Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 709
Først vil jeg bare si hei! Har tenkt å sette opp et trådløst nettverk for de gamle, men er enkelte ting jeg lurer på.

Først på f.eks komplett.no finner du slike "startpakker". De inneholder gjerne i tilleg til router en USB adapter, så jeg lurer på hva denne adapteren gjør, eller om du i det hele tatt har bruk for den?

Har videre sjekket litt rundt og funnet ut at Linksys routere er veldig gode sikkerhetsmessig, stemmer? Så WRT54G nevnt i en post. Jeg har sjekket Lynksys' sider. WEP og WPA krypteringer er jo enkle og knekke, så jeg så videre på WRT54GS med WPA2, er jo klart bedre, men spørsmålet mitt erfølgende. Hva er sikrest av WPA2 på WRT54GS og TKIP og AES slik som i WRT54GL.
Så på WRT54GL på komplett.no hvor den stod beskrevet med følgende tekst:
Linksys Wireless-G Broadband Router 54 Mbps 802.11g, WPA, QoS, 4P switch, Linux.
Jeg merket meg Linux da jeg kjører det selv, hva betyr det eller er det mer å anse som en tilfeldighet fra kompletts side og at det gjelder for de andre Linksys routerne og?

Litt veiledning ville blitt satt stor pris på!
WPA2 er vel sikrest, men WPA/WPA2 gir tregere nettverk enn WEP.
Man trenger egentlig ingen kryptering eller filtre, en ide til å få nettverket sikrere er å skru av alt som heter dhcp i alle routere, eller la en router dele ut falske iper og gateway som er i en annen ip range enn den du egentlig bruker. og sette ip manuelt på alle maskiner.

Jeg selv har skrudd av dhcp i alle routerne og accesspointene og bruker kun WEP.
Alle mine routere er D-link. virker perfekt. Har hørt linksys skal være bra, kjøpte et linksys accesspoint men leverte tilbake etter en halvtime. Bra med instillingsmuligheter men kunne ikke brukes som klient på andre merker enn liksys. Iallefall ikke med orginal firmware.

Usb adapeteren er et usb trådløst nettverkskort.
Jeg vil på det sterkeste anbefale en WRT54G. Pass på at du får fra versjon 1-4, fordi 5-serien fortsatt har en del bugs, i tillegg til at man ikke kan kjøre uoriginal firmware på den. D-Link har jeg varierende erfaringer med, men jeg vil ihvertfall ikke anbefale det.

Så hvorfor vil jeg anbefale WRT54G fremfor andre rutere? Som nevnt tidligere, så kjører den Linux. Det i seg selv er ikke særlig stort, tingen med en ruter er jo at den skal virke. Operativsystem har jo selvfølgelig litt å si, men det er hva den totale pakken kan gjøre som er viktig, uansett om det er basert på Linux, VxWorks eller hva det skulle være.

Det morsomme med WRT54G er at Linksys måtte gi ut kildekoden på grunn av brudd på GPL-lisensen. Dette har åpnet for en lang rekke med forskjellig firmware fra flinke datanerder som oss selv, som videre gir funksjoner man ellers kan drømme om fra en ruter til under tja, 2000 kroner.

For de som er interesserte kan Wikipedia være et fint sted å begynne. Deretter er det bare å følge lenker til det ryker av musa, og stoppe når nerdegenet begynner å vibrere ved en firmware. Mitt vibrerte da jeg så DD-WRT, men det finnes som sagt langt flere

EDIT: Angående USB-adapter, så er det ikke annet enn et trådløst nettverkskort, som nevnt i posten over. Har du dette fra før av så har du jo ikke bruk for det. Ytelsestap ved bruk av WPA2 er vel relativt marginalt nå til dags, så det skal ikke være noe problem. Sikkerhet er noe man må vurdere selv, bor du i et utsatt nabolag så kan det jo selvfølgelig være en fordel med litt kryptering.

Selv mener jeg at en enkel kryptering og skjult SSID er nok for å fortelle at du ikke ønsker at noen skal bruke nettet ditt. Om jeg har veldig lyst på nett når jeg er et sted, så setter jeg meg ikke ned og prøver å knekke krypteringsnøkler, da drar jeg heller til et annet nabolag. Men som sagt, om du har mange tvilsomme og desperate naboer, så kan det hende du må være litt mer preventiv. Det får bli et vurderingsspørsmål.
Sist endret av Pølse; 13. februar 2006 kl. 23:54.
Jøss, takk for grundig svar! Har sjekket litt nærmere på Wikipedia. Ser at v5 av WRT54G kjører VxWorks og 1-4 Linux. Så er det slik at hvilke egenskaper routeren har bestemmes, av den softwaren som installeres på routeren? Leste i en annen thread her en kar som snakket om WRT54G og WPA2 i samme setning. Ifølge Linksys sider har WRT54G kun WPA. Så er dette poenget, at med OSS firmware kan du installere software som får den til å kryptere i WPA2 + diverse andre finurligheter?
Så er det tid for et dumt spørsmål, hvordan hvet du at du får tak i f.eks v4 og ikke v5? Har sett på elkjop.no og komplett.no, routeren står bare omtalt som WRT54G.
Går helt greit å kjøpe WRT54GL og WRT54GS også. Du har ikke noen mulighet til å få vite hvilken versjon det er du kjøper av WRT54G, dessverre, så derfor kan det være lurt å ta en titt på de to jeg nevnt.
Asus WL500g er heller ikke noe å kimse av.