Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2271
Min kjæreste har nå siden hun var 16 år vasket en barnehage i enebakk hvor hun bor.
Hun har også fortsatt med dette etter at hun flyttet til meg og har 2 barnehager i enebakk nå. I desember ble hun sykemeldt pga store ryggsmerter og sendt til MR.
MR viser at hun har noen deformerte ryggvirvler og manglende krumming i noen av de som en nevrokirurg må se på for å vurdere operasjon.
Dette er det naturligvis da litt ventetid på og du kommer ikke inn på dagen.
Arbeidsgiver ringte henne i dag og sa at kontrakten hennes går ut i april i år og da vil hun bli oppsagt da de ikke har noe bruk for henne når hun er sykemeldt og muligens blir langtids sykemeldt.
Hun fikk da også beskjed om at siden hun blir oppsagt vil hun ikke få sykepenger lenger fra nav iogmed at hun ikke er sykemeldt fra noen jobb.
Er det lov og si opp noen når de går sykemeldt fordi kontrakten utløper?
Stopper da sykepengene?
Skal hun over på sosialhjelp da eller?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
de har ikke sagt henne opp allerede, de kommer heller ikke til å si henne opp i fremtiden.

det de gjør, er å ikke fornye kontrakten, og det blir noe helt annet enn å si opp en person.
jeg vil derfor anta (utifra min erfaring) at dette er helt lovlig.

det hadde vært noe annet om hun var fast ansatt, da må det endel til for å si opp noen i en sykemeldingsperiode, som f.eks stor økonomiske problemer i bedriften som ikke kan forsvare å ha personen ansatt.
Som somnium sier. Hadde hun vært fast ansatt, så kunne de ikke ha gjort det. Men siden hu går på kontrakt, så tror jeg at de kan gjøre det. Ang sykepenger, så er jeg usikker. Hadde jeg vært henne, så hadd jeg snakket med Nav. Og sjekket opp litt rundt om.

Det er mulig at hun må gå på dagpenger til hun er friskemeldt igjen.
Problemet er at hun aldri har skrevet under noen kontrakt men er fast ansatt. Gudene vet hvordan hun fikk til dette men det er nå så. Moren hennes er inspektør som vist er et ledd mellom sjef og renholder utifra hva hun sier.
De sier dog at kontrakten utløper i april men hun har aldri sett noe til noen som helst kontrakt. Hun har bare jobbet der fast i 4,5 år. Aldri vært snakk om noe fornyelse av kontrakt før hun nå ble sykemeldt
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Problemet er at hun aldri har skrevet under noen kontrakt men er fast ansatt. Gudene vet hvordan hun fikk til dette men det er nå så. Moren hennes er inspektør som vist er et ledd mellom sjef og renholder utifra hva hun sier.
De sier dog at kontrakten utløper i april men hun har aldri sett noe til noen som helst kontrakt. Hun har bare jobbet der fast i 4,5 år. Aldri vært snakk om noe fornyelse av kontrakt før hun nå ble sykemeldt
Vis hele sitatet...
om hun ikke har noen kontrakt å vise til, så er hun ikke fast ansatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av somnium Vis innlegg
om hun ikke har noen kontrakt å vise til, så er hun ikke fast ansatt.
Vis hele sitatet...
Har du ikkje kontrakt er du fast ansatt jo. Det er arbeidsgivar sitt ansvar at kontrakt er på plass, og kan ein vise til t.d. lønnsutbetalinger over eit lengre tidsrom vil ein eventuell domstol komme til at det er eit fast arbeidsforhold om det ikkje eksisterer kontrakt.
Sitat av somnium Vis innlegg
om hun ikke har noen kontrakt å vise til, så er hun ikke fast ansatt.
Vis hele sitatet...
Feil , har hun hvert ansatt så lenge er hun å anse som fast ansatt

"
En arbeidsavtale må omtale en del "basisbetingelser" som reguleres i arbeidsmiljøloven. Hvis din bedrift er omfattet av en eller flere tariffavtaler, må du skjele til disse når du utformer arbeidsavtalen. Har du et mer temporært behov for at arbeide utføres, kan du benytte en "Avtale om tilkalt hjelp". Merk at deltidsansatte nå har fortrinnsrett til nye faste eller midlertidige stillinger hvis de er kvalifiserte. En medarbeider som har vært midlertidig ansatt sammenhengende i mer enn 4 år, kan normalt betrakte seg som fast ansatt."
http://www.bedin.no/cwobjekter/Etabl...arbtaker.shtml

Så mulig din samboer kan pårope seg oppsigelses vern
Sist endret av MyDarkSide; 26. januar 2011 kl. 17:23.
Hiv deg over arbeidsmiljøloven og sjekk ut midlertidige ansettelser. Om hun har jobbet sammenhengende i fire år har hun krav på fast ansettelse. Og for all del, hør med fagforeningen; dem elsker slike saker.

Om hun ikke har krav på sykepenger skal hun uansett ha dagpenger fra NAV etter 14 dager.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Er det lov og si opp noen når de går sykemeldt fordi kontrakten utløper?
Stopper da sykepengene?
Skal hun over på sosialhjelp da eller?
Vis hele sitatet...
Har hun ikke tegnet forsikring for sykepenger? 100% fra 17. dag eller hva den nå heter.
Sist endret av fxxked; 26. januar 2011 kl. 17:35.
Hun har ingen forsikringer, ingen kontrakt, men kan vise til lønnsutbetalinger over 4,5 år. Dvs siden hun var 15.
Men hun har aldri fått noe kontrakt men hun har betalt skatt og kan vise til kontoutskrifter osv. I tillegg har hun gått på skole ved siden av noe av mens hun kun rengjorde 1 barnehage, nå i de siste 6 måendene har hun hatt 2 barnehager.
Virker som bedriften bare prøver og bli kvitt henne, ikke at jeg skjønner hvorfor da de har betalt 14 dager med sykepenger og er nav som skal overta
Sitat av fxxked Vis innlegg
Har hun ikke tegnet forsikring for sykepenger? 100% fra 17. dag eller hva den nå heter.
Vis hele sitatet...
Er bare selvtendig næringsdrivende som trenger slike forsikringer,
Etter det TS har skrevet, kan dem ikke si henne opp, hun er sykmeldt og har oppsigelses vern, hun har ikke kontrakt hva så? hun har jobbet der over 4,5 år!

Vil anbefale andre å få kontrakt med en gang, så slipper dere å jobbe i slike lugubre firmaer, Husk be samboeren din om å ikke skrive under noen ting, ta kontakt med nav/arbeidstilsynet og evnt fagforening, er hun ikke medlem , så be henne melde seg inn..

T
"Øko-Terrorist"
Holder med de andre her, Hvis hun har jobbet fast der i 4,5 år og ikke har kontrakt, kan hun vise til lønnslipper som dokumentasjon på at hun har hatt fast arbeid der, og de kan dermed ikke si henne opp.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Holder med de andre her, Hvis hun har jobbet fast der i 4,5 år og ikke har kontrakt, kan hun vise til lønnslipper som dokumentasjon på at hun har hatt fast arbeid der, og de kan dermed ikke si henne opp.
Vis hele sitatet...
jepp, eller kontakte skattemyndighetene

Og hvis hvis samboeren din vasker på statlige barnehager via det firmaet, bør hun si i fra om behandlingen fra firmaet til staten...
Tips: Snakk med NAV! De kan det som trengs å vite om slike ting. Å bli sagt opp på grunn av sykdom er ikke lovlig. Om hun har vært sykemeldt lenger enn 14 dager har ikke arbeidsgiver noen utgifter på henne uansett, så er ingen grunn for dem til å klage. Men snakk med NAV, de kan hjelpe med råd videre og smarte valg
Hva har skattemyndighetene med dette og gjøre? Hun har betalt skatt og levert skattekort til arbeidsgiver men nå som hun ble sykemeldt fikk hun bare beskjed om at kontrakten hennes som hun skulle ha skrevet under på men aldri vært der inne og skrevet under på utløper i april...
"Øko-Terrorist"
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Hva har skattemyndighetene med dette og gjøre? Hun har betalt skatt og levert skattekort til arbeidsgiver men nå som hun ble sykemeldt fikk hun bare beskjed om at kontrakten hennes som hun skulle ha skrevet under på men aldri vært der inne og skrevet under på utløper i april...
Vis hele sitatet...
De kan bekrefte hvor lenge hun har jobbet der.
Det kan vi med konto utskrifter også. De skulle i allefall gjøre klare oppsigelspapirene hennes nå, så dette kan bli interesant. Hun vet at hun ikke skal skrive under på noe uten en advokat til stede

Har også skriflig lapp fra sjefen når jeg startet og hvor bra jobb jeg har gjort. Som jeg fikk i august. For jeg skulle søke dagtidsjobb ved siden av.

Har også dokumentasjon fra sjefen min hvilken dato jeg begynte og hvor flink jeg var i mitt arbeid, som jeg fikk i august. Dette er også ett bra nok bevis på hvor lenge jeg har jobbet. Trenger ikke skattemyndigheten da. Kanskje bare for å bevise at jeg har betalt skatt.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Det kan vi med konto utskrifter også. De skulle i allefall gjøre klare oppsigelspapirene hennes nå, så dette kan bli interesant. Hun vet at hun ikke skal skrive under på noe uten en advokat til stede

Har også skriflig lapp fra sjefen når jeg startet og hvor bra jobb jeg har gjort. Som jeg fikk i august. For jeg skulle søke dagtidsjobb ved siden av.

Har også dokumentasjon fra sjefen min hvilken dato jeg begynte og hvor flink jeg var i mitt arbeid, som jeg fikk i august. Dette er også ett bra nok bevis på hvor lenge jeg har jobbet. Trenger ikke skattemyndigheten da. Kanskje bare for å bevise at jeg har betalt skatt.
Vis hele sitatet...
Er du ansatt i kommune eller i det private?
Hun er ansatt i et privat renholdingsfirma men de har blandt annet kommunale barnehager osv som de vasker.
Høres uansett ut som en jobb for tillitsvalgte og fagforening i mangel på en fungerende førstnevnte.