Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4643
Hei, jeg har da tenkt å oprette en post boks, la oss si at den skal være registrert på "Petter Smart", har tenkt på å bestille noe som ikke er lovlig i høyeste grad over internett, å gidder ikke at det blir brukt mot meg om jeg skulle blitt arrestert for noe, tenker sikkerhets skyld her assa.

Anyways, spørsmålet mitt er dette: Hva hindrer meg i å opprette ei post kasse registrert på "Petter Smart", å snekre den opp på det lokale stativet, å motta en pakke der?

Tar også gjærne imot forslag til hvordan jeg gjør dette om det er noe som faktisk gjør at det blir vanskelig å få til.

Kan tenke meg at personnummer skal inn under registreringen, men noen som kan forklare litt hvordan denne prosessen foregår, som har praktisk erfaring?
Sist endret av blueshift; 2. april 2008 kl. 20:40. Grunn: skrivefeil i tittel.
Vel, litt usikker på hvordan fremgangsmåten for dette er, men regner med Posten på en eller annen måte må få vite om denne nye postkassen. Det jeg ville gjort, var å opprettet en postboks på en postkontor et stykke unna der du bor. Bor du f.eks. i Oslo, kan du bestille en postboks i Lillestrøm. Har kan du da opprette med falskt navn. Men vær så snill, ikke skriv Petter Smart. Det må være et navn som høres noenlunde legitimt ut.

Jeg er rimelig sikker på at postkontorene ikke har ID-sjekk ved opprettelse. En annen ting, hvis du bare smeller opp en postkasse ved siden av huset ditt. Da har du jo brukt DIN adresse. Derifra er ikke veien lang for å finne ut hvem du er.

Edit: Hvis du er hyperparanoid, finnes det også andre tiltak. Når du bestiller dette, bruk en public terminal, som f.eks. bibliotek, nettcafe, skole, evt. det usikrede trådløse nettet som alt for mange har. Og når det kommer til betalingen, kan du f.eks. nytte deg av paypal.
Sist endret av raze; 2. april 2008 kl. 20:57.
vel, jeg har egentlig bare satt navnet mitt på postkassa der jeg vil motta post(uten noen registrering), så du kunne jo kanskje bare snekre opp en, og sette på navn og gatenr??
Sitat av lunkent vann
vel, jeg har egentlig bare satt navnet mitt på postkassa der jeg vil motta post(uten noen registrering), så du kunne jo kanskje bare snekre opp en, og sette på navn og gatenr??
Vis hele sitatet...
Nekter å tru at dette funker, det må jo registreres hos posten først ofc.
Tror det kan gå ann. På posten sjekker de bare postnr. og gateadresse, så vidt jeg vet. Det er postmannen som legger posten i postkassa som leser navn. Hvis du setter opp en postkasse på siden av din med falsk navn, så vil sikkert postmannen bare legge pakken i den.

Tviler likevell det blir mindre anonymt av den grunn. Posten har jo sitt eget adresseregister, så du må i så fall skrive et fiktivt husnummer på postkassa.

Vet ikke hvordan det er med postbokser, men ville tippe man må vise legitimasjon for å opprette en slik.
Sitat av pyramide
Tror det kan gå ann. På posten sjekker de bare postnr. og gateadresse, så vidt jeg vet. Det er postmannen som legger posten i postkassa som leser navn. Hvis du setter opp en postkasse på siden av din med falsk navn, så vil sikkert postmannen bare legge pakken i den.

Tviler likevell det blir mindre anonymt av den grunn. Posten har jo sitt eget adresseregister, så du må i så fall skrive et fiktivt husnummer på postkassa.

Vet ikke hvordan det er med postbokser, men ville tippe man må vise legitimasjon for å opprette en slik.
Vis hele sitatet...

Her tenker jeg: Kan jeg på noen mulig måte bli straffet for å gjøre dette? Er det straffbart å "opprette" seg ei postkasse å motta ting via den?
På alle hybler jeg har bodd på opp gjennom tidene (og det har blitt en del) har jeg bare gått til nærmeste postkassestativ og slengt opp navnet mitt på en ledig kasse.. Har enda tilgode å ikke få posten min..
Her står det hvertfall om postbokser på Posten.no.

Sitat av Posten.no
Ønsker du å leie postboks kontakt ditt nærmeste postkontor eller ring
Postens Kundeservice 810 00 710
Vis hele sitatet...
Tror ikke det skal være verdens vanskeligste sak å opprette noe sånt?
Sist endret av Toak; 2. april 2008 kl. 22:59.
Posten har et postmottakersystem med oversikt over alle i det norske folkeregisteret. Jeg er derfor skeptisk til å prøve å registrere seg med falskt navn, da må du eventuelt late som om du er noen annen eller bruke C/O.

Dersom det kommer post til deg på en adresse du ikke er registrert på og det ikke står noe C/O, så har vel egentlig ikke postbudet lov til å levere posten selv om du har postkasse der.

Det du kan gjøre er jo å finne noen du kan personnummeret til og registrere ny adresse på han/henne, siden det går an å ha to adresser samtidig. Da blir det isåfall bare å henge opp postkasse med navnet hans/hennes på den andre adressen du registrerer.
Sitat av STOREida
Posten har et postmottakersystem med oversikt over alle i det norske folkeregisteret. Jeg er derfor skeptisk til å prøve å registrere seg med falskt navn, da må du eventuelt late som om du er noen annen eller bruke C/O.

Dersom det kommer post til deg på en adresse du ikke er registrert på og det ikke står noe C/O, så har vel egentlig ikke postbudet lov til å levere posten selv om du har postkasse der.

Det du kan gjøre er jo å finne noen du kan personnummeret til og registrere ny adresse på han/henne, siden det går an å ha to adresser samtidig. Da blir det isåfall bare å henge opp postkasse med navnet hans/hennes på den andre adressen du registrerer.
Vis hele sitatet...
PMS (Post MottakerSystem) og folkeregisteret er ikke samme database. Man kan ha forskjellig adresse i de to listene, likheten er at man kun kan ha en adresse i begge databasene.

Om en postmottaker ikke er registrert i PMS skal sendingen returneres eller videresendes til riktig adresse (som man finner via PMS). Er postmannen sløv (eller lørdagsbud) vil du nok få post selv om navnet ikke er registrert på den adressen i PMS.
Sitat av devotio
PMS (Post MottakerSystem) og folkeregisteret er ikke samme database. Man kan ha forskjellig adresse i de to listene, likheten er at man kun kan ha en adresse i begge databasene.

Om en postmottaker ikke er registrert i PMS skal sendingen returneres eller videresendes til riktig adresse (som man finner via PMS). Er postmannen sløv (eller lørdagsbud) vil du nok få post selv om navnet ikke er registrert på den adressen i PMS.
Vis hele sitatet...
Det er ikke samme database nei, men PMS får informasjon fra folkeregisteret, blant annet ved dødsfall og fødsler. Ved at de får informasjon videresendt fra folkeregisteret får de hindret misbruk med falske navn. Men vil påpeke at du tar feil med at man kun kan ha en adresse i begge databasene, i PMS kan man iallefall registrere opptil flere.

Og så er det riktig som devotio sier, du skal ha veldig mye flaks for å få post om du ikke er registrert. Så det er absolutt ikke noe å satse på.

Det er jo Helk som er eksperten, kanskje han kommer med noen fine råd snart :P
Sist endret av STOREida; 3. april 2008 kl. 00:45.
Får håpe på noe vettig svar fra Helk da, har jo blit nevnt at folk har greid å bare snekkre opp postkasse og greid seg med det, og noen sier at en omfattende registrering kreves.
Det går helt fint å sette opp en postkasse med ett fiktivt navn på ett postkassestativ..
Jeg har da postkasse med mitt navn på 2 forskjellige adresser, er kun registert på ene adressen, men har ikke noe problem med å motta post på den adressen jeg ikke er registrert på, sjøl om det er der jeg faktisk bor..
Dette har fungert fint for meg i 4-5 år, men kanskje bare det lokale postvesenet har gitt opp å få skikk på meg? Fikk riktignok en sånn meldingslapp på kassen for ca 2 år siden, men overså den. hmm ?
Sitat av STOREida
Det er ikke samme database nei, men PMS får informasjon fra folkeregisteret, blant annet ved dødsfall og fødsler. Ved at de får informasjon videresendt fra folkeregisteret får de hindret misbruk med falske navn. Men vil påpeke at du tar feil med at man kun kan ha en adresse i begge databasene, i PMS kan man iallefall registrere opptil flere.

Og så er det riktig som devotio sier, du skal ha veldig mye flaks for å få post om du ikke er registrert. Så det er absolutt ikke noe å satse på.

Det er jo Helk som er eksperten, kanskje han kommer med noen fine råd snart :P
Vis hele sitatet...
Kan kanskje være registrert i flere ganger i PMS, men en person får bare utlevert posten et sted.

Om du setter opp en postkasse med ditt navn og du mottar mye post kan det være postmannen leverer ut posten uten å endre PMS, det riktige er å endre PMS, da vil posten bli videresendt fra adressen du bor på.
Sitat av devotio
Kan kanskje være registrert i flere ganger i PMS, men en person får bare utlevert posten et sted.
Vis hele sitatet...
Neineinei, dette er helt feil. Jeg er registrert med to forskjellige adresser i PMS, og får derfor post begge steder alt etter hvilken adresse jeg oppgir til den som sender meg post. Vet ikke hva maksgrensa for adresser er, men søstera mi har iallefall 3 adresser. Er ansatt i posten og holder på en del med PMS, så dette er jeg sikker på

Er ganske forundret over dere som sier dere får post uten å ha meldt flytting, dere er vel heldig med postbudet deres.

MEN, nok flisespikkeri fra min side.
Sitat av STOREida
Neineinei, dette er helt feil. Jeg er registrert med to forskjellige adresser i PMS, og får derfor post begge steder alt etter hvilken adresse jeg oppgir til den som sender meg post. Vet ikke hva maksgrensa for adresser er, men søstera mi har iallefall 3 adresser. Er ansatt i posten og holder på en del med PMS, så dette er jeg sikker på

Er ganske forundret over dere som sier dere får post uten å ha meldt flytting, dere er vel heldig med postbudet deres.

MEN, nok flisespikkeri fra min side.
Vis hele sitatet...
OK, det overrasker meg, har selv jobbet som postbud, det er riktignok noen år siden nå... En kompis fikk posten ettersendt til Oslo fordi postbudet hadde meldt flytting på han. Han hadde ikke gjort dette selv og posten ble videresendt fra hans hjemmeadresse til studieadresse.
Sjekk Punkt3 på denne guiden på Tragisk.com
Slenger på meg på de som får post i masser uten å ha melt noe flytting i det hele tatt. Har også sett posten sette opp lapper ved postkassestativet om hvilken kasse som tilhører en spessiell person hvis det navnet ikke er merket.
Sitat av devotio
Kan kanskje være registrert i flere ganger i PMS, men en person får bare utlevert posten et sted.

Om du setter opp en postkasse med ditt navn og du mottar mye post kan det være postmannen leverer ut posten uten å endre PMS, det riktige er å endre PMS, da vil posten bli videresendt fra adressen du bor på.
Vis hele sitatet...


Det medfører ikke riktighet. Man kan registrere dobbel postadresse, men posten krever penger for dette. Jeg kjenner flere som har det pga de flytter flere ganger i løpet av studiene. All post som "ikke er så nøy" har adresse A (hjemme hos mor og far) mens viktig post får adresse B som oppdateres hver gang vedkommende flytter

-----

Men ut over dette har du et poeng i at det aldri vil kunne fungere (i alle fall ikke over tid) å skrive "Petter Smart" på en postkasse og snekre denn opp på stativet. Da må postbudet være en sløv idiot, og det er svært sjelden postbudene...
Trodde ikke det var nødvendig å si dette men "Petter Smart" var et eksempel, skal selvfølgelig finne på noe mer troverdig. Trodde ikke folk komm til å henge seg opp i dette.

Eneste jeg ikke likte ved den tragisk.com guiden er at det går ut over noen andre, og om de finner ut dette å politianmelder dette sitter jeg kansje fint i det?
Sitat av Bluesius
Trodde ikke det var nødvendig å si dette men "Petter Smart" var et eksempel, skal selvfølgelig finne på noe mer troverdig. Trodde ikke folk komm til å henge seg opp i dette.

Eneste jeg ikke likte ved den tragisk.com guiden er at det går ut over noen andre, og om de finner ut dette å politianmelder dette sitter jeg kansje fint i det?
Vis hele sitatet...
Bytt ut "Petter Smart" i posten min med det navnet du tenker å velge og postens innhold er fortsatt riktig...
å opprette en "falsk" postkasse fungerer i de fleste tilfeller svært dårlig. det er oftest et postbud + en vikar som har ansvaret for ei rute, og derfor kjenner de den som regel veldig godt. jeg vet at en kamerat av meg som er vikar i posten har gjennomskua slike forsøk opptil flere ganger.
Enig med Kjell, om budet er noe oppegående vil han/hun legge merke til ny kasse/nytt stativ.

Oppretting av postboks har jeg faktisk ikke gjort selv enda, da det ikke skjer ofte +at fruene på kontoret liker å ha orden i de sakene selv.
Men jeg tror man må ut med personnummer ved oppretting av slikt, og en besøksadresse.
Flyttemelding med navn/personnummer og gammel adresse skal også leveres inn ved opprettelse, så vidt jeg husker.

Kan høre litt med folk på jobben.

Edit: Og den flyttemeldingen på tragisk.com er en smule utdatert.
Sist endret av elodin; 6. april 2008 kl. 14:13.
hva om man oppretter en postboks vha. en annens legg og bestiller diverse ulumskheter til denne? virker rimelig vanntett egentlig. synspunkter?
har bodd i flere forskjellige bygårder i løpet av de siste årene, og aldri meldt fra til posten. bare skrevet navnet mitt på den postkassa som tilhørte leiligheten jeg bodde i. har aldri vært noe problem å få posten. i den ene gården jeg bodde - sto postkassene ute i bakgården, og døren var ofte åpen - hvor hvem som helst da kunne gått inn og satt opp en egen kasse.
et hvilket som helst oppegående postbud vil jo reagere på en "ekstra" postkasse da. men:

Sitat av Worldwide Kjell
hva om man oppretter en postboks vha. en annens legg og bestiller diverse ulumskheter til denne? virker rimelig vanntett egentlig. synspunkter?
Vis hele sitatet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
ta et helt vanlig random navn. Jens Jonsen, Anders Johansen. elns
Går fint an å opprette postboks i feil navn. Men det er imot avtalen du skriver under på for oppretting av postboks. Det du skal bestiller kan bli luka i tollen. Hvis purken finner ut at de skal være maks ekle kan de alltids sitte på spaning ved postboksen, det er forsåvidt eneste svakheten jeg ser med oppretting av postboks og illegale varer. Men husk å bruk hansker, unngå fingeravtrykk. Tilogmed på avtalen du skriver under på.
Sitat av delroton
Går fint an å opprette postboks i feil navn. Men det er imot avtalen du skriver under på for oppretting av postboks. Det du skal bestiller kan bli luka i tollen. Hvis purken finner ut at de skal være maks ekle kan de alltids sitte på spaning ved postboksen, det er forsåvidt eneste svakheten jeg ser med oppretting av postboks og illegale varer. Men husk å bruk hansker, unngå fingeravtrykk. Tilogmed på avtalen du skriver under på.
Vis hele sitatet...
Tror kanskje du har sett for mye CSI hvis du tror man kan ta fingeravtrykkene dine av et papirstykke etter X antall måneder. Fingeravtrykk er ferskvare, (3-4 dager med mindre de er avsatt i maling, blod o.l.) og bør helst være på glatte flater. (glass, metall etc...)
▼ ... noen uker senere ... ▼
er det ikke bare å åpne en postbox på ditt lokale post sted?=
lag et liksom firma med en liksom sjef som er i f.eks. i Brasil / Kina på ubestemt tid. postboksen kan stå i hannes/hennes navn. på den måten kan de ikke spore opp hvem det er som mottar "tingen".
i og med at han/hun er i Brasil/Kina kan være en god faktor fordi at de ikke har samme utleverigs system som resten av verden.

(dette er egentlig bare kødd)
innimellom skulle jeg ønske at det fantes negative kvalitetspoeng
Hvis du henger en postkasse opp på et postkasse stativ og skriver på navn (tydlig) og gjærne et hysnomer og for eksemper 55B så er det ingen påstbud som tenker på det, di vil tro det er en lilighet i nærheten som har B.. NB. ikke bruk ditt eget husnr. og så en B

Så tar du og lar postkassa henge oppe 1 uke. så skriver du noen kort og sender til den,
På kortet skriver du savner dæ og det ble stille etter du flytte og en masse sånt piss.. så ser du om det kommer frem.. kommer kortet frem, vil resten av pakken oxå gjøre det til den adressen..
Har siden jeg var 11 år hatt en og samme adresse. I mellomtiden har jeg flyttet hjemmefra, studert i en annen kommune, flyttet tilbake til hjemkommunen, flyttet hjem til mor igjen, og flyttet ut igjen. Alle gangene har jeg slengt opp eller fått tildelt postkasse av skole eller huseier jeg har leid oss.
Dette har aldri vært noe problem, ikke en eneste gang. Alt av post og ting jeg har bestilt har jeg fått dit jeg bodde på daværende tidspunkt.
Sånn bortsett fra Visakort og sertifikatet, men det sier seg vel selv at det blir sendt til din folkeregisteradresse.


Tilbake til din sak. Har hørt om postkasser som har blitt overvåket av politiet etter at Posten har funnet noe mistenksomt (dop trur jeg det var) og så tok de svinene da de skulle hente posten. Finn derfor frem et egnet postkassested hvor du ofte kan kjøre forbi og ha god oversikt uten at eventuelle politifolk kan bli mistenksomme. Hent så pakken først etter en 3-4 ukers tid og gjerne på natten midt i uken. Lite ressurser gjør sitt til at mange politikontor kun har personer som telefonvakt da.
Sist endret av HassanMofasa; 20. mai 2008 kl. 02:50.
Gå til en gate et stykke unna der du bor, finn en ledig postkasse (evt. sett opp en selv). Skriv:
Petter Smart
Gateveien (her setter du det høyeste nr du ser på husene i gata + 1 eller 2, eller noe annet kreativt)

Be dem du skal bestille spylevæske fra sende det til Petter Smart, Gateveien 51, 0122 Oslo.

Kanskje best å teste først med et brev
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som har testa dette skikkelig egentlig?
Har en plan om å sette opp en postkasse med falskt navn, i et boligområde med mange innvandrere.
Sende et par brev for å se om de kommer fram, også bruke den til annet.
Men tror ikke den kan brukes mer enn et par uker...?
Det funker i aller høyeste grad. Nettstedet Tragisk.com gjorde en sak på det der for en del siden, og det funka bra. Det bør likevel nevnes at du kan komme til å få Onkel(tm) på døra om det konstant sendes droger til ei adresse rett ved deg.
jeg har nylig skaffet meg postkasse på hybelen min, jeg bare slengte opp en postkasse med navnet mitt på, og jeg har fått all post jeg skal få.. dette er på bygda da i ål.

post budet ser bare på etternavn uansett da.
så du trenger bare og skrive F.x.S ; Shakir
så sender du posten til Klaus Shakir gateveieb 12 så motar du posten i postkassen er satt opp....
Sist endret av stec0; 23. oktober 2009 kl. 06:49.
Her hjemme på landet slenger vi bare opp postkasser i hutt å pine, og får posten uten problemer. Her er det ikke husnummer, gate eller noe. Over 2000 personer under samme 7xxx stedsnavn

Når jeg flyttet inn til Trondheim en periode fungerte dette også supert, slengte bare navne mitt på en postkasse.

Men en annen periode - da jeg flyttet til Bergen, fikk jeg en sånn lapp med: "Kjenner du person ved navn....", så måtte jeg signere å levere på nærmeste postkontor for at jeg kunne få posten min. Denne gangen hadde jeg faktisk endret adresse i folkeregisteret lenge før også.

Et annet tips kan være å opprette en postkasse i Sverige i stedet. Tror ikke dette skal være så vanskelig.