Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4036
Oppdaget i dag at det mangler jording flere steder i leiligheten.
Jeg mangler jording over kjøkkenvasken og taklampe på badet.
Slik har vel aldri vært lov? Hvem har ansvaret for at det er jordet frem til kjøkkenvask og taklampen på badet? Borettslaget har opplyst ganske tydelig at det ikke er deres ansvar. Er det tidligere eier som er ansvarlig? (kjøpte leilighet for 2 år siden)

Ellers har jeg åpen løsning mellom stue og kjøkken. Er null jording i stuen. Hva sier reglene til dette?
Sist endret av Spelly; 2. oktober 2013 kl. 02:33.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Ellers har jeg åpen løsning mellom stue og kjøkken. Er null jording i stuen. Hva sier reglene til dette?
Vis hele sitatet...
Manglende jording på stue hvor det er åpen løsning er vanlig inntil nylig hvor det kom krav om at alle strømuttak i nybygg måtte jordes.
Det finnes krav om minimumsavstand til strømuttak for å unngå berøringsfare.
Noen klarer å lage kabelsalat på kryss og tvers så det er vel grunnen til krav om jording over alt i nybygg.

Sjekk om strømuttak til kjøleskap/komfyr faktisk er jordet. Det kan jo tenkes at det står der til pynt.
Å sjekke at jording faktisk er koblet til er klokt.

Jeg har aldri sett jordet taklampe på bad men jeg mener å huske at det var krav til sprutsikkerhet.

Strømuttak over kjøkkenbenk uten jording blir kjapt til dødelig hjertestans.
Dette bør ordnes uansett lovgivning.
Det er for sent å saksøke når du er død.

Jeg går ut fra at elektriker krever betalt av bestiller.
Hvem som skal betale overlater jeg til jurister.
Eier er ansvarlig for å sørge for at anlegget følger forskriftene. jording på bad og kjøkken har alltid vært krav til jording. Om anlegget er mindre enn 5 år gammelt kan du reklamere mot installatøren. Denne infoen finner du i den lovpålagte elektroinstallasjons dolumentasjonen som du fikk da du kjøpte leiligheten. Er den av eldre type finnes det nok ingen dokumentasjon og det nytter ikke å reklamere.

Åpen løsning med jording/ikke jording problematikken er en ok løsning så lenge det er tilstrekkelig avstand mellom nærmeste jordet punkt og ujordet punkt ca 2m. Poenget er at du ikke kan ta på begge samtidig.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takker for svar. Har tenkt å ta en elsjekk i leiligheten ,da det er en del pussige løsninger. Poenget mitt er om slike feil kanskje kan være en forsikringssak, eller om jeg må dekke alle kostnadene fra egen lomme?
Sitat av Spelly Vis innlegg
Takker for svar. Har tenkt å ta en elsjekk i leiligheten ,da det er en del pussige løsninger. Poenget mitt er om slike feil kanskje kan være en forsikringssak, eller om jeg må dekke alle kostnadene fra egen lomme?
Vis hele sitatet...
Forsikring dekker det ikke.

Hvis du har kjøpt kan det være en mangel ved kjøpet, men det er flere ting som spiller inn.

Har du kjøpt en ny leilighet er det helt klart en mangel om el-anlegget ikke er forskriftsmessig.
Hvis du ikke har kjøpt en ny leilighet har du mest sannsynlig kjøpt den som den er. Da er du avhengig av at selger kjente eller burde kjent til mangelen, eller at den er så stor at det er en vesentlig mangel ut fra kjøpesummen og forholda ellers. Det siste skal noen hundretusener til på en typisk leilighet (selv om det er vanskelig å være konkret).