Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 744
God morgen. Har nettopp installert linux på min 4 pc (alle de andre har det ikke fungert på, ettersom alt av drivere er ikke fungerende).

Saken er at jeg har lyst til å bruke Ubuntu, men får aldri gjort det, ettersom det alltid er masse feil.

Vel, jeg kan begynne. Når jeg åpner last.fm, så får jeg følgende error:

The ALSA soundsystem is either busy or not present.

Vel. jeg søkte så klart på min venn google, der har jeg prøvd det meste jeg finner.

Jeg har alt, men ikke fått det til å fungere.

Er det noen om har noen tips til hvordan jeg kan gjøre det?

Vel, var innom en side, hvor det virka som mange fikk det til å fungere:

Last.fm sitt forum

Dette får jeg ikke prøvd, siden denne mappen ikke eksisterer, og jeg ikke får lagd den der den skal.

Om noen kunne hjelpe meg med å forklare hva jeg skal gjøre/ har en annen metode, hadde jeg vært glad

Jeg kjører Ubuntu 8.04 LTS Hardy greie, om det skulle ha noe å si. Jeg kjører 64bit utgaven.

Takker for svar(:
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hvis du ikke får lagd mappa;

Terminal
cd Whoredir
mkdir Bitch && chmod -R 777 Bitch/
Sist endret av bavarai; 24. juli 2008 kl. 12:30.
Ehm.. Joa, funka jo ikke i det hele tatt

http://bildr.no/thumb/231257.jpeg
Neutral Good
Mith's Avatar
Les litt basic linux først du, som feks. hva apt er og hvordan du oppretter filer/mapper.
takk for hjelp.. var mye til hjelp
Neutral Good
Mith's Avatar
Nei, men det er veldig vanskelig å hjelpe en som ikke vet hva han driver med.
Det er helt tydelig utifra det du gjorde etter første posten at du mangler helt grunnleggende og nødvendig ferdigheter i linux. Skal du noen gang klare å bruke ubuntu uten "masse feil" så må du lære deg det, og da kan man feks. starte med det jeg nevnte.
No offence.
Okei, fant det ut. logga inn som sudo. Da fikk jeg lagd en mappe. Det fikk je gikke til før, derfor jeg spurte.

Vel, ble bare litt irritert, skreiv vel at jeg var ny. Og jeg er av den typen som lærer ettervært som jeg trenger det.

La ikke merke til hva han over deg skreiv, så bare kopierte det.. fant da ut at han hadde lagd "bitch" som navn.. Noe jeg ikke la merke til..

Uansett.. Skreiv "su" -> passord.
Mkdir asound osv :P For å teste.

Det fungerte. så det var ikke værre enn å bare si det Men om du har noen greie manualer som er ganske lettleste hadde jeg vært glad.

Du får se på meg som en som har lyst til å lære/bruke ubuntu, istedenfor å ta meg som en noob som ikke kan noe. Et sted må alle begynne.. Å litt hjelp var alt jeg ville ha..
Neutral Good
Mith's Avatar
Du er jo en noob som ikke kan noe. At du vil lære er ett minstekrav
"Alle" programmer i ubuntu har en manual. Er det ett program du lurer på hva gjør, skriv "man xxxx" i terminalen. (xxxx byttes selvfølgelig ut med kommandoen eller programmet du prøver å kjøre)

Ellers så har du jo sider som The Linux Documentation Project og ubuntuforums.org som burde hjelpe deg på vei. Her burde du også finne noe fornuftig, men det beste er kanskje å kjøpe seg en god bok om emnet.
Lykke til.

EDIT: Når det kommer til spesifikke problemer slik som i denne posten så forklar problemet og hva du har prøvd så spesifikt som mulig. Vi aner ikke hvilken mappe du referer til, hvor den skal ligge eller hva den skal hete.
Sist endret av Mith; 24. juli 2008 kl. 13:33.
Sitat av Mith
Du er jo en noob som ikke kan noe. At du vil lære er ett minstekrav
"Alle" programmer i ubuntu har en manual. Er det ett program du lurer på hva gjør, skriv "man xxxx" i terminalen. (xxxx byttes selvfølgelig ut med kommandoen eller programmet du prøver å kjøre)

Ellers så har du jo sider som The Linux Documentation Project og ubuntuforums.org som burde hjelpe deg på vei. Her burde du også finne noe fornuftig, men det beste er kanskje å kjøpe seg en god bok om emnet.
Lykke til.
Vis hele sitatet...
Skjønner mer og mer, bare jeg får testa meg ut. Liker å fikle med nye ting, og er dritt lei MS..

Liker å være noob^^ Må jo starte et sted. uansett. Takker for hjelp (:

------------------------------------------------------------

Altså. Jeg skal lage en "fil" i mappen /etc
Den skal hete asoundrc og skal inneholde et "script" eller hva jeg skal kalle det.

Om jeg går manuelt får jeg permission denied, men jeg greier å lage en mappe via kommandoen "mkdir /etc/navn_på_mappa_jeg_vil_ha

Men jeg har ennå ikke funnet ut hvordan jeg skal lage denne filen med dette "scriptet" inn i /etc, ettersom jeg ikke finner ut hvordan jeg lager denne filen i denne mappa.

Dette er siste utvei (forum osv), har søkt ufattelig mye gjennom nettet (nei, mine google skills er ikke gode).

Så en liten kort kode/forklaring på hvordan jeg får lagd denne fila med innholdet inn i /etc hadde vært kjempe fint. Jeg aner jo ikke om det er mulig, finne rjo ikke noe om det. men utifra teksten:


create a file ~/.asoundrc and out this content in it:
pcm.pulse {
type pulse
}
ctl.pulse {
type pulse
}
pcm.!default {
type pulse
}
ctl.!default {
type pulse
}
Vis hele sitatet...
Så er det en fil med et script jeg skal lagre i mappa /etc.. Det er her jeg detter ut.
Sist endret av dark_jocketen; 24. juli 2008 kl. 13:47.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Å. Faen, søvnen tok meg. Beklager feiltrinnet mitt.
Neutral Good
Mith's Avatar
For å lage filen bruker du en tekst editor. Eks. vim, nano, emacs. Så lagrer du den bare der den skal ligge og kaller den det den skal hete.
~/ er hjemmeområdet til brukeren, punktum betyr at filen er sjult og asoundrc er navnet.

Får du problemer med rettigheter så prøv å kjør test editoren som root. (sudo)
Sitat av Mith
For å lage filen bruker du en tekst editor. Eks. vim, nano, emacs. Så lagrer du den bare der den skal ligge og kaller den det den skal hete.
~/ er hjemmeområdet til brukeren, punktum betyr at filen er sjult og asoundrc er navnet.

Får du problemer med rettigheter så prøv å kjør test editoren som root. (sudo)
Vis hele sitatet...
Der ja Skal prøve det Var mye mer til hjelp.. Takk