Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2372
Vel er jeg klar over at det er for tidlig å gå på flein-jakt, men jeg føler det er lurt å bruke lang tid på å forberede seg.

Jeg lurer på om det er lurt av meg å prøve flein, som tittelen sier, rett og slett pga min ganske... skrale psyke. La meg forklare: Jeg lider av bipolar depressiv lidelse, panikklidelse og ganske kraftig generell angst. Jeg har riktignok ikke hatt noe -skikkelig- panikkanfall på rundt omkring 3 år nå, noe som jo må sies å være ganske fantastisk. Og jeg er naturligvis medisinert mot den generelle angsten, og den bipolare lidelsen. Jeg kan nok sies å være veldig stabil.

Omtrent siden jeg lærte hva rusmiddel er for noe har jeg hatt en ektefølt fascinasjon og respekt for dem. Når jeg begynte på ungdomskolen (er 26 år gammel nå, så det begynner jo å bli noen år siden...) slukte jeg det jeg kom over av informasjon om forskjellige rusmidler. Og ble mest interessert i Cannabis, siden det virket som, og fremdeles virker som, det mest harmløse rusmiddelet som er å oppdrive. Når jeg var 15 eller 16 fikk jeg, for første gang, sjansen til å prøve Cannabis. Og det var en åpenbaring! Vel hadde jeg drukket tidligere, men dette var noe helt annet. Det ble dog med denne ene gangen, inntil jeg var rundt omkring 18, og jeg omsider fikk, mer eller mindre, egne kontakter. Da begynte jeg å misbruke Cannabis, og speed. Speeden ga meg en selvtillit jeg aldri tidligere hadde hatt, og ble naturligvis (og beklageligvis) en stor del av livet mitt. Etterhvert sluttet jeg å bruke speed, takk og lov. Og flyttet til Stavanger. Hvor jeg ikke har noen faste kontakter, og hvor det ser ut til at dette miljøet holder seg godt skjult. Desverre.

Jeg har ingen tidligere erfaring med kraftige psykedelier, men har hatt noen psykedeliske erfaringer på Cannabis, som jeg gjerne vil dele her:

Den første psykedeliske erfaringen kom som en følge av at jeg undervurderte noe hasj jeg hadde fått tak i, og ble "blown away". Etter en ganske intensiv dag med røyking, skulle jeg legge meg, og opplevde at soverommet mitt var fullt av knøttsmå mennesker, som holdt meg våken ved å prøve å klatre opp i sengen min. Mildt irritert, og mest underholdt, sparket jeg dem ut av sengen og ned på gulvet igjen. Dette vedvarte i halvannen time, give or take, frem til rusen begynte å dabbe av. Jeg lærte ingenting av dette, men det var underholdende.

Den andre psykedeliske opplevelsen min skjedde når en god kompis av meg kom på besøk med 10 gram suveren(!) pot, som vi brukte en uke på å røyke opp. Jeg var, igjen, uforberedt på hvor bra den var, og tok et vanvittig kraftig trekk. 2 minutter senere var jeg. i et minutts tid, overbevist om at jeg var storesøsteren min. En kraftig opplevelse, som resulterte i at jeg måtte sende henne en melding og forklare hvor glad jeg var i henne.

Tredje gang, samme pot. Kompisen min hadde nettopp begitt seg ut på den lange reisen hjem igjen. (ti timer med buss) og jeg rullet meg en durabelig joint av det som var igjen etter hans besøk. Kort tid etter de første par trekkene, så jeg kompisen min sitte ved siden av meg, tvikrøket av latter. En ganske artig, dog lite lærerik, opplevelse.

Hittil hadde det bare vært positive erfaringer med det (noenlunde) psykedeliske aspektet ved Cannabis. Men så skjedde det som virkelig skulle gi meg en ny respekt for Cannabis:
Jeg hadde nettopp vært på en fest hvor jeg ble regelrett mobbet ut av festen på grunn av mitt politiske ståsted, og mitt syn på Cannabis. Min skrale psyke taklet dette dårlig, (jeg var ikke medisinert på dette tidspunktet, og opplevde en periode med mye stress. Denne episoden dyttet meg simpelthen over stupet.) og jeg fikk et nervøst sammenbrudd. Dette var jeg ikke klar over når jeg kom hjem fra denne festen, og jeg satt meg ned - fly forbannet - og tok meg en blås før vi (jeg og madammen) skulle legge oss. Det skulle jeg aldri gjort, for med en gang vi slokket lyset skjedde det - madammen lå i armkroken min og sov, og for hver gang hun pustet ut kjentes det ut som om pusten hennes var av ild, og svidde huden min. Jeg så bort på henne, og i det svake lyset fra soveromsvinduet så det ut som om hun var en kreasjon av gull! Jeg begynte å kjenne panikken komme. Det føltes som om kroppen min oppløste seg i ørsmå partikler, og ble trukket oppover. Jeg var overbevist om at jeg døde. Dette gjentok seg 10-12 ganger, og er til dags dato, snart 6 år senere, den verste følelsen jeg noensinne har hatt. En hallusinasjon som involverte en dansende robot med et stearinlys i hånden var også en del av det, men den brydde meg svært lite.
Om jeg lærte noe nytt av denne opplevelsen, var det at Cannabis skal behandles med enda mer respekt enn jeg allerede viste.

Det summerer opp mine psykedeliske erfaringer. Det var sikkert unødvendig å nevne dem, men jeg våknet altfor tidlig i dag, med dette i tankene. Og var dermed nødt å få det ned.

For å ramse opp rusmidler jeg har prøvd:
Alkohol
Cannabis
Valium
Kratom (som jeg virkelig elsker)
Ritalin
Amfetamin
ymse legal highs, helt sikkert tilsatt JWH-XX
ymse legemidler som jeg ikke helt visste hva var, men spiste likevel i et anfall av ungdommelig idioti.
Hawaiian baby woodrose seeds, men disse fungerte merkelig nok ikke
Salvia, men uten noen særlig kraftig effekt.

Så - mine psykedeliske erfaringer, og skrale psyke tatt i betraktning - burde jeg prøve flein? Og isåfall - hvor er den beste plassen i Stavanger å gå på jakt?
Dette må du reflektere over selv. Mentalmelt har laget en god tråd om spørsmålet, men avgjørelsen må du ta selv. Tråden finner du her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=116024
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Prøv deg så forsiktig fram som du kan med fleinsoppen. Bipolar, panikkanfall og generell angst er absolutt ikke de beste forutsetningene for en hardcore psykedelisk reise. På den andre siden er du kanskje mere vant til dekonstruksjon av virkeligheten enn mange andre også. Noe som kommer godt med.

Som han over meg sa, dette er noe du må reflektere over selv. Jeg kommer med noen forsiktige råd. Noen ganger er det bare best å kaste seg uti også. Up to you man

God tur hvis det blir noe av det.
Hahah, du fikk meg hvertfall til å le!
Det er vanskelig å si om det er lurt, men om du sitter i et trygt miljø med noen venner rundt tror jeg nok det skal gå bra, men jeg er ingen lege.
Ingen som kan bestemme for deg om du skal ta flein det er ett valg du må gjøre selv, eller kanskje spørre noen som kjenner deg veldig godt som du stoler på, som virkelig kjenner deg. Jeg er depressiv, men har tatt flein flere ganger. Det var sikkert ikke smart av meg, men jeg har aldri hatt en dårlig tripp. Kan dessverre ikke flein noe lengre siden magen min reagerer sykt sterkt på det.
Sist endret av kimmy9gga; 2. mai 2012 kl. 10:37.
Psykadelika passer ikke sammen med "bipolar depressiv lidelse, panikklidelse og ganske kraftig generell angst."

Hold deg unna!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Sondre Vis innlegg
Psykadelika passer ikke sammen med "bipolar depressiv lidelse, panikklidelse og ganske kraftig generell angst."

Hold deg unna!
Vis hele sitatet...
Det er vel heller det at psykadelika kan framprovosere psykiske lidelser... er vel relativt liten forskning på hva som skjer når en psykisk syk tar psykadelika.

Hvis du har gode venner til stede, og føler deg trygg på deg selv til tross for disse lidelsene så ville jeg ikke sagt at du er helt uegnet, men du MÅ ta valget selv, ser du har hatt veldig sterke opplevelser på Cannabis (ordentlige hallisunasjoner), så dette er jo noe du kan ta med i betraktning. Og om du ikke vil når (hvis) soppen ligger på bordet og alt er klart, så trekk deg.
Uten at jeg har noen kompetanse innen medisin og psyke så kan jeg komme med denne bemerkningen:

Du hadde ganske så kraftige hallusinasjoner på cannabisen du røyka. Jeg har hatt det selv (bl.a. ble synet mitt omgjort til en HUD som i dataspill, med en rød targeting-boks som fløt over på ansiktene til de jeg møtte og kom med en tallmessig trusselvurdering av de, var på kvelden på vei hjem gjennom Oslo ) men aldri noe i nærheten av det du beskriver.

Dette trenger ikke være noe negativt sånn sett, men det kan kanskje tyde på at du reagerer ganske kraftig på stoff...? Det er iallfall verdt å vurdere før du begir deg ut på flein, som er ganske intenst.

Det er ingen skam å snu, som de sier, og å finne ut at man kanskje ikke er klar for en psykedelisk opplevelse er en veldig voksen avgjørelse å ta
Sist endret av Wolfe707; 2. mai 2012 kl. 11:52.
Det er jo enda en stund til høsten, så du har jo god tid til å bestemme deg. Hvis du føler deg trygg og stabil på deg selv, og evt. de andre du kommer til å være med under turen (ikke gjør det alene... ) så syntes jeg du skal kjøre på - men i liten dose. Men som andre har nevnt så er nesten dette noe du burde bestemme selv, ingen andre en du kjenner deg best.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Uten at jeg har noen kompetanse innen medisin og psyke så kan jeg komme med denne bemerkningen:

Du hadde ganske så kraftige hallusinasjoner på cannabisen du røyka. Jeg har hatt det selv (bl.a. ble synet mitt omgjort til en HUD som i dataspill, med en rød targeting-boks som fløt over på ansiktene til de jeg møtte og kom med en tallmessig trusselvurdering av de, var på kvelden på vei hjem gjennom Oslo ) men aldri noe i nærheten av det du beskriver.

Dette trenger ikke være noe negativt sånn sett, men det kan kanskje tyde på at du reagerer ganske kraftig på stoff...? Det er iallfall verdt å vurdere før du begir deg ut på flein, som er ganske intenst.

Det er ingen skam å snu, som de sier, og å finne ut at man kanskje ikke er klar for en psykedelisk opplevelse er en veldig voksen avgjørelse å ta
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis enig med deg, men han sier jo han har prøvd salvia og HWB, uten og fått noe spesiell funk, og jeg vil påstå at både HWB og salvia er sterkere psykadelika en cannabis, men dette er såklart individuelt.
Sist endret av kimmy9gga; 2. mai 2012 kl. 12:18.
Panikkangst og psykedelika er i utganspunktet ingen god kombinasjon. Medisiner mot panikkangst og psykedelika - er heller ingen god kombinasjon. Beroligende f.eks. vil gjøre trippen mye mindre åndelig og utfordrende - og egentlig ødelegge for mulige positive ettervirkninger. Om du skal ta beroligende sammen med psykedelika så forsvinner egentlig hele vitsen (om det ikke bare er "hallisser" du er ute etter)

Ellers er Cannabis ofte værre hva gjelder å trigge panikkangst enn psykedelika tatt i riktig set og setting.

Les deg opp. Hva gjør du om du får panikkangst under en tripp? HVa skal du gjøre for å legge best mulig til rette for at det ikke skjer? Hvem skal passe på deg? etc.

Som førstegangstripper får man gjerne ikke en veldig dyptgående tripp. Men er du uheldig kommer fortrengte ubevisste knuter (som e.g paniske annfall og angst) til overflaten igjen. Hva gjør du da? Du kan selvsagt hive innpå med medisiner - noe som mest sannsynlig vil føre til at du ikke får bearbeidet vanskelige følelser - og vil få det værre enn du hadde det i utganspunktet etter trippen.

Tenk deg nøye om. Og start med liten dose om du velger å prøve.
Sist endret av Bearass; 2. mai 2012 kl. 12:20.
Trådstarter
Takker for mange gode svar, folkens - det blir nok til at jeg ikke prøver
Jeg vil fraråde deg å innta psykedelika før du har slutta med medisiner, spesielt hvis du går på SSRI-preparater som Zoloft og slikt. Det er en ustabil kombinasjon.

Var selv sterkt prega av sosial angst, panikkangst, depresjoner og vrangforestillinger i noen år, og jeg kan bare si det at jeg er sjeleglad for at jeg ikke putta i meg noe psykedelika, ikke engang cannabis, mens jeg var syk; men dette kom jo også av at jeg visste at jeg ikke ville være i stand til å håndtere en eventuell badtrip. Hvis du føler deg trygg på dette med badtrips, er i trygge omgivelser med gode venner og i det hele tatt har en bra set&setting som du er kofortabel i, så er det nesten opp til deg å evaluere om du vil tåle en eventuell dårlig opplevelse med din vaklende psyke, eller ikke. Eller om du i det hele tatt vil være i stand til å ture i så mange timer uten å plages av det.

Kort og greit, føler du at du har gode forutsetninger for å ta sopp en kveld, er i trygge omgivelser og føler deg 'stabil', så klarer du vel å ta den avgjørelsen selv. Men fra en person med vaklende psyke til en annen, tenk deg godt om og les deg opp mest mulig! Og for all del, doser heller lavt enn høyt.

Lykke til
Sist endret av Klepto; 2. mai 2012 kl. 14:24. Grunn: skurveleif
Som de andre her leste jeg de første linjene og allerede der er min anbefaling klart nei, du bør ikke prøve flein. Psykadelika er helst for folk med god og helst litt over gjennomsnittlig psyke, og absolutt ikke noe å leke med dersom det er det SPOR av usikkerhet.

Jeg ser på meg selv som en person med en ganske sterk psyke og ingen historikk av psykiske lidelser av noe slag. Og jeg vet ikke helt om jeg er klar for å utforske disse stoffene selv engang.

For ditt eget beste ville jeg holdt meg unna det selvom det er fristende. Det kan gå bra, men med dine lidelser (for all del ikke frekt ment) vil jeg fraråde det på det sterkeste rett og slett pga risikoen for at det går galt. For da kan det går riktig galt.