Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2331
Heisann,

jeg skal begynne på videregående til neste år og spekulerer på å starte på TIP ( Teknisk industriell produksjon elns ;p), og lurer på om dere har noen tips angående hvilken utdanningslinje jeg skal velge. Har litt lyst til å komme på plattform eller noe sånt, går det da an å gå TIP og kjemiprosess andreåret? Trenger hjelp :P

Sikkert et rotete innlegg men trenger tips til hva jeg skal gå på videregående, kanskje en linje der jeg kan gå 2 år med skole og 2 år med lærling.
Sist endret av jumpr; 25. oktober 2011 kl. 16:44.
TIP førsteåret og Brønnteknikk andreårdet er vel en av de vanligste måtene å komme seg offshore.
ikke velg media bare fordi det ser gøy å slækkt ut.
Jeg sitter her med 3 år media + fhs år med fotografi, og jeg har jævlig lyst til å bli snekker.
Et tips: finn noe du liker å gjøre, og ta fagbrev i det faget som er nærmest.

Liker du å skru, bli mekaniker. Liker du å lage kaker, bli baker.

Er forresten mange fagbrev som er etterspurt offshore, som elektriker, mekaniker o.l. Brønnteknikk eller brønnboring (husker ikke hva det heter) er visst veldig etterspurt har jeg hørt.

Snakk med rådgiveren på skolen?

Edit: Ikke ta allmenn uten at du er klar for 6-8 år med skole. Å ta KUN allmenn er liten vits. Men veldig populært av en eller annen grunn.
Sist endret av EnPoseBananer; 25. oktober 2011 kl. 17:28.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har hørt masse snakk om TIP i det siste. Er det det som i min ungdum het Maskin og Mek?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har hørt masse snakk om TIP i det siste. Er det det som i min ungdum het Maskin og Mek?
Vis hele sitatet...

Stemmer det ja, TIP = Mekken!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg gikk GK Maskin og mek, VK1 Industrimek og VK2 Automasjon. Jobber nå som industrimekaniker.

Er uendelig muligheter med dette grunnkurset! Og masse av det etterspres offshore!
Ikke bli baker bare fordi du liker kaker.

Tenk heller over arbeidet, hvor lenge man jobber, hvor mye slit.

Er du snekker tjener du høvelig mye, men må slite litt. Og er du elektriker sliter du litt mindre.

Begge yrkene kan du arbeide svart på og tjene ganske godt ved si'

Tar du allmenn har du en haug med moglegheitar også.
Trådstarter
29 0
Er industrimekaniker godt betalt? Hva går dine arbeidsdager ut på? :P Skal se litt mer på det med brønnteknikk..
vilbli kan du lese intervju med de som har utdannet seg på forskjellige rettninger innen videregående. Burde gi litt innsikt.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av jumpr Vis innlegg
Er industrimekaniker godt betalt? Hva går dine arbeidsdager ut på? :P Skal se litt mer på det med brønnteknikk..
Vis hele sitatet...
Jeg har 185,- i timen.. pluss bonus, utetilegg og sånne ting.
Veldig variert hverdag. Firmat jeg jobber for driver veldig variert innen reparasjon og servise av anleggsmaskiner, sveising, montering, rørlegging, litt maskinerig. Utolig variert. Denne uka skal vi kjøre sekshjuling langt til fjells for å legge rør i forbindelse med kraftutbygging.

Men du kan og få jobb der du kun står og gjør veldig kjedelige ting.
Dette varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass...
Trådstarter
29 0
Skal se litt nermere på industrimekaniker, brønnteknikk går ikke for meg fordi jeg bort altfor langt unna skoler som har tilbud til slikt. Noen som har flere yrker som er etterspurt offshore? Eller flere generelle tips? :- )
Ta en linje på vgs som interresserer deg, gå ub-korp i førstegangstjenesten, ta opp evt fag du da skulle finne ut at du skulle trenge for å bli det du vil. Du blir beskikket sjt etter ett år, og da får du jo i tillegg lønn mens du går på skole. Skulle ønske jeg gjorde det
Hvis du vil på plattform, må du bestemme deg hva du vil på plattform som. Enten går du TIP-> Brønnboring, eller så gjør du slik som jeg gjør, Elektrofag -> Data&elektronikk og få lærlingeplass på plattform via Relacom elns.
du har flere veier du kan gå for og bli ettertraktet for platform som andre har skrevet.
du kan ta TIP vg1 - Kjemiogprosses vg2
TIP vg1 - Brønnteknik vg2
TIP - Automatisering
evenetuel Elktro vg1- Automatisering vgs2 er også en måte og gjøre det på
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Satharion Vis innlegg
Hvis du vil på plattform, må du bestemme deg hva du vil på plattform som. Enten går du TIP-> Brønnboring, eller så gjør du slik som jeg gjør, Elektrofag -> Data&elektronikk og få lærlingeplass på plattform via Relacom elns.
Vis hele sitatet...
For det er kun to muligheter?
Knøl!!
Jeg jobbet som tekniker i en bedrift. Jeg hadde ca 205 i timen og jobben gikk i hovedsak ut på feilsøking.
Sitat av Satharion Vis innlegg
Hvis du vil på plattform, må du bestemme deg hva du vil på plattform som. Enten går du TIP-> Brønnboring, eller så gjør du slik som jeg gjør, Elektrofag -> Data&elektronikk og få lærlingeplass på plattform via Relacom elns.
Vis hele sitatet...
Data- og elektronikkfag er ikke noe man anbefaler noen, bare fordi h*n vil offshore. Det er et utrolig tungt fag om man ikke er motivert og har interesse for faget!

Dessuten er det, som Ignifer sier, mange flere veier å gå. Om du absolutt vil anbefale elektro til noen som vil jobbe offshore, så er det mye bedre å anbefale et såpass generelt fag som VG2 Elektrikerfaget etterfulgt av et siste år skipselektriker. Da kan du i tillegg jobbe som vanlig huselektriker eller linjemontør, evt. andre ting innen energi, når du er hjemme.

Men slik jeg forstod det, har ikke TS interesse for elektro
Trådstarter
29 0
Sitat av McLovin Vis innlegg
Data- og elektronikkfag er ikke noe man anbefaler noen, bare fordi h*n vil offshore. Det er et utrolig tungt fag om man ikke er motivert og har interesse for faget!

Dessuten er det, som Ignifer sier, mange flere veier å gå. Om du absolutt vil anbefale elektro til noen som vil jobbe offshore, så er det mye bedre å anbefale et såpass generelt fag som VG2 Elektrikerfaget etterfulgt av et siste år skipselektriker. Da kan du i tillegg jobbe som vanlig huselektriker eller linjemontør, evt. andre ting innen energi, når du er hjemme.

Men slik jeg forstod det, har ikke TS interesse for elektro
Vis hele sitatet...

Har ikke så veldig stor interesse for elektro men har tenkt litt på kjemiogprosess.
Sitat av olaPola Vis innlegg
ikke velg media bare fordi det ser gøy å slækkt ut.
Jeg sitter her med 3 år media + fhs år med fotografi, og jeg har jævlig lyst til å bli snekker.
Vis hele sitatet...
Har akkuratt samme følelsen. Trodde jeg skulle få utviklet meg kreativt, men ble isteden kvalt av det helt tåpelig og menneskefiendtliege konseptet markedsføring.

Hele poenget med linja er å lære å tjene penger ved å hjelpe noen som allerede har laget ett unødvendig og sannsynligvis usunt produkt å selge/manipulere folk til å kjøpe det.

Nå sitter jeg med bitter anger og skulle ønske jeg hadde lært meg noe vettu.

Beklager off-topic, men måtte få det ut. Håper du har noen fine år på VGS.
Sitat av preboa Vis innlegg
TIP førsteåret og Brønnteknikk andreårdet er vel en av de vanligste måtene å komme seg offshore.
Vis hele sitatet...
Nei vanligste måten å komme offshore er vel å jobbe på sjø fks supply , seismikk etc brønnteknikk er ikke den vanligste veien men om du vil jobbe på boredekket på plattform er det veldig bra å ha bore og brønnteknikk .
Siden det er så mye snakk om VG2 Brønnteknikk føler jeg for og nevne at det er ikke hvem som helst som kommer inn på den linjen
Er også bare ett par skoler i landet som tilbyr denne utdanningen.