Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7178
Hvis vi kun ser på tyveri og ikke nasking, er det noen som vet sånn ca. hvor stor bot/fengselsstraff man får ved tyverier av forskjellig størrelse/alvorlighetsgrad?

Ja, jeg vet hva strafferammen er, men den sier ikke så mye om praksis. Regner med at politiet har en liste/måte å beregne boten på om man stjeler for 5.000,- eller 50.000,-

Kom gjerne med eksempler fra virkeligheten

(Har selvfølgelig ikke tenkt å stjele noe som helst.)
Tror ikke en pose bananer koster noe særlig, så det går nokk bra.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Kommer jo selfølgelig helt ann på hva man stjeler, altså om det er tyveri eller grovt tyveri osv.
Så strafferammen kan vel være alt fra en moralpreken til par år i buret. :P
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Det kommer så mange "snåle" spørsmål og tråder opp her på freak. Blir like overasket hver gang! Skal du ut å stjele Kinder Maxi på den lokale Remaen, gir det jo selvfølgelig mindre straff enn om du stjeler et par juveler på Bjørklund.
Uansett så er tyveri lønnsomt.Man kan bli dømt for tyveri av gjenstander verdt 20lapper og ende med et par tusen i bot.Helt fucka lovverk.
Sitat av Kålroten Vis innlegg
Det kommer så mange "snåle" spørsmål og tråder opp her på freak. Blir like overasket hver gang! Skal du ut å stjele Kinder Maxi på den lokale Remaen, gir det jo selvfølgelig mindre straff enn om du stjeler et par juveler på Bjørklund.
Vis hele sitatet...
Er ikke det jeg lurer på. Sier seg jo selv at man får strengere straff jo større verdi det man stjeler har.

Det jeg lurer på er konkrete straffer, eksempler osv. F.eks. hvor stor bot får man om man stjeler for 5.000,- i en butikk? Hvor mye/hvor mange ganger kan man stjele før man havner i fengsel?

Denne tråden linker til en oversikt over hvilken straff man kan vente seg i praksis for en gitt mengde narkotika. Jeg forsøker å finne noe tilsvarende for tyverier. Strafferammen er bøter eller fengsel inntil tre år, ganske upresist mao.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Uansett så er tyveri lønnsomt.Man kan bli dømt for tyveri av gjenstander verdt 20lapper og ende med et par tusen i bot.Helt fucka lovverk.
Vis hele sitatet...
Kult å ta med seg konsekvensene av idiotisk tankegang og kortsiktighet videre i livet. God tur!
Tja er jo faktisk en ganske grei tråd dette her ts. Det er jo fortsatt nordmenn som livnærer seg av tjuveri.
En av grunnene til at landet oversvømmes av utenlandske bander som raider butikker må vel være straffe-utmålingen og generell lav risiko om de blir hektet. Det er jo ikke sånn at det ikke eksisterer el-butikker i feks Polen eller Litauen.
Likevel velger altså noen kriminelle å komme til Norge for å stjele varer som de gjerne forsvinner med tilbake til sitt hjemland. Da må en jo tro at det er Norges lave straffer og slappe reaksjoner som er årsaken til at de velger å dra hit for å stjele.
Foreslår å starte "Den store tyveritråden - en empirisk forskning på straffeutmålinger".

Har selv opplevd dette;

En venn av meg som på øyeblikket var 17 år gammel, tok en stein å slengte den igjennom en butikkrute. Han stal ett skilt, og tyveriet var kun for "morro". Idioten ble tatt og fikk totalt 6.000 kroner i straff. Idioten var også svært beruset av alkohol på tidspunktet.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Uansett så er tyveri lønnsomt.Man kan bli dømt for tyveri av gjenstander verdt 20lapper og ende med et par tusen i bot.Helt fucka lovverk.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke slik at det du betaler om du blir ferska er verdien på varen...
Men det er en bot for at du er en uredelig jævel som tror at du bare kan gå rundt og plukke andres eiendom som du selv vil. Noen ganger på et par tuselapper. Og utfra innlegget ditt er jeg overbevist om at den boten er lavere enn det du har rappet for i løpet av ditt liv, så slik sett er du nok pent i pluss tenker jeg..

Anyways, på den måten prøver samfunnet å banke inn i deg grunnleggende lærdom som enten dine foreldre ikke gadd eller greide å lære deg.
spis litt piller, da driter du i konsekvensene. våkna opp i dag med væranda bordet å stolene til ett hus ett lite stykke nedi gata her på værandaen min idag,koster sikkert 5000, sånn uptight bitch highclass greie. ikke at jeg husker å ha henta det engang men ahehaehahe

Edit : Coctailen var 20 stk 10 mg sobril, 4 stk 2mg rivotril å noen halvlitere, oppskriften på å tjene penger på en eller annen syk måte legg bare igjen alt du eier å har hjemme, for dette mister du garantert :P

My 5 cents.
Sist endret av take'a'hit!; 14. april 2012 kl. 14:44.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg

Det jeg lurer på er konkrete straffer, eksempler osv. F.eks. hvor stor bot får man om man stjeler for 5.000,- i en butikk? Hvor mye/hvor mange ganger kan man stjele før man havner i fengsel?
Vis hele sitatet...

Du kan stjele uendelig mange ganger uten å havne å fengsel så lenge du ikke blir tatt
Sist endret av random67489; 14. april 2012 kl. 14:47.
Finnest ingen konkrete strafferammer som kan gi deg et korrekt svar. Verdier for et par hundretusen og du ender som regel opp med 6-12måneder fengsel og erstatningskrav som tilsvarer verdiene som er gått tapt.

Strafferammen på 1kilo hasj går helt opp til 10 år f.eks...
Har en kompis som stjal en klubbe (kjærlighet, for dere søringer) fra spar, han ble utestengt fra butikken i et år
Sitat av dolan_duck Vis innlegg
Har en kompis som stjal en klubbe (kjærlighet, for dere søringer) fra spar, han ble utestengt fra butikken i et år
Vis hele sitatet...
han var sikkert stolt av å gjøre seg til kjeltring for 2,50 ...
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Egentlig lurt litt på det samme.. hvordan er det med butikk stjeling?
Brodern min har fått dilla på og tæshe på butikken ung og dum, fyller gangster jakka si med 12 halvlitere og 5-6 snus bokser om gangen og selger.. og gjør det flere ganger daglig butikk til butikk...

Syntes det er jævla dumt av han og være så kort tenkt, kommer til og banke han snart. Hva kan straff for sånt bli(stjelinga altså..)? En liten bot, noen timer samfunnstraff og rulleblad SHIT som ikke forsvinner?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av deGrønne Skoger Vis innlegg
Egentlig lurt litt på det samme.. hvordan er det med butikk stjeling?
Brodern min har fått dilla på og tæshe på butikken ung og dum, fyller gangster jakka si med 12 halvlitere og 5-6 snus bokser om gangen og selger.. og gjør det flere ganger daglig butikk til butikk...

Syntes det er jævla dumt av han og være så kort tenkt, kommer til og banke han snart. Hva kan straff for sånt bli(stjelinga altså..)? En liten bot, noen timer samfunnstraff og rulleblad SHIT som ikke forsvinner?
Vis hele sitatet...
Broren din høres ut som en typisk hobbygangster på rundt 14-15 år med flava klær fra topp til tå, han blir nok utestengt fra butikken og husarrest av mamma og pappa.