Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2146
Hei =)

Jeg har veldig lyst til å bli filmfotograf, men det er enda en stund til jeg kan utdanne meg som dette, siden jeg bare går Vg1.

men det jeg da lurer på er hvilken vei jeg bør gå etter vidregående? og hva jeg event bør ha av kunnskaper og erfaringer for å komme inn på en skole som jeg kan utdanne meg som filmfotograf.

jeg har tenkt litt på den Dramatiska institutt i Svergie, men jeg ser at det kun er 4 studenplasser hvert semester, og det vil si veldig mye konkuranse, hva krever de egentlig av en som skal inn der? gode referanser? gode karakterer?

Takker
Filmfotografi ved Filmskolen/Høgskolen i Lillehammer har et godt rykte, der er det opptak annenhvert år. Ellers har vel Noroff-instituttet noen filmlinjer hvor du får studert noe utenlands.

Alt i alt gjelder det å ha en generell forståelse for filmfotografi. Du må interessere deg for det, og vite hvordan virkemidler kan påvirke hverandre. Lidenskap for filmfotografiet er viktigst av alt.
Sist endret av Keyser Söze; 18. juni 2009 kl. 00:52.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hei

det er vanlig å gå på mer generelle filmskoler før en søker seg inn på disse "toppakademiene", feks "tv og flerkamera" på HiL, eller "filmhøyskolen i ebeltoft", danmark, eller private skoler. om du ser på alderen til de som kommer inn der, ligger snittet på 23-25.

poenget med å gå på disse skolene først er å skaffe seg kunnskap og erfaring om film generelt, noe som kommer veldig godt med på senere spesialiserte utdanninger (kameramann, regissør, lydman osv), og for å ha masse refereansemateriale å vise til ved seinere skole- eller jobbsøknader.

vil anbefale ebeltoft, fordi den kun varer i ett år og er et intensivt kurs, særlig om du har litt filmkunnskaper fra før av. her får du også prøvd deg på alle rollene, fra regissør til lydmann.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
snakket med lærere og elever der, og de anbefaler ebeltoft, kabelvåg, og en skole i sverige jeg ikke kommer på...
Hijacker denne tråden litt jeg. Har tenkt litt på å gå noe lignende utdanning etter vgs (går siste året nå), og lurte på hvilke erfaringer folk har om forskjellige skoler innen flerkameraproduksjon/TV-produksjon?
Jeg jobber i dag med flerkameraproduksjoner (Outside Broadcast og studio) og bør kunne svare på en del spørsmål. I Norge er det desverre ikke mange gode skoler. Lillehammer er det sikreste valget, da får du gode kontakter i bransjen og dermed gode muligheter for jobb etter endt studier. Selv studerte jeg i utlandet og har hatt det litt "hardere" å komme inn i bransjen siden jeg ikke hadde noen kontakter fra før. TV-bransjen i Norge er liten, spesielt flerkameraproduksjoner, så kontakter er viktig for å skaffe jobb. Har du gode kontakter fra før (foreldre etc) ville jeg forhørt med de om muligheter for arbeidsplassering og studert i utlandet. Jeg angrer ikke på at jeg studerte i utlandet og hadde nok valgt det igjen.
ang. det. var faktisk snakk om å slå sammen filmskolen og flerkamera/dokumentar til en stor skole en stund
Å slå sammen dokumentar/drama TV-produksjon og filmproduksjon er faktisk ingen dum idé, men flerkameraproduksjon har ingenting å gjøre sammen med dokumentar/drama TV-produksjon og filmproduksjon. Dokumentarer og dramaserier som TV-serier er ikke veldig ulikt filmproduksjon, men flerkamera har minimalt med likhetstrekk...
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Vanskelig å komme innpå Lillehammer. Anbefaler heller å søke UIB Film og Tv Produksjon.
Noroff er ikke å anbefale, se heller på NISS.
det ble jo ramaskrik blant lærerne i filmskolen da dette ble vedtatt, noe som førte til at de trakk tilbake vedtaket. og når det kommer til skolene er filmskolen på et helt annet nivå enn feks de UIO og UIB og NTNU kan tilby. da anbefaler jeg heller ettårig kurs i ebeltoft
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Søsteren min gikk på idefagskolen i Tønsberg. Hun startet etter det i lokaltv i Tønsberg, har i ettertid filmet for Sykehuset som gikk på TV3, Skal vi danse på TV2, Isdans på TV2, Hotel Cæsar TV2 og jobber nå bak kamera på Nyhetene i NRK.

Det jeg prøver å si er at film/tv-miljøet i Norge er fryktelig lite og hvor du har studert har ikke like mye å si som hvor dedikert du er, hvor flink du er og hvor mange kontakter/venner du klarer å skaffe deg innad i miljøet. Selv om du kommer med et finfint brev fra en eller annen skole, er det som regel en som har et ben innenfor stedet du søker som får jobben.

Start i bunn og mas deg til vikariat i TV2 eller NRK. Deretter dytter du telefonnummeret ditt over på så mange som overhodet mulig som jobber på stedet og sier du er villig til å ta hva som helst for å få erfaring. Når du har knyttet nok kontakter og fått en del relevant erfaring er det godt mulig du blir oppringt og spurt om å være kameraassistent/innspillingsleder eller lignende på en eller annen produskjon.