Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5850
Hei!

Vet, merkelig tema. Men de fleste har jo hatt katt en eller annen gang?

Jeg har tre stykker. En ser jeg omtrent aldri fordi han er ute hele tiden, nummer to er som en hund, han kan ord og utrykk og kommer når jeg roper. Nyeste medlemmet av flokken er problemet.

Han er så ulydig og frekk. Og han angriper kaninen jeg har (Ja, vet, har en del dyr) og slår og gjør dette gjentatte ganger. Slår han gjennom buret også, og er rett og slett superfrekk. Han klatrer på boret, går i bosset. Forsøker å drikke fra toalettet og gjør rett og slett så mye tull. Alle kattene får ulikt for, siden de er ulik alder og han ene er litt fet. Men når han har spist sin så løper han mot de andre og skubber de vekk til tross for at de spiser. Han får mer enn nok mat selv.

Jeg har forsøkt å si: NEI høyt. Flytte han fra situasjonen og sprute vann på ham. Ingen verdens ting hjelper.

Han er snart fem måneder så ganske kattunge enda.

Er det noen som har noen tips til hva som kan fungere å gjøre?


Teite svar er ikke velkommen
Det første jeg lurer på er, er han tatt fra moren for tidlig? De skal visst nok lære oppdragelse av mor katt, må være der til den 12 uker gammel.

Vi fikk vår katt for ca 1 mnd siden og han er snill som ett lam.. kan dusjes i badekaret

D
Du må (ja faktisk) være fysisk hardhendt mot katta, det er slik at den som er sterkest er sjefen. Det jeg bruker å gjøre om katta mi ikke hører etter (Ligger på bordet og klorer når man skal flytte henne) er å ta i nakken, dette er normalt for små kattunger ettersom de blir bert i nakken
Høres ut som du har huset fullt ja

Har selv hatt 13 kattunger (ja veit, mange) pga at 2 av mine katter fikk unger (uheldigvis).
var ikke bare bare å få de til å slutte med masse tull, som å klatre til toppen av gardinene, spise opp sko, klore i sofaen osv.

Det eneste jeg fant ut at hjalp var å ta de i nakkeskinnet mens ugjerningen fant sted, trykke de inntil det de gjorde galt og si bestemt nei.
La oss si at katten klatret i gardienene. Tar da tak i nakkeskinnet, holder han/hun inntil gardinen og sier nei.

Måtte kanskje gjenta dette 2-3 ganger så begynte de å forstå. Til slutt så de bare på gardinen også gikk de sin vei

Men det er ikke alle som lærer siden de er så ung, men det kommer med tiden uansett, men greit å ta de litt hardt når de først er så små å gjør ugjerninger
Jeg har selv en hannkatt som var helt håpløs når han var i den alderen (-3-8mnd). Prøvde det meste av det som er nevnt over men ingenting hjalp. Så fort ballene ramlet ned i kurven på den lille rakkeren så kastrerte jeg han. Og etter det har jeg ikke hatt noen problemer med han. Er det hannkatt det er snakk om? Isåfall så må du vente til han er rundt 8 måneder og få han til dyrlegen kvikt. Det var totalforvandling over natta i mitt tilfelle.

Men vi må heller ikke glemme at katter er katter og vil alltids finne på noe sprell

Lykke til.
Han var hos moren sammen med søskene til han var 12 uker, så det er ikke noe problem. Jeg sliter med å være hardhendt, det strider liksom veldig mot min natur. Har tatt han i nakkeskinnet noen ganger, men nå som han blir eldre så blir han kanskje for tung for det? Slik at han var vondt? Jeg vil ikke at han skal være redd meg og ha frykt for meg heller.

Jeg fikk han mest for at min eldste på 9 år skulle ha en å leke med når jeg er på jobb, men han virker rett og slett irritert over ham og han trives best når det bare er meg og han, han eldste altså.

Jeg skal selvsagt snippe ballene når det er tid for det, men det hadde vært kjekt å ha litt kustus på ham.
Sitat av missjones Vis innlegg
Har tatt han i nakkeskinnet noen ganger, men nå som han blir eldre så blir han kanskje for tung for det? Slik at han var vondt? Jeg vil ikke at han skal være redd meg og ha frykt for meg heller.
Vis hele sitatet...
Du bør ikke løfte voksne katter i nakkeskinnet, da de har en hel haug med nerver der.
ta en vann spray flaske og spray han med den hver gang han gjør noe galt.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Kjøp en katteleke for å tilfredsstille jakt instinktet til din minste.

Gjør slik att det ikke er lett for katten å hoppe på buret til kaninen.

Blir nok vandt med de andre kattene etter hvert.

Har hatt noen katter å vold er dårlig løsning, da blir de ødelagt å frykter mennesker til slutt.
Game disconnected
pokemon's Avatar
spenn den bortover gulvet, tough love er det eneste som funker på katter.
Oki får kanskje si litt hvordan jeg ville gjort det.

Dette med at ene katten går på kaninen og freser og slår må du nok fysisk gå til verks med, hjelper nok ikke å bruke vannpistol. Som nemt så må du kanskje ta katta i nakken og være litt brutal. Det kan virke som å overdrive, men du må nok få katta til å overgi seg og underkaste seg, så da må du ta tak i katta med en gang det hender og ikke etter at katta har holdt på i 2 min. og bølla med kaninen. Dette må nok gjøres noen ganger før katten lærer, lærer den ikke så må du bare være litt mere brutal og være litt mere krass i ordbruk. For øvrig så er jo dette katter i beste "bølle alder" så dem driver nok å markerer seg og finner ut hvor dem vil være på rankstigen, så da går det ut over alt av andre dyr du måtte ha i hjemmet.

At kattene drikker fra do-skåla kan løses på to måter. Du kan ha igjen lokket på toalettet å gjøre det utilgjengelig for dem, eller gjøre det uattraktivt for dem. Ser jo at man kan misse & glemme å ha igjen do-lokket så da kanskje det beste er å gjøre det uattraktivt for dem å drikke fra do-vannet. Dette gjør du ved å bruke WC blokker som du fester langs do-ringen som tilsetter duft og slik når du skyller ned. Vist du allerede har en som du bruker så kan det være at denne gjør det attraktivt for dem å drikke det fordi det smaker spennende på en eller annen måte. Da må du bytte WC-blokk merke eller noe. Gå for dem som dufter sitron. Funker ikke en blokk, så forsøk med to.
Over tid så finner dem nok ut at å drikke fra dette vannet ikke er så lurt eller spennende.

Vist katten går i bosset å roter så vurder om du skal da flytte det til et skap under vasken for å gjøre det utilgjengelig for dem. Om det allerede er i et slikt skap så vurder om du skal tømme bosset oftere, eller sette flere magneter på denne skapdøren slik at det blir vanskeligere for katten å åpne denne døren. Disse skapmagnetene får du kjøpt mange steder, IKEA, Bohus, Clas Ohlson, osv. forsøk med 2-3 magneter pr. skapdør.

Siden han ene er så frekk i matveien å rapper mat fri andre så bør du kanskje endre litt på mønsteret du gir dem mat. Du kan kanskje starte med å gi ham mat først og la ham spise opp. Siden di 2 andre ikke virker for å beskytte maten sin så mye så bruker det å gå greit at disse venter med å få maten sin. Når "frekke pus" har spist opp så må du starte å bruke litt tid på kos med ham. Du mater di 2 andre kattene, tar fysisk med den "frekke pus" og bruker litt tid på å stelle/kose med ham. Trenger katta pelsstell så er dette ganske glimrende for da får du gjort dette. Du må nok bruk 15 min. på denne tingen, og om "frekke pus" er helt vill og ikke lar seg stelle eller kose med så test ut kattemynte ( funker som pokker, har pus som jeg må "ruse" selv bare for å få gjort pelsstell ).
En annen ting som kanskje er verdt å teste ut og for å få pus til å bruke tiden på noe annet enn å løpe rundt å bølle med gardiner eller spasere på alt av møbler er å smøre lappene på katten inn med litt Tine meierismør ( ikke brelett eller annet plantemargarin ). Da vil pus finne ut at det er noe "lurt" på potene og han vil forsøke å renske disse ved å stelle dem. Du kan også smøre litt på pelsen for å få han til stelle denne også og at han bruker litt lengre tid på å stelle seg enn en kort kattevask før han er rett tilbake til bøllemodus. Enkelte katter bruker å roe seg veldig etter at dem har gjort pelsstell og vil da bare konke ut på en sofa eller i kurven sin. Så vist du gjør dette så kanskje han ikke vil gi så mye oppmerksomhet til di 2 andre kattene når dem spiser.

"Hope it Works" og Lykke til
Sist endret av Mantuz; 4. september 2012 kl. 19:53.
Sitat av pokemon Vis innlegg
spenn den bortover gulvet, tough love er det eneste som funker på katter.
Vis hele sitatet...
Hva faen ?
Sitat av Diddlysquat69 Vis innlegg
Hva faen ?
Vis hele sitatet...
Irony, a common thing that should not be used through the internet.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Irony, a common thing that should not be used through the internet.
Vis hele sitatet...
Vell litt ment seriøst var det også, bare ikke det skader katten så er litt fysisk straff veldig hjelpsomt på katter som ikke oppfører seg. Selvfølgelig skal vi ikke sparke de så hard at de kræsjlander i veggen.
Sitat av pokemon Vis innlegg
Vell litt ment seriøst var det også, bare ikke det skader katten så er litt fysisk straff veldig hjelpsomt på katter som ikke oppfører seg. Selvfølgelig skal vi ikke sparke de så hard at de kræsjlander i veggen.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal vi ikke sparke dyr, i det hele tatt.
Bare idioter vil dressere med vold.
Sitat av pokemon Vis innlegg
Vell litt ment seriøst var det også, bare ikke det skader katten så er litt fysisk straff veldig hjelpsomt på katter som ikke oppfører seg. Selvfølgelig skal vi ikke sparke de så hard at de kræsjlander i veggen.
Vis hele sitatet...
Så når den lille katten har Ninja klattret midt opp på gardinen så skal du bare løpe bort å ta et like Ninja Swing Kick på katten ?

Yeaa right!

Vennlignes ikke anskaff deg dyr er du snill!
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Har ikke lest hele tråden, ønsker bare å formidle at det er mulig å oppdra en kattunge til å bli ren, skikkelig og "høffelig".
Katten jeg har er dette, og samtidig forstår mennesker utrolig godt. Et eksempel er at jeg har lært katten at om kvelden skal katten ut, og da sier jeg bare "Ut!". Hun forstår hva hun skal, og er været dårlig er hun sta, vil ikke flytte på seg, mens når det er fint vær ute rusler hun mot døren mens jeg går bak.

En annen ting jeg holder på å lære hun nå, er at hun skal flytte seg når jeg fyller i mat i matskålen. Hater når hun kommer med den våte snuten og streifer hånda. Hittil virker det som hun forstår det, bare at hun glemmer det med det første.

Dog en 6-7 år gammel katt.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du må (ja faktisk) være fysisk hardhendt mot katta, det er slik at den som er sterkest er sjefen. Det jeg bruker å gjøre om katta mi ikke hører etter (Ligger på bordet og klorer når man skal flytte henne) er å ta i nakken, dette er normalt for små kattunger ettersom de blir bert i nakken
Vis hele sitatet...
Å være fysisk hardhendt og å bære en kattunge etter nakken er to vidt forskjellige ting.

Å være fysisk hardhendt er uansett ikke rette måten å gjøre ting på i mine øyne, ville du vært fysisk hardhendt med ett barn?



Katta min var av typen som elsket bordplaten på stuebordet, uansett hva som skjedde var det der han ville oppholde seg, det var helt til jeg introduserte han til kaptein vannflaske, det gikk ca 1 time så trengte jeg bare å vise ham vannflasken og han forsto at slaget var tapt.
Som sagt: I naturen er det en ting som skiller hvem som kan være sjef og hvem som ikke kan: Den som er sterkest, det betyr at du må ta tak i katta når h*n gjør noe galt. Snakker ikke om å slå, sparke løfte katta etter nakkeskinnet, det jeg gjør når katta mi tøffer seg er å ta tak i nakkeskinnet å dytte hun ned mot gulvet, og si "nei" bestemt for å så slippe henne.
Det med sparking betyr jo ikke at du skal sparke alt du kan, enkelt at du kan gi et lite dytt sånn at katta forstår at det er nei. Husk å ikke begynn å kose med katta rett etter at du h*n, vent heller 10-15min før du begynner..

Dere som ikke har dyr bør egentlig ikke uttale dere, dere vet ikke hva som må til i noen tilfeller.
Sist endret av Vod0; 4. september 2012 kl. 21:56.
Jeg pleier å la toalettet ligge nede, men det er ikke alltid gjester husker det. Døren til toalettet må være åpen siden doen til kattene også er det. Doen er alltid ren, men jeg liker å ha sånn WC blokk i, og det er det som bekymrer meg mer enn at han drikker dassvann. Han kommer også inn når jeg dusjer og drikker dusjvannet...

Jeg skal forsøke litt av tipsene deres her. Jeg vet jo at han abre er en kattunge og at han mest sannsynlig roer seg ned etter hvert. Jeg skal begynne å gi ham mat i gangen, der jeg har sengen hans og lekene hans siden han sover der alene om natten (for sover han med meg angriper han føttene mine hele tiden og skriker og mjauer fordi jeg ikke gidder å leke med han klokken 4.30...

Jeg gir ham masse kos og leker masse med ham, så jeg skjønner ikke hvorfor han ikke sover mer. Han er våken omtrent hele tiden. Er jeg våken så er han våken. Jeg trodde katter kunne sove opp til 20 timer i døgnet. Denne tullingen sover max 5.

Sitat av Mantuz Vis innlegg
Så når den lille katten har Ninja klattret midt opp på gardinen så skal du bare løpe bort å ta et like Ninja Swing Kick på katten ?

Yeaa right!

Vennlignes ikke anskaff deg dyr er du snill!
Vis hele sitatet...
Vold mot dyr er noe av det mest patetiske man kan utføre. Dette er svake små uskyldige (noen ganger irriterende) vesner som har ingenting å beskytte seg for. Også kommer det noen som er 100 ganger større og er stygg med dem. Det er helt forferdelig.

Se deg for at det kommer en på 50 meter og 4000 kg og spenner eller slår deg. Tror du at du hadde digget det?
Sitat av pokemon Vis innlegg
spenn den bortover gulvet, tough love er det eneste som funker på katter.
Vis hele sitatet...
Og sparke en katt er oppdragelse?
Håper du ikke har et dyr.

Svar til TS:
Det hjelper lite og løfte sparke og slå katten. Det gjør den veldig usikker på deg noe som ikke er bra i framtiden.
Jeg har en katt som blir veldig sur når den blir løftet (veldig sur) men den er ellers veldig snill. Jeg har lært den sitt på kommando og og gi lab og håpe fra stol til stol

Katten min er ikke så snill med de andre i familien som den er med meg. Den kan bite vist den blir løftet. Men med meg så biter han aldri.
Jeg har lært den med vist han gjør noe galt så løfter jeg han og sier nei og tar den ut. Dog med litt makt slik at du viser at du er sjefen.
Katten min har også hoppet opp på spisebordet og spist av maten vår. Det har den helt sluttet med etter at vi vær gang den hoppet på bordet med og sprute litt vann på den.
Der har funket veldig bra

Ellers må du aldri bruke makt for og trene den opp. Det er ikke oppdragelse men dyreplageri og katten vil aldri stole på deg etterpå. Siden du har så mange dyr så tror jeg du klarer dette helt fint
Mye dumme svar her. Har selv ikke hatt katt men er medeier til to hunder. DU må vise at du er ALFA (leder av flokken) men dette bør ikke gjøres med fysiske påkjenninger som gjør vondt.. Da vil det tvert imot ha motsatt effekt og katten kan senere få problemer. Det er en ganske klar grense mellom mishandling og litt "skjenn". Løfte katten etter nakkeskinnet er ikke det mest gunstige, men det mest effektive vil jeg tro. Det gjør også mor med sine små, men det er forskjell på fem fingre og et leppegrep av muttern!

Vil anbefale deg til å se an utvikling, og selvfølgelig kastrere når det er tilgjengelig. Det er IKKE lett og ha DYR! Det KREVES mye av DEG, no walk in the park.

Men for guds skyld ikke spark, slå, kast katten! Dette vil enhver person med et snev av fornuftighet skjønne.

heartslava
Syns det blir litt rart å dra inn hvordan kattedyr oppfører seg i naturen, da huskatter er tamme og har vert det i ti tusen år eller noe i den dur.

Ellers støtter jeg den med å gjøre tingene uinteressante/utilgjengelige for han Det samme jeg gjør med hundene mine, og det funker fjell
Sitat av missjones Vis innlegg
Jeg pleier å la toalettet ligge nede, men det er ikke alltid gjester husker det. Døren til toalettet må være åpen siden doen til kattene også er det. Doen er alltid ren, men jeg liker å ha sånn WC blokk i, og det er det som bekymrer meg mer enn at han drikker dassvann. Han kommer også inn når jeg dusjer og drikker dusjvannet...

Jeg skal forsøke litt av tipsene deres her. Jeg vet jo at han abre er en kattunge og at han mest sannsynlig roer seg ned etter hvert. Jeg skal begynne å gi ham mat i gangen, der jeg har sengen hans og lekene hans siden han sover der alene om natten (for sover han med meg angriper han føttene mine hele tiden og skriker og mjauer fordi jeg ikke gidder å leke med han klokken 4.30...

Jeg gir ham masse kos og leker masse med ham, så jeg skjønner ikke hvorfor han ikke sover mer. Han er våken omtrent hele tiden. Er jeg våken så er han våken. Jeg trodde katter kunne sove opp til 20 timer i døgnet. Denne tullingen sover max 5.



Vold mot dyr er noe av det mest patetiske man kan utføre. Dette er svake små uskyldige (noen ganger irriterende) vesner som har ingenting å beskytte seg for. Også kommer det noen som er 100 ganger større og er stygg med dem. Det er helt forferdelig.

Se deg for at det kommer en på 50 meter og 4000 kg og spenner eller slår deg. Tror du at du hadde digget det?
Vis hele sitatet...
Du fikk mange gode tips på side 1, men har kanskje et par jeg også.

Katten din er nok bare kattunge, det er akkurat som at sønnen din om noen år kommer til å bli tenåring om ikke så lenge. Bare være bestemt med hva katten ikke får lov til, vår yngste katt var også sånn som ikke kunne ligge stille i senga, samtidig skulle han absolutt være med å sove der. Det som fungerte best for oss var å ta han ut når han ikke oppførte seg, da lærte han til slutt.

Ta en tur innom en dyrebutikk og kjøp "get off" spray, usikker på det faktiske navnet. Det er rake motsetningen til catnip, en liten dusj på områder du ikke vil at katten skal være på så ser du ikke han tygge på sko eller klore på den soffaputa igjen.
Etter sikkert 5 - 6 kull med kattunger har den sprayen reddet mange sko og ledninger.

Når det kommer til kaninen må du bare følge med og følge opp, lær katten at det ikke er greit å plage den, har en venninne med samme problem og de gikk fra bitre fiender til å overse hverandre.

Leker er selvfølgelig viktig, vår nåværende katt har forresten aldri lekt med noe vi har kjøpt, men når jeg kommer hjem fra butikken står han og venter på at jeg skal krølle sammen kvitteringen og kaste den til han.

Husk at katter er sta dyr og at, som du sikkert har opplevd, bare fordi den ene er rolig betyr ikke det at den neste er lik.
Kastrering vil nok hjelpe mye når den tid kommer, det blir som å se for seg en kveld på byen hvor alle gutta har mistet sexlysten.
http://24.media.tumblr.com/tumblr_m6z8rc5B7Q1r5ub99o1_500.jpg
You've gotta bread it!
Ja, nei. Jeg skal ikke kommentere det andre foreslår, men har selv 2 sibirkatter som det er ca 1 år i mellom.
Den første er en hannkatt, som også var rimelig rampete når det kom til å gå på bord og klore.
La meg først si at det kom seg VELDIG etter kastrering.
Før det satte jeg frem klorestativer og lærte han opp i å bruke de - disse må dog stå lett tilgjengelig, der han stort sett henger. Jeg viste han hvordan han klorte på de(ved å selv "klore" og ved å løfte potene hans), og innsatte de med kattemyntespray. Great success.

Utover det, hoppet jeg opp og ropte "NEI!" mens jeg trampet mot han om han hoppet opp på bordet, og evt løftet han bestemt ned. Dette fungerte fint, og han skjønte tegninga. Det krevde dog at jeg gjorde dette i .. en måned eller to, før han virkelig forstod det.

Utover det merket jeg fort at om han ble understimulert, så begynte han å bli rampete. Jo mer jeg lekte med han, jo mindre klorte han på sofaer/gikk på bord. Det hjalp også med "antikatt-spray" fra dyrebutikken på de mest populære klorestedene. Om han klorte på feil sted, var det samme prosedyren med "NEI!" og tramping mot han, og bestemt løfte han vekk.

Jeg aner ikke om det å kaste / slå / sparke / knipse katten din fungerer - jeg har aldri prøvd det, og kommer heller aldri til å gjøre det.

Jeg hadde samme greia med hunnkatten når hun kom, men hun og er nå inneforstått med reglene.
Igjen, jo mer jeg leker med de, jo mindre tull finner de på.

Jeg driver nå med klikkertrening på de. Mest av alt fordi dette holder de interessert og nysjerrige, og lærer de nye ting - og de blir mye mer interessert i meg og kosete generelt av dette. Så er det selvsagt en bonus når jeg kan trene de til å hoppe opp/ned av sofaen, men vi er ikke der helt enda.
Sist endret av nightLook; 5. september 2012 kl. 08:49.
Hadde samme problem selv at min katt angrep kaninen min, for øvrig så var kaninen min ganske kåt å drev å jokka på alt som kunne jokkes på så han hadde fått en bamse til den slags.

Siden katten aldri ville slutte å "poke" kaninen igjennom buret (prøvde alt), så tok jeg og droppa katten nede i buret for å se hvor tøff han var face to face.

Kaninen ble jo da gledelig overasket for litt variasjon (bamsen var rimelig slitt), etter ca 40 sec klarte katta å lirke seg løs og da var det slutt på pokingen :P
Sitat av missjones Vis innlegg
Hei!

Vet, merkelig tema. Men de fleste har jo hatt katt en eller annen gang?

Jeg har tre stykker. En ser jeg omtrent aldri fordi han er ute hele tiden, nummer to er som en hund, han kan ord og utrykk og kommer når jeg roper. Nyeste medlemmet av flokken er problemet.

Han er så ulydig og frekk. Og han angriper kaninen jeg har (Ja, vet, har en del dyr) og slår og gjør dette gjentatte ganger. Slår han gjennom buret også, og er rett og slett superfrekk. Han klatrer på boret, går i bosset. Forsøker å drikke fra toalettet og gjør rett og slett så mye tull. Alle kattene får ulikt for, siden de er ulik alder og han ene er litt fet. Men når han har spist sin så løper han mot de andre og skubber de vekk til tross for at de spiser. Han får mer enn nok mat selv.

Jeg har forsøkt å si: NEI høyt. Flytte han fra situasjonen og sprute vann på ham. Ingen verdens ting hjelper.

Han er snart fem måneder så ganske kattunge enda.

Er det noen som har noen tips til hva som kan fungere å gjøre?


Teite svar er ikke velkommen
Vis hele sitatet...
Det du har forsøkt ved å sprute vann osv, kaller man negativ forsterkning. Jeg ville kanskje ha forsøkt positiv forsterkning.

Forsøk å gi uønsket atferd minimalt med oppmerksomhet, men gi positiv atferd masse oppmerksomhet. Gjerne med bruk av noe godt å spise. I teorien vil han lære seg at det heller lønner seg å gjøre "gode" ting, kontra å være ulydig.
I enkelte situasjoner må man jo inn å løfte han ut av situasjonen, men ikke si noe til ham når du gjør dette.
Mennsker bør IKKE løfte katter i nakkeskinnet.

Bare kattemamma kan gjøre dette. Hvis du evnt skal ta en katt i nakken, så må du holde under rompa på den, og ikke la katten henge i nakkeskinnet.

Det er ikke lurt å gjøre med kattunger og farlig for voksne katter.
Smør deg med tålmodighet, det er en katteunge. Gi det tid, så skal du se lille pus vokser fram til en voksen pus etterhvert. Vasket kattedritt oppetter vegger og gulv hele forrige uke etter at 2 av 4 kattunger har hatt løs mage. Skal love deg jeg surfet nettet etter opplysninger på hvordan man gjør en katt husrein på 1-2-3. Vasker fortsatt dritt, men heldigvis ikke fra løs mage.

En kattunge vil alltid være en kattunge. Man kan ikke dressere en katt på samme måte som en hund. Noen få katter kan du dressere til en viss grad, men da må du se etter rasekatt som f.eks. main coon eller en abyssiner. Enkelte rasekatter er ofte mer lik en hund i oppførsel enn en katt. Utrolig sosiale dyr, rake motsetningen til de fleste skogkatter.

Sitat av Junky Vis innlegg
La oss nå se den lille rampete engelen da!
Vis hele sitatet...

"PØBELKATT!"

http://img641.imageshack.us/img641/1093/58114210152030686790506.jpg
Sitat av Nitropop Vis innlegg
Bare jeg som anstrenger meg med å se på katta der?
Vis hele sitatet...
Øy. Ikke noe griseri, madammen er min. Skulle kanskje tatt et annet bilde...
Sitat av Saarloos Vis innlegg
Syns det blir litt rart å dra inn hvordan kattedyr oppfører seg i naturen, da huskatter er tamme og har vert det i ti tusen år eller noe i den dur.

Ellers støtter jeg den med å gjøre tingene uinteressante/utilgjengelige for han Det samme jeg gjør med hundene mine, og det funker fjell
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det fortsatt er ganske vanlig med villkatter? Samt at katter er flokkdyr, noe som vil forbli i genene i lengre tid uansett om de er tam.
Sprut den i tryne, med spruteflaske altså, når den gjør noe dumt
Sokk over hodet og softgun.Vips.Katten din er en fighter.
Unge katter er helt rå! Jeg har vært oppvokst med katter selv, og har nå i senere tid en liten en selv. Savner hvordan de løp rundt på gulvet, kræsja i veggen i svingene og lå oppå hverandre i en haug når de sov. Good times. (Nå hater de hverandre).

I familien på tre var det:
* En sjefskatt som alltid skulle kødde med de andre og alltid stjal maten først, men også den mest kosete som man kunne henge opp ned etter beina uten at han brydde seg.
* En sjenert som så vidt turte å være inne når de andre var der og pilte av gårde så fort det var bevegeligheter i huset.
* En "mellom-mann" som var midt i mellom. Helt ok kosete og helt ok rampete. Det er den jeg har tatt med meg videre. Den begynner å dra på åra og er nå rundt 13 år.

Anyway, alle disse hadde helt lik "oppgragelse", født på likt og endte opp helt forskjellige. Tror bare noen er ekstremt mye mer rampete enn andre.
Et par viktige poeng herfra;

Først og fremst, et lite sitat fra Lov om Dyrevelferd, §14;
Det er forbudt å utøve vold mot dyr.

Der vold kan defineres som enhver handling som forårsaker eller har til hensikt å forårsake ubehag, smerte eller krenkelse.

Nakketak, sparking, trykking, klyping, spruting med vann, alt dette har den hensikt å forårsake et visst ubehag eller smerte hos dyret, og kan følgelig defineres som voldshandlinger.

Dropp det. Det er ikke mer å si om den saken.

Så til å ta i nakkeskinnet. Hunder og katter bærer barna sine i munnen. De løfter dem ikke etter nakkeskinnet, ei heller driver funskjonsfriske mødre med fysisk avstraffelse a la risting i nakkeskinnet. Jeg vet mange mener å ha observert dette, men til det er det stort sett en ting å si; den hunde- eller kattemammaen kan ikke ha vært helt god i nepa.

Så til TS;
Grattis, du har en helt vanlig kattunge. Smør deg med tålmodighet, det vil roe seg - vær snill med katten, så slipper du problemer senere.

Litt mer konkret; For en slik ungdom vil det ofte (alternativt nesten alltid) være bedre å sørge for at katta kan gjøre mindre feil, og heller gi den ei positiv tilbakemelding når den gjør noe riktig.
Den gjør egentlig bare det den kan best - å være ei helt vanlig katt. Selvfølgelig vil den leke med kaninen. Det beste da kan være å holde kattungen og kaninen adskilt en periode. Klatrer på bordet? Hvorfor skulle den ikke gjøre det, om du ser det fra kattens perspektiv? Du må bare gjøre bordet til noe totalt uinteressant, alternativt gjøre det såpass utrivelig oppå der at den ikke gidder.
I bosset er der selvfølgelig mye interessant for en aktiv kattunge. Gjem det unna heller enn å kjefte på katta.

Du sier du har prøvd å si NEI til katta. Har du egentlig prøvd å lære den hva NEI betyr? Den skjønner ikke det av seg selv se. Det er en katt, altså.

Kort fortalt - hjelp katta til å gjøre ting riktig, heller enn å kjefte når den gjør ting feil. Gjem bosset, lukk dolokket, beskytt kaninen. Og følg opp med kos, snadder, leker og godbiter når katta oppfører seg slik du ønsker den skal gjøre, så skal du se den tar hintet om ikke altfor lenge. Den er en opportunist, den også - den gjør det som lønner seg. For den, ikke for deg.
Jeg hade en katt som var så helt utrolig rampete, gjorde ALT gale han kunne finne på, det som hjalp med meg til slutt var å hva skal man si.. "slå" de på snuten, er ikke noe hardhente saker det er snakk om, mer som et lite kakk med pekefingeren oppen fra og ned, ikke hard i det hele tatt. Katta mi er ingen fan av og bli tatt på nesen for og si det slik, før han døde ( R.I.P ) så trengte jeg til slutt bare og løfte pekefingeren mot ansiktet når han skulle til og rampe seg, da trakk han seg vekk og koste med meg i stedet
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
Sokk over hodet og softgun.Vips.Katten din er en fighter.
Vis hele sitatet...
Fleiper du? I så fall en idiotisk spøk...