Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6269
Jeg strøk i matte på siste året av videregående. Jeg har aldri vært flink til matte, men jeg klarte i det minste og holde meg med noenlunde opp til VG3, der jeg datt helt av. Nå har jeg begynt som privatist for å generelt studiekompetanse så jeg kan komme meg videre.

Hvor mye må jeg kunne for å bestå eksamen? For meg er dette kun en formalitet. En viktig formalitet ja, men jeg er relativt sikker på regning med vekstfaktor ikke kommer til å bli en viktig ferdighet i min framtidige karrière.

Mitt største problem er at jeg ofte føler meg sånn jeg tror de med dysleksi føler seg når de prøver å lese. Mye av matten føler som et ord jeg har gjentatt for mange ganger. Jeg ser klart hva som står, men det har ingen betydning. Andre ganger så tror jeg at jeg forstår noe helt til jeg finner ut av at jeg har feil. Selv etter jeg prøver meg fram til jeg får riktig svar, er det ikke sikkert at jeg forstår hva jeg først gjorde feil, eller hvorfor det jeg nå gjorde var riktig.

Noen som har forslag til hvordan jeg kan komme meg gjennom dette? Handler det kun om viljestyrke? Må jeg bare banke hodet i veggen som er matte til jeg forstår det?
Du kan jo forsøke å få noen til å undervise deg privat?
Min minstesøster fikk privatundervisning av en veninne av min andre søster, noe som ga bra resultat.
Hvilken matte er det snakk om? R2?

For å legge til; det beste du kan gjøre er å gå igjennom tidligere eksamensoppgaver, mange av oppgavene man får på eksamen er veldig like som de tidligere. Jeg mener selv jeg er helt hjelpesløs når det kommer til matte, da jeg fikk karakteren 2 i 2P matte på videregående, men det har fortsatt ikke hindret meg i å bestå R1-eksamen som privatist.
Sist endret av wavezor; 11. september 2014 kl. 14:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan jo hende du sliter med dyskalkuli. Ville nok vurdert å ta det gjennom en privatskole eller få en privatlivet til å lære deg dette.

Om du virkelig vil lære det er det jo alt fra Frisvold til en lokal student som har avansert matematikk i sin undervisning. Regner med det er flere matte-studenter som kunne tenke seg å undervise deg i VGS-matte for en hundrelapp i timen.
Sitat av wavezor Vis innlegg
Hvilken matte er det snakk om? R2?

For å legge til; det beste du kan gjøre er å gå igjennom tidligere eksamensoppgaver, mange av oppgavene man får på eksamen er veldig like som de tidligere. Jeg mener selv jeg er helt hjelpesløs når det kommer til matte, da jeg fikk karakteren 2 i 2P matte på videregående, men det har fortsatt ikke hindret meg i å bestå R1-eksamen som privatist.
Vis hele sitatet...
Jeg har 2p-y. Jeg skal kunne potenser og tall på standardform, statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk (hva enn det er), funksjoner og kultur samt modellering.

Jeg skal se etter noen eksamener! Er ganske sikker på at jeg kan finne noen på privatistnettsiden.
Min erfaring med privatisteksamen er at du må kunne det meste. De vurderer hele besvarelsen, så det er ikke bare poeng som teller.

Mitt tips er å være med i alle timene (hvis du tar undervisning), og regne oppgaver. Du kommer ikke unna å regne oppgaver.

Jeg har vært en slappfisk og droppet å regne oppgaver, og har strykt 3 ganger i 2p-y. (har veldig problemer med å konsentrere meg, spesielt med matte)
Lær deg regnerekkefølge, matematikkens ABC.

http://matematikk.net/side/Regnerekkef%C3%B8lge

Edit: Du kommer langt ved å bare huske hvilket rekkefølge du skal regne.
Sist endret av waf; 11. september 2014 kl. 15:42.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Min erfaring med privatisteksamen er at du må kunne det meste. De vurderer hele besvarelsen, så det er ikke bare poeng som teller.

Mitt tips er å være med i alle timene (hvis du tar undervisning), og regne oppgaver. Du kommer ikke unna å regne oppgaver.

Jeg har vært en slappfisk og droppet å regne oppgaver, og har strykt 3 ganger i 2p-y. (har veldig problemer med å konsentrere meg, spesielt med matte)
Vis hele sitatet...
Jeg tar privatist på Internett, så jeg går gjennom sider med forklaringer, for å så få noen oppgaver. Noen skal jeg regne ut selv, mens andre typer jeg inn på nettsiden. Jeg sliter også med konsentrasjonen når jeg må lære meg om ting jeg ikke bryr meg om. Tror nesten der er en fordel å kunne spre studeringa ut over dagen, siden matte suger konsentrasjonen bort så fort. Jeg regner oppgaver. Merker at jeg begynner å slite med en gang det går bort fra det grunnleggende.

Edit: De vurderer privatisteksamen som alle andre eksamener, right? Jeg skjønner at du må kunne det meste for å få en grei karakter, men jeg trenger bare å bestå, akkurat som alle andre, ikke sant? Tror ikke jeg kommer til å klare å lære meg alt.

Sitat av waf Vis innlegg
Lær deg regnerekkefølge, matematikkens ABC.

http://matematikk.net/side/Regnerekkef%C3%B8lge

Edit: Du kommer langt ved å bare huske hvilket rekkefølge du skal regne.
Vis hele sitatet...
Takk, dette er noe jeg har slitt med lenge!
Sist endret av I_Like_Canon; 11. september 2014 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sleit med dette jeg også, men så lagde jeg meg en regelbok hvor jeg skriver ned formler og regler, med mine egene eksempler som blir dummet ned til minste detalj. Jeg slår opp i denne hver gang jeg gjør mattelekser. Det har hjulpet med noe sinnsykt!
En dyktig lærer er alfa og omega, gitt at du selv faktisk har viljen til å lære (men det virker det som du har). Dessverre koster slikt flesk, men det er helt uvurderlig god hjelp i å få en dyktig person til å sette seg ned med deg one-on-one og jobbe med matte med deg. Kanskje du kjenner noen som er villig til å gjøre det uten at du skal måtte skrape kontoen for det..?
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Sleit med dette jeg også, men så lagde jeg meg en regelbok hvor jeg skriver ned formler og regler, med mine egene eksempler som blir dummet ned til minste detalj. Jeg slår opp i denne hver gang jeg gjør mattelekser. Det har hjulpet med noe sinnsykt!
Vis hele sitatet...
Skal gjøre det! Kommer til å være en stor hjelp på eksamen!