Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1506
lefsespiser
lefze's Avatar
Heisann!

Sliter litt med navigeringsknappene (hjem, tilbake, meny og søk) på min HTC EVO 3D telefon, noe som gjør den litt vanskelig å bruke (har installert softkeys, men de er egentlig bare i veien)

I den forbindelse har jeg tenkt å reklamere på telefonen hos forhandleren hvor jeg kjøpte den.

Men før jeg leverer inn telefonen og de plutselig bestemmer seg for at "telefonen din er vannskadet lol betal ozz mazze gryn for at vi kikka på den rofl" så kom jeg på at jeg skulle sjekke vannskadeindikatorene rundt om på telefonen (en på batteriet, en på batteri"holderen" og en som er utilgjengelig under dekselet på telefonen).

Men kort og godt, det jeg lurer på er hvordan ser jeg at disse indikatorene er "utløst" ?

Legger ved bilder:


Tastaturkriger
Deezire's Avatar
De skal vanligvis være heldekkende røde, så de ser helt normale ut. Men jeg har aldri sett versjonen med røde streker over, så det er godt mulig de har et eller annet fancy system.
lefsespiser
lefze's Avatar
Trådstarter
Takk for kjapt svar, men vil gjerne ha noe mer "håndfast" før jeg leverer inn telefonen.

Finnes det noen måte jeg kan teste dette på?

Vil f.eks. hele indikatoren bli utløst hvis jeg tar en q-tips borti litt forsiktig?
På alle iPhone'r så er det en hvit fuktindikator (for å se den uten å åpne mobilen kan du kikke nedi jack-inngangen)
Jeg ville absolutt ikke tatt å rørt den med noe fukt. Kanskje du har en skalpell som du kan skjære ut et mikroskopisk stykke for å skjekke?
lefsespiser
lefze's Avatar
Trådstarter
Sitat av mroj Vis innlegg
På alle iPhone'r så er det en hvit fuktindikator (for å se den uten å åpne mobilen kan du kikke nedi jack-inngangen)
Jeg ville absolutt ikke tatt å rørt den med noe fukt. Kanskje du har en skalpell som du kan skjære ut et mikroskopisk stykke for å skjekke?
Vis hele sitatet...
Det var jeg faktisk klar over siden jeg har jobbet hos apple, men skal prøve å skjære ut et veldig lite stykke og fukte det.
Om du ikke ser noen forandring ville jeg tatt blekningsmiddel på en q-tip og strøket det på. Vent noen timer og jeg kan garantere et lovende resultat!
lefsespiser
lefze's Avatar
Trådstarter
Skar ut et snitt med tapetkniv og dyppet det i en vanndråpe, og de røde strekene som dere ser på bildene ble vasket utover slik at hele greia ble rød. Tipper jeg da er trygg, siden strekene fortsatt er der.
Sitat av Deezire Vis innlegg
De skal vanligvis være heldekkende røde, så de ser helt normale ut. Men jeg har aldri sett versjonen med røde streker over, så det er godt mulig de har et eller annet fancy system.
Vis hele sitatet...
Ikke meningen å gi deg KP.

Jeg er av en helt annen oppfatning. Etter over to år som mobilselger har jeg aldri sett noe annet en hvite markører som blir røde dersom det er fuktig.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg ordla meg nok litt feil, jeg mente de var heldekket røde hvis de var slått ut.
Sitat av murloc Vis innlegg
Ikke meningen å gi deg KP.

Jeg er av en helt annen oppfatning. Etter over to år som mobilselger har jeg aldri sett noe annet en hvite markører som blir røde dersom det er fuktig.
Vis hele sitatet...
Spørs helt hvilken patent de bruker, det.

Den som TS har på sin mobil, så er det blekket i de røde strekene som sprer seg utover i fukten.
Mens på den du beskriver, så ligger det røde bakom, og trekker seg igjennom overflaten når den blir fuktig.
lefsespiser
lefze's Avatar
Trådstarter
Etter hjelp fra folka på XDA fant jeg ut at jeg er i "clear zone" ettersom de ikke er utløst;

http://forum.xda-developers.com/show...php?p=24067053
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Spørs helt hvilken patent de bruker, det.

Den som TS har på sin mobil, så er det blekket i de røde strekene som sprer seg utover i fukten.
Mens på den du beskriver, så ligger det røde bakom, og trekker seg igjennom overflaten når den blir fuktig.
Vis hele sitatet...
Det kan godt være, det er noen et par år siden jeg solgte mobiler nå. Kan være greit å vite at verken verksted eller butikk skal i prinsippet avgjøre om telefonen er fuktskadet basert på dette alene. Det er nok sikkert mange butikker som prøver seg. Du står helt fritt til å kreve at de sjekker mobilen. Husk også å be om bildebevis på fuktskaden, verkstedet må nemlig dokumentere den. Dersom telefonen er fuktskadet kan du velge å få den skrotet på verksted uten noe ekstra kostnad. Du vil derimot måtte betale for å få den tilbake - ureparert.
Fuktindikatoren på batteriet ditt er ikke løst ut. HTC sin fuktindikator er ikke hvit slik de fleste andre produsentene har, men har slike røde strekker som "vannes" utover hvis det kommer i kontakt med fuktighet.

Jeg klarer ikke å se hvordan fuktindikatoren på selve telefonen din ser ut, men jeg regner med det er samme typen som sitter her.

Det er også sant som murloc nevner over her, verkstedet må dokumentere med bilder at mobilen din er fuktskadet, og dette lastet opp på siden til verkstedet der forhandler kan sjekke status og får meldinger fra verkstedet.

Jeg kan vel også nevne at verkstedet vil nok heller finne ut at det er en garantifeil da de er garantert å få betalt for arbeidet de gjør, men hvis det faktisk skulle være en væskeskade, så kan kunden (ihvertfall hos verkstedet Elkjøp bruker) skrote telefonen uten å betale. Da tjener ikke verkstedet noe, og betaler selv for frakt / diagnose (arbeidstid på kontroll av produktet).