Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5339
Lest litt i de trådene som er her, men fant ikke noe som svarer helt på mitt spørsmål.

Jeg jobber som kveldsjef i ett firma hvor alle jobber på PCer. Det jeg ønsker å gjøre er å ligge inn et Remote Desktop program, eller RAT slik at jeg kan overvåke dem. Jeg har sett at det finnes mangen Remote Desktop program, men det må være ett som du ikke legger merke til (ingen popups, åpne programmer og lignende). Det er bærbare maskiner som de kan låne med seg hjem, men det er bare lov å bruke dem til arbeid. Ikke innstalere spill og slik. Det er likevel noen som gjør dette.

Det jeg lurer på er om det er et enkelt program som jeg kan instalere på slavemaskinene som gjør at jeg kan styre og overvåke dem, selv om ip adressen bytter fra jobb-ip til hjemme-ip til annetsted-ip. Uten at de vet at det de gjør blir overvåket.
Hvis de finner ut det så kommer du til å få problemer med datatilsynet, og jeg synes det er bare idiotisk å være en slik kontrollfreak.

Just my two cents.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Vil absolutt fraråde deg å gjøre dette, da det vil være strengt ulovlig uansett om det er arbeidsgiver sin pc.

Men hvis du absolutt vil havne i retten for noe så dumt, så finnes det masse forskjellige løsninger som er mere eller mindre skjulte.

En er jo VNC connection, en annen er online remote admin. eller diverse support program.
Hvis de har så lyst til å bruke jobb pc'ne til annet enn jobb, så bare si at de er ansvarlige for pc'ne, og hvis pc'ne streiker, så kan de ordne opp selv...

Enklere blir det ikke.
Trådstarter
14 0
Problemet er at de får timesbetalt og vi legger ofte merke til at ikke alle gjør det de skal. Så derfor vil vi kunne overvåke dem. Vi har gjort slik før med et synelig program og de har fått beskjed om at de ble overvåket. Vi har mangen studenter som er flink med data og de klarte ofte og sperre for programmet eller fjerne det, derfor vil jeg at det ikke skal være synelig. Vi er usikker på hvem som laster ned spill og annet på PCene og vil derfor kunne sitte på kontoret og se at de som skal jobbe jobber. Både hjemme og på jobb. Ellers må vi fjerne muligheten til å jobbe hjemmefra. Hvis ingen vil hjelpe meg med et skjult program, kan det godt være et synelig ett. Så lenge vi klarer å koble oss til dem når de ikke er på jobb.
Etter hva jeg forstår er det ikke mange diskre RAT som ikke blir tatt av antivirus ol, så det kan du absolutt komme til å få ett og annet problem med. Jeg mener nå heller at hvis dere leverer ut maskiner med rettigheter på som tillater brukerne å installere noe på de, så får dere svelge problemene dere får.

Et alternativ kan være å sende regning til de som installerer spill på de for "fiksing av datamaskin" om enn alt som skal være nødvendig er å sette en imageplate i og så fikser den seg selv.
Ikke gi dem admin rettigheter. Da kan dem ikke installere noe som helst, så kan de heller komme til deg hvis de trenger et program.
Trådstarter
14 0
Et remote program kan jeg få tak i selv, men kunne noen hjulpet meg med hvilken løsning som er best hvis jeg vil ha muligheten til å få tak i ip adressen fra en pc som bytter mellom iper? At deres pc sender meg den nye ip addressen automatisk, eller at jeg er koblet opp mot deres pc på en annen måte en ip etc. Slik at jeg alltid har mulighet til å koble meg opp. Jeg er ikke supergod på nettverkskoblinger og slik. Det er en annen grunn til at jeg spørr om dette også, og det er at en jeg jobber med skal på ferie i sommer og vi jobber på samme prosjekt. Det hadde vært fint å kunne koble seg til pcen som han tar med seg (som mer min) slik at vi kan jobbe sammen uten å måtte sende filer frem og tilbake konstant. Han skal på roadtrip og da vil vel IPen skifte ofte? Han har ikke satelitt internett eller noe slik. Så derfor hadde det vært greit om jeg hele tiden hadde den nye IPen eller muligheten til å koble til på andre måter. Er det mulig?
Jeg liker hvordan du spør om en løsning der brukeren OVERHODET ikke har mulighet for å se om du titter på PC'en hans, samtidig som du sier "de får beskjed om de blir overvåket..."
Og i tillegg skylder du på timesbetaling bla bla, greit. Hvorfor overvåke de hjemme da?

Jeg håper inderlig du blir tatt i overvåkning av en ansatt.. tapet vil bli større enn de 10minuttene de kaster bort på en arbeidsdag på <spill>.
Sist endret av Nenzo; 23. juni 2010 kl. 17:34.
skolene bruker netop school til og overvåke maskinene sine. den som sitter på maskinen kan ikke se at enn blir overvåket på noen måte. å en kan låse maskinen til den som blir overvåket vis enn ser de gjør noe enn ikke ska en kan også se hvilke programer som brukes. men om det funker over inett, vet jeg ikke, men lokalt 0 problem
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Ikke gi dem admin rettigheter. Da kan dem ikke installere noe som helst, så kan de heller komme til deg hvis de trenger et program.
Vis hele sitatet...
Dersom det er Windows XP, så tar det ca 1 minutt å skaffe seg admin rettigheter.
1. Boot opp på Linux live cd som er laget for å resette Windows passord.
2. Reset passord, og reboot.
3. Du har nå admin rettigheter.

Brukt dette mange ganger på jobb, på gamle pc'er som vi har glemt passordet på.

Hadde jeg oppdaget at jeg ble hemmelig overvåket av arbeidsgiver, så hadde anmeldelse blitt levert på dagen.
Sist endret av cazber; 23. juni 2010 kl. 18:16.
Trådstarter
14 0
Er det ikke lov å overvåke ansattes bruk på våres maskiner? Selv om de får beskjed om dette? Grunnen til at jeg ikke vil at de skal se dette er at det forige programmet vi hadde lå nede i høyre hjørnet i trayen der og kunne avsluttes eller redigeres( det var uten passord og hver gang vi så på en bruker fikk de beskjed i popup om dette og da jobbet de plutselig selv om vi la merke til og fikk beskjed fra andre ansatte at de ikke jobbet ellers. Det kan godt være synelig bare de ikke kan avslutte det eller de får beskjed når vi ser på dem.
Grunnen til at jeg spurte på dette forumet var fordi jeg trodde det var her jeg ville få svar, men alt jeg får er jo moralprat. Noen som kan se utenfor hvorfor jeg vil ha dette og heller vil hjelpe meg med hvordan jeg kan løse problemet? Både bedriften taper penger og andre ansatte klager på at de som ikke har pulten slik at vi kan se de fra kontoret leker seg og får likt betalt som de som faktisk jobber. Vi må også slutte med tilbudet om å jobbe hjemmefra. Derfor vil en løsning der de får vite av oss at de blir overvåket, samtidig som de ikke kan lure seg unna det med å bytte ip eller avslutte programmet på sin pc, gjøre alt bedre.

Bare windows vista på alle.
Sist endret av Sil3nt; 23. juni 2010 kl. 18:33.
Jeg syns du burde kontakte datatilsynet om dette, da jeg mener dette er å gå langt over streken.
Trådstarter
14 0
Siden det med overvåkingen virker for alvorlig. Kunne noen hjulpet meg med det med arbeidet med kolegaen min. Slik at jeg kan koble meg til våres felles pc med et remote desktop program og jobbe sammen selv om han vil bytte ip ofte. Vet at han kan sende meg oppdatert ip hele tiden, men om det var en enklere metode der pcen vår sender meg den nye ipen når den forandres, eller bruke en dns konto eller annen oppkobling. Som jeg har sagt er jeg ikke så flink på slike nettverksgreier.
Sitat av Sil3nt Vis innlegg
Det er en annen grunn til at jeg spørr om dette også, og det er at en jeg jobber med skal på ferie i sommer og vi jobber på samme prosjekt. Det hadde vært fint å kunne koble seg til pcen som han tar med seg (som mer min) slik at vi kan jobbe sammen uten å måtte sende filer frem og tilbake konstant. Han skal på roadtrip og da vil vel IPen skifte ofte? Han har ikke satelitt internett eller noe slik. Så derfor hadde det vært greit om jeg hele tiden hadde den nye IPen eller muligheten til å koble til på andre måter. Er det mulig?
Vis hele sitatet...
Dere kan jo f.eks bruke Dropbox, da vil alt du gjør på pcen og legger i en mappe lastes opp på en server også lastes ned på de andre dataene som har kobling til samme mappen.

Dermed vil du jo ha alle filer tilgjengelige
Om man overser all moralpreken:
VNC kan legges inn som service, og skjules fra prosesslisten. Minuset er at porter må forwardes hjemme, men om dere er på samme nettverk er det bare å legge inn et unntak i brannmuren på "offeret" samtidig som du installerer VNC. Du kan også velge å koble deg til som "view only". Dette brukte vi flittig på skolen for en del år siden.

No-ip.com har en applikasjon som til en hver tid oppdaterer din-valgte-adresse.no-ip.com med IP-adressen til maskinen programmet er installert på.


For å jobbe på samme prosjekter, kan du jo prøve Microsoft SharedView. http://connect.microsoft.com/site94
Sist endret av curx; 23. juni 2010 kl. 21:29.
Logmein. funker uansett, hvor som helst så lenge pcen er på nett, gratis versjonen funker helt greit for å se hva andre driver med, samt support.
Betalings versjonen er flott iforhold til fil overføring osv.
Tror dessverre ikke at den er skjul bar.
www.logmein.com
Fuck vnc, det er bare å drite i om du kjører over internett. Selvom du hadde hatt oppdatert ip hele tiden, så ville du måtte forwarde porter på routerene de er tilkoblet.

Som nevnt, logmein er en løsning. Evt. om det er nødt til å være skjult så finnes det løsninger som koster penger, teamviewer f.eks.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Try LiteManager with cllback function
jeg har Allinone keylogger liggende på min egen pc, finner den ikke selv jeg. du kan gå in på pcen og skjekke loggene, få de tilsendt på mail eller så bare stikker du en usb stick in så tømmer den seg in dit. funker fjell.
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
jeg har Allinone keylogger liggende på min egen pc, finner den ikke selv jeg. du kan gå in på pcen og skjekke loggene, få de tilsendt på mail eller så bare stikker du en usb stick in så tømmer den seg in dit. funker fjell.
Vis hele sitatet...
Vil også påstå at en form for logging hadde vært tingen for deg.
Om ikke keylogging, men hvertfall noe som lager en oversikt over prosesser som kjører og evt internett trafikk.
Som andre har nevnt; Dette er et klart lovbrudd og blir bedriften tatt i å gjøre dette, vanker det saftige bøter.

Administrativ "overvåking" av pc'er for å kjøre ut programvare og sikkerhetspatcher er lov, men overvåking og lesing av epost og aktivitet er lovbrudd.

Har dere problemer med at folk bruker materiell til andre ting enn tiltenkt bruk, får dere gjøre noe med bedriftskulturen isteden.

Og ikke for å virke nedlatende, men hadde dere hatt et profesjonelt forhold til dette, hadde drivtsadm/avd hatt oversikt over programvare som kan benyttes i denne sammenheng, og som er lovlig, istedenfor å spørre etter "hackertools" på freak.no .
Sitat av cazber Vis innlegg
Dersom det er Windows XP, så tar det ca 1 minutt å skaffe seg admin rettigheter.
1. Boot opp på Linux live cd som er laget for å resette Windows passord.
2. Reset passord, og reboot.
3. Du har nå admin rettigheter.

Brukt dette mange ganger på jobb, på gamle pc'er som vi har glemt passordet på.

Hadde jeg oppdaget at jeg ble hemmelig overvåket av arbeidsgiver, så hadde anmeldelse blitt levert på dagen.
Vis hele sitatet...
Hadde vel fått sparken på dagen også ettersom at du gjør andre ting enn å jobbe?
Sitat av cazber Vis innlegg
Dersom det er Windows XP, så tar det ca 1 minutt å skaffe seg admin rettigheter.
1. Boot opp på Linux live cd som er laget for å resette Windows passord.
2. Reset passord, og reboot.
3. Du har nå admin rettigheter.

Brukt dette mange ganger på jobb, på gamle pc'er som vi har glemt passordet på.

Hadde jeg oppdaget at jeg ble hemmelig overvåket av arbeidsgiver, så hadde anmeldelse blitt levert på dagen.
Vis hele sitatet...
På jobb pcen min så er passordet mitt lagret på en server i Tyskland. Hver gang jeg skal logge på enten på jobb eller hjemme så kommuniserer pcen med serveren. Da vil nok ikke denne metoden fungere.
Tenk deg om, hva skal du med dette? En ikke skjult ordning hadde vært bedre (lovlig i hvertfall) og du kan ikke konfrontetre dine arbeidere om hva de har gjort og ikke gjort utifra resultatene fra en RAT siden de lett kan gå til datatilsynet og du sitter igjen med problemene. Mitt forslag er å ikke gi dem admin rettigheter, sette BIOS passord og sperre de mest kjente sidene som 123spill, Kongregate og Armorgames.
Jeg veit at jeg er n00bz0r på denna siten, men jeg er lettere sjokkert etter å ha lest hvordan han vil nå målet sitt.

Det er så mange måter du kan oppnå hva du vil uten at du trenger å kaste bort tid på å spionere på ansatte. En veldig grei løsning er å ta bort admin rettigheter til dem (Funker VELDIG bra), og også gjøre det klart for dem at all skade som oppstår pga eventuel uautorisert bruk av maskinvaren vil resultere i at de er ansvarlige for å fikse problemet for egen kost samt mulig oppfølgning av personnel/HR. (Ikke sikker på hva loven er i Norge om ansatte kan termineres pga uatorisert bruk)
Litt off-Thread men:
Gi gjeste-rettigheter. Sett passord for å boote fra CD og USB. Blokker sider de ikke bør være innpå.

Eller så kan du jo prøve å tweake LogMeIn litt.
[COLOR="Red"]OVERVÅKING UTEN VIDERE AVTALE MED ANSATTE ELLER I SAMARBEID MED POLITI ER ULOVLIG[/COLOR]

Dont shoot my head off if Im wrong
Sist endret av VegBerg; 15. august 2010 kl. 01:02.
Skaff et bedre IT-system generelt. Ansatte som ikke trenger tilgang til forskjellige programmer og områder på systemet ditt/deres trenger heller ikke å ha det. Slik det høres ut for meg er det ikke mye struktur i systemet hvis ansatte selv kan bytte ipadresse for å lure deg/dere og deres programmer. Det kunne kanskje være lurt å ordne opp i slike ting for du installerer et program, som dine jfr. studenter som er flink med data, uansett blir å finne.
Arbeidsmaskinene vi har i vår jobb er ubrukelig uten VPN. Vi har en løsning som gjør at vi -MÅ- gjennom vpn for å komme oss ut på nett. Vi har heller ei adminstratortilgang til pcene -- vi blir ikke aktivt overvåket, men de kan absolutt se hva vi gjør på maskinene.

For min del, bruker jeg remote desktop connection fra jobb til hjemmepcen.. Dette ligger i gråsonen for hva vi kan bruke datamaskinen til, siden den ikke skal brukes til annet enn jobb. Men siden jeg surfer nett og laster ned ting på MIN maskin hjemme, gjennom drp, er det liksom "oversett.."

Uansett, en løsning som gjør at de MÅ gjennom VPN for å komme seg ut mot nettet er jo noe du kan se på.
Sist endret av RandomiZed; 16. august 2010 kl. 21:14.
Sitat av Sil3nt Vis innlegg
Siden det med overvåkingen virker for alvorlig. Kunne noen hjulpet meg med det med arbeidet med kolegaen min. Slik at jeg kan koble meg til våres felles pc med et remote desktop program og jobbe sammen selv om han vil bytte ip ofte. Vet at han kan sende meg oppdatert ip hele tiden, men om det var en enklere metode der pcen vår sender meg den nye ipen når den forandres, eller bruke en dns konto eller annen oppkobling. Som jeg har sagt er jeg ikke så flink på slike nettverksgreier.
Vis hele sitatet...
Bruk Teamviewer .
Geniaalt
Få alle til å sitte i samme retning i lokalet, og sett opp ett videokamera på bakerste vegg.



(men generelt ville jeg heller ha installert et webfilter ved gw, som blokkerte surfing på alt som ikke er tillat - og samtidig kjente igjen og blokkerte CGI proxyer o.l. Flere kan også blokkere self signed ssl sertifikater for kryptering av proxytrafikk, og lås DNS mot spesifikke DNS servere, slik at de ikke kan tunnelere http over DNS)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ok, jeg skal gi f i moralske prinsipper nå rett og slett for at slike ting får du ta ansvar for selv. Jeg fant nylig ett program som funker perfekt til det du vil ha nå. Du kan til og med installere det over nett uten at de ser det

http://www.piravi.com/silent/silent_help.html

Koster penger for enperprise versjonen, og gratis for privatbruk versjonen.
Sitat av Sil3nt Vis innlegg
Problemet er at de får timesbetalt og vi legger ofte merke til at ikke alle gjør det de skal. Så derfor vil vi kunne overvåke dem. Vi har gjort slik før med et synelig program og de har fått beskjed om at de ble overvåket. Vi har mangen studenter som er flink med data og de klarte ofte og sperre for programmet eller fjerne det, derfor vil jeg at det ikke skal være synelig. Vi er usikker på hvem som laster ned spill og annet på PCene og vil derfor kunne sitte på kontoret og se at de som skal jobbe jobber. Både hjemme og på jobb. Ellers må vi fjerne muligheten til å jobbe hjemmefra. Hvis ingen vil hjelpe meg med et skjult program, kan det godt være et synelig ett. Så lenge vi klarer å koble oss til dem når de ikke er på jobb.
Vis hele sitatet...
Da har vi en fin ting som heter brannmur, DNS-server og hvis de ikke får spille kabal, så er det vel bare å slette sol.exe? Jeg anbefaler forresten MicroXP da slipper man unna mye tull på maskinen.

Men husk at mye a dynamikken i en ansatt ligger i dens frihet.

Sitat av VegBerg Vis innlegg
Eller så kan du jo prøve å tweake LogMeIn litt.
[COLOR="Red"]OVERVÅKING UTEN VIDERE AVTALE MED ANSATTE ELLER I SAMARBEID MED POLITI ER ULOVLIG[/COLOR]
Vis hele sitatet...
LogMeIn er uansett spyware, har hørt om flere som har brukt gratisversjonen og fått beskjed om at deres bruk ikke kvalifiserer til fri bruk.
Sist endret av fxxked; 25. august 2010 kl. 21:16.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
14 0
Takker for mangen svar. Ser at det virket litt suspekt når jeg leser her, men jeg fikk beskjed om at vi hadde noe lignende før og at de ansatte tydelig visste at de ble overvåket. Men det var før de fikk ta med seg PCene hjem og før de lærte seg metoder for å stoppe overvåkingen. Derfor lurte jeg bare på om det var mulig å ha ett program som kunne overvåke de ansatte jobbing. Jeg trodde bare at så lenge det var avtalt med de ansatte og de viste om det og det var på jobbens egne PCer så skulle det være lovlig. Kan godt være overvåkingen jeg spurte etter var for dristig, men man får bare svar ved å spørre. Det er uansett fikset ved at når de tar de med seg hjem må de ved ett eller annet program logge seg inn for å jobbe og som registrer idle time og hvor mangen timers arbeid de har gjort, og med nye brukerrestriksjoner kan de ikke innstalere ting heller. På jobber gjorde vi det egentlig ganske enkelt. Vi lagde en stoor hestesko som peker mot kontorvinduet slik at vi ser alle skjermene. Det likte egentlig ikke de ansatte, men vi skyldte på han ene som par dager før dette ble tatt i å ikke jobbe, men å "raide" i spillet World of Warcraft. Hehe. Men men, sånn blir det når de fleste er ungdommer.
Det er vel strengt talt bare å følge med på hva som blir gjort av arbeid og ikke?
Har det virkelig noe å si hva som blir gjort når sålenge jobben blir gjort? Greit at det er timesbetalt, men du ser fort om det er gått mange timer på å gjøre ingenting.
En rutinemessig kontroll av de ansattes datamaskiner skulle vel være lov å utføre.
Om det ikke informeres om dette på forhånd heller, har de ikke tid til å fjerne evt. spor av ting som ikke burde være der.
glad jeg ikke jobber i denne bedriften jeg enkelt og greit..
her må man sitte i hestesko så sjefen kan se skjermen mens man er på jobb, og som om det ikke var nok vil sjefen helst overvåke deg når du er hjemme og.
hyggelig arbeidsmiljø i denne bedriften ;-P

hva er egentlig greia med å straffe samtlige ansatte (sette dem i hestesko) pga dere har tatt en ansatt i å spille wow?
hva er egentlig greia med å overvåke samtlige ansatte fordi 1-2 er troendes til å installere et spill?
Selvølgelig kan man bruke RATS i dette tilfelle uten å bli tatt av AV. Du er jo eier og har fysisk tilgang til maskin. Installer en RAT, feks cybergate, cerebrus eller en annen. Gå på av programmet tillatt det, fjern det fra skadelig programvaren. Deretter har du full oversikt. Det er jo samtlige måter også gjøre den FUD. Om du ikke kan crypte filen slikt at AVen ikke tar den koster tjenesten gjennomsnitlig 5$ fra forskjellige sider. For et lite beløp kan jeg også FUD encrypte den for deg, slikt at ingen AV finner den. Derimot må du se lovligheten av å overvåke data-aktiviteten til dine ansatte. Dette må du få redegjort av noen som faktisk har peiling på området, ikke av folk som leser avledet fra lovdata, uten juridisk kunnskap. Sikkert et omtvistet rettsområde.
Sitat av Sil3nt Vis innlegg
Jeg trodde bare at så lenge det var avtalt med de ansatte og de viste om det og det var på jobbens egne PCer så skulle det være lovlig.
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan dere jo ha med i kontraktene at du har lov til å komme å titte inn vinduene til de ansatte når de jobber hjemmefra.
Dette er så gammel dags....
Det moderne samfunnet gjør bare at du for lavere effektivitet på jobben
med å overvåke folk... Nordmenn finner seg ikke slikt...

Du for heller finne opp en smart som motivere dine ansatte istedenfor å demotivere de....
Sist endret av murdlih; 30. oktober 2010 kl. 13:40.
Er vel bedre å bare benytte seg av noe slik:
http://www.dinside.no/791253/it-sjefens-drommeprogram
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
14 0
Sitat av technot Vis innlegg
glad jeg ikke jobber i denne bedriften jeg enkelt og greit..
her må man sitte i hestesko så sjefen kan se skjermen mens man er på jobb, og som om det ikke var nok vil sjefen helst overvåke deg når du er hjemme og.
hyggelig arbeidsmiljø i denne bedriften ;-P

hva er egentlig greia med å straffe samtlige ansatte (sette dem i hestesko) pga dere har tatt en ansatt i å spille wow?
hva er egentlig greia med å overvåke samtlige ansatte fordi 1-2 er troendes til å installere et spill?
Vis hele sitatet...
Det er en salgsbedfrift med nesten bare telefon salg. Så egentlig er bare pcen der for at de skal kunne lage nye kontrakter osv...og de fleste ansatte er ungdommer helt ned til 15 år, så det er mer en 1-2 som installerer spill. De får jo provisjon for salgene i tillegg til timeslønn, men hovedlønnen kommer nok fra timeslønnen, så da er det bare kjedelig når noen logger seg på hjemmefra og seller 1-2 kontrakter, og så bare stikker de ut og leker seg og kommer hjem igjen og logger seg av. Så har de 5 timers betaling og 30-50 min arbeid. Og 2 kontrakter kan ta så lang tid, så vi vet det ikke. Spesielt når de er på jobb og kunne solgt 10 kontrakter, men ender opp med 2-3 fordi facebook var viktigere. Dessuten var det ikke en "straff" å sette dem i hestesko. Det var bare ett annet oppsett på pultene ( vi kunne allerede se halvparten av pcene fra før). Nå sitter de mer langs veggene med en øy i midten.

Skjønner ikke at det at vi kan se på alle de ansatte skal være så farlig. Hvis du jobber på McDonalds og bare står å snakker med venner og ikke jobber vil no jeg tro du har en sjef der som gir beskjed. Vi har det samme, bare de snakker med venner på facebook. Vi kunne gått rundt hvert 20 min og sett på , men vi har jobb å gjøre vi også, så da er alt enklere når vi kan gjøre alt fra kontoret.

Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Er vel bedre å bare benytte seg av noe slik:
http://www.dinside.no/791253/it-sjefens-drommeprogram
Vis hele sitatet...
Den var noe å se nærmere på. Takker
Når dere velger en slik forretningsmodell burde dere vite hva det innebærer av fallgruver, og at det innebærer at de ansatte må ta ansvar selv. Om de ansatte ikke tar ansvar, tyder det vel heller på at de ikke har noe særlig godt forhold til bedriften og ledelsen, ikke noen ansvarsfølelse. Da er det vel heller andre steder problemet ligger. Ta en titt i speilet...