Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1091
Begynt å lage dioramaer som hobby som innebærer mye bygging av terreng. Mye det samme som folk som bygget tog/jernbane greier før i tiden, eller ting som Warhammer Terreng osv.

Har lært mye om the basics så langt men trenger nå noe paste/filler. Til fjell, baksider osv. Leire er litt for hardt å jobbe med og når det hardner kan det fucke opp terrenget.

Sculptamold er det mange bruker. Vet ikke om det er lett tilgjengelig i Norge eller må bestilles. Noen som vet om noen alternativer? Tenkte kanskje veggsparkel eller gips.

Trenger basically noe som er "pasty" som er lett å forme med og som fyller gaps og hull. Som stivner til å bli en hard overflate eller hard flatning. Har brukt toalett papir, vann, og lim som en DIY nødløsning.

Hva er relativt billig, lett å bruke og jobbe med? Tenkte sparkel eller gips kanskje dunno. Noen tips?
Akryl sparkel, evt får Sculptamold til ok ish pris Evt ghetto version med å blende papir/papp med vann så tørke det så blande med gips og vann
Mener endel bruker byggskum.
Når jeg lagde terreng til warhammer (wood elves ftw) brukte jeg hobbylim blandet med sand for å fylle inn sprekker i terrenget. Finnes sikkert bedre løsninger, men få like kostnadseffektiv.
Scupltamold, XPS plater og vanlig isopor.
Alt fåes i byggeforetninger og hobby butikker. Drev en del med dette i fjor
Epoxy sparkel er billig og enkelt og arbeide med.
Har brukt glassfiber til alt fra støping til "filler" i noen prosjekter da jeg bygde og gjenskapte sjøslag og storminger av landstillinger med gjemte bunkere, skytterstillinger og torpedoanlegg støpt inn og ned i terrenget.
Brukte bygg skum og isoporplater til leirer i høydene.

Glassfiber, epoxy sparkel og skum var helt utmerket til den type bruk i motsetning til alt annet jeg forsøkte meg med i starten. Anbefaler og sjekke ut og gi det et forsøk ��

Sitat av freakypedro Vis innlegg
Epoxy sparkel er billig og enkelt og arbeide med.
Har brukt glassfiber til alt fra støping til "filler" i noen prosjekter da jeg bygde og gjenskapte sjøslag og storminger av landstillinger med gjemte bunkere, skytterstillinger og torpedoanlegg støpt inn og ned i terrenget.
Brukte bygg skum og isoporplater til leirer i høydene.

Glassfiber, epoxy sparkel og skum var helt utmerket til den type bruk i motsetning til alt annet jeg forsøkte meg med i starten. Anbefaler og sjekke ut og gi det et forsøk ��
Vis hele sitatet...
Innså nå at vi har mye rabatt på epoxy og sparkel osv via jobb og derfor jeg tenkte det var billig.
Sist endret av freakypedro; 29. november 2023 kl. 10:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for tips. Kjøpte en boks med vanlig medium sparkel og dette var perfekt mtp. tykkelse, ease of use, og forming av terrenget. Så nå gjenstår det å se etter det har tørket hvor bra det ser ut. Tenker jeg prøver flere av tingene dere har tipset om også på andre prosjekter så jeg kan finne det beste etter trial and error.

Edit: Eneste negative var at engangshanskene jeg brukte klebrer sparkel til seg. Så å forme med hendene kan bli litt messy.
Sist endret av Abishgal; 29. november 2023 kl. 22:42.
Fukt på hanskene på hendene.
Fukte, forme, fukte, forme, fukt forme. Opplever du prakke med det enda kan du fukte på hanskene med rødsprit eller whitspirit.
Tørkeprossesen kanskje bli bittelitt lengre om du "knar inn" noe av løsemidlene inn i sparkelet. Det er ment som "lube" til og glatte over og forme ut