Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3240
Hei

Har kjøpt meg en forsterker og 2 høyttalere til bilen min samt et kabelsett. Men har ikke helt skjønt hvordan alle kabelen skal kobles.

Her er kabelsettet:
https://imma.gr/44103
Det jeg tror jeg har skjønt er at den blå er til styrestrømmen på forsterkeren, den tykke rød er strømkabelen, den tykke svarte er jord, den i flere farger er signalkabelen til elementene og den tynne svarte er jeg usikker på. Nå til det jeg lurer på, 1 hva er den tynne svarte til og hvordan koble den? 2 den i flere farger har 8 tilkoblingspunkter som alle er like, tipper 4 av de skal til forsterkeren sin input, men hva med de 4 andre? 3 https://imma.gr/44102 Dette står på den fler farvede, går utifra at L (left) betyr at disse to tilhører venstre element? 5 står "bridge" på den ene siden av forsterken som kobler sammen + og -, hva er dette?
Sist endret av simen57; 30. juli 2012 kl. 23:47.
Har ikke superpeiling, men kobla min egen for ikke så lenge siden. Du finner sikkert litt ut på youtube og prøv og feile

Først må du koble den rød tjukke kabelen til batteriet, kutt den etter 10cm og koble den til sikringen, kobl resten til andre delen av sikringen og videre til forsterkeren. Jeg tror den tynneste kabelen er til å koble til stereoen og til forsterkeren for å skru av forsterkeren når du skrur av bilen, så ikke batteriet blir tappet.
Aux kablene skal til spilleren og forsterkeren.

Har du bilde av koblingene til spilleren og forsterkeren?
Rød = strøm,Svart = jord,Blå = styrestrøm,Flerfarget med plugger = signal fra spiller til forsterker,tynne svarte kabelen uten plugger = høyttalerkabel fra forsterker til høyttalere.

På den flerfargede har du 4til spillersiden og 4til forsterkersiden. du har et kabelsett for 4kanals forsterker.
Du trenger strengt tatt bare koble 2 siden du skal bruke 2kanaler (har du 4på spiller koble alt så har du det klart til evt oppgraderinger senere)
Sist endret av Fashen; 31. juli 2012 kl. 00:19.
simen57's Avatar
Trådstarter
99 5
http://winauto.ua/published/publicda...ooth_3_enl.jpg Har denne spilleren og en JL audi 360/2 forsterker ser sånn ut https://imma.gr/44104
da har du bare til 2kanaler på spilleren. flerfargede in på rød/hvit der så på ch1/2 på forsterker. problem solved
simen57's Avatar
Trådstarter
99 5
Da ga det mer mening, blei litt redd jeg hadde kjøpt noe feil i og med de "til over" pluggene. Og regner med at den tynne svarte bare skrues inn på + og - på forsterker og trekkes til høyttaler?
Sist endret av simen57; 31. juli 2012 kl. 00:23.
not to be an bitch, men du burde kansje koste på deg et googlesøk..
Det finnes forøvrig flere tråder på freak om dette.
Stemmer som du sier ja. +/- så til høyttalere.
simen57's Avatar
Trådstarter
99 5
Googlet endel,og har funnet mye relevant som hvordan demontere dører og montere alle delen, men fant ikke noe bra svar på hva de ulike kabelen var ment for. Takk for all hjelpen!
Sist endret av simen57; 31. juli 2012 kl. 00:25.
simen57's Avatar
Trådstarter
99 5
Har koblet opp alt nå, men vurderer å sette inn to 6x9" i hattehyllen fordi jeg har noen liggende. Men forsterkeren min har kun 2 kanaler, vil det da funke å koble begge elementene til høyre i bilen til en kanal og de til venstre i den andre? Er en forsterker på 360 watt per kanal. Elementene foran har en rms på 70 og max på 140, på 6x9" står det kun 100 watt, men en impedans på 4 ohm.
Sist endret av simen57; 2. august 2012 kl. 11:21.
Du kan forsøke, men impedansen vil bli lav og forsterkeren kan finne på å protestere (eller dø helt om du er uforsiktig OG uheldig). Sannsynligvis går det greit.

Hvis ikke kan du alltids prøve å seriekoble istedetfor å paralellkoble. Da trekker du pluss fra forsterker til pluss på fronthøyttaler, fra minus på fronthøyttaler til pluss på bakhøyttaler og fra minus på bakhøyttaler til minus på forsterker.