Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3410
Hei.

Fikk løst å dra igang en diskusjon angående tidsreiser. Tror du tidsreiser vil bli realisert i fremtiden? Om det vil bli en realitet vil det da komme en bakover vei også?
Om det er tilfellet hvorfor har vi da ikke sett noen fra fremtiden, og om de skulle komme hit, hva skal de da gjøre?

Å reise fremover i tid blir hevdet er mulig. En smart fyr med navnet Einstein sa at universet kunne brettes på flere forskjellige måter. Dette er også bevist, uten at jeg fant noen kilde etter et kjapt søk

http://www.kahl.net/astro/graphics/wormhole.gif


Dette må regnes som et filosofisk emne, vil jeg *tro*
Kan ikke skjønne annet enn at dette er en umulighet fordi en ved å reise tilbake i tid vil påvirke historiens gang. Fordi hver minste hendelse henger sammen med andre hendelser (sommerfugleffekten), vil tilfeldighetene som gjorde tidsreisen mulig bli endret. Derved ville den ikke funnet sted i en slik form som den "gjorde".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Kan ikke skjønne annet enn at dette er en umulighet fordi en ved å reise tilbake i tid vil påvirke historiens gang. Fordi hver minste hendelse henger sammen med andre hendelser (sommerfugleffekten), vil tilfeldighetene som gjorde tidsreisen mulig bli endret. Derved ville den ikke funnet sted i en slik form som den "gjorde".
Vis hele sitatet...
Det finst tre mulige løsninger på dette problemet
  1. Du kan endre tida. dersom du dreper din egen bestefar vil du slutte å eksistere, og historia vil bli endra.
  2. Du kan ikkje påvirke historia, bare observere eller ta del i hendinger som skjer uansett.
  3. Du kan påvirke historia, og om du endrer noko, vil det oppstå i ei paralell virkelighet, slik at det ikkje nødvendigvis får innvirkninger på deg.
10 Dra tilbake i tid
20 Drep din bestefar
30 Du eksisterer ikke
40 Hvis du ikke esisterer, kan du ikke gå tilbake i tid og drepe din bestefar, noe som gjør at du eksisterer igjen
50 GOTO 10
skjekk ut bbc dokumentaren "The world's first time machine"
ser den er sletta fra video.google :/
Den eneste modellen som faktisk tillater å fysisk reise i tid er fleruniversmodellen. Den tilsier at ethvert valg skaper et nytt univers for hver av de mulige valmulighetene. Å kun se fortiden eller fremtiden uten å påvirke den er selvfølgelig noe helt annet, men kan også skape problemer som nevnt over.

Et annet problem med tidsreiser er at dette vil forstyrre energi-materiebalansen i universet. Hvis universet er evig ekspanderende, som veldig mange vitenskapsmenn mener, men med en valdig liten margin, vil en stor forflytting av masse til et bestemt punkt i tiden faktisk kunne forstyrre denne balansen såpass mye at det tipper over.
I ytterste konsekvens vil dette kunne få universet til å kollapse.
Sist endret av lars?; 9. april 2007 kl. 17:01.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Orgazmus
10 Dra tilbake i tid
20 Drep din bestefar
30 Du eksisterer ikke
40 Hvis du ikke esisterer, kan du ikke gå tilbake i tid og drepe din bestefar, noe som gjør at du eksisterer igjen
50 GOTO 10
Vis hele sitatet...
Her har vi batch koden som vil bli brukt i fremtiden. Du er klart forut din tid Orgazmus
Ellers vil jeg tro at det vil gå ann å reise til fremtiden ved å bruke U - systemet som Einsting var inne på.

Det heter "Wormhole" på engelsk for de som er over middels interessert.
Sitat av typisk
Her har vi batch koden som vil bli brukt i fremtiden. Du er klart forut din tid Orgazmus
Ellers vil jeg tro at det vil gå ann å reise til fremtiden ved å bruke U - systemet som Einsting var inne på.

Det heter "Wormhole" på engelsk for de som er over middels interessert.
Vis hele sitatet...
Basic takk.

Å reise langt på kort tid kan nok være mulig, og det er ikke umulig at man kan "reise" frem i tid ved å dra på en lang reise gjennom et ormehull og så dra tilbake. Selv om man brukte et år på reisen, kan det godt ha passert 100 år der du dro ifra.
En annen mulighet er jo å fryse seg ned, se gjerne Wii-episoden til South Park der Cartman gjør dette.
Men å faktisk manipulere tiden og reise tilbake gjennom tiden er nok fysisk umulig.
Sitat av Kaunda
Fordi hver minste hendelse henger sammen med andre hendelser (sommerfugleffekten)
Vis hele sitatet...
kan noen forklare hva sommerfugl effekten er?

Edit: hvorfor den heter sommerfugleffekten? ble nyskjerrig...
Sist endret av Tang0; 9. april 2007 kl. 17:09. Grunn: legge til spm
Sitat av vidarlo
2. Du kan ikkje påvirke historia, bare observere eller ta del i hendinger som skjer uansett.
Vis hele sitatet...
Observasjon kan ikke forgå uten å forandre noe, det er et vitesnskaplig faktum.

Men paralelle tidlinjer er så absolutt en mulighet, men da oppstår et nytt problem - hvordan vet du hvilket 1939 du ender opp i?
Sitat av Tang0
kan noen forklare hva sommerfugl effekten er?
Vis hele sitatet...
Da en sommerfugl i en annen del av verden blafrer med vingene, kan dette utløse en hengelsesrekke som tilslutt gjør at det formes en orkan.

Sitat av Nakai
Observasjon kan ikke forgå uten å forandre noe, det er et vitesnskaplig faktum.

Men paralelle tidlinjer er så absolutt en mulighet, men da oppstår et nytt problem - hvordan vet du hvilket 1939 du ender opp i?
Vis hele sitatet...
Du blander makro og mikrofysikk her. At vi skal kunne lese av fortiden for så å observere den uten at noen involverte faktisk merker det er ingen umulighet.
Det du tenker på er at vi enda ikke klarer å f.eks observere et molekyl uten å forandre det. Men jeg klarer helt fint å observere en sky på himmelen uten at den forandrer seg.

Jeg vil gjerne havne i det 1939 der Hitler kom inn på kunstskolen. Kunne vært interessant å se.
Sist endret av lars?; 9. april 2007 kl. 17:13.
Tang0: mener den går ut på at en liten hendelse kan utgjøre store hendelser senere.
La oss si at du plukket det såkalte eplet Newton skal ha fått i hodet, gravitasjonsteorien ble aldri oppdaget og verden kan ha blitt helt annerledes. Det er selvfølgelig temmelig uvirkelig, men du skjønner vel poenget?

Sparker du bort et bananskall 5 sekunder før en bankraner på flukt fra politiet skulle tråkket på det og blitt fanget (donald style), vil kanskje denne bankraneren finansiere en større våpenliga og forandre verden med det. Altså får det "ubetydelige" du gjorde store ringvirkninger som skal påvirke mange.
Om du har sett filmen The Butterfly Effect er det også ganske lett å forstå (anbefalles på det sterkeste ).
I see you...
NAPse's Avatar
Det er teoretisk mulig å *se* tilbake i tid.
Faktisk gjør vi det hele tiden; det tar tid for lyset å nå deg ergo ser du i fortiden.

Så hvis vi hadde sendt noe ut i rommet i med noe som kan zoome inn MYE på jorda og sende dette tilbake til oss fortere enn lysets hastighet ville det vært mulig å se tilbake på foredrene våre.
Men om dette vil fungere i praksis vet jeg ikke.
aha jeg skjønner, forrige helg så var jeg på biltur med kamerater, så stoppet vi ved en ulykke og kikket litt der, når vi skulle gå inn i bilen så måtte jeg plutselig knytte skoene mens alle andre var klare til å gå, 200 meter videre på veien, ser vi bilen foran oss nesten kræsje med en elg som kommer løpendes ut i veien, så hvis jeg ikke hadde knyttet skoene hadde vi vært den bilen og kanskje kræsjet.
Sitat av NAPse
Det er teoretisk mulig å *se* tilbake i tid.
Faktisk gjør vi det hele tiden; det tar tid for lyset å nå deg ergo ser du i fortiden.

Så hvis vi hadde sendt noe ut i rommet i med noe som kan zoome inn MYE på jorda og sende dette tilbake til oss fortere enn lysets hastighet ville det vært mulig å se tilbake på foredrene våre.
Men om dette vil fungere i praksis vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Hvis vi hadde reist dugelig fort og langt ut, og så klart å rekonstruere lyset så vi hadde sett flere detaljer enn den kinesiske muren, og så reist like fort tilbake kunne dette gått.

Sitat av Tang0
aha jeg skjønner, forrige helg så var jeg på biltur med kamerater, så stoppet vi ved en ulykke og kikket litt der, når vi skulle gå inn i bilen så måtte jeg plutselig knytte skoene mens alle andre var klare til å gå, 200 meter videre på veien, ser vi bilen foran oss nesten kræsje med en elg som kommer løpendes ut i veien, så hvis jeg ikke hadde knyttet skoene hadde vi vært den bilen og kanskje kræsjet.
Vis hele sitatet...
Du kan ha redda deg selv der. Eller du kan ha dømt et spebarn i afrika til suledøden.
Men du kan jo havne så du blokkerer veien for en sommerfugl mens du observerer noe. Det kan jo føre til orkan, og dermed hendelsesforløpet

Og hvordan vet du at du vil havne i det samme 2007(eller whatever år) du forlot?
Sitat av Nakai
Men du kan jo havne så du blokkerer veien for en sommerfugl mens du observerer noe. Det kan jo føre til orkan, og dermed hendelsesforløpet

Og hvordan vet du at du vil havne i det samme 2007(eller whatever år) du forlot?
Vis hele sitatet...
Hvis du er fysisk tilstede observerer du jo ikke, men er tilstede.
Sitat av Orgazmus
Du kan ha redda deg selv der. Eller du kan ha dømt et spebarn i afrika til suledøden.
Vis hele sitatet...
tror ikke spedbarn i afrika spiser norsk roadkill, men jeg ser poenget ditt.

offtopic: hadde jeg kunnet forandre noe i historien ville jeg
1. lært meg å spille trommer
2. aldri sett alle dyreprogrammene (jeg har blitt mentalt forstyrret av alle løvene som angriper de stakkars "hoppe rådyrene" *glemte navnet* ) EDIT: Antilope, takk til Leif Motorvei
3 aldri blitt sammen med exen min
Sist endret av Tang0; 9. april 2007 kl. 17:33.
Reise fram i tid er vel mulig forsåvidt, kommer an på definisjonen din... Kjører du jævlig fort så går tiden senere, så ved tilnærmet lysets hastighet, står tiden nesten stille for deg. Det betyr at du ikke blir eldre, men at verden utenfor går jævlig fort. Husker det var en som reiste ei stund i 300 000 km/t og da han kom ned på jorden hadde tiden "forflytta" seg et par millisekund. Problemet med denne teknikken er at du ikke kommer tilbake igjen

Multiple-universe er en morsom modell. Sjekk http://www.tenthdimension.com/medialinks.php
men jeg tror ting skjer uansett hva vi prøver å gjøre med det.

noen her som sa att hvis man hadde plukket eplet som falt ned på newton så hadde ikke gravitasjonsteorien blitt funnet opp..

det hadde nok kommet ett nytt eple ett annet sted, eller en annen som fant ut dette
og hadde ikke columbus eller leiv erikson blitt født så betyr ikke det att amerika aldri hadde blitt "oppdaget", det hadde bare betydd att noen andre hadde gjort det istedenfor.

hørtes dette logiskt ut :S
Hadde det vært mulig å reise tilbake i tid, ville nok en god del folk hindre sine kjære i å f.eks dra på den bilturen som drepte deres kjære.

Det er det jeg hadde gjort.

Dermed ville jorda vært overbefolket hvis alle og en hadde hatt tilgang på denne maskinen.
Jo, men da hadde jo Columbus gjort noe annet i den tiden, som igjen kunne hatt store konsekvenser
Sist endret av Leif Motorvei; 9. april 2007 kl. 17:35.
dette er sånn evighets diskusjon...
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Sitat av tang0
dette er sånn evighets diskusjon...
Vis hele sitatet...
Sitat av typisk
Dette må regnes som et filosofisk emne, vil jeg *tro*
Vis hele sitatet...
Korrekt.

Det finnes ikke fasit svar enda, men vi kan iallefall diskutere det.
Vanskelig tema, så da er det enklest å bare sitere Noam Chomsky eller Stephen Hawking.
Chomsky har visstnok ikke sagt noe om tidsreiser, så da går vi for Hawking:
Sitat av Stephen Hawking
a time machine will be built someday, but has not yet been built, so the tourists from the future cannot reach this far back in time.
Vis hele sitatet...
Vi kjøper den.
Sitat av Orgazmus
10 Dra tilbake i tid
20 Drep din bestefar
30 Du eksisterer ikke
40 Hvis du ikke esisterer, kan du ikke gå tilbake i tid og drepe din bestefar, noe som gjør at du eksisterer igjen
50 GOTO 10
Vis hele sitatet...
hmmmmmm
vanskelig den der.. men handlingen din må jo bestå fordeom du ikke eksisterer.
når du dreper han er han død, og da forsvinner mest sannsynlig du og, siden han ikke kan "skape" deg etterpå.

vanskelig å forklare, men det jeg prøver å si er at jeg ikke er helt enig med 40-50.
http://i111.photobucket.com/albums/n...g?t=1176133196
prøvde å tegne litt.. men ble bare mer forvirra selv :S
tang0: var nok meg som skrev om Newton, poenget mitt var ikke at det ikke ville blitt oppdaget, men bare forklare ringvirkningene som kan oppstå ved noe så ubetydelig som at et eple ikke faller.

Mantus: Er vel enda en teori det ja, sånn jeg skjønte det mener han at man kan reise så langt tilbake som da den første tidsmaskinen ble bygget.

Selv mener jeg det er mer logisk (om jeg kan bruke det ordet i denne diskusjonen) om en person skulle dra tilbake og endre noe ville skape en ny virkelighet for seg selv, men at virkeligheten han forsvant fra vil fortsette (paralelle univers osv.).
Sitat av !mats
hmmmmmm
vanskelig den der.. men handlingen din må jo bestå fordeom du ikke eksisterer.
når du dreper han er han død, og da forsvinner mest sannsynlig du og, siden han ikke kan "skape" deg etterpå.

vanskelig å forklare, men det jeg prøver å si er at jeg ikke er helt enig med 40-50.
http://i111.photobucket.com/albums/n...g?t=1176133196
prøvde å tegne litt.. men ble bare mer forvirra selv :S
Vis hele sitatet...
Men, hvis han ikke kan skape deg, vil jo du aldri reise tilbake og drepe han, noe som tilsier at du blir skapt?

Hvis det i det hele tatt skal være mulig å reise tilbake i tid, så må det være mulig å forandre noe som allerede har skjedd. Så langt er vi vel enige?

Problemet blir da om en handling i fortiden vil forandre en universell fremtid, eller skape en ny paralell tidslinje.

Hvis man går ut i fra den første modellen, kan man bare dra 5 minutter tilbake i tid og drepe seg selv for å demonstrere hvor problematisk dette er. Da vil man aldri få dratt tilbake i tid for å drepe seg selv, og dermed skapes det en evig sirkel av handlinger som er i konflikt med hverandre.

Går man ut i fra at modell nr 2 er korrekt, betyr jo dette at vi her og nå, for hvert valg vi gjør, skaper et nytt paralelt univers. Dette er jo selvfølgelig mulig, forutsatt at man kun kan reise i sin egen tidslinje. Dvs at de personene du forlot da du reiste tilbake aldri vil se den fremtiden du skaper, mens du selv aldri kan reise tilbake til din egen fremtid uten å skape et helt korrekt handlingsforløp i fortiden. (se tilbake til fremtiden)
Sist endret av lars?; 9. april 2007 kl. 18:00.
Alt er relativt, alle disse teoriene er i TEORIEN!?? riktige...

men vi mennesker har faktisk ideene til å reise med lysets hastighet, jeg så en dokumentar hvor en ide fra en student hadde blitt perfeksjonert av nasa, det var en helt ny type fremdriftsmotor som ikke gikk på fast brensel men fungerte ved en slags magnetisme, De gikk utifra att alt som hadde en masse gav fra seg magnetisme og dannet en slags "skål" hvor da denne motoren kunne drives ved hjelp av dette.. vi kunne nok ikke reise med lysets hastighet men vi kunne ivertfall reise grasat fort

det var ivertfall noe sykt noe, poenget er att vi har ideene men mangler materialene og teknologien..
så en dag i fremtiden, har vi kanskje gjort nok fremskritt til å reise med lyset og dermed "endless possibilities"

*noen flere enn meg som føler en rar tomhet og att det gjør vondt i hodet når man tenker over disse teoriene" ?
Sitat av typisk
Om det er tilfellet hvorfor har vi da ikke sett noen fra fremtiden,
Vis hele sitatet...
Har vi ikke? Tenk deg om:
Mennesket startet som aper. Etterhvert forsvant mer og mer kroppshår. Hodet ble større og større. Musklene ble svakere og svakere etterhvert som vi gjorde mindre arbeid. Og vi blir mer og mer redd for å bli sett på som anti-rasister for hver dag som går. Vi foretrekker å være likere og likere våre medmennesker.

Så i fremtiden vil vi være helt hårløse, ha digre hoder (og være skikkelig intelligente). Kroppen vil være utrolig spinkel og muskelløs. Og alle vil ha skifta hudfarge til å være grå.

Kjenner igjen fremtidens menneske fra ett eller annet sted? Hint: Roswell Accident.
Saken er den at når du går tilbake i tid så vil du ikke gå tilbake i tid slik vi ser for oss. Du vil gå tilbake i tid i form av lys, altså du vil kunne observere lys (hvorfor ser du at jeg har på meg sort genser). Du vil ikke kunne endre historien slik som man så populært tolker vitenskapelige teorier.

En annen ting er at det er fysisk umulig for oss å slå lysfarten fordi mengden energi som kreves går mot uendelig, det er derfor meningsløst å diskutere det.
Sitat av John B
En annen ting er at det er fysisk umulig for oss å slå lysfarten fordi mengden energi som kreves går mot uendelig, det er derfor meningsløst å diskutere det.
Vis hele sitatet...
Du liker ikke filosofi sånn helt innerst inne?

For øvrig, om det hadde vært mulig å endre hendelsenes gang, hadde ikke dette hatt et forferdelig potensiale for misbruk? Flotte oppfinnelser har blitt brukt til forferdelige våpen før.
Sitat av TheInternet

For øvrig, om det hadde vært mulig å endre hendelsenes gang, hadde ikke dette hatt et forferdelig potensiale for misbruk? Flotte oppfinnelser har blitt brukt til forferdelige våpen før.
Vis hele sitatet...
du sier noe der ja, hadde det vært mulig nå for feks usa, tror jeg nok att de ikke hadde gitt ett rødt øre for å gått tilbake i tid og sikret seg de oljeressurser som i den tiden ikke var oppdaget, man ser jo bare den nå hvor ekstremt hensynsløse de er nå i forhold til det.

irak krigen handlet kun om kontrollen over de enorme oljeressursene landet (uheldigvis) har, saddam var kun ett cover, samme som 9/11 bare var en "kontrollert ulykke" iscenesatt av mektige bakmenn, hvis man ser på bevisene som er kommet frem.

-det faktum att tårnene var designet for å motstå flyulykker.
-kjedeeksplosjonene nedover byggene (sees på videoene)
-faktumet att flere etasjer ble avsperret uker i forveien for "inspeksjon" og att bombeinspektører og hunder ble bortvist fra høyeste hold.
-flyet ikke lignet ett rutefly
-hullet i pentagon var altfor lite for en 737 men lignet mer på rakett hull.

kunne ramset opp, men det er en annen topic...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Orgazmus
10 Dra tilbake i tid
20 Drep din bestefar
30 Du eksisterer ikke
40 Hvis du ikke esisterer, kan du ikke gå tilbake i tid og drepe din bestefar, noe som gjør at du eksisterer igjen
50 GOTO 10
Vis hele sitatet...
BASIC ftw!
Dette er logikk av den typen som får hjernen min til å verke!
tangO: Ingenting er bevist om 9/11...konpirasjonsteorier dukker opp hele tiden om alt mulig
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Hold dere til tema! Vi har en annen tråd om 9/11,irak, konsp. teorier! Det her handler om tidsreiser og derfor skal diskuteres innad det temat.
Sitat av typisk
Hold dere til tema! Vi har en annen tråd om 9/11,irak, konsp. teorier! Det her handler om tidsreiser og derfor skal diskuteres innad det temat.
Vis hele sitatet...
Enig. Men de bringer opp et viktig tema:
Hvis man kunne reist tilbake i tid, hvem skulle fått lov, og på hvilket grunnlag?
okei, back to business.

jeg smugkikket engang på ett program om enden på universet, der sa noen vitenskaps folk att hvis vi reiser fortere enn lysets hastighet og kommer til enden, så vil vi havne tilbake i begynnelsen, noen som har noen tanker om det sitatet?
vil man ikke havne i ett mørke, eller hva faen skjer da? det er jo ingenting i universets ende.. eller?

Kan magnetisme være løsningen på å reise fortere enn lyset? eller like fort?
som jeg sa tidligere så mente forskere att alt med masser utgav magnetisme som igjen skulle være mulig og utnytte..

dette er også btw hva mange mener att ufoer benytter, derfor de lyser opp og kan kræsje siden det er veldig ustabilt nær overflaten.
gjør som meg og se intervjuvet med bob lazar http://youtube.com/watch?v=tCvjVLP0CCY

(så slipper jeg å dumme meg ved å prøve å forklare)
Sist endret av Tang0; 9. april 2007 kl. 20:05.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
jeg smugkikket engang på ett program om enden på universet, der sa noen vitenskaps folk att hvis vi reiser fortere enn lysets hastighet og kommer til enden, så vil vi havne tilbake i begynnelsen, noen som har noen tanker om det sitatet?
vil man ikke havne i ett mørke, eller hva faen skjer da? det er jo ingenting i universets ende.. eller?
Vis hele sitatet...
Først må man vite hvordan rommet er oppbygd? Er den flat? rund? bøyd? Da tenker jeg på materien som vi kan definere univers, ikke det som utafor universet som er et tomt rom.

Merk: I vår hjerne fungerer ikke Uendelig, men det kan godt være det.
Leste en god teori om hvordan man kunne forutse fremtiden med tanke på hvordan molekyler beveger seg.
Muligheter til å spå naturkatastrofer og lignende, kan se om jeg finner den!
Det er mulig å se hva som har skjedd i fortiden med lyset som har blitt sendt/reflektert ut tilbake i verdensrommet, så hvis vi lager et romskip som går raskere enn lysets hastighet, så skal vi kunne se hva som har skjedd i fortiden, men da bør romskipet gå en god del raskere enn lyset!

Se hva som skjedde med Tupac, hitler, 9/11 osv.:]
en ting med klassisk "tidsreise"(som på film, at de bruker en maskin og pluttseli er fra A til B)...om det hadde vært mulig, hvordan hadde du vist hvor du hadde havna i framtiden/fortiden?

tenk på at jorda forflytter seg hele tiden, både i bane rundt jorda, og den har egen rotasjon...så om du "reiser" 5 min tilbake i tid, vil du ikke stå på samme plassen som før du reiste(jorda har en fart på rundt 30K km/s...så du vil vel muligens havne ca. 9000000 km fra orginal startsted etter 5 min :-p hvor enn nå det skulle være).

hmm...
http://www.tenthdimension.com/

Denne synes jeg er meget interessant å se. Ganske underholdende også, så du kommer enkelt gjennom. Ved å se denne korte informative flash-snutten, forstår du bedre sci-fi-teoriene i f.eks Donnie Darko og Dejà Vu. Anbefales.
Må bare si at det er utrolig mange bra innlegg i denne tråden. Veldig mange bra tanker og ideer som hadde fortjent KP om jeg hadde hatt flere.

(der sank gjennomsnitts-kvaliteten med et par prosent, gitt)
jeg tror de mente att siden bigbang så har universet ekspandert med lysets hastighet, men att det etterhvert vil trekke sammen igjen eller noe sånn..

jeg ser for meg en evigekspanderende rund ballong, men det som irriterer meg er att jeg ikke greier å tenke på hva som er rundt :S
kanskje himmelen? :P
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tang0
jeg tror de mente att siden bigbang så har universet ekspandert med lysets hastighet, men att det etterhvert vil trekke sammen igjen eller noe sånn..

jeg ser for meg en evigekspanderende rund ballong, men det som irriterer meg er att jeg ikke greier å tenke på hva som er rundt :S
kanskje himmelen? :P
Vis hele sitatet...
Universet utvider seg ved at selve rommet rundt universet utvides. Det blir mer og mer rom mellom objekter (galakser, stjerner w\e)
Det kan sammenlignes med en ballong som du nevnte. Tenk deg ballongen i 2 dimensjoner - bredd og lengde. Tegn 5~40 punkter på ballone med smal avstand fra hverandre, så
blåser du den opp. Hva ser du da? Punktene kommer lenger og lenger fra hverandre. Det samme skjer i universet med en ekstra dimensjon slik vi ser det.
Sitat av kwm
Leste en god teori om hvordan man kunne forutse fremtiden med tanke på hvordan molekyler beveger seg.
Muligheter til å spå naturkatastrofer og lignende, kan se om jeg finner den!
Det er mulig å se hva som har skjedd i fortiden med lyset som har blitt sendt/reflektert ut tilbake i verdensrommet, så hvis vi lager et romskip som går raskere enn lysets hastighet, så skal vi kunne se hva som har skjedd i fortiden, men da bør romskipet gå en god del raskere enn lyset!

Se hva som skjedde med Tupac, hitler, 9/11 osv.:]
Vis hele sitatet...
hørtes ut som en syk teori!!
men tviler ikke på att det er verdt å teoriere om
hvis det hadde gått ann så er det kanskje det man mener med att man kan reise tilbake i tid?

man kan ikke reise fysisk tilbake i tid, men man kan kjøre forbi bakover i tid og iaktse.
man sier jo att energi aldri blir borte, det bare forandres eller (ett ord til )

selvom jeg har mine spekulasjoner som enhver tro nordmann har, skeptisk...
Jeg har tengt mye på dette med tidsreiser og min teori er følgende:

1. Det er kun et univers.
2. Om du skulle reise 5min tilbake i tiden og forhindre deg selv og reise, har du klonet deg selv.
3. Gjør du som i pungt 2 og har med deg en diamant og forhindrer at den blir med når du ser deg selv dra tilbake, har du 2diamanter
4. Reiser du tilbake i tid og forhindrer f.eks 2.verdenskriv og reise hjem igjen. Da vill du kansje merke at dine egene foreldre er gift med andre enne seg selv, du vill miste søsken men du vill fortsatt leve tidsuavhengi.
5. Har du først tuklet med tiden må du leve i den for alltid!

Advarsel: Tidsreising kan være falig

Hbrath
Tiden er bare et konsept vi mennesker har funnet på, det finnes kanskje en måte om vri på den, noe som tillater ikke nødvendigvis tidsreiser, men for eksempel noe lignende supermann effekt eller Hiro Nakamura, fra heroes, tiden går så sakte at det ser ut som den står stille

Dette tror jeg er en mulighet, men reise tilbake i tiden. Etter min oppfatning kommer aldri dette til og skje. Mulig man ved å bøye tiden kan få alt annet til å gå fortere, slik at når du har eldret et år har det gått 20år for resten.

Noe som om jeg husker riktig er slik det er om du er på pluto, husker jeg riktig er et år på pluto 81år på jorden, dvs om du kommer det til pluto i rimelig fart, er der 1måned har det gått 81måneder = 7år eller noe på jorden.

Men men, om noe slikt kommer er det når jeg bare er støv, så gidder ikke bruke tid på og bry meg med det