Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 7222
Dette må være på grensen til tortur. Kan det være demokratisk å arrester så mange? Etter på ble de plassert i bur....

http://politiken.dk/klima/Topmode_i_...icle858692.ece

Politistyrkene virker å være enorme - ikke mye ressursmangel her.
på grensen til tortur? nå tar du vell litt hard i
Sitat av Erling_Skakke Vis innlegg
Dette må være på grensen til tortur. Kan det være demokratisk å arrester så mange? Etter på ble de plassert i bur....

http://politiken.dk/klima/Topmode_i_...icle858692.ece

Politistyrkene virker å være enorme - ikke mye ressursmangel her.
Vis hele sitatet...
Tortur? Hvordan i huleste kan du dra den sammenligningen?
Politiet gjør sine vurderinger og har tillit fra demokratiet! Tviler du på engasjementet til politiet der nede?
Mange av demonstrantene er også ganske fanatiske og vil ty til vold om de får sjansen. Det hadde jo ikke vært noe særlig om de klarte å ødelegge for hele klimaforhandlingene. Ja, mange er vel å regne nærmest som hooligans!
Jeg tenker vel det at å sitte på asfalt i 4 timer i desember er kaldt. Danmark ligger ikke så langt syd, var nok ikke mer enn 5 plussgrader.

Når folk må urinere i buksa og mange sikkert får blærekatarr og urinveisinfeksjoner senere så er det ganske brutal behandling av folk.
Vil dele noe jeg la merke til på et bilde som lå ute på vg.no
http://i50.tinypic.com/zyg7iv.png

Ser vist ut som at det ikke bare er de unge som demonsterer med opptøy.
Btw: Det skulle vistnok også være ei middelaldrene kvinne som også ble aristert:P
Når de i tillegg fanger en ganske stor gjeng som ikke en gang var voldelige på noen som helst måte, så er det betenkelig. Politiet har jo selv innrømmet at det var en feil. Og da er det interessant å se alle politibetjente lydig lystre ordre. Tortur er det ikke, men jeg er tilbøyelig for å kalle det politivold.

Jeg ser for meg at bråkmakerne kommer til å ta ekstra hardt i i morgen.
Hvorfor reiste de seg ikke opp å gikk? Jeg ville aldri funnet meg i å bli sittende i timesvis slik. Veike jævler...
Fordi det er hundrevis av politifolk der klare til å ta dem. Pluss det er gjerder og politibiler som sperrer veien. Ikke lett å rømme fra politiet med hendene stripset bak ryggen.
Hvis noen hadde blitt skadet av portestanter som brukte vold så hadde alle lurt på hvor politiet var, men når ingen bruke vold så er plutselig det politiet gjør galt?
Klart det er galt å arrestere lovlige og lovlige demonstranter. Hadde de vært voldelige, så hadde politiet vært der. Det er tusenvis av politifolk i Køben, klare til å ta alle som ikke oppfører seg. Så, nei, ingen hadde lurt på hvor politiet var, fordi de hadde vært der de skulle.
Jeg lurer på hvor mange nye politihatere man har skapt ved å arrestere tusen tilfeldige demonstranter? Er det større eller mindre sannsynlighet at det overveldende flertallet som oppførte seg vil kaste stein mot politiet neste gang?


(Det samme spørsmålet bør forøvrig staten Israel spørre seg, men det er annen diskusjon.)
Tortur? langt ifra, de BER jo nermest om det.
Får ingen sympati fra meg, dem har selv skyld i plagene.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Tortur? langt ifra, de BER jo nermest om det.
Får ingen sympati fra meg, dem har selv skyld i plagene.
Vis hele sitatet...
Hva har de gjort, etter din argumentasjon?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvorfor reiste de seg ikke opp å gikk? Jeg ville aldri funnet meg i å bli sittende i timesvis slik. Veike jævler...
Vis hele sitatet...

du ville heller reist deg og gått og fått juling av politiet med batong? tror heller ikke det..
Sitat av galningen Vis innlegg
du ville heller reist deg og gått og fått juling av politiet med batong? tror heller ikke det..
Vis hele sitatet...
Gladelig. Å la seg undertrykke er mye, mye verre enn å nekte, for så å bli banket opp. Det ville fått rettslige konsekvenser for politiet om de banket folk med batong fordi de ikke-voldlig motsatte seg denne formen for improvisert arrestasjon. Da ville man kankje til og med få luket vekk noen av de mange drittsekkene som skjuler seg i politiets rekker?
Batong brukes da først og frams ikke som slagvåpen, men for å "stikke" folk en plass runt armen slik at de sannsynligvis mister et eventuelt våpen de skal ha (er ille nok å bli "stukket" med en hånd på det punktet, er nok enda verre med en batong)
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Gladelig. Å la seg undertrykke er mye, mye verre enn å nekte, for så å bli banket opp. Det ville fått rettslige konsekvenser for politiet om de banket folk med batong fordi de ikke-voldlig motsatte seg denne formen for improvisert arrestasjon. Da ville man kankje til og med få luket vekk noen av de mange drittsekkene som skjuler seg i politiets rekker?
Vis hele sitatet...
Hva ? Prinsipielt er jeg *i teori* litt enig med deg. I praksis er det nå engang sånn at er man pågrepet, så er man pågrepet. Og det tilhører sjeldenheter at politi blir straffet "for å kontrollere arrestanter", som man så fint ville uttrykt det. Jeg hadde blitt sittende/liggende i påvente på å bli løslatt, eller buret inne. Det er ikke kult å få juling, ihvertfall ikke av ordensmakten..
Det beste hadde vært å ikke bli pågrepet så lett som det ser ut til at de ble. Et tegn på at dette ikke var de verste demonstrantene, kanskje?
Sitat av pidget Vis innlegg
I praksis er det nå engang sånn at er man pågrepet, så er man pågrepet.
Vis hele sitatet...
Det er allikevel viktig å huske på at du, som pågrepet, har en del rettigheter. Å tvinge arrestanter til å sitte ute på bakken i timesvis, er absolutt en tvilsom arbeismetode, og det er meget mulig at dette i seg selv er nok til en sak mot politiet.
Sitat av pidget Vis innlegg
Og det tilhører sjeldenheter at politi blir straffet "for å kontrollere arrestanter", som man så fint ville uttrykt det.
Vis hele sitatet...
Heldigvis tilhører det jo også sjeldenhetene at politiet pågriper fredelige demonstranter i hundretall og/eller bruker batong mot de som måtte motsette seg arrestasjon på en ikke-voldelig måte.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er allikevel viktig å huske på at du, som pågrepet, har en del rettigheter. Å tvinge arrestanter til å sitte ute på bakken i timesvis, er absolutt en tvilsom arbeismetode, og det er meget mulig at dette i seg selv er nok til en sak mot politiet.
Vis hele sitatet...
Joda, rettigheter har man, men det er ikke alltid, der og da, det passer seg at disse blir overholdt. Her hadde tydeligvis politiet "en stor oppgave" med å holde disse vekk så ikke alle toppfolka ble plaget med de. Missforstå meg rett, jeg er ikke enig i måten de opererer på. Men klarer å se det fra deres synspunkt, og etter hvilke ordrer de sannsynligvis har fått..


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Heldigvis tilhører det jo også sjeldenhetene at politiet pågriper fredelige demonstranter i hundretall og/eller bruker batong mot de som måtte motsette seg arrestasjon på en ikke-voldelig måte.
Vis hele sitatet...
Jo, og godt er det. I praksis kan jeg ikke relatere da jeg aldri har vært del av en så stor demo. Men jeg kan jo tenke meg til/teoretisere ovenfor meg sjøl hva som har foregått her. Velger å kalle det "bekvemmelighetarrestasjoner" for den danske stat, som en vertsnasjon for dette toppmøtet..
Jeg har heller ikke noe porblem med å se situasjonen fra politiets side, men maktmisbruk er fortsatt maktmisbruk, og jeg blir fortsat like forbanna kvalm av det.
Deilig å se de bli tatt litt i...skulle bare mangle. Og hallo, nå er vi gått lei av alle "politiet tar så hardt i oss" meldingene; MAN HØSTER SOM MAN SÅR!

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvorfor reiste de seg ikke opp å gikk? Jeg ville aldri funnet meg i å bli sittende i timesvis slik. Veike jævler...
Vis hele sitatet...
Hehe, dagens...eller skal jeg si nattens
Sitat av tafsern Vis innlegg
Deilig å se de bli tatt litt i...skulle bare mangle. Og hallo, nå er vi gått lei av alle "politiet tar så hardt i oss" meldingene; MAN HØSTER SOM MAN SÅR!
Vis hele sitatet...
Jeg spør igjen: Hva hadde disse demonstrantene gjort som gjorde at de fortjente å bli arrestert? Er det ikke lov å gå i demonstrasjonstog? Er det ikke lov å ytre meningene sine, selv om det er en fare for at noen hundre av totalt 100.000 deltakere tar til vold? Hvis du går i Oslo sentrum samme kveld som Blitz demonstrerer: er det tilstrekkelig for at politiet skal kunne arrestere deg? Din argumentasjon ufarliggjør og alminneliggjører politistaten.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg spør igjen: Hva hadde disse demonstrantene gjort som gjorde at de fortjente å bli arrestert? Er det ikke lov å gå i demonstrasjonstog? Er det ikke lov å ytre meningene sine, selv om det er en fare for at noen hundre av totalt 100.000 deltakere tar til vold? Hvis du går i Oslo sentrum samme kveld som Blitz demonstrerer: er det tilstrekkelig for at politiet skal kunne arrestere deg? Din argumentasjon ufarliggjør og alminneliggjører politistaten.
Vis hele sitatet...
Tror du vi er på vei til å bli en politistat på grunn av noe sånt?
Hvis politiet har gjort noe galt i dette tilfellet vil de bli straffet for det.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Tror du vi er på vei til å bli en politistat på grunn av noe sånt?
Hvis politiet har gjort noe galt i dette tilfellet vil de bli straffet for det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke vi er på vei mot en politistat, men hvis folk flest synes det er greit at politiet foretar villkårlige massearrestasjoner basert på synsing er vi på feil sti. Danskene var dessuten smarte nok til å lage en ny lov som legaliserte fengsling inntil 12 timer uten mistanke, så dette ble gjort i henhold til lovverket. Men det betyr ikke at det er verken lurt eller greit å gjøre det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva har de gjort, etter din argumentasjon?
Vis hele sitatet...
Du må jo skjønne at sånn leven og bråk kan man ikke ha noe av!

Nei, greit nok, BARE demonstrering er ikke gyldig grunn til å lenke sammen folk.

På den annen side: man går ikke ut og demonstrerer/bråker ved en sånn tilstelning uten å vite at dette sannsynligvis blir lite populært og kan få konsekvenser.

Det finnes også voldelige demonstranter, og jeg har ikke problemer med å forestille meg at enkelte i den store demonstrantmassen er der mer på grunn av muligheten for å lage bråk enn for saken de demonstrerer for.
Sist endret av robhol; 13. desember 2009 kl. 13:54.
Jeg kan godt være enig i at i prinsippet er det ploitiet gjorde her feil. Men jeg tror erfarne politifolk som har vært i liknende situasjoner før ser etter tegn i massene til bråk. Jeg vil tro at dette ikke akkurat er en nøyaktig vitenskap, men jeg jeg er villig til og tro at de ikke gjorde det HELT uten grunn.

København har jo itillegg en "stygg" historie når det kommer til opptøyer de siste årene. Så at de er litt "jumpy" skjønner jeg.
Sitat av robhol Vis innlegg
På den annen side: man går ikke ut og demonstrerer/bråker ved en sånn tilstelning uten å vite at dette sannsynligvis blir lite populært og kan få konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Så lenge man ikke bryter loven ser jeg ingen grunn at at man skal forutse at ens oppførsel skal bli sett på som "lite populær" og derfor føre til kosekvenser som frihetsberøvelse, offentlige krenkelser av personlig integritet og eksponering for potensielt skadelige faktorer (som å sitte på kald bakke ute, uten underlag. Oppskrift på blærekatarr). Slikt lukter politistat lang vei...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvorfor reiste de seg ikke opp å gikk? Jeg ville aldri funnet meg i å bli sittende i timesvis slik. Veike jævler...
Vis hele sitatet...
Måten de ble sittende på bakken gjør at det er vanskelig/umulig å reise seg opp. Tror det blir kalt knipetang metoden eller noe i den duren.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Så lenge man ikke bryter loven ser jeg ingen grunn at at man skal forutse at ens oppførsel skal bli sett på som "lite populær" og derfor føre til kosekvenser som frihetsberøvelse, offentlige krenkelser av personlig integritet og eksponering for potensielt skadelige faktorer (som å sitte på kald bakke ute, uten underlag. Oppskrift på blærekatarr). Slikt lukter politistat lang vei...
Vis hele sitatet...
Og du skriver for alle demonstrantene nå når du sier at de ikke gjør noe galt?
ja, å tro at man bare kan reise seg opp og stikke når man har blitt arrestert i en demo, er intet mindre enn naivt.
For det første så har alle fått låst hendene med strips, og de er uansett helt sikkert sperra inne i ei gate av politibiler fra alle sider. Og om man prøver seg på noe så blir man spraya med tåregass med en gang. Og de slår også etter demomstranter med batongene sine, og slipper bikkjer løs på deg, og det er ikke særlig behagelig.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Og du skriver for alle demonstrantene nå når du sier at de ikke gjør noe galt?
Vis hele sitatet...
Nå har du påstått at demonstrantene har gjort noe galt og fortjente denne arrestasjonen, så da synes jeg godt du kan svare på DonTomasos spørsmål før du tramper videre.

Det gjelder forsåvidt resten av "MAN HØSTER SOM MAN SÅR!"-gjengen også.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg lurer på hvor mange nye politihatere man har skapt ved å arrestere tusen tilfeldige demonstranter?
Vis hele sitatet...
En del, tydeligvis.

Sitat av NRK.no
Det har i formiddag foregått en omfattende politiaksjon ved Triangelen på Østerbro etter en demonstrasjon som er tydelig rettet mot politiet.
(...)
Dagens opptøyer er adskillig mer aggressiv enn de man var vitne til i går.
Vis hele sitatet...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis man holder litt avstand til brosteinkastende "demonstranter" så slipper man muligens mye av ubehagelighetene også. Men når først tilstandene er som de er, så må man nesten forvente at det blir litt oppstyr når man velge å befinne seg på samme sted som disse. Dog, alt innen rimelighetens grenser såklart.
Der ja, endelig ikke "blokkert pga. sterke meninger" lenger XD

Så, hvor skal man begynne her da....

Jeg vil som alltid påstå at dette bare er enda et bevis på (som mange har sagt her tidligere) at vi i norden faktisk lever i en politistat og har gjort det ganske lenge, dog ikke av den typen man som regel forbinder med betegnelsen ( noe alla SS soldater som går fra dør til dør for å finne "jødene"), men da heller en mer utspekulert tilnærming hvor en god blanding av medie påvirkning, programmering i opplæringssystemet, eskalering av nivåer innen overvåkning og en gradvis frihetbetsberøvelse benyttes i sammenheng for å passifisere og kontrollere med mye de samme ressultatene og fordelene for staten uten problemene og de provoserte folkemengdene dette som regel innvolverer.

At politiet skal kunne arrestere, "lenke" og tvinge stort sett fredelige demonstranter med en (IMO) god sak til å sitte 4 timer på assfalten i påvente av opphold på glattcelle for så å bli siktet og dømt stikk i strid med menneskrettighets prinsipper som er tilrettelagt for å kunne gi folket en mulighet til å påvirke statens makt grep og muligens nå de som har tillatt seg selv å bli "passifisert" og tilby dem en takevekker.... Jeg kan ikke kalle det annet enn latterlig.

Politet burde være en ressurs for folket, noen som holder orden i gatene og passer på folkets generelle sikkerhet, ikke en makt arm for regjeringen som undertrykker og hindrer folkets ytringsfrihet, men den gang ei...
Spessielt i Danmark har det gått frem med soleklare eksempler, de mest kjente er da Kristiania og Ungdomshuset, jeg for en støtter black bloc fullt ut i deres sak, om ikke alltid deres fremgangsmåte.

Jeg tror det er på tide at demonstrantene blir litt smartere og tyr til mer komplekse ikke voldelige løsninger som kanskje kan gi de mer å rutte med i møte med politivold og frihetsberøvelse enn de gjør til dags dato, men jeg tror jeg tar det for meg i en ny tråd, men som sagt:
Latterlig.
Uakseptabelt.
Provoserende.
Tenkte kanskje denne lenken kunne være av interesse.

Fangeoprør i klimafængsel

For anden dag i træk måtte politiet søndag aften bruge peberspray mod de indsatte i klimafængslet i Valby. Klimaaktivister smadrede bure og brugte bænke til at bryde døre op.
Vis hele sitatet...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg lurer på hvor mange nye politihatere man har skapt ved å arrestere tusen tilfeldige demonstranter? Er det større eller mindre sannsynlighet at det overveldende flertallet som oppførte seg vil kaste stein mot politiet neste gang?


(Det samme spørsmålet bør forøvrig staten Israel spørre seg, men det er annen diskusjon.)
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på hvor mange folk som hater Somaliere, som Somalierne selv har skaffet seg ved å drive å voldta folk nede i Oslo Sentrum jeg...

Er kjipt at dette har skjedd da folk skal ha lov til å bruke ytringsfriheten sin. Men det er også passe dumt av demonstrantene å bli med på noe sånt. Når det er så mange demonstranter i en by som København så vet man at det blir umulig for politiet å drive med vanlig prosedyre.

Jeg må også le litt av disse demonstrantene. Hvorfor faen må de reise til København for å demonstrere? Statslederne har for det første ikke ankommet, og de ville uansett ikke hørt mer på demonstrantene enn om de demonstrerte hjemme i hvert sitt land. '

Og hvis de skal demonstrere for klimaet, hvorfor faen reise helt til København da? Med kjøretøy som faktisk forurenser? Så en buss med demonstranter som hadde blitt nektet inngang til landet da den var for gammel å forurensa for mye. Litt ironisk må jeg si.

Og hva med å faktisk sammarbeide med politiet når de prøver å oppløse en demonstrasjon? De gjør det faktisk ikke for moroskyld, men heller fordi dem ser det kommer ut av kontroll. Demonstrantene kunne også vist de var for en fredelig demonstrasjon, og hjulpet med å fjerne de helvetes yrkesdemonstrantene som kun er ute etter bråk. Forslår faktisk at vi bør ha en demo mot slike parasitter som lillevolden og liknende.
Sist endret av legalize_it; 14. desember 2009 kl. 03:53.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Og du skriver for alle demonstrantene nå når du sier at de ikke gjør noe galt?
Vis hele sitatet...
Har du hørt begrepet "uskyld til det motsatte er bevist"? Hva hadde de gjort som skulle kvalifisere til arrestasjon?

Sitat av Saape Vis innlegg
ja, å tro at man bare kan reise seg opp og stikke når man har blitt arrestert i en demo, er intet mindre enn naivt.
For det første så har alle fått låst hendene med strips, og de er uansett helt sikkert sperra inne i ei gate av politibiler fra alle sider. Og om man prøver seg på noe så blir man spraya med tåregass med en gang. Og de slår også etter demomstranter med batongene sine, og slipper bikkjer løs på deg, og det er ikke særlig behagelig.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser det jeg har skrevet, var et ikke i søken etter behagelige opplevelser at jeg ville reist meg opp, men for å poengtere at å arrestere folk uten grunn/på tynt grunnlag, og benytte seg av provisoriske, svært krenkende arrestasjonsmetoder, ikke er akseptabelt.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Har du hørt begrepet "uskyld til det motsatte er bevist"? Hva hadde de gjort som skulle kvalifisere til arrestasjon?


Hvis du leser det jeg har skrevet, var et ikke i søken etter behagelige opplevelser at jeg ville reist meg opp, men for å poengtere at å arrestere folk uten grunn/på tynt grunnlag, og benytte seg av provisoriske, svært krenkende arrestasjonsmetoder, ikke er akseptabelt.
Vis hele sitatet...
Uansett hva, så gjør du deg skyldig i motsettelse av arrest om du prøver å reise deg og løpe derfra, så da har de noe å ta deg på uansett.
Sitat av unify Vis innlegg
Uansett hva, så gjør du deg skyldig i motsettelse av arrest om du prøver å reise deg og løpe derfra, så da har de noe å ta deg på uansett.
Vis hele sitatet...
Du vil ikke bli dømt for å motsette deg arrest hvis arrestasjonen er foretatt uten grunnlag.
Da jeg var liten lærte jeg at hvis du var med noen som gjorde noe galt, var du også med på det.

Media er de eneste kildene mine i denne saken. I linken til trådstarter kommer det frem at den ene gruppa med demonstranter i Amagerbrogade der politiet hadde foretatt flest arrestasjoner, hadde det blitt kastet stein og fyrverkeri. En del hadde også maskert ansiktet sitt. Når de fredelige demonstrantene fortsatt oppholder seg i ei gruppe som begår ulovligheter og ikke trekker seg bort tolker jeg det som at de er med på det. Uten alle disse fredelige demonstrantene hadde det mest sansynlig bare vært igjen ei lita gruppe med voldelige aktivister, det er mye lettere å ty til vold og hærverk på denne måten når du er i ei stor gruppe. Jeg kan vedde på at mange av de fredelige demonstrantene heiet på de som kastet stein ol og på denne måten oppfordret dem til å fortsette.

Jeg er også ganske sikker på at politiet ba dem om å splitte opp før de startet massearrestasjonene. Ved å først ta del i ei gruppe som utfører vold og hærværk og etterpå nekte å flytte deg på politiets oppfordring, da kan du ikke regne med stort annet en å bli arrestert.

En del spekulasjoner her, men har som sagt media som eneste kilde.

felix_poker: Arrestasjonen er helt lovlig, i Danmark kan du fengsles mer eller mindre uten misstanke i inntil 12 timer.
Sist endret av Corre; 14. desember 2009 kl. 09:49.
Sitat av Corre Vis innlegg
Jeg kan vedde på at mange av de fredelige demonstrantene heiet på de som kastet stein ol og på denne måten oppfordret dem til å fortsette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke forbudt å sympatisere med voldelige demostranter. Så lenge du ikke bryter loven selv, har politiet ingen grunn til å pågripe deg fordi du oppholder deg i umiddelbar nærhet til noen som bryter loven.
Sitat av Corre Vis innlegg
Arrestasjonen er helt lovlig, i Danmark kan du fengsles mer eller mindre uten misstanke i inntil 12 timer.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noen ekspert på dansk lov, men at du kan fengsles uten mistanke, høres i mine ører merkelig ut. Det er også forskjell på fengsling og å bli holdt "fanget" utendørs i timesvis.
Her er loven dansk politi gjemmer seg bak Felix.
Sitat av http://www.aftenposten.no/klima/article3399174.ece
For knappe to uker siden vedtok regjeringen den såkalte «Lømmelpakken». Vedtaket gir dansk politi svært vide fullmakter til å stoppe demonstranter fra å lage bråk og opptøyer i gatene.

* Politiet kan anholde personer preventivt i 12 timer. Det vil i praksis si at hvem som helst kan bli arrestert hvis politiet mistenker at de har tenkt å lage bråk.

* «Å legge hindringer i veien for politiet» kan straffes med opp til 40 dager i fengsel.
Vis hele sitatet...
drQ
Egendefinert
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er ikke noen ekspert på dansk lov, men at du kan fengsles uten mistanke, høres i mine ører merkelig ut. Det er også forskjell på fengsling og å bli holdt "fanget" utendørs i timesvis.
Vis hele sitatet...
Bestemmelsen er den samme som nr. 4 her: http://www.lovdata.no/all/hl-19950804-053.html#8

Som du kanskje ser er fristen i Norge 4 timer. I Sverige er grensen 6 timer, men det har jeg nok ingen kilder på. At fristen er blitt forlenget i Danmark er ganske naturlig. "Behandlingen" (pågripelse, personaliasjekk, visitasjon, avhør, transport, etc.) går normalt greit på 4 timer i Norge. Når det er snakk om hundrevis av personer, vil det imidlertid ta lengre tid.


Litt av poenget her er at dette ikke er "fengsling". Personene som pågripes blir selvfølgelig plukket ut for å rydde gatene som ett hensyn. Men litt av tanken bak er å plukke ut mistenkte. Når det kommer steiner på en folkemengde på 50 stk er det jo tydelig at noen i gruppen har begått en straffbar handling. (Og at noen ikke har gjort det, for all del). Jeg ser kritikken, men kan noen av kritikerne komme med en praktisk og reell måte å håndtere en slik situasjon på? Det som gjøres er at folkemengden anholdes, så foretas det en etteforskning (i løpet av de 12 timene). Da plukkes steinkasterne/gjerningsmennene ut. De uskyldige kan løslates, mens gjerningsmennene overføres til å bli holdt etter andre bestemmelser, eller lignende.

Oppholder du deg i en leilighet sammen med en annen person, der en tredjeperson blir drept, kan du også regne med å tilbringe litt tid på celle. Inntil grunleggende undersøkelser er ferdig. (Med mindre saken er helt opplagt).

Grunnene er de samme: Det er opplagt at noen har begått en straffbar handling. Det er også opplagt at gjerningsmannen er èn (eller flere) av en bestemt gruppe. I tillfeller som demonstrasjoner er massepågripelser den eneste reelle metoden å få gjort noe med denne saken. (Noen kan sikkert hevde at det ikke burde gjøres noe med slike ting, men det er en diskusjon jeg ikke gidder ta)


Så kan det selvfølgelig diskuteres om metoden/hjemlene benyttes riktig. Det virker som om politiet i Danmark går forholdsvis aggressivt til verks, sannsynligvis mer enn det som ville skjedd i Norge. Samtidig er aggressiviteten fra (noen av) demonstrantene langt verre enn det den er i Norge, og uansett så stor at det kan være behov for at dansk politi gjør som de gjør.

Uansett føler jeg at det er litt feil å synse for mye rundt dette, da vi åpenbart mangler store deler av helt nødvendige opplysninger.
Sitat av drQ Vis innlegg
"Behandlingen" (pågripelse, personaliasjekk, visitasjon, avhør, transport, etc.) går normalt greit på 4 timer i Norge. Når det er snakk om hundrevis av personer, vil det imidlertid ta lengre tid.
Vis hele sitatet...
Hvis politiet planlegger å bruke slike virkemidler (massearretasjon) burde de ha forberedt seg på dette, f. eks. ved å sette opp brakker eller liknende, slik at arrestantene ikke måtte sitte på bakken utendørs.

Jeg synes også at antallet arresterte var latterlig høyt. Hvis noen i en folkegruppe på 50 stk. kaster stein, skal det godt gjøres å ikke kunne utelukke en eneste av de 50 på stedet. For meg ser det ut som at politiet har arrestert i blinde.
drQ
Egendefinert
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis politiet planlegger å bruke slike virkemidler (massearretasjon) burde de ha forberedt seg på dette, f. eks. ved å sette opp brakker eller liknende, slik at arrestantene ikke måtte sitte på bakken utendørs.
Vis hele sitatet...
Det er jo bygget et eget "fengsel" som de pågrepne transporteres til. Den delen av planleggingen virker derfor grei.

Problemet går tydeligvis heller på gjennomføringen, der er jeg enig med deg. At noen må sitte på bakken mens området rundt sikres er nok opplagt. Men det virker som om det går en hel del mer tid enn nødvendig her.

Dansk politi har jo egne busser som transporterer de pågrepne. Jeg skjønner ikke helt hvorfor disse kan brukes med en gang, eller i hvert fall tidligere. Da hadde det mest sannsynlig blitt kuttet i tiden som må brukes til å håndtere de pågrepne - en fordel for politiet, som kan bruke tiden på andre ting enn å stå vakt. Og de pågrepne vil slippe å sitte timesvis på bakken, men kan sitte i en oppvarmet buss.

Jeg ser rett og slett ikke noe poeng i å ha demonstrantene sittende på bakken i lang tid. Selvfølgelig forutsatt at området er noenlunde trygt for politiet, slik at bussene kan kjøres inn.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg synes også at antallet arresterte var latterlig høyt. Hvis noen i en folkegruppe på 50 stk. kaster stein, skal det godt gjøres å ikke kunne utelukke en eneste av de 50 på stedet. For meg ser det ut som at politiet har arrestert i blinde.
Vis hele sitatet...
Tja. Normalt arresteres jo bare en liten håndfull av demonstrantene som gjør noe ulovlig i en demonstrasjon. Dermed er jeg nesten litt imponert over dansk politi i det hele tatt har vært i stand til å pågripe så mange.

Sånn ca. her ligger det kanskje et poeng. For massepågripelsene er (nok) ikke skjedd ved at 900 personer er plukket ut enkeltvis. En slik "arrestasjon i blinde" som du nevner tror jeg strengt tatt ikke er mulig.

Etter det jeg har fått med meg er pågripelsene skjedd ved "knipetangmanøvre". Altså at en større folkemengde er blitt sperret inne. Da er det fort gjort at ganske mange kommer med. Det blir nesten som å fiske med garn. Og jada, noenlunde blindt, men jeg tror ikke det er så overveldende kritikkverdig egentlig.

For knipetangmanøvrene vil nok være forholdsvis trygt, i forhold til at politiet skulle gått inn og plukket ut enkeltpersoner. Da får man fort de velkjente gateslagene. Når jeg tenker meg litt om er det kanskje bedre at noen uskyldige blir pågrepet (stille og rolig) enn at de blir slått av overivrige politifolk, bitt av schæfere og rammet av tåregass. Som ikke var uvanlig tidligere.
Sitat av drQ Vis innlegg
Tja. Normalt arresteres jo bare en liten håndfull av demonstrantene som gjør noe ulovlig i en demonstrasjon. Dermed er jeg nesten litt imponert over dansk politi i det hele tatt har vært i stand til å pågripe så mange.
Vis hele sitatet...
Enig, det er rart at de har klart det. Derfor min kommentar (Sveklinger...) i min første post. Jeg tror ikke voldelige demonstaranter ville latt seg pågripe uten langt mer rabalder, og dette bygger opp under spekulasjonene om at de aller fleste av de arresterte var fredelige demonstranter (og sveklinger )
Sitat av drQ Vis innlegg
For knipetangmanøvrene vil nok være forholdsvis trygt, i forhold til at politiet skulle gått inn og plukket ut enkeltpersoner. Da får man fort de velkjente gateslagene.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke slik at politiet, pga. denne massearrestasjonen, avverget alt av gateslag og voldsepisoder.
Knipetangmanøveren ble også brukt mot oss som demonstrerte mot Israels okkupasjon av Gaza i fjor vinter. Det gikk ikke helt fredelig for seg og politiet fikk heller ikke tatt de man var ute etter.
En politimann ble skadet og 100-150 demonstranter måtte sitte 10-12 timer i ett parkeringshus på Grønnland.
I etterkant ble 8-10 personer av de som ble tatt oppe ved ambassaden tiltalt mens de som knuste ruter og drev hærverk nedover Karl Johan gikk fri, såvidt jeg vet.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.6540782

Taktikken er med andre ord veldig effektiv til å fjerne hele demonstrasjonen på, men den straffer så og si bare uskyldige.
Sist endret av Mith; 14. desember 2009 kl. 11:58.
drQ
Egendefinert
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Enig, det er rart at de har klart det. Derfor min kommentar (Sveklinger...) i min første post. Jeg tror ikke voldelige demonstaranter ville latt seg pågripe uten langt mer rabalder, og dette bygger opp under spekulasjonene om at de aller fleste av de arresterte var fredelige demonstranter (og sveklinger )
Vis hele sitatet...
Det er jo tydeligvis noen. Men når det står 10 pansrede politibiler rundt deg, og 25 politibiler à 5 mann eller noe slikt passer på, tror jeg motstanden er håndterbar for politiet.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nå er det jo ikke slik at politiet, pga. denne massearrestasjonen, avverget alt av gateslag og voldsepisoder.
Vis hele sitatet...
Det ser jeg ikke bort i fra, jeg har ikke fulgt så nøye med.

Poenget er at når noen først skal arresteres - så er denne metoden bedre enn alternativet. Som er å sende hundrevis av politifolk med batonger og hunder inn i en folkemengde under en sky av tåregass.
Sitat av drQ Vis innlegg
Poenget er at når noen først skal arresteres - så er denne metoden bedre enn alternativet. Som er å sende hundrevis av politifolk med batonger og hunder inn i en folkemengde under en sky av tåregass.
Vis hele sitatet...
De gjør gjerne begge deler. Etter at man har omringet demonstrantene så er de selvfølgelig nødt til å få kontroll over situasjonen. Jeg vet at det blir rimelig aggressiv stemning når du ser kompisen din havne på feil side av manngarden av politifolk.
For å få de man da ikke fikk omringet unna så kjører politiet på med tåregass og sender ut politi med skjold, maske, batong og hjelm for å holde demonstrantene unna slik at man i ro og fred kan strippse de som ble tatt, og sette de på rekke som man ser på bildet over. Når situasjonen har roet seg sender de inn busser/biler for å kjøre demonstrantene bort til registrering og fengsling.
Sist endret av Mith; 14. desember 2009 kl. 12:06.