for å få 1,5 - 2g?
Soppen mister ca 90% vekt ved tørking. Antall sopp pr. gram varerer enormt. Ca. 30 stk/g er et veldig løst tall som du kan forsøke å forholde deg til, men som sagt tusen ganger før, det er ikke noe vits i å regne sopp i antall hvis du er interessert i å vite noe om hvor mye det faktisk er. Regn det i gram, så har du orden på sakene dine.
Hei folk . ble grepet av panikk når jeg leste om møkkflein lenger opp her. husker en sopptripp i fjor, der jeg å en kompis plukket 60 - 70 stykker . Muulig vi plukket noen møkkflein også.

Hva er egentlig forskjellen på møkkflein og vanlig ? finner ikke et ord om det på nettet

Føler det er en viss fare for at jeg ble forgiftet i fjor

Edit:

når jeg skriver forskjell mener jeg om det er giftig / farlig å innta møkkflein
Sist endret av Cutzilla; 7. august 2009 kl. 21:34.
Ah, det er såppas ja :P Tenkte meg kanskje at ca. 5-6 sopp var rundt et gram jeg:P
Sitat av Weili Vis innlegg
Fant vi fant, en hel haug, blir nok 1,5 g tørket. Ligger og godgjører seg nå. Herlig! Mange, fine, store også.
Vis hele sitatet...
NEi, gav KP når jeg skulle sitere....

Få se bilde av dem. Sikkert lurt å legge ut bilde...
Cutzilla:

Hvis du henviser til bildene i den posten her, og svaret i den posten her, så er det ihvertfall et helt feilaktig identifiseringsforsøk.

Møkkfleinsopp, Stor møkkfleinsopp og Liten møkkfleinsopp ser helt annerledes ut.

Hva soppen på bildene til Cocho er for noe vet jeg ikke, men det er ihvertfall ikke noe man bør satse på å spise.
Sist endret av mentalmelt; 7. august 2009 kl. 21:49.
mentalmelt har rett. Soppene i første link er DEFINETIVT ikke flein. Soppene i det andre bildet det linkes til er for utydlige til å avgjøre om det er flein, men hatten har dog den rette "slimglansen", men det er ikke nok til å identifisere soppen. Det finnes to typer sopp plukkere, de som har rett, og de som er døde.
Takk Mentalmelt.

Ja var de bildene og svaret jeg refererte til . de bildene du poster av møkkflein har jeg aldri plukket eller sett før. litt mer beroliget nå. De fleste jeg plukket i fjor hadde spiss på hatten, mens andre hadde litt mer avrundet spiss. ble rusa som faen ,

Skal være enda mer varsom neste gang. ta dem med til flere kompiser som har peiling på det. høre hva de mener før jeg putter noe slikt i kjeften igjen
Var ikke meningen å berolige deg =) For å si det sånn, jeg ville mye heller ha spist en harmløs møkkfleinsopp enn denne fremmede soppen som Cocho har plukket. Jeg er godt vant til å se denne soppen når jeg er ute og plukker, og jeg prøver helst å ikke engang røre den, siden jeg ikke aner noe om hvilken art det er, og hva den kan inneholde av bioaktive stoffer.
shhhiiit!

Tror jeg må bestille meg en legetime over helga . ta noen prøver å nyrer og lever. gidder ikke noie mer over dette nå ass
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
shhhiiit!

Tror jeg må bestille meg en legetime over helga . ta noen prøver å nyrer og lever. gidder ikke noie mer over dette nå ass
Vis hele sitatet...
Det finnes 10 sopparter som regnes som svært giftige i Norsk fauna (fleinsopp regnes som en av disse 10). Av disse er det bare en soppart som minner bittelitt om flein -, og det er spiss giftslørsopp : http://images.google.no/images?gbv=2...rsopp&aq=f&oq=

Heldigvis vokser denne soppen i skogen blandt trær hvor fleinsoppen ikke trives. Og du kan trøste deg med at om du spiste denne soppen så hadde du merka symptomene noen dager senere, kvlame/diare ettrfulgt av nyresvikt og sannsynligvis et liv i dialyse. (denne soppen er lumsken da symptomene kommer snikende imotsetning til andre typer giftig sopp der symptomene kommer med en gang)

Jeg råder ingen til å spise møkkflein - men møkkflein er ikke en av norges svært giftige sopper. Du kan med andre ord slappe helt av!
Han har jo ikke spist møkkfleinsopp i det hele tatt..
Takk Takk Bearass : Phhew!

Lesson Learned. Soppbok blir neste investering ! liten pris å betale i forhold til å spise giftig sopp

Edit:

ja det var det da mentalmelt, de soppene som ingen klarer å gi en ID på . som jeg mente jeg hadde plukka å spist noen av i fjor. damn
Sist endret av Cutzilla; 7. august 2009 kl. 23:29. Grunn: tilegg
Det er nok ikke noe du trenger å bekymre deg over siden det er såpass lenge siden nå, men det er ihvertfall fint å se at du føler du har lært noe av det. Å spise uidentifiserte sopparter er virkelig noe av det dummeste man kan finne på å gjøre.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Han har jo ikke spist møkkfleinsopp i det hele tatt..
Vis hele sitatet...
Nei sant.. Jeg har ikke peiling på hva denne look-alike'n til fleinsopp heter. Den ser ut til å trives der fleinsoppen gror - og er ofte litt lettere å spotte - men er som sagt ikke fleinsopp. Med litt erfaring ser man lett forskjell. Anyhow: Soppen er i allefall ikke blandt Norges svært giftig sopper (som at den gir varige skader på lever og nyrer).

PS: Mener absolutt ikke å bagatellisere å spise sopp man ikke aner hva er - sånn sett godt å få seg en støkk så kanskje man lærer til neste gang. Er man i tvil - så lar man den stå!
Sist endret av Bearass; 7. august 2009 kl. 23:41.
Cocho:

Kan det være noen av disse du har funnet?

Melkehette (Mycena Galopus)

Har inntrykk av at de er svært vanlig her til lands.