Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2907
Heisann.

Jeg kjøpte nylig en Macbook Pro på Finn. Jeg har en liten mistanke om at den er stjålet. Selgeren så ut som den riktige typen til å selge tyvegods, han pratet engelsk og språket på MBP'en var norsk. Hvis jeg tar den til service/Humac/Eplehuset, kan de finne det ut om den er stjålet da?

Takk for svar
Sist endret av Tapper12; 3. mars 2013 kl. 23:00.
Lastebil sjauførr :)
50 6
Ring Politiet ?
Sitat av Murkory Vis innlegg
Ring Politiet ?
Vis hele sitatet...
om jeg ikke husker helt feil så er kjøp av tyvegods ulovlig. Dette kan isåfall slå tilbake på op? eller kanskje jeg bare tar feil
Lastebil sjauførr :)
50 6
Sitat av jorgen2k Vis innlegg
om jeg ikke husker helt feil så er kjøp av tyvegods ulovlig. Dette kan isåfall slå tilbake på op? eller kanskje jeg bare tar feil
Vis hele sitatet...
Vet ikke jeg, men det hadde jo vært heilt på trynet, hvordan kan kjøperen vite at den et stjålet, så jeg tviler på det..
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-035.html

§ 317. Den som mottar eller skaffer seg eller andre del i utbytte av en straffbar handling (heleri), eller som yter bistand til å sikre slikt utbytte for en annen (hvitvasking), straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år.
Lastebil sjauførr :)
50 6
Sitat av Xernox Vis innlegg
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-035.html

§ 317. Den som mottar eller skaffer seg eller andre del i utbytte av en straffbar handling (heleri), eller som yter bistand til å sikre slikt utbytte for en annen (hvitvasking), straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år.
Vis hele sitatet...
Norge sier jeg bare, Norge...
Jeg ville vel tippet at du slipper unna om du faktisk melder ifra til politiet, men kan jo være en risk for at de pengene du har betalt, blir borte, og du sitter igjen med 0.
Du får velge å gå for den gode samaritan-veien og sitte igjen med null, eller late som om du ikke vet og bruke MBP'en som vanlig=)
Jeg ville værtfall ventet med å ta meg en runk foran macen til jeg var sikker på at det ikke var sånn find my mac program.
Om du melder fra vil du nok ikke bli straffet, men du får nok ikke pengene dine tilbake.

Sitat av Murkory Vis innlegg
Norge sier jeg bare, Norge...
Vis hele sitatet...
Går ut ifra at dette gjelder om du i utgangspunktet vet at varen du kjøper er stjålet.
Sitat av Tapper12 Vis innlegg
Heisann.

Selgeren så ut som den riktige typen til å selge tyvegods, han pratet engelsk og språket på MBP'en var norsk.

Takk for svar
Vis hele sitatet...
Og likevel kjøpte du den???

Jeg tror ikke du får noen negativ reaksjon fra politiet dersom du er såpass ærlig og forhører deg med dem nå, men du får det garantert dersom det skulle vise seg på et senere tidspunkt at den er stjålet og de finner den i din besittelse. Undersøk med dem nå, da stiller du uansett mye sterkere dersom den siden skulle bli meldt stjålet.

Såfremt prisen ikke var så lav at du burde ha skjønt det var tyvegods, kan du alltids hevde at du handlet i god tro på kjøpstidspunktet men at du fikk mer og mer mistanke om at noe ikke var som det skulle da du kom hjem og fikk tenkt litt grundigere gjennom saken.
The Nerdrager
Skulle jeg kjøpt en brukt MBP, så ville jeg hatt med papirene som følger med...
Jeg kjøpte en stjålet laptop for 4 år siden. Når jeg fant ut at den var stjålet tok jeg kontakt med Politet. De sa til meg at de ønsket på ingen måte å straffeforfølge personer som var ærlig å da dem slik infomasjon, og skulle hjelpe meg med å få tilbake pengene fra selger.

De nevnte derimot at, dersom de etterforsket tyveriet, og hadde sporet opp laptopen hjem til meg, da kunne jeg ikke regnet med noe annet enn en fin bot og muligens en dag i retten.....
du er klar over TS at macen blir konfiskert å det er liten sjanse for at han som solgte den blir busta?
Ikke gå til politiet, da er du bare dum hvis du gjør det. Installer ny OSX å bare la den være sånn som den er.
Bare formater Mac'en. For å være sikker på at det ikke er noe virus på den. Kan fort være en keylogger der vettu
Sitat av cheetos Vis innlegg
du er klar over TS at macen blir konfiskert å det er liten sjanse for at han som solgte den blir busta?
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull....som han over her nevner er ikke politiet ute etter å straffe de som faktisk er ærlige og som innser at de kan ha kjøpt tyvgods. Så lenge du handlet i god tro da du kjøpte den kan du ikke straffes for noenting. Sannsynligvis får du beholde maskinen og dersom saken blir henlagt vil du uansett få den tilbake. I motsatt fall, at dem kniper han som solgte deg den gitt at den er stjålet vil du få pengene igjen av ham gjennom statens innkrevingssentral (krav herfra blir aldri foreldet).
Sitat av ToraBora Vis innlegg
Dette er bare tull....som han over her nevner er ikke politiet ute etter å straffe de som faktisk er ærlige og som innser at de kan ha kjøpt tyvgods. Så lenge du handlet i god tro da du kjøpte den kan du ikke straffes for noenting. Sannsynligvis får du beholde maskinen og dersom saken blir henlagt vil du uansett få den tilbake. I motsatt fall, at dem kniper han som solgte deg den gitt at den er stjålet vil du få pengene igjen av ham gjennom statens innkrevingssentral (krav herfra blir aldri foreldet).
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at man får den tilbake? Høres utrolig rart ut at de lar deg beholde tyvgods.
Sitat av Murkory Vis innlegg
Norge sier jeg bare, Norge...
Vis hele sitatet...
Ja, tenk å bo i et så fælt land hvor man ikke har lov til å kjøpe tyvegods! Det er jo helt uhørt..........
Sist endret av Freakaholic; 4. mars 2013 kl. 11:39.
Jeg fikk selvfølgelig ikke beholde laptopen, men jeg fikk tilbakebetalt pengene jeg hadde brukt relativt raskt.
Lastebil sjauførr :)
50 6
Sitat av gummiand Vis innlegg
Jeg ville værtfall ventet med å ta meg en runk foran macen til jeg var sikker på at det ikke var sånn find my mac program.
Om du melder fra vil du nok ikke bli straffet, men du får nok ikke pengene dine tilbake.



Går ut ifra at dette gjelder om du i utgangspunktet vet at varen du kjøper er stjålet.
Vis hele sitatet...
Får håpe det..
Trådstarter
4 13
Takk for svar alle sammen, men jeg går tilbake til mitt originale spørsmål. Kan de på verkstedet/Humac finne ut om den er stjålet?
Sitat av Tapper12 Vis innlegg
Takk for svar alle sammen, men jeg går tilbake til mitt originale spørsmål. Kan de på verkstedet/Humac finne ut om den er stjålet?
Vis hele sitatet...
Hvis serienummeret er registrert hos dem så vil jeg tro at den blir flagget hvis det opprettes service med det serienummeret.

Husker ikke hva den heter, men det er en nettside som tyvegodt blir registrert. Kanskje du skulle prøvd å Google serienummeret å se om du finner noe
Tror faktisk det er en egen side hos apple.com hvor man kan sjekke dette....