Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6462
Jeg ser etter en grei maskin som jeg kan ha på fly og ellers på reise, jeg har dessverre ikke noen erfaring med noen av disse maskinene. Derfor trenger jeg deres hjelp, hva er fordelene og ulempene? Regner med dere har noen erfaringer da noen av dere helt sikkert sitter på en slik maskin.

Om dere har erfaringer med Linux kontra Windows på disse maskinene er det også fint...

Lurer litt på å gå for en Asus eeePC 900 rett og slett fordi den er minst, hva er ulempen foran de andre? Hva ville du gjort?
Om du ikke MÅ ha en netbook akkurat nå ville jeg ventet.
Intel Atom dual-core kommer "snart" og da vil man kunne bruke XP på maskinene uten at det føles som sirup.
Problemet med den norske Asus EEE 900, er en særdeles treig SSD-disk. Klarer ikke kjøre XP skikkelig på den. Den norske versjonen har av en eller annen grunn ikke en rask 4 GB harddisk i tillegg, som er rask nok til å kjøre XP på. Derfor har jeg nå bestilt ny SSD-disk som er raskere. Utenom det så er det en konge maskin!

EDIT:
Sitat av Goophy
Om du ikke MÅ ha en netbook akkurat nå ville jeg ventet.
Intel Atom dual-core kommer "snart" og da vil man kunne bruke XP på maskinene uten at det føles som sirup.
Vis hele sitatet...
XP kjører som en drøm på EEE 701 (som har rask SSD-disk). Det er SSD-disken som henger igjen på EEE 900, og derfor ikke klarer å kjøre XP skikkelig.
Sist endret av Toak; 25. august 2008 kl. 23:09.
I forbindelse med det Goophy sier bør det nevnes av atom-prosessoren som kommer med 901 i tillegg bruker mindre strøm og vil gi betydelig lenger batteritid... Jeg har undersøkt endel om disse maskinene selv da jeg har lyst på en og etter min mening er det store comunityet av entusiaster som har bygd seg opp rund eee også et godt argument for å kjøpe den.
Sitat av Toak23
XP kjører som en drøm på EEE 701 (som har rask SSD-disk). Det er SSD-disken som henger igjen på EEE 900, og derfor ikke klarer å kjøre XP skikkelig.
Vis hele sitatet...
Problemet med de maskinene er ikke disken, men ~null CPU-kraft.
Min Aspire One med 2GB RAM og 2,5" 32GB SLC Samsung SSD er fortsatt treg som sirup.

Såklart kan man kjøre en super-nedstrippet versjon av XP, men det gidder de færreste.

Vent på neste generasjon Atom-prosessorer.

Halalgeir, jeg mener den versjonen at Atom Intel lanserte på siste IDF (Lincroft) som er enda raskere og bruker enda mindre strøm en Atom-prosessoren som sitter i netbooks man kan få kjøpt nå.
Sist endret av Goophy; 25. august 2008 kl. 23:17.
Sitat av Goophy
Vent på neste generasjon Atom-prosessorer.

Halalgeir, jeg mener den versjonen at Atom Intel lanserte på siste IDF (Lincroft) som er enda raskere og bruker enda mindre strøm en Atom-prosessoren som sitter i netbooks man kan få kjøpt nå.
Vis hele sitatet...
Hvis man alltid skal vente på neste generasjon, får man aldri kjøpt noe. Det er nå bare min mening.
Det kommer helt an på om man trenger noe akkurat i dette øyeblikket eller faktisk kan vente imho.
Trenger man noe nå er det jo bare å kjøpe, og da vil jeg anbefale Aspire One, hvis ikke er det bare å vente.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Men for å spore over til en annen del, trenger jeg faktisk Windows? Er Linux greit nok til film etc eller funker det ikke?
Linux funker fint til alt som ikke krever spesiell windows-software.
480p xvid o.l. går knall på de maskinene, men H.264 etc. lagger som fy.
Jeg har fremdeles dual boot på laptopen min, men det eneste jeg bruker windows til er når jeg skal bruke audio-analyseprogrammet som jeg har med på jobb som lydtekniker. Til alt annet funker linux som gull.

Veldig mange bytter over fra de distroene som kommer ferdiginnstallert på netbookene og til en av de mer kjente distroene som for eksempel eeeubuntu, men det kommer jo også an på hva man skal bruke maskinen til...
Sitat av devotio
Men for å spore over til en annen del, trenger jeg faktisk Windows? Er Linux greit nok til film etc eller funker det ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker Eee-Ubuntu på min 901, og jeg synes det funker kjempegreit jeg. Er litt etterheng her og der, men det kan sikkert gjøres noe med.
Til å se film og slikt har man jo VLC - funker til ~alt.
Bruker den også på skolen, og da passer den finfint til notatskriving(og helt sikkert en stil) med OpenOffice.
Sitat av devotio
Men for å spore over til en annen del, trenger jeg faktisk Windows? Er Linux greit nok til film etc eller funker det ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg har kjørt Ubuntu EEE 8.04 på min EEE 900 en stund nå, og fungerer utmerket til å surfe med, se på film, skrive etc. Men jeg vil ha Windows slik at det er lettere å sette opp ting som feks Mobilt Bredbånd.
Jeg har sett på disse netbooksene i en god lang tid nå, og endte opp med en blå Acer Aspire One A150 som jeg skal hente i morra.
Har hørt endel om at EEE (og forsåvidt one også) er litt vel små til oss med litt store hender. Noen som har noen innspill?
Tastaturet på EEE er en vanesak. Jeg har ikke pittesmå hender (men ikke kjempestore heller), men bare etter noen timer var jeg nokså vant med tastaturet.
Jeg har MSI Wind, og er kjempe fornøyd. Jeg får spilt GTA Vice City (beste spillet <3 ) uten problemer, og ellers er alt bare fryd og gammen. Forskjellen på størrelsene på Acer Aspire One, MSI Wind og Asus EEE 900 er minimal, se her. Her ser man de tre ved siden av hverandre - litt ut i filmen.

Kjører XP som det kom forhåndsinstalert - og det fungerer fint for meg. Har instalert Vlc, Opera, Open Office og Mediamonkey og har alt jeg trenger til skolearbeid og casual surfing og gaming på ferier osv. At det går trengt har ikke jeg merket noe til. Den har en 1,6 GHZ Atom prosessor.

Batterilevetiden på Wind'en har jeg testet to ganger. Halv lysstyrke (som er helt akseptabelt), fult batteri, headset på og VLC med Arrested Development episoder. Da holdt den på i en time og 45 minutter. Idag kjørte den i en og halv time med skriving i open office, halv lysstyrke og halvt batteri. Dette er uten å ha på maskinens egen strømsparemodus - som jeg ikke viste om før i kveld. Jeg vet ikke presist hvilken forskjell den vil utgjøre på batterilevetiden. MEN, jeg og de fleste andre Wind eiere venter på at 6 cellers batteriet skal komme på markedet, som Hardware.no fikk til å vare 5 timer og 40 minutter med sine tester. Wind leveres foreløpig bare med 3 cellers batteri.

http://www.hardware.no/artikler/msi_wind/53100/1
Hardware.no's test av Wind'en tar for seg det meste, så les den.

Personlig er jeg glad jeg ikke gikk for noe mindre, da denne er liten nok for meg. Tastaturet tok en dag å vende seg til - men det går helt greit.
Er det noen som har teste Ubuntu el. på Wind? Er det noen store oppdateringer i vente på den, eller er det bare EEE som har ny maskinvare på vei? Har lyst på en mini-pc til studiene, men kan godt vente noen mnd.
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=960599 - MSI WIND Tråden har de fleste svarene ang Wind.

Et annet lite kjekt tilleg for alle med en (mini)pc er Launchy. http://www.launchy.net/
Genialt lite program som gjør at du slippet å bruke mus, startmeny og shortcuts for å åpne programmer, filer osv. Har hatt det i en dag og klarer meg ikke uten lengre.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Ser ut som det blir MSI Wind for øyeblikket... Takk for mange gode tips
Jeg lurer på det samme... Det jeg ser etter er at den nesten MÅ være svart, ha så god batteritid som mulig (finnes det 8cellers batteri til noen?), ha 2,5" hdd (ikke SSD) og lett
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Så er jo sørsmålet, jeg finner ingen nettbutikk med MSI Wind på lager... Noen idé?
Hei!
Jeg har nå hatt min Asus EEE 900 16G i en måneds tid, og har hatt mine oppturer og nedturer med den.
Jeg kjøpte den på komplett.no, så dette er den som blir omtalt på forumet som "den med treg SSD disk".
Og det er virkelig en treg SSD disk på den. Windows takler den ikke, og det er latterlig at den blir
solgt med Windows XP. Linux fungerer likevel veldig bra på den, da Linux ikke krever like mye skriving til harddisken som XP gjør. Nå kjører jeg Ubuntu 8.04 med en egen kernel til, og det fungerer flott. Eneste problemet jeg har nå er at jeg syntes maskinen blir i varmeste laget, laster derfor ned Ubuntu 7.10 nå, da det er flere rapporter på nettet om varme-problemer med Ubuntu 8.04.

Du kan forøvrig lese min review på maskinen på websiden min http://www.gait-insider.net/asuseee.html

Ville uansett ventet, hvis du tenker på EEE maskinen, til neste modell.

Lykke til!!

PS: Toak23, hvor bestilte du ny SSD disk?
Sist endret av tagefo; 31. august 2008 kl. 12:34.
Vet noen når MSI wind kommer for salg i Norge? Finner det ikke ut noen steder..
▼ ... over en uke senere ... ▼
om en uke (ubekreftet) på ps.no
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Faen at ikke MSI er å finne i butikkene nå, sikkler skikkelig på en netbook nå.

Vurderte Acer Aspire One, men etter å ha lest dårlige tester droppet jeg det, samt at jeg syns det er fryktelig irriterende at den ikke kommer i svart og at fargen ikke er den samme på innsiden som på yttersiden.

Lenovo lanserer snart S9 og S10, sikler på S9, men har ikke funnet noen gode indikasjoner på når den kommer ut, dessuten ser det foreløpig kun ut til at den kommer med SSD disk, noe jeg ikke er helt i 100 for...

Gleder meg med andre ord til MSI Wind
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Ja, 4 dager siden skrev jeg at jeg ventet på MSI Wind, nå sitter jeg med en Acer Aspire One.

Bakgrunnen: Testen til dinside.no hvor konklusjonen ble; kjøp den du har lyst på. I tillegg var det lenge å vente på MSI samt at jeg heller ville ha en ~9" skjerm enn ~10" (størrelsen teller).

Første inntrykk er relativt gode, valget falt på XP versjonen med 120 GB hardisk.
Leste noen engelske tester som "slaktet" mangel på full enter tast samt nedsynket knapper for mus (samt ved siden av og ikke under museplata). På det norske tastaturet er enter tasten "full" og musetastene har jeg ble jeg vant til etter 2 minutters bruk. (Dog kjennes forsatt høyre musetast litt nedsunket ut...). Tastaturet er forøvrig veldig godt i mine øyne. Blåfargen og den svarte går fint sammen, finnere enn hva bildene gir uttrykk for, jeg syns faktisk den er ganske lekker... Utseendemessig er det dog litt irriterende at lokket LETT får fettflekker fra fingrene, her må man ha med seg klut...

Jeg er i alle fall fornøyd og håper at mine små notater kan hjelpe noen andre. (Jeg gleder meg forøvrig fortsatt til Lenovo S9 kommer på markedet, jeg kommer til å vurdere den når/om den kommer med hardisk (ikke SSD))
Sony Vaio tz
Sitat av Toak23
Tastaturet på EEE er en vanesak. Jeg har ikke pittesmå hender (men ikke kjempestore heller), men bare etter noen timer var jeg nokså vant med tastaturet.
Vis hele sitatet...
Enig. Den første timen er det temmelig fucka, men etter noen timer er det lille tastaturet ikke noe problem. Om du derimot har _unormalt_ store hender kan det godt stemme at det til tider vil bli vanskelig for deg. Sitter på skolen med min eee 900 nå, og skriver fort som fy ^^
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Sitat av audioxbox
Sony Vaio tz
Vis hele sitatet...
Phail...

11.1" skjerm samt en pris som ligger langt over noen av de andre nevnt her... Går ikke i denne kategorien...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Slenger meg inn her, jeg skal ha en sånn i januar, og det jeg skal bruke min til er følgende

- Surfe på nett
- Mobilt bredbånd
- Legge over litt bilder fra et kamera o.l
- Msn
- Den skal være så lett som mulig, selvom det ikke har alt og si.

Hvem er det jeg burde velge da?
Mener Acer Aspire One har en egen expansion slot for 3g kort så da kan du få det intærnt..

Ellers er det vel mye en smak sak men jeg heller mot å bli fanboy av Acer sin lille doning spesielt den i brun er skamsexy
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
ztaale: Min har ikke mulighet for 3G SIM, men har NetCom Connect og det funker ypperlig...
Sitat av Goophy
Problemet med de maskinene er ikke disken, men ~null CPU-kraft.
Min Aspire One med 2GB RAM og 2,5" 32GB SLC Samsung SSD er fortsatt treg som sirup.

Såklart kan man kjøre en super-nedstrippet versjon av XP, men det gidder de færreste.

Vent på neste generasjon Atom-prosessorer.

Halalgeir, jeg mener den versjonen at Atom Intel lanserte på siste IDF (Lincroft) som er enda raskere og bruker enda mindre strøm en Atom-prosessoren som sitter i netbooks man kan få kjøpt nå.
Vis hele sitatet...
Aspire One kan da ikke ha mer enn 1.5 GB RAM? Og harddisken er 1.8", ihvertfall om det er et ordentlig drev. Usikker på om SSD'ene kan være 2.5, men tviler.

Selv har jeg en Aspire One med 4 GB SSD-drev, som jeg la inn XP pro på, ikke noe nedstrippet. Syns den kjører helt greit, men med et unntak, nemlig at den "fryser" i, tja, 2 -20 sekunder noen ganger. Tror dette kommer av SSD-disken (selv om den er av "rask" type, men er nok ikke av de raskeste allikevel). Å se film fungerer ypperlig uten hakking. Spille spill også (såfremt 1.6 GHz'en tar det - åltså ikke de nyeste nye selvsagt, heller litt eldre spill). Trackmania Nations fungerer faktisk, men ikke på litt større baner..

Men som sagt den frysingen kan være irriterende, f.eks. ved surfing og skriving (blir som at tastaturet lagger, plutselig kommer all teksten). En annen bekjent har 120 GB harddisk-versjonen, og han har ikke de symptomene (Angrer litt på at jeg ikke ventet på den ja.. men tester vel med noe annet enn XP / dualboot med tiden.. TTT)

Skjermen bør du se rett forfra for ikke å få den for lys eller mørk, men jeg synes den er veldig bra. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med den, morsom liten sak! Ikke minst det at det er en ekte PC på 1 kg. Virker bra skrudd sammen også, noe jeg kan si etter å ha skrudd den opp flere ganger og dessuten måtte bore vekk 3 skruer, og fortsatt sitter den bra sammen! 1 skrue var min skyld, men de 2 andre satt rett og slett dønn fast (oppgradering av minne) Det er en annen negativ ting, du kan ikke oppgradere minne uten å skru fra hverandre hele greia!) Det er en luke under, men den er til et 3G kort, eller var det HDSPA (+/-) det het? Mobilt bredbånd.

Lyden fra høytalerene er ikke så høy, men bruker du headset eller øreplugger blir det bra! Wireless-kortet er visstnok veldig følsomt i følge andre (jeg vet ikke, men stoler på det, siden jeg jo har en :-)

Ingen tvil om at en ekte dualcore Atom vil bli bedre, men sånn er det jo hele tiden...
Hvilken modell har du? Linux modellen med 8GB ssd?
Jeg har vel den såkalte a150 eller hva den nå heter, mener det er 3g expansion slot på min, kan skru opp å sjekke

Bilder i elendig kvalitet tadd med SE W890i av antatt 3g port på a150:


Sitat av 10goto10
Aspire One kan da ikke ha mer enn 1.5 GB RAM? Og harddisken er 1.8", ihvertfall om det er et ordentlig drev. Usikker på om SSD'ene kan være 2.5, men tviler.
Vis hele sitatet...
Satt inn en 2GB-brikke, så det blir vel 2,5, aner ikke hvor mye som detekteres og de mekaniske diskene er 2,5".
Mener chip-settet i Aspire One pr idag er det som hindrer en oppgradering over 2GB minne, er dog usikker på dette.

1.5 Gb holder uansett i massevis, det er begrenset på hvor mye man skal tvinge en slik pc til å håndtere, mine bruksområder strekker seg til:

Websurfing med siste versjon av Opera.
E-mail i Opera's egen e-post klient
Irc via putty
MSN med MS sin egen klient
Lett FM (football manager 2008) spilling
FM Live
Musikk-avspilling koblet mot forsterker på forspill å nachspill


Har som nevnt tidligere Aspire One A150 (blå) med 120 GB disk, 1 Gb minne, WinXP home (ikke strippet) og maskinen kjører som en drøm, lydnivået er også minimalistisk etter at jeg fikk fjernet vifteproblemet
Sitat av ztaale
Mener chip-settet i Aspire One pr idag er det som hindrer en oppgradering over 2GB minne, er dog usikker på dette.
Vis hele sitatet...
Tipper det bare er en kjip BIOS.
945GSE-brikkesettet støtter 2GB.
Sist endret av Goophy; 9. oktober 2008 kl. 16:48.
Ergo 1.5GB blir max med mindre man kun har lyst å utnytte 1.5 gb av en 2gb brikke?

Det koster uansett så lite for minne idag at det nesten ikke koster noe ekstra for 1gb i forhold til 2gb
Sist endret av NoillStress; 9. oktober 2008 kl. 16:50.
Skal gå an å allokere en del av det til DVMT leser jeg spesifikasjonene rett.
Dvs. gi alt på ene kanalen til onboard-grafikken og bruke den andre kanalen sine fulle 2GB som systemminne.

Edit: Var visst bare én kanal.
Da er man rimelig fucked.
Sist endret av Goophy; 9. oktober 2008 kl. 16:52.
Ergo kun 1.5 gb minne om jeg forstår deg rett..
Jeg har en Acer One m/ 100gb HD, 1gb ram og XP. Er utrolig fornøyd med den. Fungerer veldig bra til surfing, word og film på lange tog- og bussreiser. Kan også nevne det at den starter opp på ca 20 sekunder. Grunnen til at jeg valgte den fremfor EEE var hardisken, ergo muligheten til å lagre mye data. Som film og musikk. Den har i tillegg drøssevis med kortlesere.

Jeg har dog hatt et problem med laderen (den slutta å virke), men fikk heldigvis bytta den.