Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 14800
Alkoholisert gamer
God kveld folkens.. Da min søster flyttet ut fikk jeg rommet og alt som stod igjen der.. Da jeg nå ett år senere skulle flytte på sengen så jeg 2 stk 4pack med smirnoff.. De har da såklart gått ut på dato.. Best før dato: MAY 07

Mitt spørsmål er da: Kan det på noen måte være farlig å drikke dette når det har gått over ett år siden "best før" datoen? Eller er den som den var før datoen?

Fant ikke noe når jeg søkte.. :S
Sist endret av ekoli; 6. august 2008 kl. 23:49.
Vet faktisk ikke om selve drikken er mer skadelig enn alkoholen i den, når den er sånn som du sier hehe. Tror ikke det er så ille. Kan jo smake ille da.
Hvis du er heldig har den gjæra og du blir fortere full!

Jeg personlig har drukket cola som gikk ut på dato 3 år før. Fikk liksom det lille ekstra, anbefales.

Tror den er grei, så drikk og kos deg.
Direkte farlig er det jo ikke, men at det kan være ubehagelig skal vi ikke utelukke. Min erfaring er at "best før" datoen er satt til ganske lenge før produktet faktisk er ubrukelig, men et år er jo allikevel å strekke strikken litt vel langt. Prøv å åpne en, og hvis den lukter ok så går det ihvertfal ann å smake forsiktig..
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
For noen år siden hjalp jeg til med å rive ei gammel skole. I et av klasserommene fant vi to kasser med en blank brus, som ved nærmere observasjon viste seg og være Solo. Den gikk ut i 1992, på den tiden ca. ti år siden. Alt fargestoffet var sunket ned i bunnen av flaska, så innholdet var helt blankt. Etter litt shaking så den fin ut, og jeg drakk vel en 5-6 flasker av dem den dagen. De smakte helt utmerket, det var til og med kullsyre i dem.

De innehold riktignok ikke alkohol..
Sist endret av Polar-; 7. august 2008 kl. 00:00.
Hey, nå kom jeg på noe.

Fant en gammel saftflaske som hadde vært uåpnet for en tid tilbake.
Hadde vel ligget 5-6 år.

Ble ikke til at jeg smakte på den da jeg så det var en diger (penisformet!) sopp eller noe i den duren inni flaska. Tror den hadde gjære en stund.
har selv vært borti det her,og det enkleste er egentlig bare og ta flaska opp mot ett lys for og se om det er noen klumper i vesken som kanskje kan se litt mystiske ut-hvis ikke ville jeg garantert åpnet de opp og smakt på det-selv om rusbrus smaker rompe og ræv!
gjør som julebrus kongen:P han sier at den beste julebrusen er den fra ifjor^^
Sitat av -=Insane=-
gjør som julebrus kongen:P han sier at den beste julebrusen er den fra ifjor^^
Vis hele sitatet...
Den fra ifjor, ikke den som har gått ut på dato i fjor vell å merke.
Alkoholisert gamer
Trådstarter
Sitat av esbens
har selv vært borti det her,og det enkleste er egentlig bare og ta flaska opp mot ett lys for og se om det er noen klumper i vesken som kanskje kan se litt mystiske ut-hvis ikke ville jeg garantert åpnet de opp og smakt på det-selv om rusbrus smaker rompe og ræv!
Vis hele sitatet...
Smaken er jeg fult klar over.. Alt for søt.. og egentlig ikke noe god.. MEN når jeg skal på fylla igjen er det jo kjekt å ha 8flaker stående sånn at jeg kan ta av det hvis jeg ikke har kjøpt inn nok.

EDIT: nå har jeg da tatt en titt på dem.. Og det er ikke noe klumper/ulumskheter i de.. Skal se om jeg får smakt på dem til helgen.

EDIT2:
Sitat av -=Insane=-
gjør som julebrus kongen:P han sier at den beste julebrusen er den fra ifjor^^
Vis hele sitatet...
Denne ble kjøpt i 2006..
Sist endret av ekoli; 7. august 2008 kl. 00:12.
Den er nok god å gjæra, med fyldige klumper i.
Have fun!
jeg drakk smirnoff som hadde gått ut på dato for to og et halvt år sidenXD
smakte akkurat det samme det
Skål!
Sist endret av zebbern; 7. august 2008 kl. 00:36.
Sjekk om det har skilt seg? Det er som regel et dårlig tegn på gammel drikke.
Har en sekspakning Carlsberg lettøl. Brygget i 1991, best før August 1999.

Smaker ikke så godt..

Men ett år burde ikke være noe stress
Sist endret av Joachimsen; 7. august 2008 kl. 00:41.
går fint, fann 2 flasker med cider som var kjøpt sist gong vi var på svinesund og det var 4år sia og cideren og den smakte utmerket selv om det hadde godt ut for 3år sia
Er ikke alkohol et stoff som bevarer andre stoffer bra, er det ikke? Når vi lager dram av f.eks pære eller noe, så ligger ofte pæren oppi dramen, og den holder seg utmerket. Det er riktignok litt sterkere alkoholprosent da.

Jeg ville tro det skal smake godt jeg. Prøv det, og kom med tilbakemelding her.
kjøp deg 2 4-pack til på butikken. Så drar du tilbake til butikken med de som er ut på dato og krev at du skal få 2 nye pakker. Ta med deg disse hjem og du har 4 pakker som har fin dato.


EDIT: skriveleif
Sist endret av Bj0njzter; 7. august 2008 kl. 12:24.
Det er bare å drikke. Du kjenner jo fort om det er en annen smak... Du dør ihvertfall ikke av det. På hytta har vi et stort lager med gammelt øl. Har en tendens til å sette det nye innerst, slik at vi får drukket opp det gamle først. Det som skjer er at vi alltid drikker øl som har gått ut på dato Pils utgått i 2005 smaker like godt i dag. Eneste jeg har vært ute for er at øl på plastflaske har fått "bunnslam", men det var også veeeldig gammelt. Men nå er det jo ikke øl du spørr om da, men sikkert ikke noe problem for smirnoffen din

Datostempling er for pyser
Rusbrus er jo så jævlig søt og vondt. Tørr ikke å tenke på hvordan det er et år etter den gikk ut på dato

edit:

Bj0njzter bør du prøve ut!
Sist endret av gillebo; 7. august 2008 kl. 13:14.
I løpet av ett år skjer det mye med en rusbrus ved lagring på søsters rom. Nye stoffer dannes som du kan ruse deg på, derav Norsk FreakForum > Kontrakultur > Rusmidler.
Sist endret av Lebowski; 7. august 2008 kl. 13:17.
Sitat av mrscox
Sjekk om det har skilt seg? Det er som regel et dårlig tegn på gammel drikke.
Vis hele sitatet...
Det er bare at fargestoffet har lagt seg på bunnen. Ikke noe farlig.

Er det så vanskelig å smake da? Verste som kan skje er "Æsj det her smakte kamel-anus" og du tømmer det i do.
Mest sannsynlig smaker det helt vanlig.
Er så mye sukker i rusbrus greiene, at det skal litt til før de er " udrikkbare"
Er godt mulig at du opplever en slags nocebo-effekt, altså at du smaker på den og tror at den smaker annerledes og at det ikke er bra for deg. Mens den i virkeligheten kanskje er helt alright, som mange her sier.

Edit:
Jeg synes forøvrig at Bj0njzter sitt forslag er verdt å prøve!
Sist endret av krakaren; 8. august 2008 kl. 01:36.
Spør deg selv:

Hva er sjangsen for at dette er en utspekulert practical joke som søstra di har planlagt?

Bj0njzter sitt forslag kan vel være 50\50. At de nekter på at en sånn "glipp" kan ha skjedd? Verdt å prøve tough
Sist endret av Pheromone; 8. august 2008 kl. 01:41. Grunn: feil.
Alkoholisert gamer
Trådstarter
Sitat av Blackspot
Spør deg selv:

Hva er sjangsen for at dette er en utspekulert practical joke som søstra di har planlagt?

Bj0njzter sitt forslag kan vel være 50\50. At de nekter på at en sånn "glipp" kan ha skjedd? Verdt å prøve tough
Vis hele sitatet...

Hvorfor skulle det være en practical joke?

men uansett Bj0njzter sitt forslag er ganske bra, men iogmed at jeg ikke er 18enda og alle jeg kjenner som er 18eller over er borte for tiden så går det veldig dårlig... Jeg skal ta de med meg ut på fylla i morra(blir vel egentlig i dag) så skal jeg teste om det er drikkendes.. Kommer tilbake med svar på hvordan den smakte ov etter at jeg har drikki det opp..

wish me luck, rusbrus er søtt og kvalmende men men..alkohol er alkohol..
Forresten, "best før"-datoen kan jo gjelde bare for smaken - innenfor et visst tidsrom.
Viss smaken endrer seg bare pittelitt etter ett år, mens den kanskje ikke gjør deg dårlig før etter ti år, så er den jo fortsatt best før det førstnevnte inntreffer.

Du ser ikke så ofte under senga, gjør du vel?
Sist endret av krakaren; 8. august 2008 kl. 01:53. Grunn: omformulering
Istedenfor å lage en helt ny tråd så tar jeg det her.

Jeg lurer på hvor lenge sprit som smirnoff og vodka (40% +) holder seg? Er dette "lagringsvare" ?

Takk for svar
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vodka er jo så godt som rent vann og alkohol, ikke mye som kan forderves der.

Sprit over 40% kan lagres omtrent uendelig pga den høye alkoholprosenten, noen whiskyer er jo 12-18-21 år gamle.
Det er jo en grunn til at det er dato!
jeg sitter i skrivende stund og ser på rusbrus som gikk ut i 2005.

Den har ikke klumper eller noen rare farger i seg.
Den er nok helt ufarlig å drikke, utgangsdatoen på slike ting teller ikke som på mat..
Man har tilogmed best før-dato på kildevann..
Sist endret av PolkagrisLaila; 8. august 2008 kl. 16:15.
Det er jo bare en måte og finne ut det på da. Åpne den og drikk den!
Teit og lage et inlegg om gammal rusbrus
Det er forskjell på "siste forbruksdag" og "best før". Prøv du, så ser du hva som skjer.

Sitat av Dodecha
Sprit over 40% kan lagres omtrent uendelig pga den høye alkoholprosenten, noen whiskyer er jo 12-18-21 år gamle.
Vis hele sitatet...
Min eldste er 39 år

Men da snakker vi fatlagring. På flaske skal spriten for alle praktiske formål vare evig (gitt at den er ordentlig forseglet osv).
Eg drakk 3 rusbrus eg fant i kjølen, alle 3 var utgått for ca 2 år siden. Smakte greit, men eg fikk logisk nok ikkje noko effekt av alkoholen, siden det bare var 3stk, lol.

Men GL med rusbrusen, det einaste du må passa på er bunnslamm, bruk sugerør elns.
Sitat av Blitzz
Det er jo en grunn til at det er dato!
Vis hele sitatet...
Jaha? Så det skjer noe magisk med en vare akkurat idet den passerer datoen? Hvis det ikke skjer noe magisk akkurat idet den passerer datoen, hvor lenge er det en grei nok vare å konsumere etter den datoen?
Som sagt tidligere; rusbrus er så søtt at det neppe er no fare
Hadde jeg vært deg ville jeg destilert det
Snipp snapp snute..