Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4944
Morn FF.

Nå har det seg slik at vi hadde en 7 stykker på vors her i helgen. På bordet lå det en lommebok med Visa , førerkort og 14500,- kroner i , som da ble stjælt.

Det kjipeste med dette er da , alle 7 som var innom er folk vi har kjent i mange , mange år. Vi mistenker selvsagt alle som var innom , noen må det jo være.

Siden vi har kjent alle såpass lenge , vil vi ikke ta noen drastiske tiltak som og møte på døren til alle med balltre for så og rasere rommet på jakt etter penger.

Noen som har erfaringer , gode fremgangsmåter slik vi kan få skremt dem til og eventuelt legge penga i postkassa anonymt f.eks.

Politiet er ikke et alternativ , er ikke så mye rent her i gården.

Hilsen , THH-c
14 500 kr kontant i en lommebok? skal kjøpe forno da?
Trådstarter
Sitat av tatertore
14 500 kr kontant i en lommebok? skal kjøpe forno da?
Vis hele sitatet...
Siden dere har kjent hverandre i mange, mange år burde det være piece of cake å finne ut hvem som kunne funnet på å stjele 14500,- fra en av dere.
Sitat av tatertore
14 500 kr kontant i en lommebok? skal kjøpe forno da?
Vis hele sitatet...
gidd?

Vil jo anbefale deg å først kontakte vennene dine, og si at lommeboka di ble stjelt, og hvis de tilfeldigvis hadde tatt den, så var det kanskje siden de var fulle? Du kan hinte til det, for da er det jo lettere for dem å si at det var en av de som gjorde det. Deretter gjør du ingenting, for å være kompis.
ring og sperr bank kontoen for all del.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Kjip sak, det blir nok ikke lett og få dem tilbake. Forresten er det ingen god idé å ha en pengebok med 14 lapper i liggende å slenge på stuebordet.
får vel nesten bare følge med på om noen plutselig får en litt ekstra vagant livs stil.....
Skulle si det samme som mp34567:P Se om noen plutselig kjøper seg noe dyrt, som vanligvis ikke pleier og bruke så mye penger.
Pengene kan du vel egentlig bare glemme å få tilbake. Har noen samvittighet til å stjele et så stort beløp fra årgamle kamerater, har de neppe integriteten til å gi de tilbake.

VISA-kortene og førerkortene kan dere avtale innad at den som har de kan legge de et sted og forklare det gjennom en anonym mail-tjeneste eller noe annet som vanskelig kan spores.
Smart det Franklin sier.
Pengene kan du nok glemme, og hadde det vært meg så hadde jeg ikke turt og skrive en mail engang i frykt for og bli avslørt fra skrivefeil og sånt.
Det er tross alt en ganske alvorlig sak, tenker ikke på straffeforfølgelse, men på ydmykelsen
Det du kan gjøre er å ta en spørrerunde der du spør alle om de vett hvem som kan ha stjålet lommeboken dinmen du må selvsagt ikke avsløre at det er en lommebok du har mistet. Eksempel:

Per og Pål (Pål: The Bad Guy, Per: The Good Guy)
Per: "Pål, noen har stjålet noe, men jeg klarer ikke å finne ut hvem som har stjålet (her kan det være lurt å bruke ord som referer til noe av det mannlige kjønn _en_ lommebok) den. Vet du noe om dette?"
Pål: "Nei, jeg aner ikke hvem som har stjålet lommeboken din"

Dette er veldig fra boka, men er du utspekulert nok og prøver deg på noen vendinger som nevnt utfor, så fungerer det drit bra. Snakker av egen erfaring.
Sist endret av shakin; 10. desember 2007 kl. 22:10.
Det samme har skjedd meg, men dog med et betydelig mindre beløp.
Jeg visste ikke eksakt hvem som gjorde det, men vennskapet til de potensielle tyvene ble aldri det samme. Jeg så pengene var borte da alle var i huset, men gadd ikke lage dårlig stemning. Hadde det vært et større beløp, hadde jeg foretatt meg en undersøkelse av samtlige.

Om du ikke kan stole på dem, drop dem. Vennskap er basert på tillit.
Men det er min mening.
Sitat av ProtoZ
Det samme har skjedd meg, men dog med et betydelig mindre beløp.
Jeg visste ikke eksakt hvem som gjorde det, men vennskapet til de potensielle tyvene ble aldri det samme. Jeg så pengene var borte da alle var i huset, men gadd ikke lage dårlig stemning. Hadde det vært et større beløp, hadde jeg foretatt meg en undersøkelse av samtlige.

Om du ikke kan stole på dem, drop dem. Vennskap er basert på tillit.
Men det er min mening.
Vis hele sitatet...
Blir litt vanskelig å droppe alle vel, når han ikke vet hvem av dem som ikke fortjener tillitten hans.
Men det er sånn en vanskelig situasjon når man ikke vet hvilken som kunne ha gjort det.
Skulle til og anbefale det og ikke ta det opp en gang, men og gå og dvele på det inni seg er ikke bra heller, synes iallefall du skal ta det opp med folka uansett.
Sitat av penelope
Blir litt vanskelig å droppe alle vel, når han ikke vet hvem av dem som ikke fortjener tillitten hans.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt helt sant.
Det er vanskelig å velge hva man skal gjøre.
Jeg har opplevd tyveri fra kamerater 2 ganger, den ene var faktisk frekk nok til å etterlatte en slags kiste jeg har i penger i tømt på stuebordet mitt da jeg viste han var den eneste som var i leiligheten. Om det var av ren idioti eller om han var frekk får jeg nok aldri vite, var bare snakk om 18 kr og hadde han spurt hadde han fått dem men nå kommer han ikke innnenfor disse dørene igjen.
Hadde også en annen kamerat som stjal en 50 lapp av meg og da fant jeg ut av venner at denne fyren som aldri hadde penger før kjøpte seg en pakke røyk dagen etterpå uten og kunne redegjøre for hvor han fikk penger fra når de spurte.

Men som sagt hold øyne og ører åpne og vær litt sosial engineer men pengene kan du vel nesten glemme og få tilbake med mindre du kan bevise hvem som gjorde det og eventuelt reise søksmål.
Du slipper ikke "kameraten" din inn i huset fordi han "tok" 18 kr av deg?
Du er smålig, jeg kaller ikke det og stjele en gang.
Trenger det være så utspekulert? Spør om noen har trodd det var sin og tatt den med seg ved et uhell.
få det igjenn på forsikring ihvertfall, så kan du heller se etterhvert om du får oppklaring i det. Så plutselig har du dobbelt opp.
OT: Sjekk fingeravtrykk!

Neida. Se om noen av vennene dine "unngår" deg. Da kan det hende at han har tatt de, og ikke vil treffe deg fordi han kan tro at du vet at han har tatt pengene.
Hvis en av vennene dine er mindre med deg, så kan du se han rett inn i øynene og spørre om han har tatt pengene av deg.
Sist endret av fulloggal; 11. desember 2007 kl. 01:28. Grunn: Leif!
Hvis man bare knabber 14k fra en venn har man ikke normal eller høy inntekt fra før. Mitt gjett er at du høyst sannsynlig vil se disse pengene i omløp eller høre fra andre venner at noen har brukt snedig mye i det siste. Det er dog sansynlig at pengene har blitt splittet flerveis, og dersom tre/fire av dem har delt summen er det mye vanskeligere å spore det opp.

Men en ting er sikkert. Om jeg hadde hatt 14500 eller bare 5000 for den saks skyld, som jeg ikke har jobbet for, ville jeg brukt pengene på noe annet enn dersom jeg hadde slitt for pengene. Hvis du skjønner hva jeg mener. Så hvis du kjenner disse karene godt, vet du nok når de har kjøpt noe de ellers ikke ville ha kjøpt. Nå er det jo også mulig de betaler strømregningen sin men men =)
Sitat av torsken
Du slipper ikke "kameraten" din inn i huset fordi han "tok" 18 kr av deg?
Du er smålig, jeg kaller ikke det og stjele en gang.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om beløpet men moralen. Har ingen garanti for at han ikke tar med seg andre verdier jeg har stående her da.
Sitat av dvs
få det igjenn på forsikring ihvertfall, så kan du heller se etterhvert om du får oppklaring i det. Så plutselig har du dobbelt opp.
Vis hele sitatet...
En normal inbo forsikring, dekker nok ikke dette, så lenge han har åpnet døra, eller bedt dem inn..

.:CyberMan:.
Jeg har en god ide faktisk.

Arrangér en ny fest med alle de samme folka. Der forteller du at du har havnet i seriøse økonomiske problemer, fordi du er blitt frastjålet lommaboka di med masse penger i. Si at du trenger et mindre beløp - f.eks. 9000 kr - for å klare å beholde leiligheten.

Hvis du presenterer storyen bra nok, så vil muligens (bare muligens) tyven få dårlig nok samvittighet til at han sier: "Ok, jeg skal låne deg pengene jeg - ikke noe stress".

Og da vil du vite, i hvert fall med deg selv, hvem du aldri kan stole på igjen. Pengene kan du betale tilbake 2 uker senere.
nja.. tenk om den som låner vekk pengene ikke hadde stjålet dem kan nesten ikke beskylde noen får de, de blir feil synnst jeg
har vært med på samme problemet og fant veldig greit ut hvem som hadde tatt penge.
det vi gjorde var bare og sjekk med kompisen om noen hadde dårlig rå(før festen). og plutselig kune pay for taxi for alle sammen hjem på kvelden.
da var det en som plutselig kune spandere på festen.
Sist endret av ranvik; 12. desember 2007 kl. 22:09.
Du slipper ikke "kameraten" din inn i huset fordi han "tok" 18 kr av deg?
Du er smålig, jeg kaller ikke det og stjele en gang.
Vis hele sitatet...
det handler jo om tillit... forskjell på å ta og spørre. det er prinsipp, man tar ikke fra andre.
Er en litt kjip situasjon det der ja ..

Men jeg støtter faktisk Stormen sitt forslag, det har funket for meg.
Det du også kan gjøre er å samle alle sammen, og forklare hva som har hendt, si at du virkelig trenger penger til noe superviktig og si at personen som har stjelt lommeboka kan fortelle deg at han har gjort deg å ordne en avbetalingsavtale sånn at saken kommer ut av verden.
Det er jo ikke umulig at kompisen din mister all samvittighet når han er rusa, og vist du konfronterer han med det når han er edru så vil han få dårlig samvittighet og ønske å ordne opp i det.
Om du vil tilgi han når pengene er betalt tilbake er jo en annen sak, men du kan ihvertfall gi inntrykket av det.

Problemet med Stormen sin taktikk er det at vist du har en kompis som er kul nok, og har spenn til det, så vil han helt sikkert låne deg de pengene bare for å være kompis, og ikke fordi han har dårlig samvittighet, siden han ikke er personen som har stjålet lommeboka.
Sist endret av lanze; 12. desember 2007 kl. 22:24.
Ikke bare noen som har ryddet bort lommeboka da ?

Lagt den i en hylle e.l.

Har du spurt alle om de husker hva som skjedde med lommeboka ?
Kanskje dette vil funke (husker jeg leste det ett sted men har aldri prøvd): Du samler kompisene dine og forklarer at lommeboka de er vekk og så sier du feks: "Det var nøyaktig 16400 i lommeboka når den var her" da vil kanskje vedkommende si "Nei, det var (bare) 14500 i den", da vet du hvem som har tatt den.

Bare kommer med forslag jeg, selv har jeg liten tro på at det vil funke men man kan ha flaks
Sist endret av junkpal; 13. desember 2007 kl. 20:22.
Hehe... Funker kanskje i Mikke Mus tegneseriene...
Trådstarter
lommeboka tilbake. ble funnet av politiet "utenfor stasjonen" ( harr , jeg var ikke i den delen av byen dagen den ble stjælt. og vedkommende som leverte inn lommeboka nekta å oppgi navn , og ville heller ikke ha 10% finders fee.. mistenkelig? ja! ) hadde vært greit og funnet ut hvem som tok den , men får nokk heller være ekstra forsiktig i fremtiden.
Var pengene i den da?
Sitat av THH-c
lommeboka tilbake. ble funnet av politiet "utenfor stasjonen" ( harr , jeg var ikke i den delen av byen dagen den ble stjælt. og vedkommende som leverte inn lommeboka nekta å oppgi navn , og ville heller ikke ha 10% finders fee.. mistenkelig? ja! ) hadde vært greit og funnet ut hvem som tok den , men får nokk heller være ekstra forsiktig i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Vedkommende har nok hvertfall angret, og jeg ville hvertfall vært ganske sikker på at det ikke kom til å gjennta seg. Du kan jo spørre litt rundt om hvor de forskjellige personene var den kvelden. Noen bør jo vite hvem av dere som _kan_ ha vært i de traktene i løpet av kvelden.
Trådstarter
Sitat av mp34567
Var pengene i den da?
Vis hele sitatet...
ja. til stor lykke for meg.
Bra det løste seg da. Så har du lært noe! Lås inne verdisaker som dette. Du hadde en usannsynelig stor sum i den lommeboka og den burde vært godt gjemt eller i lomma di
torsken, om du blir rundtlurt for små beløp av venner så driter du i det? Go get some respect
Du spurte ikke politiet hvordan personen som leverte den inn så ut? Jeg kjenner ingen av de innvolverte, men har likevel en enorm trang til å vite om det var 'per', 'per' eller 'per'. =P
Bra du fikk dem tilbake, og du lærte en lekse på en relativt smerteløs måte.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Venner med penge trøbel tenker ofte uklart, spesielt i fulla.

Hvis jeg var deg ville jeg ha sammlet gjengen og spurt rett ut om noen hadde penge trøbel og om det var grunnen til at lommeboka ble stjålet, og sagt at hvis han forklarer det og du ser at han angrer sterkt tilgir du han. Så lenge grunnen er god nok.
persjonlig hadde jeg snakka med vær og en å hvis en av dem tysta hadde jeg ikke vert med tystern mer, men ikke det som er poenget jeg hadde finni tyven, binni han og tatt knærna hans til slutt etter han hadde gitt tilbake penger og boka