Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3492
nå har jeg tenkt på hva er verst og bli avhengig av og hvilke av disse er vanskeligst og kommer seg vekk fra avhengigheten? uppers: amfetamin crystal meth ritalin og ja listen fortsetter... eller downers, snakker da om benzo og heroin og ja denne listen fortsetter videre også! men hva skader kroppen mest? og hva er vanskeligst og slutte med, snakker om abstinenser og slikt. cannabis er vell ikke noe aktuelt tema, da avhengighet blandt cannabis brukere er veldig sjeldent og de kan klare og stoppe når som helst egentlig uten noe særlige abstinenser etter min mening. er bare noe jeg har tenkt mye på og måtte nesten bare spørre her. (uvitenhet) leker meg selv med litt benzo, så derfor kom denne tanken opp
Tror det varierer helt mellom de ulike stoffene. Uppers og downers er jo bare en gruppering av effekten og ikke avhengigheten.
Sitat av 420jacob420 Vis innlegg
Tror det varierer helt mellom de ulike stoffene. Uppers og downers er jo bare en gruppering av effekten og ikke avhengigheten.
Vis hele sitatet...
jo, men upper eller downers, er det ikke en av de som er vankeligere og slutte med? eller tar større skader på kroppen, er vell det jeg lurer mest på da?
Uppers: "Crystal" Methamphetamine er det farligste dopet og det som skader mest.

I downers er det crocodile dopet (billig versjon av heroin) trur jeg no.
Sist endret av justastonedhuman; 4. juni 2013 kl. 03:17.
Stimulanter skaper ikke noe nevneverdig fysisk avhengighet, psykisk derimot!. Benzoer har noen de verste abstinensene du kan få, de varer lenge ofte mange måneder og du kan dø av de. Heroin og opiater er også sterkt fysisk avhengighetsskapende. Men igjen så er heroin mer psykisk avhengighetsskapende og du utvikler fortere fysisk avhengig enn med benzodiazepiner.

Vil utelukkende svare at uppers er mer skadelig enn downers pga skaden de gjør på hjertet og psyken. Opiater og benzoer er relativt skånsomt på kropp og psyke forutsett at man ikke overdoserer, har en noenlunde sunn livsstil og rent stoff.
Sist endret av Ole2005; 4. juni 2013 kl. 03:25.
Opiater, alkohol og benzoer er mer fysisk avhengighetsskapende. Du kommer ikke til å dø om du plutselig slutter å ta amfetamin, det kan du gjøre om du er tungt alkoholisert og slutter cold turkey.

Men det vil ikke nødvendigvis si at de er mest skadelige for kroppen på lang sikt. Det er som kjent lett å drikke seg i hjel, men benzo og opiater er mer diffuse, gitt at det du får er 100 % rent, du ikke deler sprøyter, osv. Dette er selvsagt ikke ment som noen oppfordring til å misbruke eller gjøre seg avhengig av verken det ene eller det andre.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Tilbakefallsprosenten er visst høyere hos brukere av sentralstimulerende (uppers) -Meth leder visst- enn hos brukere av Sentralnervesystem-dempende (downers) etter fullendt avrusning. Nøyaktig hvor ille avrusningsperioden er kommer ann på mange ting, spesiellt på hvilket stoff det er snakk om, derfor er det vanskelig å svare når man tar så mange forskjellige stoffer og lumper inn i to kategorier.

Hvordan det er fra spesifikt Benzoer har jeg ikke personlig sett eller opplevd, men:

Engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/Benzodi...rawal_syndrome

Norsk: http://no.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepin-abstinens
Fullt mulig. Heldigvis har jeg aldri vært avhengig verken av uppers eller downers. Men det er like fullt et medisinsk faktum at de vanligste CNS-deprimerende stoffene (eks. opiater) er mye mer fysisk avhengighetsskapende enn de vanligste stimulantene. Kanskje er det et viktig poeng at du sier "etter fullendt avrusning". Sier studiene noe om hvor mange som fullfører avrusningen? Siden abstinensene etter sigende er mye jævligere på f. eks. heroin eller xanor enn på amfetamin, kan det være at flere relapser under avrusning, men kommer de først over den kneika er det lettere å holde seg rusfri. Mens de som først og fremst er psykologisk avhengige vil ha en lengre vei foran seg, fordi de fysiske abstinensene ikke er hovedårsaken til at de fortsetter å ruse seg.

Men nå skal ikke jeg spekulere for mye. Jeg kjenner ikke en virkelig rusavhengigs tankesett innenfra. Hadde vært interessant å høre fra noen som har vært avhengig av begge deler. Men ut i fra det jeg har lest av andres erfaringer, sier de at alkoholen eller benzoene var det verste å slutte med, fordi de fysiske symptomene satt så lenge i...
Sitat av KaiN Vis innlegg
Uppers: "Crystal" Methamphetamine er det farligste dopet og det som skader mest.

I downers er det crocodile dopet (billig versjon av heroin) trur jeg no.
Vis hele sitatet...
Enig ellers, tenket å tilføye bare at metamfetamin uansett hvor farlig det er, nesten ikke kan sammenlignes med krokodil. Krokodil er virkelig helt seriøst satans verk, det er et stoff man _ikke tar_.

Av stimulanter er nok "meth" det kraftigste eller blant de kraftigste, men jeg vet ikke om det er det mest avhengighetsskapende, er ikke crack-kokain mer avhengighetsskapende enn meth, noen som kan bekrefte/avkrefte?? (gidder ikke å google fram undersøkelser og forskning på feltet, er lat akkurat nå)

I tillegg, så vil jeg si meg enig med noen andre lenger oppe at mange av stimulantene så og si kun gir deg den psykiske avhengigheten, og ikke fysisk _og_ psykisk som tobakk, alkohol og diverse opiater.
Men alt i alt, de kraftigste av uppers'ene(stimulanter) og downers'ene (opiater, anestetiska, noen hallusinogener) gir deg alle stort potensiale for avhengighet (...)
(...) Allikevel er det forskjell på å være henholdsvis f.eks kokain -eller f.eks heroinavhengig. I sistnevnte er det temmelig vanskelig å komme seg ut av avhengigheten på egenhånd, imens kokainavhengighet kan sammenlignes med nikotinavhengighet, altså tøft å komme seg ut men absolutt ikke en umulighet (Ps; gjort mye forskning på å sammenligne kokainavhengighet med andre stoffer, gjerne google det).

Basert på alt dette ville jeg ha (nokså upresist) sagt at "downers" er *litt* verre ja.

Skadevirkninger hos uppers vs downers er derimot et annet spørsmål.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. juni 2013 kl. 04:41.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Krokodil er virkelig helt seriøst satans verk, det er et stoff man _ikke tar_.
Vis hele sitatet...
Крокодил er desomorfin tilvirket på skittent, skittent vis. Rent desomorfin er ikke mer skadelig enn andre potente opioider, men når du bruker giftige ingredienser og urene instrumenter og så injiserer skiten uten å rense eller ekstrahere bort alle urenhetene, er det klart det går åt hälvete riktig kjapt.
Sitat av trixxe Vis innlegg
cannabis er vell ikke noe aktuelt tema, da avhengighet blandt cannabis brukere er veldig sjeldent og de kan klare og stoppe når som helst egentlig uten noe særlige abstinenser etter min mening.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg skal starte noen diskusjon på temaet så kan jeg si at jeg kjenner flere som har slutta med benzo, opiater, sentralstimulerende, alkohol, psykadelika og nikotin hver for seg enn jeg kjenner folk som har slutta(eller Omså vurdert å slutte) med thc basert rus...

Og jeg kjenner faen mange stonere..
Sitat av panopticon Vis innlegg
Крокодил er desomorfin tilvirket på skittent, skittent vis. Rent desomorfin er ikke mer skadelig enn andre potente opioider, men når du bruker giftige ingredienser og urene instrumenter og så injiserer skiten uten å rense eller ekstrahere bort alle urenhetene, er det klart det går åt hälvete riktig kjapt.
Vis hele sitatet...
Jaja, det er klart. Tingen er bare også at krokodil som stoff har spredt seg så mye i Russland og landene rundt omkring at det har blitt en epidemi, nesten hvertfall.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av panopticon Vis innlegg
Fullt mulig. Heldigvis har jeg aldri vært avhengig verken av uppers eller downers. Men det er like fullt et medisinsk faktum at de vanligste CNS-deprimerende stoffene (eks. opiater) er mye mer fysisk avhengighetsskapende enn de vanligste stimulantene. Kanskje er det et viktig poeng at du sier "etter fullendt avrusning". Sier studiene noe om hvor mange som fullfører avrusningen? Siden abstinensene etter sigende er mye jævligere på f. eks. heroin eller xanor enn på amfetamin, kan det være at flere relapser under avrusning, men kommer de først over den kneika er det lettere å holde seg rusfri. Mens de som først og fremst er psykologisk avhengige vil ha en lengre vei foran seg, fordi de fysiske abstinensene ikke er hovedårsaken til at de fortsetter å ruse seg.

Men nå skal ikke jeg spekulere for mye. Jeg kjenner ikke en virkelig rusavhengigs tankesett innenfra. Hadde vært interessant å høre fra noen som har vært avhengig av begge deler. Men ut i fra det jeg har lest av andres erfaringer, sier de at alkoholen eller benzoene var det verste å slutte med, fordi de fysiske symptomene satt så lenge i...
Vis hele sitatet...
Jeg leste TS sitt spørsmål som hvilken gruppe det var lettest å bli helt ren for, så jeg glemte å tenke på avhengihetspotensiale. Dessuten så ville jeg gjøre litt halvhjertet poeng av at ingen "gruppe" er bedre, siden førstepost er tydelig ladet.

Jeg finner ærlig talt ikke kilder via google (googler variasjoner av "relapse rates") akkurat nå annet enn litt ukritiske og ukildede påstander på flere sider som har med avrusning å gjøre, og på ett norsk forum, i rusmiddelseksjonen, så jeg hadde tatt det med en klype salt. Men jeg har hørt det flere steder i media. Kors på halsen liksom.

Den eneste virkelige studien jeg finner ang. dette er om alkohol hvor de tok med naturlig avrusning også, så tap på alle fronter...

Digresjon:
Jeg visste faktiske ikke at benzoer var så veldig hardt å slutte med før jeg søkte rundt som følge av denne tråden, måneder og år i visse tilfeller?
Har nettop gått gjennom en avrusning for opiater. Min konklusjon gjennom det jeg har sett å opplevd her på avrusningen, er at det kommer ann på psyken, og om man er motivert til å slutte!

Har holdt på med opiater i 2 år, og er min andre dag uten - mærker ikke værre abstinenser enn abnormal kroppstemperatur (enten for varmt, eller for kaldt), mens andre sliter med smerter i kroppen, irritert hele tiden, energiløs, osv osv.. I gjengjeld er jeg veldig motivert, da der jeg kommer fra, så er det lite sosialt akseptert å ruse seg på opiater at man sliter å få seg venner.

Den største faktoren i min mening når det kommer til tilbakefall, er når man er vandt til og ruse seg - så har man det bra, og finner lettere på ting å gjøre. Men når man ikke får en rus, så kjeder man seg - Og når man er SÅ psykisk vandt til å ruse seg når man kjeder seg, så får man fort lyst til å ta noe.

En annen faktor er når man har psykisk "ankret" den gode følelsen man har fått fra rusmiddlene man har brukt, til musikk, eller spesielle steder. (Med psykisk anker, så mener jeg den følelsen du får når du hører en sang du har hørt mye på, å nesten kan smake følelsen du hadde når du første gang hørte den.)

Men litt mer ontopic: Virker som at benzoer er verst, pga en veldig kjent bivirkning når man går av: muskel spasmer. Dette skal vist være ett rent helvette!
Brukt opiater, benzoer og diverse ting.
Om jeg skal ruse meg nå, blir det på noe som ikke er like "alvorlig" som benzoer. Da blir det bare Stilnoct. Egentlig er det mest fordi jeg går på urinprøver. Stilnoct klarer jeg å time slik at jeg er clean for det, gjerne dagen før også.

En sjelden gang tar jeg noe annet, gjerne noe veldig "alvorlig" som RC MDMA, Rivotril o.l., men det har kun skjedd to ganger på tre måneder nå.
Alkohol,benzoer å opiater er det man blir ordentlig hekta på.Av stimulanter så opplever jeg kokain å mephedrone som lettest å utvikle avhengighet til.