Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1233
Hei
fant ikke svar på spørsmålet mitt noen sted så jeg lurte på om jeg bare kunne få litt hjelp:

Jeg skal kjøpe en iphone fra ebay. La oss si jeg betaler 500$+70$ i frakt. Hvor mye kan jeg forvente å betale i andre gebyrer eller avgifter når den skal sendes til meg i oslo fra usa. Kan jeg unngå disse gebyrene/avgiftene på noen måte?

Takk
luring's Avatar
Trådstarter
67 0
Har sett den, men noen som kan svare på spørsmålet mitt?
Det blir ca 900.- i moms og fortollingsavgifter. Du kan unngå dem ulovlig ved å få sender til å skrive på pakken at det er en gave, eller å sende den "poste restante" til et postkontor i Sverige, og hente den der.
DonT: Du risikerer fortsatt å måtte betale, "gaven" er verdt mer enn 1000 kroner
Skal stå på pakken hva det er, og ca hva det er verdt.
Dvs du løper en sjangse om du skriver at det er en iphone, og skriver verdien til mindre en den faktisk er. Men det er fullt mulig. Kjøper en del ifra ebay selv, og vet det at posten/tollvesenet er veldig random på hva de kontrollerer.
Hva avgifter om du skal være helt ærlig me tollvesenet blir, det aner jeg ikke.
luring's Avatar
Trådstarter
67 0
så det er kun fortollingsgebyr+moms? Er det ikke sånn at fortollingsgebyret er inkl. i prisen jeg betaler til firamet som leverer pakken?
Nei, fortollingsgebyret betaler du til posten (eller det firma som fortoller pakken for deg) og momsen betaler du til staten. Sendes det med posten betales det i alle fall i en engang.
Sitat av DonTomaso
Det blir ca 900.- i moms og fortollingsavgifter. Du kan unngå dem ulovlig ved å få sender til å skrive på pakken at det er en gave, eller å sende den "poste restante" til et postkontor i Sverige, og hente den der.
Vis hele sitatet...
Poste restante-trikset er vel på ingen måte ulovlig? Har du vært ute av Norge i 24 timer kan du helt lovlig ta med verdier for 6000 kroner tilbake. Mindre en 24 timer 3000.

En annen sak er vel moms inn til Sverige. Så lenge varen kjøpes utenfor EU kommer vel svensk moms i tillegg?

Edit:

Man kan altså, helt lovlig, bestille iPhone fra et EU-land med levering poste restante til et postkontor i Sverige, dra over grensa og ta den med tilbake til Norge.
Sist endret av moyd; 23. februar 2008 kl. 15:42.
▼ ... over en uke senere ... ▼
luring's Avatar
Trådstarter
67 0
Sitat av synthetic
Skal stå på pakken hva det er, og ca hva det er verdt.
Dvs du løper en sjangse om du skriver at det er en iphone, og skriver verdien til mindre en den faktisk er. Men det er fullt mulig. Kjøper en del ifra ebay selv, og vet det at posten/tollvesenet er veldig random på hva de kontrollerer.
Hva avgifter om du skal være helt ærlig me tollvesenet blir, det aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Sikker på at det må stå hva pakken inneholder? Noen tips for noe jeg kan skrive istedenfor å skrive at i pakken er det en iPhone?
Sitat av luring
Sikker på at det må stå hva pakken inneholder? Noen tips for noe jeg kan skrive istedenfor å skrive at i pakken er det en iPhone?
Vis hele sitatet...
Electronic equipment, f.eks. Det er jo tross alt det det er.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Alle ganger jeg har bestilt noe fra ebay har jeg alltid bestilt fra kinesere, de skriver i 99% av alle tilfeller "gave" og jeg har enda ikke betalt moms.
Helt ærlig - hvorfor kjøpe fra ebay når du kan kjøpe den fra en bruker her på forumet, og spille eventuelt tull i tolla (pun intended!)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Deezire
Helt ærlig - hvorfor kjøpe fra ebay når du kan kjøpe den fra en bruker her på forumet, og spille eventuelt tull i tolla (pun intended!)
Vis hele sitatet...
pga. pris? Fyren på forumet her selger jo iphoner til sinnsyke priser.
Det er da ikke sinnsyke priser...

Det omsettes langt dyrere iPhones i Norge enn det han tilbyr! (det er dog billigere å kjøpe dem selv, men da må du også ta risikoen selv)