Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1520
Hei, det jeg lurte på var om det er ulovlig å ha et kamera som peker mot veien og som er koplet til pc-en min via kabel, som da streamer video til pc-en uten å ta opptak. Er dette ulovlig og er det eventuelt andre her på forumet som gjør det samme?

Takker for svar.
Sitat av feddiriko Vis innlegg
Hei, det jeg lurte på var om det er ulovlig å ha et kamera som peker mot...
Takker for svar.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis det er en millitær operasjon, eller politi virksomhet hvor bevisførsel kan bli destruert og svekke en sak ført for retten.
'
Annet en det er det ingen lov mot å filme noe, så vidt jeg vet. Men dette kan raskt forandres. Og bare for det værre kan jeg legge til.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har samme oppsett her, bare mitt står i en vindu på loftet, så kan jeg se om jeg gidder å åpne døra når noen ringer på.

Kan være kjekt å opplyse med skilter "TV Overvåket område" evt bare ha det i vinduet og hvis noen spør "så er det ikke på"
Den undervurderte
Altså. hvis den peker mot veien er det lov, for veien er offentlig. og hvis man ikke ser skiltene på bilene, ser jeg ikke helt grunnen til å ikke gjøre det? Er nok ikke noe problem å gjøre det.
Veldig kort og unyansert svar: ja.

Personopplysningsloven §36 sier ganske klart at det ikke gjøres skille på om det er med eller uten opptak. Vidre at utstyr som lett kan forveksles med en ekte løsning også rammes av personopplysningsloven.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Ja, hvis det er en millitær operasjon, eller politi virksomhet hvor bevisførsel kan bli destruert og svekke en sak ført for retten.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe spesielt jeg streamer, det er bare en stille gate der det kjører rundt 15biler i timer, jeg gjør det egentlig bare får å kunne se rundt hjørnet på huset mitt uten å måtte flytte seg
Sitat av Fleff Vis innlegg
Har samme oppsett her, bare mitt står i en vindu på loftet, så kan jeg se om jeg gidder å åpne døra når noen ringer på.

Kan være kjekt å opplyse med skilter "TV Overvåket område" evt bare ha det i vinduet og hvis noen spør "så er det ikke på"
Vis hele sitatet...
Disse tiltakene gjør ikke nødvendigvis løsningen din mer lovlig... at det ikke er på er strengt tatt ikke veldig vesentlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Personopplysningsloven §36 sier ganske klart at det ikke gjøres skille på om det er med eller uten opptak. Vidre at utstyr som lett kan forveksles med en ekte løsning også rammes av personopplysningsloven.
Vis hele sitatet...
Ein viktig detalj er at POPPLYL kun rammer personopplysninger. Om oppløysinga er for dårleg til å kunne identifisere enkeltpersoner (også gjennom t.d. kjøretøy) så er det lovleg.

Om det interessante er å sjå veret er ei løysing å ha kameraet ute av fokus, slik at ein ser generelle trekk, men ikkje detaljer.
Sitat av feddiriko Vis innlegg
Det er ikke noe spesielt jeg streamer, det er bare en stille gate der det kjører rundt 15biler i timer
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke streamer up and close naboens datter mens hun dusjer, go ahead.

Nordmenn er hysteriske mht hva man kan videoovervåke og ta bilder av.
Som privatperson kan man tillate seg litt av hvert før lovens lange tarm gidder å reagere.

Ser bort fra datatilsynet da de misliker det meste, og det er stort sett alt de kan gjøre.
Dette er kvaliteten på den lokale stremen min. http://bildr.no/view/1172153. Så jeg vil ikke kalle det for personopplysninger. Og ja, jeg kan så vidt kjenne igjen personer jeg kjenner veldig godt, men jeg kan ikke se kvisa i fjeset til folk, for å si det sånn.
Sitat av feddiriko Vis innlegg
Det er ikke noe spesielt jeg streamer, det er bare en stille gate der det kjører rundt 15biler i timer, jeg gjør det egentlig bare ehgfår å kunne se rundt hjørnet på huset mitt uten å måtte flytte seg
Vis hele sitatet...
Da er det på offentlig gate og ingen problem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av feddiriko Vis innlegg
Dette er kvaliteten på den lokale stremen min. http://bildr.no/view/1172153. Så jeg vil ikke kalle det for personopplysninger. Og ja, jeg kan så vidt kjenne igjen personer jeg kjenner veldig godt, men jeg kan ikke se kvisa i fjeset til folk, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Eg vil tru den der går greit ja. Det er neppe mogeleg å identifisere personer på grunnlag av bilete i den oppløysinga.
Du kan overvåke din egen private eiendom. Vises offentlig rom eller andres eiendom er det forbudt. Så i ditt tilfelle overvåker du ulovlig.
Om det filmer ut et vindu uten å lagre opptak ser jeg ingen grunn til at det skal være ulovlig. Det er jo akkurat det samme som om du skulle stå å se ut vinduet selv, bare at du har et ekstra øye som gjør det for deg.
Mener at det er spesielle regler som sier at du må ha tillatelse til å filme der det er allmen ferdsel?
Sitat av dolan_duck Vis innlegg
Om det filmer ut et vindu uten å lagre opptak ser jeg ingen grunn til at det skal være ulovlig. Det er jo akkurat det samme som om du skulle stå å se ut vinduet selv, bare at du har et ekstra øye som gjør det for deg.
Vis hele sitatet...
Du mener sikkert det, personopplysningsloven mener ikke at det er det samme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Du mener sikkert det, personopplysningsloven mener ikke at det er det samme.
Vis hele sitatet...
Sitat av Datatilsynet
Ikke identifisering
Bruk av webkamera og publisering på Internett er lov så lenge personene som fanges opp ikke lett kan identifiseres. Å legge ut bilder på nett som for eksempel viser oversikt over offentlige områder er derfor lovlig.
Vis hele sitatet...
http://datatilsynet.no/Global/04_veiledere/kamoverv.pdf

Det eksempelet som er vist over av biletkvalitet tilseier at det ikkje er lett å idenfitsere personer.
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Altså. hvis den peker mot veien er det lov, for veien er offentlig. og hvis man ikke ser skiltene på bilene, ser jeg ikke helt grunnen til å ikke gjøre det? Er nok ikke noe problem å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Absolut ikke... Du KAN filmovervåke egen eiendom hvis du opplyser om det klart og tydelig... Men du kan ikke under noen omstendigheter få med noe på bildet som ikke er din eiendom du har IKKE lov til å få med et gatehjørne eller en liten bit av gangvei. Det var i allefall det vi lærte på vekterskolen og når vi skulle innstallere kameraer rundt om for bedrifter osv