Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  147 19043
Nei, der han sier at han skal kjøpe dirkesett rett etter at han snakker om å "finne det man kan av verdi" kanskje? PM my ass.
Uansett grunn til at folk bor på gata så har de aller fleste IKKE valgt det selv. De har kansje tatt et valg en gang som har ført dem dit, var det dumt ja, men valgte de bevist at det skulle gå så ille, nei. Hvorfor svarer alle rusmissbrukere som bor på gata at de ville blitt rusfrie på dagen om det var så lett som noen av dere skal ha det til, kansje fordi det ikke er det? Hvis du vil bo på gata frivillig så burde du iallefall benytte det du lærer til og hjelpe disse menneskene senere når du er ferdig. Tro meg, hvis den eneste grunnen er at du har lyst så får du bank. Jeg hadde ikke tenkt lenge over å stjele alt du eier når jeg vet du bare kan gå til "stasjet" for og hente mer. Og så hadde jeg fulgt etter deg, og rundstjelt hele lageret ditt.

Og du vil stjele fra andre, selv om du ikke trenger? Hva faen, håper prosjektet ditt ender med at du havner i fengsel, m betale bøter, ikke får jobb når du kommer ut, å faktisk havner på gata. Men det hadde jo vert perfekt siden det er det du ønsker.
Hva om en dyktig forfatter hadde gjort dette for å få inspirasjon til en bok? Like forkastelig?

Hva med en politiker?
Sist endret av mann; 13. juli 2009 kl. 03:07.
Har flere ganger lekt med tanken på å flytte ut fra det som er trygt (vegger, tak, vann, varme osv). Men da ut i naturen.
Har vinter og sommer overlevelseskurs fra Hæren, men det er klar at 2 dager med kun en samekniv og en telt duk, ikke kan sammenlignes med flere dager/måneder ute i samme klimaet.
Men med litt hjelpemidler som en primus og et par kartonger “real food” (frysetørket mat) som en start pakke så tror jeg det skal være mulig.
Men det er i naturen. Tror faktisk det ville vært vanskeligere å bo på gaten, da man føler seg utrygg hele tiden, og at man ikke kan tenne opp et bål for varme uten at folk reagerer
Sitat av mann Vis innlegg
Hva om en dyktig forfatter hadde gjort dette for å få inspirasjon til en bok? Like forkastelig?

Hva med en politiker?
Vis hele sitatet...
Ja, og han villi sliti like mye hva andre hjemløse angår. Hvis det er for og gjøre en bedre jobb mot hjemløshet/fattige er kansje målet helligere. Men bare det.
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Les Into the Wild av John Krakauer heller du! (og ja jeg har lest det makkverket du kaller Doppler.)
Vis hele sitatet...
Haha.. Fin film, men hadde en kompiss som begynte på akkurat samme greia etter filmen.. Ble veldig inspirert til å kvitte seg med tingene og bare starte å reise rundt i verden uten noen særlig penger.. Satt av dato og hele greia, men selvfølgelig ble det ikke noe av..
Jeg leste bare halvveis ut side to, også ble jeg lei av å lese all demoraliseringen. Jeg synes dette er et strålende påfunn, men tørr jeg foreslå noen aldri så små modifikasjoner? Spar opp penger et år, gå til innkjøp av høykvalitets turutstyr. Både for sommer og vinter. Legg igjen vinter sakene hos foreldre, etc. om sommeren, og vice versa. Kjøp en god fiskestang, skikkelige støvler, tursekk, kniv, alt som du trenger for å overleve. Ikke noe mer! Finn deg en bok om å overleve i norsk villmark, vet det finnes en, den er til og med gratis tilgjengelig på Internett, men, dessverre, så husker jeg ikke navnet nå i farten.

Slik kan du leve i skog og mark, det er faktisk ikke umulig å overvintre ute i norsk natur. Det har blitt gjort i langt flere år enn vi har bodd i hus. Mat vil bli ditt største problem, siden jakt ikke er et alternativ - hele tiden ihvertfall. Det blir å leve på barkegrøt, salat, nøtter, røtter, fisk og bær. Lag deg "stasjoner" hvor du graver ned eller gjemmer 20-30 bokser med tunfisk (billigst). Planlegg godt så skal det nok gå bra, men det vil koste mye penger (utstyr). Men, etter min mening, vil du utvilsomt få en langt sterkere opplevelse enn å vandre Oslos gater noen måneder mens du tigger penger.

Lykke til! Hold oss oppdatert om du gjør noe ut av dette. (Noe jeg, ikke for å være frekk, ikke tror du kommer til å gjøre.)
Sist endret av gulunderstrek; 13. juli 2009 kl. 10:04.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg leste bare halvveis ut side to, også ble jeg lei av å lese all demoraliseringen. Jeg synes dette er et strålende påfunn, men tørr jeg foreslå noen aldri så små modifikasjoner? Spar opp penger et år, gå til innkjøp av høykvalitets turutstyr. Både for sommer og vinter. Legg igjen vinter sakene hos foreldre, etc. om sommeren, og vice versa. Kjøp en god fiskestang, skikkelige støvler, tursekk, kniv, alt som du trenger for å overleve. Ikke noe mer! Finn deg en bok om å overleve i norsk villmark, vet det finnes en, den er til og med gratis tilgjengelig på Internett, men, dessverre, så husker jeg ikke navnet nå i farten.

Slik kan du leve i skog og mark, det er faktisk ikke umulig å overvintre ute i norsk natur. Det har blitt gjort i langt flere år enn vi har bodd i hus. Mat vil bli ditt største problem, siden jakt ikke er et alternativ - hele tiden ihvertfall. Det blir å leve på barkegrøt, salat, nøtter, røtter, fisk og bær. Lag deg "stasjoner" hvor du graver ned eller gjemmer 20-30 bokser med tunfisk (billigst). Planlegg godt så skal det nok gå bra, men det vil koste mye penger (utstyr). Men, etter min mening, vil du utvilsomt få en langt sterkere opplevelse enn å vandre Oslos gater noen måneder mens du tigger penger.

Lykke til! Hold oss oppdatert om du gjør noe ut av dette. (Noe jeg, ikke for å være frekk, ikke tror du kommer til å gjøre.)
Vis hele sitatet...
Han snakker ikke om å gjøre dette i naturen, det blir en annen greie.

Han snakker om å bo på gaten, bestille dirkesett så han kan bryte seg inn å få tak i verdier. Kritikken går på at dette er dårlig gjort mot de som faktisk ikke har noe valg annet en å bo på gata.
Sist endret av murloc; 13. juli 2009 kl. 10:39.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Oioi, her var det mange sure miner. Jeg bør nok forklare meg litt mer grundig.

Jeg har siden jeg var 18 hatt disse tankene, riktignok var planen først og flytte ut i skogen, men etter hvert innså jeg at å leve av bunnslammet til kapitalismen heller ville være mer å foretrekke.
Jeg har ikke så langt gjort noen skikkelig forberedelser, og det har bare blitt med tanken.

Tusen takk for dere som støtter ideen, eller bare mitt rett til å tenke fritt Dere er fiine! Dere som klager og kommer med moralprekner syns jeg ikke burde være så dømmende og sure...

Jeg sa aldri jeg skulle finansiere livet mitt med å stjele, jeg nevnte dirkesett som en evt. nødløsning for å søke ly, varme, eller evt. hjelpe andre.

Jeg kan skjønne dette veldig godt, jeg. Å bo på gaten betyr mindre av de hverdagslige problemene. Alt man trenger å tenke på er hvordan skaffe mat. Man slipper alt annet! Hvis du ikke er narkoman tror jeg faktisk dette kan være en interessant opplevelse.
Vis hele sitatet...
Takk. Dette er kjernen av prosjektet. For de av dere som har lest Theodore Kaczynski, så vet dere han snakker om tiden og mengden av energi det tar å skaffe mat er essensielt for kulturen. I dag bruker vi så lite tid på mat at vi opplever fritidsproblemer, angst, stress, ensomhet, kjedsomhet, osv.

Kan du i det minste ihvertfall ha en bobil?
Vis hele sitatet...
Det er plan B

Kjære mr hofman,

ta deg en pause. Jeg har de siste dagene fulgt deg her på forumet med stor forundring, du er en merkelig kar må jeg si!

Du lager en ny tråd annenhver time, der du kommer med det mest utrolige. Jeg håper virkelig du får en eller annen slags oppfølging av diverse instanser fremover.. For det er IKKE sunt å holde på slik..

Ingen normale mennesker tenker plutselig "hva skal vi gjøre i dag da? nei, vi kan jo låse alle tingene inn i et skap, å flytte ut på gaten! ".

Dette er ikke ment som dissing av deg på noe som helst måte, mer en bønn til deg, om at du kanskje burde oppsøke hjelp før det går deg ille her i livet.

Mange vil utforske livet på forskjellige måter, men de færreste gjør det slik du holder på.

Jeg råder deg til å ikke flytte ut på gaten, og til å tenke nøye igjennom alt du forgifter hodet ditt med for tiden. De som bor på gata, gjør ikke dette frivillig.

Det er en grunn til det, og her får du den: " det er ikke kult å bo på gaten, mye bedre å bo i et hus med tak og fire vegger"
Vis hele sitatet...
Så var det deg igjen,Ranman. Du har et intrykk av meg som en uskyldig liten hundevalp. Først ble jeg skikkelig skikkelig deppa når jeg leste posten din, seriøst. Men så skriver du: "Ingen normale mennesker tenker... " og da innser jeg vi IKKE tenker på samme baner, du er inni boksen jeg prøver å sprenge...

Dette er nettopp dette som gjør dette så fint. At det finnes slike mennesker som Mr hoffmann i denne verden er fantastisk. Det er ellers ingen som tenker på å gjøre slike ting, men Mr hoffman bare gjør det! Kunstnere er fantastiske mennesker!
Vis hele sitatet...
Snillingen!

Hvorfor kan ikke han gjøre det han akkurat har lyst til? Syns det er utrolig bra at noen er litt spontane og bryter ut av livets normale normer for å finne ut av ting, utrolig tøft.
Vis hele sitatet...
Vi er like vi to

Sitat av Parkett Vis innlegg
Tviler litt på den der, du har opprettet 5 tråder, hvorav 4 av dem er under rusmidler. Du sier du har kjøpt deg vannbong, og spørr om hvorfor du ikke blir høy av hasj.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=134487
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=134692
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=134369
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=134555
Vis hele sitatet...
Hasj er IKKE et psykadelisk stoff! Og disse tankene har jeg hatt siden jeg var 18 og ikke hadde smakt en dråpe alkohol.

Også aller sist: Jeg ser IKKE hvordan dette er håning av de som er hjemløse ufrivillig. De vil utvilsomt syns jeg er rar, men så forstår de nok etterhvert.
Sist endret av mr_hofman; 13. juli 2009 kl. 16:21.
Hasj er IKKE et psykadelisk stoff! Og disse tankene har jeg hatt siden jeg var 18 og ikke hadde smakt en dråpe alkohol
Vis hele sitatet...
kjære deg , THC er et psykoaktivt stoff. Sitert fra Wikipedia(raskeste kilden jeg fant) "Cannabis, også kalt hamp, er en gruppe planter som blant annet inneholder den psykoaktive substansen Tetrahydrocannabinol (THC)"

Så har vi det på det rene
Sist endret av THH-c; 13. juli 2009 kl. 16:34.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av THH-c Vis innlegg
kjære deg , THC er et psykoaktivt stoff. Sitert fra Wikipedia(raskeste kilden jeg fant) "Cannabis, også kalt hamp, er en gruppe planter som blant annet inneholder den psykoaktive substansen Tetrahydrocannabinol (THC)"

Så har vi det på det rene
Vis hele sitatet...
Da står jeg korrigert og bøyer meg i støvet. Beklager. Hadde en latterlig idé om at psykadeliske stoffer bare var syre, sopp og slik. Beklager!
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av THH-c Vis innlegg
kjære deg , THC er et psykoaktivt stoff. Sitert fra Wikipedia(raskeste kilden jeg fant) "Cannabis, også kalt hamp, er en gruppe planter som blant annet inneholder den psykoaktive substansen Tetrahydrocannabinol (THC)"

Så har vi det på det rene
Vis hele sitatet...
Når ble psykoaktv og psykedelisk det samme?

Et psykoaktivt stoff eller psykotropisk substans er et kjemisk stoff som i hovedsak virker på sentralnervesystemet der det forandrer hjernens funksjon og fører til midlertidige endringer i persepsjon, humør, bevissthet, eller adferd.

Disse stoffene kan brukes som rusmidler for en ønsket endring av ens bevissthet (slik som kaffe, alkohol eller cannabis), som enteogener for spirituelle formål (slik som meskalininneholdende peyotekaktus eller psilocybininneholdende sopper, og også som legemiddel (slik som bruken av narkotiske stoffer for å kontrollere smerte, stimulanter for å behandle narkolepsi og oppmerksomhetsforstyrrelser samt antidepressiva og antipsykotika for behandling av nevrologiske og psykiatriske lidelser).

Mange av disse substansene (særlig stimulantene og de beroligende stoffene (sedativer)) kan være vanedannende og forårsake kjemisk avhengighet og lede til stoffmisbruk. Omvendt kan andre (nemlig de psykedeliske stoffer) hjelpe å behandle og til og med helbrede slik avhengighet. De fleste psykoaktive stoffene står på narkotikalisten.
Vis hele sitatet...
jamen yolo da.
luni's Avatar
Du får kjøpe dagens VG. Står om hvor og hvordan de hjemløse i Oslo bor. Fant det dessverre ikke i nettutgaven.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Merk også at du utsetter deg selv for en viss helserisiko. Uten skikkelig hygiene kan et lite skrubbsår fort bli infisert, kalde underlag kan gi smertefulle urinveisinfeksjoner, dårlig mat og manglende håndhygiene kan gi mageproblemer, ensidig kosthold kan gi deg mangelsykdommer du ikke visste eksisterte og kulde gjør deg mer mottagelig for smittsomme sykdommer, for å nevne noe.
Sitat av THH-c Vis innlegg
kjære deg , THC er et psykoaktivt stoff. Sitert fra Wikipedia(raskeste kilden jeg fant) "Cannabis, også kalt hamp, er en gruppe planter som blant annet inneholder den psykoaktive substansen Tetrahydrocannabinol (THC)"

Så har vi det på det rene
Vis hele sitatet...

Kjære deg, det er forskjell på psykoaktivt, og psykedelisk.
Sist endret av VinumSabbathi; 13. juli 2009 kl. 17:46.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av ellef Vis innlegg
Kjære deg, det er forskjell på psykoaktivt, og psykedelisk.
Vis hele sitatet...
Var akkurat det JEG trodde...
Og akkurat der du hadde rett
mr_hofman -> jeg tror du kan lære mye av prosjektet ditt.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av ellef Vis innlegg
Og akkurat der du hadde rett
Vis hele sitatet...
Ser du, er ikke SÅ dum

Sitat av fxxked Vis innlegg
mr_hofman -> jeg tror du kan lære mye av prosjektet ditt.
Vis hele sitatet...
Ironisk ment?
Sist endret av mr_hofman; 13. juli 2009 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Neutral Good
Mith's Avatar
Dette prosjektet ditt får deg nok garantert ned på jorda igjen når vinterkulda kommer snikende. Så du lærer nok noe.
Å flytte ut i skogen, bygge seg ett lite krypinn og prøve å overleve av det naturen har å by på står det i det minste respekt av. Å være så selvforsynt som mulig og se hvor godt man faktisk klarer seg "utenfor" det kapitalistiske systemet er en utfordring, å frivillig leve som hjemløs tigger i Oslo for kunsten/filosofiens skyld er bare dumt.
Sist endret av Mith; 13. juli 2009 kl. 20:43.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette prosjektet ditt får deg nok garantert ned på jorda igjen når vinterkulda kommer snikende. Så du lærer nok noe.
Å flytte ut i skogen, bygge seg ett lite krypinn og prøve å overleve av det naturen har å by på står det i det minste respekt av. Å være så selvforsynt som mulig og se hvor godt man faktisk klarer seg "utenfor" det kapitalistiske systemet er en utfordring, å frivillig leve som hjemløs tigger i Oslo for kunsten/filosofiens skyld er bare dumt.
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig ville en mellomting vært best. Det var en tidligere plan, men i dag tenkte jeg på den på nytt; Nemlig å bygge et raskt ly/tak i skogen rett utfor oslo - reise inn i byen (gå), tigge osv der, og sove i skogen om nettene.
Neutral Good
Mith's Avatar
Hvorfor skal du tigge?
Enten så jobber man for maten, dyrker maten eller jakter maten. Tigging og snylting på andre arbeider gjør man kun om man ikke har noe annet valg.
Tigging vil heller ikke fri deg fra kjedsomheten og stresset som du nevner.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor skal du tigge?
Enten så jobber man for maten, dyrker maten eller jakter maten. Tigging og snylting på andre arbeider gjør man kun om man ikke har noe annet valg.
Tigging vil heller ikke fri deg fra kjedsomheten og stresset som du nevner.
Vis hele sitatet...
Tigging er så og si det som klassifiserer en uteligger. Det er vel en del av hele tanken bak dette. (Hunting for food in NY)
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor skal du tigge?
Enten så jobber man for maten, dyrker maten eller jakter maten. Tigging og snylting på andre arbeider gjør man kun om man ikke har noe annet valg.
Tigging vil heller ikke fri deg fra kjedsomheten og stresset som du nevner.
Vis hele sitatet...

Å dyrke egen mat, og jakte, er et annet slags prosjekt. Også interessant, men ikke on-topic. Det vil kreve masse research, masse arbeid, mest sannsynlig må vi være flere og selv sa er det nesten umulig å leve selvforsynt i Norge.
Løsningen er da tigging. Du ser kanskje på det som forkastelig, men jeg kaller det bare å plukke opp smulene under bordet.
jeg kjenner en uteligger som er blitt milioner av panteflasker.. han kommer fra norge oppi nord.
han bor den dag idag forsatt på gata. sist gang jeg snakka med han hadde han ca 987tusen i banken (ja øyrnvitne)
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av stec0 Vis innlegg
jeg kjenner en uteligger som er blitt milioner av panteflasker.. han kommer fra norge oppi nord.
han bor den dag idag forsatt på gata. sist gang jeg snakka med han hadde han ca 987tusen i banken (ja øyrnvitne)
Vis hele sitatet...
Kan ikke være sant...
Sitat av stec0 Vis innlegg
jeg kjenner en uteligger som er blitt milioner av panteflasker.. han kommer fra norge oppi nord.
han bor den dag idag forsatt på gata. sist gang jeg snakka med han hadde han ca 987tusen i banken (ja øyrnvitne)
Vis hele sitatet...
Oh, det er så mange rykter, historier og fanteri om slike flaskepant millionærer. Hvis han ikke er "Mentally retarded" hadde han ikke bodd på gata med harde kår hvis han sitter med "ca" 987 tusen kroner på sin konto. Men om han har en lapp over øyet og et bein av tre kjenner jeg han.
Sist endret av DerComment; 13. juli 2009 kl. 21:03.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Å dyrke egen mat, og jakte, er et annet slags prosjekt. Også interessant, men ikke on-topic. Det vil kreve masse research, masse arbeid, mest sannsynlig må vi være flere og selv sa er det nesten umulig å leve selvforsynt i Norge.
Løsningen er da tigging. Du ser kanskje på det som forkastelig, men jeg kaller det bare å plukke opp smulene under bordet.
Vis hele sitatet...
Men hva er det du vil oppnå med det?
Hvor er selvrealiseringen, hva er filosofien og hvor kommer kunsten inn i bildet?
Å bevise at uteliggere kan overleve? Du slår ikke inn noen dører for det vet vi jo alt. Du ender opp med å snylte på andre som jobber for maten.
Man kan jo si at du spiser smulene til de som faktisk som trenger dem, for det er tydeligvis ikke nok smuler under bordet.
Sitat av stec0 Vis innlegg
jeg kjenner en uteligger som er blitt milioner av panteflasker.. han kommer fra norge oppi nord.
han bor den dag idag forsatt på gata. sist gang jeg snakka med han hadde han ca 987tusen i banken (ja øyrnvitne)
Vis hele sitatet...
Det bor en fyr i byen jeg bor i, kan hende det er samme person. Han bor i skauen i et telt cirka en kilometer unna meg, han er millionær, men vet ikke om det er av panteflasker. Det er dog interessant at han valgte å gjøre det hvis han faktisk var millionær fra før!
Sitat av Mith Vis innlegg
Men hva er det du vil oppnå med det?
Hvor er selvrealiseringen, hva er filosofien og hvor kommer kunsten inn i bildet?
Å bevise at uteliggere kan overleve? Du slår ikke inn noen dører for det vet vi jo alt. Du ender opp med å snylte på andre som jobber for maten.
Man kan jo si at du spiser smulene til de som faktisk som trenger dem, for det er tydeligvis ikke nok smuler under bordet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at du sulter i hjel på gatene i Norge. De som tigger, tigger sjeldent for føde, men heller det lille ekstra. Det jeg ser i dette er at det ikke er noe spesielt å oppnå, men heller det lå lære, der kommer filosofen inn. Kunsten får være opp til enhver å bestemme.


(Vær så snill, kom ikke her med flere røverhistorier om millionærer som bor på gata!)
Sist endret av DerComment; 13. juli 2009 kl. 21:10.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Men hva er det du vil oppnå med det?
Hvor er selvrealiseringen, hva er filosofien og hvor kommer kunsten inn i bildet?
Å bevise at uteliggere kan overleve? Du slår ikke inn noen dører for det vet vi jo alt. Du ender opp med å snylte på andre som jobber for maten.
Man kan jo si at du spiser smulene til de som faktisk som trenger dem, for det er tydeligvis ikke nok smuler under bordet.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ikke å bevise noe som helst. Er ikke det det handler om. Det handler om å bryte seg fri fra alle forventningene til livet. Det handler om å sette sine egne grenser og begrensninger. Det handler om å lure eksistensialismen med å velge vekk de fleste av valgmulighetene dine.
Det handler om mennesker som rett og slett ikke ønsker å være andres slaver.
Du vil sikker si at å bo på gaten er det samme som å være slave, men personlig føler jeg meg kvalm de gangene jeg har måttet stå opp kl 7 for å gå på jobb og slavet i 8 timer mot min vilje.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Jeg prøver ikke å bevise noe som helst. Er ikke det det handler om. Det handler om å bryte seg fri fra alle forventningene til livet. Det handler om å sette sine egne grenser og begrensninger. Det handler om å lure eksistensialismen med å velge vekk de fleste av valgmulighetene dine.
Det handler om mennesker som rett og slett ikke ønsker å være andres slaver.
Du vil sikker si at å bo på gaten er det samme som å være slave, men personlig føler jeg meg kvalm de gangene jeg har måttet stå opp kl 7 for å gå på jobb og slavet i 8 timer mot min vilje.
Vis hele sitatet...
Så i stedet for å faktisk gjøre noe med situasjonen du er i nå så velger du å leve på gata. Hehe, jaja, om du tror at du blir mer fri om du går fra arbeiderklassen til underklassen så værsågod.
Der er jeg selvfølgelig totalt uenig.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Så i stedet for å faktisk gjøre noe med situasjonen du er i nå så velger du å leve på gata. Hehe, jaja, om du tror at du blir mer fri om du går fra arbeiderklassen til underklassen så værsågod.
Der er jeg selvfølgelig totalt uenig.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er du uenig, det vet jeg da Og det er helt ok!

Hva du foreslår jeg skal gjøre med situasjonen da?

En annen måte jeg kan illustrere poenget mitt på er dette: Jeg tenker ofte på, RENT HYPOTETISK, å skjære av penis. På den måten fjerner man sex fra livet sitt. Man fjerne seksuell avisning og stress. Man jevnet ut livet, kutter toppene.

Jeg gjentar dette var et illustrativt poeng, jeg er IKKE gal! Men for så vidt så jeg en dokumentar om menn som hadde gjort akkurat det!
Hvor gammel er du?
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sa-chan Vis innlegg
Hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
*sukk* jeg er 22...
Sitat av Mith Vis innlegg
Så i stedet for å faktisk gjøre noe med situasjonen du er i nå så velger du å leve på gata. Hehe, jaja, om du tror at du blir mer fri om du går fra arbeiderklassen til underklassen så værsågod.
Der er jeg selvfølgelig totalt uenig.
Vis hele sitatet...

Hvorfor skulle han ikke det? Friheten er jo personlig. Du kan jo ikke komme her og si hva som er frihet og ikke. Om han har et ønske om å flytte på gata for å frigjøre seg selv, så er det ikke nettopp det han gjør?


Han forkaster jo materialismen, noe som fortærer og ødelegger samfunnet, dermed gjør han ikke bare verden til et bedre sted for han selv, men også for deg! Skjønner ikke hvordan folk kan være så skeptiske til en manns ønsker om å frigjøre seg selv fra noe han ser på som forkastelig?

Må si jeg faktisk misunner og beunder ditt spontane valg! Flere bør gjøre det de har lyst til, og ikke det naboen gjør.

Ønsker deg lykke til med livsstilen din! Det blir nok en lærerik opplevelse.
Frihet er glede.
Sist endret av Prognisse; 13. juli 2009 kl. 21:39.
Neutral Good
Mith's Avatar
Han forkaster jo ikke materialismen i det hele tatt. Han tar minste motstands vei og velger bort arbeidet.
Arbeidet er jo ikke problemet her, problemet er hvem som tjener på at han arbeider.
Det er heller ikke jeg som definerer frihet, men i mitt kommunisthodet så er ikke friheten å ikke arbeide. Det er bare latskap.

mr_hofman:
Jeg foreslår at du starter med å lese litt teori om kommunismen og hvordan Marx mener arbeiderklassen skal frigjøre seg selv.
Eller du kan jo forsøke å studere litt, få deg en jobb du ikke misliker og så forsøke å sette Marx' teori ut praksis slik at barna dine har glede av det.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Han forkaster jo ikke materialismen i det hele tatt. Han tar minste motstands vei og velger bort arbeidet.
Arbeidet er jo ikke problemet her, problemet er hvem som tjener på at han arbeider.
Det er heller ikke jeg som definerer frihet, men i mitt kommunisthodet så er ikke friheten å ikke arbeide. Det er bare latskap.

mr_hofman:
Jeg foreslår at du starter med å lese litt teori om kommunismen og hvordan Marx mener arbeiderklassen skal frigjøre seg selv.
Eller du kan jo forsøke å studere litt, få deg en jobb du ikke misliker og så forsøke å sette Marx' teori ut praksis slik at barna dine har glede av det.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk lest min del av Marx takk skal du ha! Jeg var lenge blodhard kommunist og hadde stor tro på arbeid og arbeiderklassen, lokalt demokrati og folkestyre. Jeg tror fremdeles på alt det, men innser at mennesker rett og slett ikke vil det.
Hva jeg snakker om er IKKE et angrep på arbeidsforholdene eller arbeidstimene (selv om 6 timer ville vært å foretrekke ved flere arbeidsplasser) men SELVE konseptet av jobb.

Som anarkist selv forstår du vel? Jeg snakker om en form for anarko-kommunisme.
Sitat av Mith Vis innlegg
Han forkaster jo ikke materialismen i det hele tatt. Han tar minste motstands vei og velger bort arbeidet.
Arbeidet er jo ikke problemet her, problemet er hvem som tjener på at han arbeider.
Det er heller ikke jeg som definerer frihet, men i mitt kommunisthodet så er ikke friheten å ikke arbeide. Det er bare latskap.

mr_hofman:
Jeg foreslår at du starter med å lese litt teori om kommunismen og hvordan Marx mener arbeiderklassen skal frigjøre seg selv.
Eller du kan jo forsøke å studere litt, få deg en jobb du ikke misliker og så forsøke å sette Marx' teori ut praksis slik at barna dine har glede av det.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du leser litt selv.
Si meg, hvis han slutter å bruke penger ( i stor grad), vil han ikke da forkaste systemet da? Jeg mener, systemet er vel stort sett bygd på nettopp penger? Uten å bruke store penger vil han jo heller ikke støtte det kapitalistiske systemet og deres skitne triks.

Men er enig med deg at null arbeid _er_ frihet. Men hvorfor må arbeid ha noe med penger å gjøre? Kan man ikke arbeide for seg selv og et felleskap uten å måtte skitne det til med penger? Det trur nå hvertfall jeg er klinkende mulig, og det uten tvil!

Kommunismen har vist seg å være umulig å gjennomføre i praksis flere ganger. Kanskje det blir for mye tøyler og for lite frihet? Når en først skal begynne å se på utiopier, så hvorfor kommunismen som ett? Mener det blir middelmodig å klarte halvveis opp stigen for å sette seg ned der.

Det enkle er ofte det beste!
Sist endret av Prognisse; 13. juli 2009 kl. 22:33.
mr_hofman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Marius145 Vis innlegg
Kommunismen har vist seg å være umulig å gjennomføre i praksis flere ganger. Kanskje det blir for mye tøyler og for lite frihet? Når en først skal begynne å se på utiopier, så hvorfor kommunismen som ett? Mener det blir middelmodig å klarte halvveis opp stigen for å sette seg ned der.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for støtten din, men akkurat der er jeg uenig. Kommunisme har aldri blitt forsøkt gjennomført. De såkalte kommunisstatene har gjennomført hva som kalles for statskapitalisme. Same wrapping, different shit!
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Tusen takk for støtten din, men akkurat der er jeg uenig. Kommunisme har aldri blitt forsøkt gjennomført. De såkalte kommunisstatene har gjennomført hva som kalles for statskapitalisme. Same wrapping, different shit!
Vis hele sitatet...
Men dette er vel i veldig små stater? Kan du utdype det litt mer?
Nevermind, kan jo bare lese selv :P
Sist endret av Prognisse; 13. juli 2009 kl. 22:40.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Marius145 Vis innlegg
Jeg foreslår at du leser litt selv.
Si meg, hvis han slutter å bruke penger ( i stor grad), vil han ikke da forkaste systemet da? Jeg mener, systemet er vel stort sett bygd på nettopp penger? Uten å bruke store penger vil han jo heller ikke støtte det kapitalistiske systemet og deres skitne triks.
Vis hele sitatet...
Han slutter jo ikke å bruke penger, han bare slutter å jobbe for dem.
Men er enig med deg at null arbeid _er_ frihet.
Vis hele sitatet...
Nei, null arbeid er ikke frihet. Spørsmålet er hvem arbeider vi for? Arbeide må vi jo uansett. Samfunnet bygger seg ikke selv.
Sitat av mr_hofman
Hva jeg snakker om er IKKE et angrep på arbeidsforholdene eller arbeidstimene (selv om 6 timer ville vært å foretrekke ved flere arbeidsplasser) men SELVE konseptet av jobb.
Vis hele sitatet...
Ja jeg skjønner du er arbeidssky. Det å måtte arbeide er ikke ett onde, tvert i mot, så lenge man arbeider for seg og sine. Altså vil arbeiderklassen frigjøre seg selv når de sitter med makten over produksjonsmidlene og selv kan styre samfunnet.
Ett direkte demokrati styrt av fagforeninger.

Så derfor kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor du velger underklassen foran arbeiderklassen, om man skal følge Marxistisk tankegang og definisjon av økonomisk fri.
Istedet for ordnede former med fagforeninger, lønn og muligheten til å påvirke din egen situasjon så velger du å overgi deg til å leve på andres vilje til å hjelpe deg uten evnen til å forbedre din egen situasjon siden det automatisk vil føre deg tilbake til arbeiderklassen.
Sist endret av Mith; 13. juli 2009 kl. 23:30.
Sitat av Mith Vis innlegg
Han slutter jo ikke å bruke penger, han bare slutter å jobbe for dem.

Nei, null arbeid er ikke frihet. Spørsmålet er hvem arbeider vi for? Arbeide må vi jo uansett. Samfunnet bygger seg ikke selv.

Ja jeg skjønner du er arbeidssky. Det å måtte arbeide er ikke ett onde, tvert i mot, så lenge man arbeider for seg og sine. Altså vil arbeiderklassen frigjøre seg selv når de sitter med makten over produksjonsmidlene og selv kan styre samfunnet.
Ett direkte demokrati styrt av fagforeninger.

Så derfor kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor du velger underklassen foran arbeiderklassen, om man skal følge Marxistisk tankegang og definisjon av økonomisk fri.
Istedet for ordnede former med fagforeninger, lønn og muligheten til å påvirke din egen situasjon så velger du å overgi deg til å leve på andres vilje til å hjelpe deg uten evnen til å forbedre din egen situasjon siden det automatisk vil føre deg tilbake til arbeiderklassen.
Vis hele sitatet...
Får unskylde feilskrivningen min. Mente det at jeg var ening om din påstand at null arbeid ikke nødvengvis var frihet.

Hvis man våkner opp en dag, og har en oppgave: finne mat til dagen. Er ikke dette en jobb?
Men når har slutter å jobbe for "dem" vil han jo venne seg til et liv hvor han benytter seg av langt mindre penger? Hvis man vil bo på gaten, så har man vel heller ikke som formål å tjene seg opp en haug av penger til å kjøpe seg fine ting? Da vil man heller bruke penger på det man absolutt trenger og greie seg med det, og ikke alt viss vasset som man kjøper når man har råd.

Man skal vel arbeide for seg og sine, for å skape en bedre hverdag, og ikke for å få råd til en ny hummer h2 med 1000 i utslipp. Sier ikke at alle med penger gjør dette, men veldig mange har en tendends til få et snev megalomani. Dette blir jo ingen problem når man kun jobber for det nødvendige?

Det jeg ikke liker med demokrati er jo nettopp det at man trenger et flertall. Hva med resten? I et land som norge kan det jo faktisk ende med at 2.2 millionen (+) ikke får det som de vil i det heletatt.
Et godt eksempel på dette er vel hvor nærme FRP faktisk er i å ta over makten i norge. Vil du at det skal skje? Som kommunist vil du vel neppe det, men når det først skjer, og hvis du ønsker å ta en del av samfunnet, så _må_ du jo forholde deg til deres regler og levesett. Kvalmt er det ikke?

Makt er også et begrep som blir aktuelt i demokratier og deres systemer, dette blir også veldig ofte missbrukt. Hvorfor skal han dyrke alt det her når han faktisk kan ta stor avstand fra det i sitt lille gate-utiopi?

På gata tviler jeg også på at det finnes noe klasseskiller!
Sist endret av Prognisse; 13. juli 2009 kl. 23:49.
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Ettersom jeg aldri (til dags dato) har prøvd psykadeliske stoffer, kan jeg trygt si det ikke finnes noen sammenheng du.
Men tenkte lenge på å flytte ut i skogen og ja. Men problemene ble for mange: Hva gjør man om vinteren? Hvordan får man mat? Hva når det er jævlig vær? Ensomhet?
Det urbane uteligger-livet tiilbyr mer. Matrester, flasker, steder å være innendørs, steder å finne penger, selskap, osv
Jeg vil bli den urbane Chris McCandless



BEGGE deler! Et kunstnerisk prosjekt (jada, studerer kunst) og et filosofisk prosjekt. KAN jeg gjøre det? Og hva sier det om den frie vilje?
Vis hele sitatet...
noen veldig gode spørsmål det der. hva får deg til å velge å leve som en rotte? hvor lenge forventer du å klare det?
Sitat av mr_hofman Vis innlegg
Ironisk ment?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan bli som å lære seg et nytt språk,
selv ville jeg heller kjøpt enveisbillett til Kina og blitt der til jeg kunne språket...
Sitat av DerComment Vis innlegg
Det er ikke slik at du sulter i hjel på gatene i Norge. De som tigger, tigger sjeldent for føde, men heller det lille ekstra.
Vis hele sitatet...
Og alle i norge har krav på hjelp fra sosialen, er jo SÅ JÆVLA simpelt å få egentlig mer en nok av penger til å klare seg. Så de tiggerne som tigger for å overleve kan ikke ha norsk pass :P
Møtte nettop noen folk som haika til fra England til Norge helt uten penger.. De overlevde på å stjele i butikker, pante flasker, lete etter mat i containere og folks velvilje.
De sov her noen dager, og all maten de fikk tak i var helt utrolig. De hadde også sovet en god i telt, så spesielt om sommeren er det nok fint å være frivillig hjemløs.
hei. det er jo bare å stikke ut på gaten å prøve deg det vel. har du sovet ute på gaten før? hvis nei, så skjønner jeg ikke hvorfor du plutselig vil flytte ut på gaten.

jeg har ikke direkte BODD på gaten, men har rava gatelangs mange ganger, og sovet ute på gaten/i parker en del-

for 1 år siden ca, stakk jeg til amsterdam, første dagen når jeg kom dit kjøpte jeg meg noe pot, å satt å røyka det, snakka med noen folk å bare loka rundt i byen, så kom natten og jeg ble trøtt, bare la meg ned ved en brygge å sov der, så kom politiet og vekte meg om morgenen, spurte meg om legitimasjon og sa det var ulovlig å sove i amsterdams gater, å ga meg en advarsel å sa man kunne bli satt inn i fengsel for det. så jeg måtte gjømme meg ganske godt etterpå, sov i busker, bak søpplekonteinere, under bruer etc.. fant meg en et sted bak en busk som jeg sov neseten hele tiden etterpå. gikk rundt å leta etter mat på mcdonnals, kfc etc. som folk hadde lagt ifra seg. gikk rundt på tog stasjonen og på gaten og spurte folk om penger (tigging var også forbudt.) vakset klærne mine i fontener etc når det var fint vær(så de kunne tørke fort.) gjorde forsåvidt nesten det samme i københavn for noen mnd siden. men var mye lettere der enn i amsterdam, de har sovesaler å nattkafeer etc som hjemløse kan få være.. har sovet en del oslo også men ikke så mye. (har vært mest pga mangel på sove plass. har som offtest sted å sove i oslo)

hvorfor jeg har gjort det er fordi jeg har bodd på instutisjon, å har flyktet ifra det.
har holdt ganske lav profil når jeg har levd sånn her for å si det sånn. (har ikke bare lagt meg ned på gaten med kopp som en junkie feks)
men kan være spennende å gå på gaten og.. hadde det mye morro også

syns forsåvidt du burde ha en god grunn til å flytte ut sånn. (jeg feks har alltid hatet å være på instutisjon..)
Sist endret av azoo; 14. juli 2009 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av azoo Vis innlegg
hei. det er jo bare å stikke ut på gaten å prøve deg det vel. har du sovet ute på gaten før? hvis nei, så skjønner jeg ikke hvorfor du plutselig vil flytte ut på... ....
Vis hele sitatet...
(Dette er hvordan jeg har tolket det): Det med at du ikke skjønner hvorfor han plutselig vil flytte ut er svart på i mange "Trådsvar” før denne post.
Utrolig å høre en slik historie, måtte du noen gang ty til kriminalitet? Hvilken alder var du i den gang? Var gatefolket lette å ha med å gjøre? Tror du gatefolket ville ha tatt godt i mot en som utfører mr_hofman's ide?
Sist endret av DerComment; 14. juli 2009 kl. 20:32.