Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1813
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650401#info

http://store.apple.com/no/memorymodel/ME_MB_W11_13_2_4

Dette er da de to valgene jeg har når jeg skal kjøpe 8GB RAM til MacBook Pro'en min. Men det jeg ikke skjønner er prisforskjellene! Er det bare Apple som setter prisene så høyt eller har jeg oversett noe her?

Forresten: Er det noen som merka noen store forskjeller når de oppgraderte RAM til MacBooken sin?
Det er Apple som har alt for høye priser.

Vet ikke av erfaring, men leste på hardware.no at OSX er ganske glad i å bruke mye ram.
Grunnen til pris er at de selv åpner den opp og setter inn ram før den blir sendt til kunden. Men nesten tre tusen i verkstedpris forsvarer fortsatt ikke prisen.
Sist endret av mo3; 28. april 2012 kl. 10:51.
Apple har helt tullete priser på oppgraderingene sine. Kjøp på komplett du.

Og når det kommer til ytelsesforbedring. Tja, bruker du mange ram-intensive programmer vil du jo merke noe programmer. Det er ikke så voldsomt. Hvis du vil ha en større forbedring bytter du fra hdd til ssd.
Trådstarter
Takk alle sammen. Jeg kjøper fra Komplett, men ble jo litt usikker da jeg så prisforskjellen. Siden det var at man måtte kjøpe med at de setter det inn for deg (med garanti), er det jo ikke vits for meg med litt datakunnskaper og over middels god på dette området å få noen til å bytte det om.

Når man skal gå fra HDD til SSD på Mac... hvordan går jeg frem med det? Er det ikke sånn at man tar en nøyaktig kopi av HDD over på SSD? (Sorry, har nylig gått over til Mac og merket at det er mer lukka) Da kan jeg jo bare ha SSD til opprativsystemet o.l. og HDD til filmer etc "Purfekt".
Jeg har kjøpt all min RAM fra komplett til iMac (16 GB Totalt) og Macbook Pro (8 GB totalt) og er mer enn fornøyd med dem Men iMacen ville ikke ha komplett rammen i ene ramslotten, mens den funket fint i den aldri.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Det er Apple som har alt for høye priser.

Vet ikke av erfaring, men leste på hardware.no at OSX er ganske glad i å bruke mye ram.
Vis hele sitatet...
Det dem har glømt å ta høyde for er at MacOS X på bærbare maskiner, selv om den bruker 95% av tilgjengelig RAM, bruker virtual memory. Noe som gjør at den kan lagre snapshot av maskinen når den går tom for strøm. Om du skal snakke om noe på Mac som er glad i bruke mye minne, er Flash og Photoshop gode kandidater.
Trådstarter
Okei. Er det verdt det? Noen merkverdige endringer når dere bruker Mac'en med mer minne? Da tenker jeg for det meste ikke i hardt bruk, mer generelt... blir laptopen raskere?

Bruker ikke beinharde programmer, men jeg redigerer mye HD filmer og ser mye HD filmer. Ellers er det ikke noe særlig mer.

365 kr er ikke MYE, men jeg er ganske ung og har dårlig budsjett for tiden.
Rendringen av overgangene mellom klippene i filmene du skal redigere vil trolig gå raskere å rendre med mer RAM.

Hvis du ikke bruker youtube.com/html5 vil youtube lag’e mindre med mer RAM.
Sist endret av nudo; 29. april 2012 kl. 00:40.
Eneste du burde tenke på er å kjøpe riktig type RAM brikker. 1066 MHz eller 1333 MHz. Sjekk typen her. Jeg endte opp med å kjøpe feil når jeg skulle oppgradere
Sist endret av Split; 29. april 2012 kl. 00:51.
Sitat av nudo Vis innlegg
Det dem har glømt å ta høyde for er at MacOS X på bærbare maskiner, selv om den bruker 95% av tilgjengelig RAM, bruker virtual memory. Noe som gjør at den kan lagre snapshot av maskinen når den går tom for strøm. Om du skal snakke om noe på Mac som er glad i bruke mye minne, er Flash og Photoshop gode kandidater.
Vis hele sitatet...
Du er klar over hva virtual memory er? Det er ikke snakk om swapping, det er snakk om et adresserbart minneområde, enten på disk eller i RAM. Se på det som et abstraksjonslag. Og denne snapshot-funksjonaliteten du snakker om kalles dvalemodus. Da skrives hele minneområdet til disk slik at all hardware kan skrues av. Ingen magi, og med mindre du har veldig veldig mye minne og veldig lite diskplass er det sjeldent et problem, dessuten går maskinen gjerne bare i stand-by.

Til trådstarter, du gjør et godt kjøp hvis du kjøper minnet ditt på Komplett og installerer dette selv. Det samme gjelder SSD. Det er en relativt enkel prosess å bytte begge deler selv, det følger til og med instruksjoner i manualen. Det bryter ingen garanti. Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt et 16GB-kit. Du har mest sannsynlig ikke bruk for alt, men OSX har relativt moderne minnehåndtering, så alle monner drar. Det koster også nesten det samme som et 8GB-kit.
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du er klar over hva virtual memory er? Det er ikke snakk om swapping, det er snakk om et adresserbart minneområde, enten på disk eller i RAM. Se på det som et abstraksjonslag. Og denne snapshot-funksjonaliteten du snakker om kalles dvalemodus. Da skrives hele minneområdet til disk slik at all hardware kan skrues av. Ingen magi, og med mindre du har veldig veldig mye minne og veldig lite diskplass er det sjeldent et problem, dessuten går maskinen gjerne bare i stand-by.

Til trådstarter, du gjør et godt kjøp hvis du kjøper minnet ditt på Komplett og installerer dette selv. Det samme gjelder SSD. Det er en relativt enkel prosess å bytte begge deler selv, det følger til og med instruksjoner i manualen. Det bryter ingen garanti. Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt et 16GB-kit. Du har mest sannsynlig ikke bruk for alt, men OSX har relativt moderne minnehåndtering, så alle monner drar. Det koster også nesten det samme som et 8GB-kit.
Vis hele sitatet...
Tror dessverre MacBook Pro 13" ikke tar mer enn 8gb 1333MhZ RAM

Sitat av nudo Vis innlegg
Rendringen av overgangene mellom klippene i filmene du skal redigere vil trolig gå raskere å rendre med mer RAM.

Hvis du ikke bruker youtube.com/html5 vil youtube lag’e mindre med mer RAM.
Vis hele sitatet...
Lagge mindre? Vel, du har nok rett at det blir en smule bedre framerate. Men det lagger jo ikke på 4Gb RAM, så hva er poenget?
Du vil nokk tene mykje på å oppgradere RAM på MBP. Skal sjølv gjere dette når eg får tid og penger, vist du ender opp i å ha mange faner oppe i chrome/safari, samt ha word/excel, så vil du trenge meir enn 4 gb ram! Her i huset går det av og til så seint at eg må lukke alle program, og fleire av fanene mine for å få sitt ein youtube film ect.

Kjøp på komplett, og installer sjølv, tar deg 2 minutt, det som er mest vrient vil vere å skru opp, er noken av skruene på undersida som er på skrø, så du må ha skrujernet i ein vinkel for å ungå å ødelegge skruen. Også er det tre stk av skruene som er lengre enn dei andre, desse må også vere på rett plass!!!

Lukke til
Sitat av ios77 Vis innlegg
Tror dessverre MacBook Pro 13" ikke tar mer enn 8gb 1333MhZ RAM
Vis hele sitatet...
Stemmer for de jeg har sett til nå, litt usikker på de siste.
Sitat av ios77 Vis innlegg
Lagge mindre? Vel, du har nok rett at det blir en smule bedre framerate. Men det lagger jo ikke på 4Gb RAM, så hva er poenget?
Vis hele sitatet...
Må innrømme at selv på min MacMini har 8GB RAM, lægger flash fortsatt til tider, mens youtube med html5 går som i smør. Åpner man Acitivity Monitor kan man bli lettere sjokkert over forskjellene.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du er klar over hva virtual memory er? Det er ikke snakk om swapping, det er snakk om et adresserbart minneområde, enten på disk eller i RAM. Se på det som et abstraksjonslag. Og denne snapshot-funksjonaliteten du snakker om kalles dvalemodus. Da skrives hele minneområdet til disk slik at all hardware kan skrues av. Ingen magi, og med mindre du har veldig veldig mye minne og veldig lite diskplass er det sjeldent et problem, dessuten går maskinen gjerne bare i stand-by.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på /private/var/vm/sleepfile

Men nå ble jeg litt usikker, benyttes 2 filer til vm og sleep?
Sist endret av nudo; 29. april 2012 kl. 12:10.
Sitat av nudo Vis innlegg
Men nå ble jeg litt usikker, benyttes 2 filer til vm og sleep?
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med virtual memory å gjøre, per se. Jeg ser at det stemmer som du sier, at selv i sleep blir det lagret et recovery image. Det kan du forsåvidt skru av, men jeg ser ingen grunn til det. Du kan lese mer om hva virtual memory er på wikipedia.org.

Ikke ta Apple sine egne tall for hva som er maks minne i PCen din, det avhenger stort sett av hovedkort og CPU. Jeg kjører 16GB i min, selv om Apple selv sier det bare er støtte for 8GB. Et raskt søk på nettet på din modell vil gi svar, men såvidt jeg kjenner til stemmer det at 13" Macbook Pro bare støtter 8GB, dessverre.
Sitat av nudo Vis innlegg
Må innrømme at selv på min MacMini har 8GB RAM, lægger flash fortsatt til tider, mens youtube med html5 går som i smør. Åpner man Acitivity Monitor kan
Vis hele sitatet...
Slike ting går nokk på CPU'en, og du vil merke liten forskjell på 4-8 giga ram på flash/html5.
Trådstarter
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Slike ting går nokk på CPU'en, og du vil merke liten forskjell på 4-8 giga ram på flash/html5.
Vis hele sitatet...
Mac har jo et veldig lavt ShutterCore system, og det gjør at datamaskinen tar mindre strøm. Men igjengjeld, dessverre, mindre klokking av CPU'en. I tillegg er shuttern på kjernen satt 20% og det har mye å si da man har lav blender (1.8).

Selv syns jeg dette betaler når operativsystemet samarbeider godt med denne kjernen og legger det i rammet. Lav ShutterCore er jo bra da, men trenger mer RAM!
Sitat av ios77 Vis innlegg
Mac har jo et veldig lavt ShutterCore system, og det gjør at datamaskinen tar mindre strøm. Men igjengjeld, dessverre, mindre klokking av CPU'en. I tillegg er shuttern på kjernen satt 20% og det har mye å si da man har lav blender (1.8).

Selv syns jeg dette betaler når operativsystemet samarbeider godt med denne kjernen og legger det i rammet. Lav ShutterCore er jo bra da, men trenger mer RAM!
Vis hele sitatet...
okay, har ganske lite peil på ka du nett sa, så må ta meg ein tur eller to innom wikipedia :P men han hadde slike problemer på ein MacMini, og den har ikkje så veldig imponerande cpu heller.