Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5102
Hei.. Lurer på om det er noen her inne som har erfaring med å jobbe i tollvesenet eller har svar på mine spørsmål, før jeg ringer dem..

Har lest litt rundt, og finner ikke ut hvor gammel mann må være for å bli tatt opp som rekrutt der.. Noen som vet? Har hørt 20, 30 og 40?

MÅ man ha gått allmenfag eller 3 år videregående? Har fullført 2 år bygg og anlegg.. Gjør de unntak isåfall?

Har klasse B.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er nok heller de du skal spørre det om

Du virker mye mer interresert i jobben om du ringer og spør å graver, enn å ringe å late som du er bedreviter
Ja, men så kan det være en fordel å faktisk litt om man i det hele tatt har sjans å få jobb der eller ikke.. Tenker på å ringe, men lurte bare på om noen hadde erfaringer derifra...

Om noen faktisk jobber/har jobbet der/kjenner noen som har jobbet der; er det mye papirarbeid? Hva går arbeidsoppgavene ut på?
Allerede vært der..
Vel, de svarer ganske greit for seg..

Minimumskrav er bestått eksamen fra treårig videregående skole med et fremmedspråk, fortrinnsvis engelsk. Etatens satsing på generell kompetanseheving gjør det ønskelig at søkere har høgskoleutdanning eller annen utdanning utover treårig videregående skole, samt ett tilleggsspråk.
Vis hele sitatet...
EDIT: Dog er det en mulighet at ett år allmennfaglig påbygging (generell studiekompetanse) gir deg dine tre år på videregående.
Sist endret av excubated; 2. august 2010 kl. 21:45.
Ja de gjør det.. Men hadde håååååååpet på at de faktisk gjorde unntak!
Du har åpenbart ikke lest så veldig nøye, sitat fra lenke i bunnen av artikkelen. Bra du har NFF til å gjøre enkle oppgaver for deg:

Hvem kan søke
Minimumskrav er bestått eksamen fra treårig videregående skole med et fremmedspråk, fortrinnsvis engelsk. Etatens satsing på generell kompetanseheving gjør det ønskelig at søkere har høgskoleutdanning eller annen utdanning utover treårig videregående skole, samt ett tilleggsspråk. Enkelte tjenesteoppdrag gjør det nødvendig med førerkort for motorvogn, og det er derfor ønskelig med førerkort i klasse B.

Ved tilsetting vil det bli lagt stor vekt på personlige egenskaper som selvstendighet, vurderingsevne, utadvendthet, evne til initiativ og god muntlig og skriftlig fremstillingsevne. Evne til å kunne takle press i ulike arbeidssituasjoner vil vektlegges.

http://www.toll.no/templates_TAD/Off...epslanguage=no
Vis hele sitatet...
Da det ikke nevnes noe om alder, vil man da gå utifra at det er attenårsgrense. Kreves det treårig allmenutdannelse så gjøre de neppe unntak.

EDIT: Her var det visst noen som kom meg i forkjøpet.
Sist endret av Ivellios; 2. august 2010 kl. 21:47.
Da bør du kanskje gjøre, som Fleff allerede har sagt, ringe dem og spørre?
Jeg leste utmerket godt at det sto bestått 3 årig videregående skole før jeg lagde tråden. Saken var vel heller om noen faktisk hadde erfaringer med jobb innen Tollvesenet, og om det aldeles ikke var unntak for det "kravet" dems...
Ring de og spør du Vær suckup og si at tollvesenet er drømmejobben og at som liten gutt lekte du med modelltollstasjoner mens de andre sparka fotball

..og når du stopper meg med 100 kilo heroin på grensa, vinker du meg videre og sier takk for jobben
Mulig det bare er meg....men jeg lurer litt på hvorfor du har en så stor trang til å jobbe i Tollvesenet når du ikke vet hva jobben går ut på....

Tenker du på å jobbe deg videre opp til noe annet ?


DarkSheer
Har en venn som tok "bakveien" inn via bekjente. Han har ikke VGS, men driver også kun med papirarbeid og arkivering. Hvis det er den slags du har i tankene kan det jo være håp
Sitat av darksheer Vis innlegg
Mulig det bare er meg....men jeg lurer litt på hvorfor du har en så stor trang til å jobbe i Tollvesenet når du ikke vet hva jobben går ut på....

Tenker du på å jobbe deg videre opp til noe annet ?


DarkSheer
Vis hele sitatet...
Han sier da ingenting om at han ikke vet hva jobben går ut på. Han spør bare hva som kreves for å få jobben.
Sitat av Outier Vis innlegg
Ja, men så kan det være en fordel å faktisk litt om man i det hele tatt har sjans å få jobb der eller ikke.. Tenker på å ringe, men lurte bare på om noen hadde erfaringer derifra...

Om noen faktisk jobber/har jobbet der/kjenner noen som har jobbet der; er det mye papirarbeid? Hva går arbeidsoppgavene ut på?
Vis hele sitatet...

Jeg tolker dette som at han ikke vet så mye om jobben.....


DarkSheer
Kan jeg spørre hva som gjør at du har lyst til å jobbe i Tollvesenet? For når jeg hører Tollvesen tenker på personer som er kraftig hatet på lik linje med Parkeringsvakter. No offense.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Så du tror at arbeidet til tollvesenet og parkeringsvakter er idioti?

Neste gang du blir hentet av en Ambulanse kan kanskje DU takke en parkeringsvakt, kanskje det var en feilparkert bil i akkuratt DIN gate.

Evt at noen smugler inn en pistol og skyter dama di, you see? Kanskje de er kraftig hatet fordi at du ikke får ta med deg en liter ekstra sprit (noe som de faktisk er romslige på).

Så vennligst ikke underdan noen av yrkene, hatet. Ja. Nyttige JA.
Sitat av bavarai Vis innlegg
Så du tror at arbeidet til tollvesenet og parkeringsvakter er idioti?

Neste gang du blir hentet av en Ambulanse kan kanskje DU takke en parkeringsvakt, kanskje det var en feilparkert bil i akkuratt DIN gate.

Evt at noen smugler inn en pistol og skyter dama di, you see? Kanskje de er kraftig hatet fordi at du ikke får ta med deg en liter ekstra sprit (noe som de faktisk er romslige på).

Så vennligst ikke underdan noen av yrkene, hatet. Ja. Nyttige JA.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at han ikke kom med personlige synspunkter om tollere og parkeringsvakter.
Han sa kun hva som falt han inn når han tenker på de to yrkene.

I dette tilfellet kan det se ut som om han egentlig spurte trådstarter om hvorfor han var interessert i en jobb der man ofte handler i konflikter med folk i arbeidstiden.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Legg merke til at han ikke kom med personlige synspunkter om tollere og parkeringsvakter.
Han sa kun hva som falt han inn når han tenker på de to yrkene.

I dette tilfellet kan det se ut som om han egentlig spurte trådstarter om hvorfor han var interessert i en jobb der man ofte handler i konflikter med folk i arbeidstiden.
Vis hele sitatet...
Jeg synest bavarai svarte ganske greit på hvorfor noen generelt kan tenke seg å jobbe som tollere.

Jeg kan også tenke meg det handler om å gjøre en jobb der man føler man bidrar for samfunnet. En toller vil jo på en eller annen måte påvirke sikkerheten i landet. Hindre innsmugling av ulovlige objekter, det være seg våpen, narkotika og mennesker, med resultater som bavarai nevnte.

Dersom man føler på samme måte som meg, vil konflikter med folk i arbeidstiden bare forsterke følelsen av utfordringer på jobben. Og utfordringer kan vel over tid ses på som motivasjonsgivende?
Jo, helt greie svar fra dere begge to, men jeg syns ikke det virket som om ^ProXo^ delte sine tanker om tollere og parkeringsvakter, men snarere en holdning som man ofte kan finne rundt om kring her i Norge.

Feks. jeg hater politet, læreren og min mor.

Alle disse har en viktig funksjon, men folk har til en viss grad store problemer med å innrette seg i forhold til en autoritetsperson, med et objektivt syn på denne personen.
drQ
Egendefinert
Sitat av Outier Vis innlegg
Jeg leste utmerket godt at det sto bestått 3 årig videregående skole før jeg lagde tråden. Saken var vel heller om noen faktisk hadde erfaringer med jobb innen Tollvesenet, og om det aldeles ikke var unntak for det "kravet" dems...
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke uttale meg for sterkt, jeg er ikke så sikker - men jeg tror nok du kommer til å bli skuffet. Ikke at du nødvendigvis er så "ukompetent" at unntak er uaktuelt, men etter det jeg kjenner til er det stor søkermasse til relativt få stillinger i tollvesenet.

Å bare oppfylle minimumskravene tror jeg derfor sjelden vil være nok. Da sier det seg selv at du kanskje stiller litt dårlig.

Men det er vel typisk at engasjement her teller ganske mye. Får du frem det, er det kanskje ikke helt utenkelig likevel.
Takk Nitrofis, og til deg bavarai: WTF?

Jeg var jo bare interessert i å høre hva som får han til å ville jobbe der. Kan ikke huske å ha skrevet at JEG hater tollere og parkeringsvakter? (det har jeg forsåvitt ingen grunn til da jeg verken har bil eller lappen).
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Bjornix Vis innlegg
Har en venn som tok "bakveien" inn via bekjente. Han har ikke VGS, men driver også kun med papirarbeid og arkivering. Hvis det er den slags du har i tankene kan det jo være håp
Vis hele sitatet...
Mao er han ikke toller, men bare jobber i tollvesenet?

Krav er jo krav av en grunn. Med mindre du stiller med noe annet særskilt relevante egenskaper, er det vel ingen grunn til at de skal fire på kravene til akkurat deg, når de antageligvis har femti ganger så mange kvalifiserte søkere som de utlyser aspirantplasser.