Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5914
I over 4 år nå har jeg hatt internet fra Nextgentel. Jeg hadde en pakke som var 20000/1000. Effektivt så fikk jeg mellom 10 og 11mb ned.
Men nå plutselig helt ut av det blå, så gikk den ned til 2.5 mb.
Ringte selfølgelig kundeservice.
Joda..kundebehandleren kunne se at noe ikke stemte, så han skulle sende en montør for å fikse innen 5 dager.

Etter 7 dager ringte jeg tilbake for å høre om det kom noen i det hele tatt. Joda han hadde hvert der å målt, men kunne ikke finne noe som var galt.
Da måtte jeg jo selfølgelig spørre om hvordan jeg kunne miste 8-9mb i nedlastinghastighet sånn uten videre.
Nei det hadde han ikke noe godt svar på, men det var hvistnok ikke nok trådpar, og vi har desverre ikke leveringsplikt på hastighet.

Så hva gjør jeg nå da? Nei du må nok nedgradere

Javel da..så jeg negraderte til noe som heter Next 1. 6000 ned og ett eller annet opp.

Håper det er noen av dere som ser problemet og evt. har en løsning på hva jeg kan gjøre med dette.
Det var ikke nok trådpar, så hastigheten din gikk ned etter at den faktisk hadde fungert normalt? Skulle den ikke da vært 2,5 fra starten av?
Trådstarter
11 0
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Det var ikke nok trådpar, så hastigheten din gikk ned etter at den faktisk hadde fungert normalt? Skulle den ikke da vært 2,5 fra starten av?
Vis hele sitatet...
Det er det som er merkelig. Om det ikke var nok trådpar, hvorfor fikk jeg da 10-11 MB og ikke 2.5..og hvorfor skjer det nå?
Telenors linjenett er dynamisk og det er derfor ikke mulig å garantere hastigheter for noen av leverandørene som benytter seg av Telenors linjenett for leveranse.

I ditt tilfelle vil jeg tro at linjen fram til ditt hus er dårlig, men Telenor har ingen ledige trådpar du kan kobles over på, derfor er det ingenting bredbåndsleverandøren kan gjøre annet enn å gi deg et abonnement som tilsvarer hastigheten du får. Telenor har ingen leveringsplikt på hastighet, så derfor vil de ikke bytte hele eller deler av linjen fram til huset ditt så lenge det faktisk er god kontakt.

Antall ledige trådpar altså ingenting å gjøre med hastigheten man oppnår, men dersom det hadde vært flere ledige trådpar ville de forsøkt å koble deg over.
Sist endret av danielsk; 6. august 2010 kl. 18:17.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Telenors linjenett er dynamisk og det er derfor ikke mulig å garantere hastigheter for noen av leverandørene som benytter seg av Telenors linjenett for leveranse.

I ditt tilfelle vil jeg tro at linjen fram til ditt hus er dårlig, men Telenor har ingen ledige trådpar du kan kobles over på, derfor er det ingenting bredbåndsleverandøren kan gjøre annet enn å gi deg et abonnement som tilsvarer hastigheten du får. Telenor har ingen leveringsplikt på hastighet, så derfor vil de ikke bytte hele eller deler av linjen fram til huset ditt så lenge det faktisk er god kontakt.

Antall ledige trådpar altså ingenting å gjøre med hastigheten man oppnår, men dersom det hadde vært flere ledige trådpar ville de forsøkt å koble deg over.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blander du inn Telenor her? Telenor har hastighets garanti, det har ikke Nextgentel.

TS: Det har ikke flyttet inn noen naboer etc, eller at det er flere husstander som har koblet seg på linja? Her så ble hastigheten halvert etter at den nye naboen koblet seg på.
Trådstarter
11 0
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hvorfor blander du inn Telenor her? Telenor har hastighets garanti, det har ikke Nextgentel.

TS: Det har ikke flyttet inn noen naboer etc, eller at det er flere husstander som har koblet seg på linja? Her så ble hastigheten halvert etter at den nye naboen koblet seg på.
Vis hele sitatet...
Ikke det jeg vet. Men det jeg vet da jeg skaffet meg internet var at jeg var heldig, fordi dette var den siste ledige linjen.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hvorfor blander du inn Telenor her? Telenor har hastighets garanti, det har ikke Nextgentel.

TS: Det har ikke flyttet inn noen naboer etc, eller at det er flere husstander som har koblet seg på linja? Her så ble hastigheten halvert etter at den nye naboen koblet seg på.
Vis hele sitatet...
Fordi Telenor eier stort sett alt av kobber i Norge.
hvis telenor er greten på ledig koberpar , så kan det funker og bestile vanelig fast tlf, det er dem pliktig til og levere for 750kr, dem må grave så det vil ta flere mnd før dem kan leve, så når dem er nesten ferdig og grave så "avbestil" og du payer 0kr. det er ikke noe bingins tid, kun etablering.

NB: husk noen ganger så "duker det opp" ledig koberpar nå du skal bestile fast tlf.

jara.no selger linje føring sin til til ngt/bluecom/tele2 osv...
jara.no er heleid firma av telenor :-/
Sist endret av ranvik; 6. august 2010 kl. 18:27.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hvorfor blander du inn Telenor her? Telenor har hastighets garanti, det har ikke Nextgentel.

TS: Det har ikke flyttet inn noen naboer etc, eller at det er flere husstander som har koblet seg på linja? Her så ble hastigheten halvert etter at den nye naboen koblet seg på.
Vis hele sitatet...
NextGenTel eier ingen kobberlinjer i Norge, de leier alt av Telenor. NextGenTel bedriver ingen feilretting av kobberlinjer i Norge, da det er Telenor som eier disse. Skjønner?
litt off topic, her er pris liste som ngt payer til jara(telenor)
http://www.grossist.telenor.no/produ...te20090701.pdf
Det vil si du ikke vil finne priser under den listen der ellers går isp i tap.
Sist endret av ranvik; 6. august 2010 kl. 18:37.
Trådstarter
11 0
For å spørre da..om jeg går over til telenor som leverandør, har de da hastighetsgaranti om jeg vil velge meg et abonement som gir meg 10mb i nedlastingshastighet?

Det jeg mener er om de sier "jada, du vil få 10mb på denne linjen og vi garanterer at du vil ha det uansett hva som skjer i nabolaget".
De kan ikke rote seg bort med manglede trådpar eller naboen har skaffet seg nytt internet..osv.

Mulig jeg ikke helt skjønner dette her, så det er derfor jeg spør
Sitat av Sara554 Vis innlegg
For å spørre da..om jeg går over til telenor som leverandør, har de da hastighetsgaranti om jeg vil velge meg et abonement som gir meg 10mb i nedlastingshastighet?

Det jeg mener er om de sier "jada, du vil få 10mb på denne linjen og vi garanterer at du vil ha det uansett hva som skjer i nabolaget".
De kan ikke rote seg bort med manglede trådpar eller naboen har skaffet seg nytt internet..osv.

Mulig jeg ikke helt skjønner dette her, så det er derfor jeg spør
Vis hele sitatet...
Nei, de vil ikke kunne gi deg noen annen hastighet. Det har allerede vært feilrettingsmontør ute på oppdrag fra Telenor som har konkludert med at det er ingenting å gjøre.
Nei.

Telenor selger abonnementer med hastighet "inntil 16mbit", som er ordlyden de fleste andre leverandører opererer med. Da er det grenser for hvilke hastigheter som aksepteres før man går ned til abonnementet som er på prisnivået under.

Edit: Litt treig der
Sist endret av PiGmeNt-; 6. august 2010 kl. 18:56.
Trådstarter
11 0
Om jeg skaffer meg fast telefon, da trekker de vel nye kabler nede fra veien og opp til huset mitt da.
Er det da slik å forstå at dette med trådpar ikke vil være et problem og jeg kan øke hastigheten på nedlastingen?
dette er nextgentel i et nøtteskall. Norges dårligste kundeservice.

Bytt til telenor, det måtte jeg gjøre. Og de fleste jeg kjenner har gjort akkurat det samme, av samme grunn.
svadasvar møter man ofte nok her i livet men man kan velge fra hvem man vil motta svadasvar. bytt leverandør
Trådstarter
11 0
Er NGT så kjipe? Har hatt et relativt godt kundeforhold i 4 år nå, men det er uaktuelt å sitte å rote med 2.5mb hastighet når jeg liker å laste ned. Tok meg 10-12 minutter vanligvis på en 800mb film.
Nå tar det over en time..og gud forby om det er en dvd på 4giga..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg har også NGT, bestilte 20000/1000, men som dere ser har det sunket litt

MERK: Dette er på en HELDIG dag, som oftest er den nede i 2-4, uavhengig om noen bruker nettet.

http://www.speedtest.net/result/905667325.png
Trådstarter
11 0
Sitat av Fleff Vis innlegg
Jeg har også NGT, bestilte 20000/1000, men som dere ser har det sunket litt

MERK: Dette er på en HELDIG dag, som oftest er den nede i 2-4, uavhengig om noen bruker nettet.

http://www.speedtest.net/result/905667325.png
Vis hele sitatet...

Ja hva hadde du vanligvis da?
Altså før det sank
Sist endret av Sara554; 6. august 2010 kl. 20:19.
Har samme problem med Nextgentel, har vært bare problemer med dem hele veien (har hatt NG i ett år). Skal bytte til lokal kabeltv-nett istede. Fikk tvunget nedgradering til 6000, og hadde 12 før.
TS: Du kjenner ikke noen som er telemontør eller jobber innenfor isp-bransjen da? Som kan sjekke støymarginene og feilsøke litt.
Løsningen kan være så enkel som å bytte til et annet modem.

Men som du selv skriver, hvis det ikke er flere ledige trådpar og det du bruker har blitt dårlig så er det lite NGT kan gjøre dessverre.
Hvis ikke man vet hvem hos jara man skal smiske med
Trådstarter
11 0
Sitat av ugn Vis innlegg
TS: Du kjenner ikke noen som er telemontør eller jobber innenfor isp-bransjen da? Som kan sjekke støymarginene og feilsøke litt.
Løsningen kan være så enkel som å bytte til et annet modem.

Men som du selv skriver, hvis det ikke er flere ledige trådpar og det du bruker har blitt dårlig så er det lite NGT kan gjøre dessverre.
Hvis ikke man vet hvem hos jara man skal smiske med
Vis hele sitatet...
Hehe nei desverre, gjør nok ikke det.

Er bare så utrolig frustrerende å høre at "nei desverre, her er det ikke en dritt å gjøre..du må nok bare finne det i deg".
Du kan sjekke opp mulighetene for nett over kabeltv-nettet. Vil ofte kunne få høyere hastigheter med dette.
Sitat av Sara554 Vis innlegg
I over 4 år nå har jeg hatt internet fra Nextgentel. Jeg hadde en pakke som var 20000/1000. Effektivt så fikk jeg mellom 10 og 11mb ned.
Men nå plutselig helt ut av det blå, så gikk den ned til 2.5 mb.
Ringte selfølgelig kundeservice.
Joda..kundebehandleren kunne se at noe ikke stemte, så han skulle sende en montør for å fikse innen 5 dager.

Etter 7 dager ringte jeg tilbake for å høre om det kom noen i det hele tatt. Joda han hadde hvert der å målt, men kunne ikke finne noe som var galt.
Da måtte jeg jo selfølgelig spørre om hvordan jeg kunne miste 8-9mb i nedlastinghastighet sånn uten videre.
Nei det hadde han ikke noe godt svar på, men det var hvistnok ikke nok trådpar, og vi har desverre ikke leveringsplikt på hastighet.

Så hva gjør jeg nå da? Nei du må nok nedgradere

Javel da..så jeg negraderte til noe som heter Next 1. 6000 ned og ett eller annet opp.

Håper det er noen av dere som ser problemet og evt. har en løsning på hva jeg kan gjøre med dette.
Vis hele sitatet...
Hei!
Vi sjekker gjerne opp i saken og kan komme med en utfyllende forklaring på bakgrunnen for nedgraderingen. Send kundenummeret ditt til og referer til denne tråden, så sjekker vi videre.

Mvh Tore
NextGenTel
Trådstarter
11 0
For de som lurte på hva som har skjedd i saken så kan jeg bekrefte det flere har sagt før meg, at det er ingenting å gjøre med hastigheten.

Har snakket med andre leverandører og de sier akkurat det samme.

Det som er tilfellet er at flere har koblet seg på samme boks som meg og som også gjerne vil ha høyere hastighet, og i kaptalsimens navn så har de godkjent det.
Med andre ord, istedenfor å sette en maks grense på antall husstander som kan koble seg på slik at de får en skikkelig linje, så trøkker de så mange inn på samme boks at linjen rett og slett blir dårlig, bare for å tjene penger.

Etter min mening så skjønner jeg jo det med å tjene penger, og det er greit...til en viss grad. Men når det går ut over kvaliteten på tjenesten, da blir det tullete.

Takk for alle svar.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av NextGenTel_KS Vis innlegg
Hei!
Vi sjekker gjerne opp i saken og kan komme med en utfyllende forklaring på bakgrunnen for nedgraderingen. Send kundenummeret ditt til og referer til denne tråden, så sjekker vi videre.

Mvh Tore
NextGenTel
Vis hele sitatet...
Dere kan forklare så mye dere vil, men det forandrer ikke det faktum at dere har en elendig kundeservice, og i mange tilfeller leverer et dårligere tilbud enn telenor. Linja mi datt ut 2 ganger på ei uke, og når jeg ringte kundeservice for å klage første gangen, brukte dere 4-5 dager på å fikse det. Bare timer etter det, var linja ute igjen. Når jeg da ringte kundeservice og spurte om dette var normalt, snakka jeg med en likegyldig kundebehandler, som ikke kunne brydd seg mindre om at jeg trua med å si opp abonnementet. Men når jeg hadde ringt telenor og skaffa abo der, ja da var dere plutselig kjempehyggelige, og ville gi meg gull og grønne skoger. For da var det en SELGER som ringte, og ikke en KUNDEBEHANDLER. Nå har jeg hatt Telenor i noen måneder, jeg har raskere linje enn før, mer stabil og det koster akkurat det samme.

Dere har blitt kåret til Norges dårligste servicebedrift før, og det er på tide at dere blir det igjen...
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Dere kan forklare så mye dere vil, men det forandrer ikke det faktum at dere har en elendig kundeservice, og i mange tilfeller leverer et dårligere tilbud enn telenor. Linja mi datt ut 2 ganger på ei uke, og når jeg ringte kundeservice for å klage første gangen, brukte dere 4-5 dager på å fikse det. Bare timer etter det, var linja ute igjen. Når jeg da ringte kundeservice og spurte om dette var normalt, snakka jeg med en likegyldig kundebehandler, som ikke kunne brydd seg mindre om at jeg trua med å si opp abonnementet. Men når jeg hadde ringt telenor og skaffa abo der, ja da var dere plutselig kjempehyggelige, og ville gi meg gull og grønne skoger. For da var det en SELGER som ringte, og ikke en KUNDEBEHANDLER. Nå har jeg hatt Telenor i noen måneder, jeg har raskere linje enn før, mer stabil og det koster akkurat det samme.

Dere har blitt kåret til Norges dårligste servicebedrift før, og det er på tide at dere blir det igjen...
Vis hele sitatet...
Jeg tror man kan skylde mye av dårlig kundebehandling på sin egen oppførsel. Jeg klarer ikke helt å se hva det er med din situasjon som gjør at du oppfører deg som om dette er noe som kommer til å prege deg i resten av ditt liv. Jeg ser overalt på forskjellige fora at folk er helt i harnisk så fort de oppstår problemer med internett, og evner ikke å forstå at det ikke finnes en magisk knapp som løser alt på en gang. Ting kan ta tid, kanskje spesielt fordi leverandører som NGT er nødt til å leie i linjenettet til Telenor og kan ikke foreta feilretting på egenhånd.

Det er da ikke uvanlig at kundebehandlere på 1.linje i enhver organisasjon som driver med bredbåndsleveranse kun sitter med noen faste feilsøkingsrutiner og er nødt til å melde videre oppover så fort problemet ikke kan løses ved hjelp av disse. Selvfølgelig er ingen kundebehandlere interessert i å høre på din sutring og dine trusler om oppsigelse. Legg fram saken din på en saklig måte og ha forståelse for hvordan en eventuelt feilrettingsprosess fungerer, da kommer du nok mye lengre.

Er man avhengig av oppetid og rask feilretting så har da vitterlig alle bredbåndsleverandører mulighet for å tegne bedriftsabonnement med SLA-avtaler.

Jeg er forøvrig utrolig glad jeg ikke har jobben til kundebehandlere hos bredbåndsleverandører når jeg ser hvor mye inkompetent klaging folk lirer av seg overalt.
Sist endret av danielsk; 23. august 2010 kl. 17:21.
HERREGUD!

20000/1000 linje skal ikke gi deg noe mer enn 2.5 MB/s. Du har nå riktig linje til riktig pris. Gratulerer for at du faktisk KLAGDE på at du får det du betaler for.

KJEMPELUR!
Mye begrepsforvirring her...

Ping måles i millisekunder og tilsvarer km/t ute i trafikken
Mbps tilsvarer antall filer i en retning

25000 filer i nedoverretning 1000 filer i oppoverretning i 60 km/t.

Sitat av Fleff Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Mye begrepsforvirring her...

Ping måles i millisekunder og tilsvarer km/t ute i trafikken
Mbps tilsvarer antall filer i en retning

6210 filer i nedoverretning 330 filer i oppoverretning i 61 km/t.

Jaja, bortsett fra at km/t i denne sammenhengen bør ganges med -1

-61 km/t

Farten beskrives i treghet og ikke en reell fart.

2 er det raskeste jeg har fått over WAN
Sist endret av fxxked; 23. august 2010 kl. 17:58.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jeg tror man kan skylde mye av dårlig kundebehandling på sin egen oppførsel. Jeg klarer ikke helt å se hva det er med din situasjon som gjør at du oppfører deg som om dette er noe som kommer til å prege deg i resten av ditt liv. Jeg ser overalt på forskjellige fora at folk er helt i harnisk så fort de oppstår problemer med internett, og evner ikke å forstå at det ikke finnes en magisk knapp som løser alt på en gang. Ting kan ta tid, kanskje spesielt fordi leverandører som NGT er nødt til å leie i linjenettet til Telenor og kan ikke foreta feilretting på egenhånd.

Det er da ikke uvanlig at kundebehandlere på 1.linje i enhver organisasjon som driver med bredbåndsleveranse kun sitter med noen faste feilsøkingsrutiner og er nødt til å melde videre oppover så fort problemet ikke kan løses ved hjelp av disse. Selvfølgelig er ingen kundebehandlere interessert i å høre på din sutring og dine trusler om oppsigelse. Legg fram saken din på en saklig måte og ha forståelse for hvordan en eventuelt feilrettingsprosess fungerer, da kommer du nok mye lengre.

Er man avhengig av oppetid og rask feilretting så har da vitterlig alle bredbåndsleverandører mulighet for å tegne bedriftsabonnement med SLA-avtaler.

Jeg er forøvrig utrolig glad jeg ikke har jobben til kundebehandlere hos bredbåndsleverandører når jeg ser hvor mye inkompetent klaging folk lirer av seg overalt.
Vis hele sitatet...
Du vet ingenting om min oppførsel eller situasjon forøvrig, så ikke kom med den. Poenget mitt var at nextgentel ikke er interessert i å hjelpe deg før oppsigelsen er levert inn, da plutselig kommer løsningsforslagene trillende.

Jeg gir vel faen i hvem som leier linje av hvem. Alt jeg bryr meg om er hvilket tilbud jeg kan få til hvilken pris, og ikke minst hvor stabilt det er. Det hjelper jo ikke å legge fram saken på en saklig måte når personen som jobber der gir fullstendig faen! Det hørtes ut som han satt i en annen verden og holdt på med noe helt annet... Du vet jo ingenting om hvordan denne samtalen forløp, så det er rimelig frekt å anta at jeg er inkompetent og dum. Jeg begynner alltid samtalen på en hyggelig måte, men når de sier at feilretting tar 4-5 dager, så blir man frustrert. Når dette skjer to ganger på en uke, blir man enda mer frustrert, og ENDA mer frustrert når de gir faen.
Det hjelper heller ikke at det tar minst en halvtime før man kommer igjennom.

Jeg er i min fulle rett til å fortelle mine erfaringer med dette firmaet, og har lite til overs for at du nærmest kaller meg en idiot.
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Du vet ingenting om min oppførsel eller situasjon forøvrig, så ikke kom med den. Poenget mitt var at nextgentel ikke er interessert i å hjelpe deg før oppsigelsen er levert inn, da plutselig kommer løsningsforslagene trillende.

Jeg gir vel faen i hvem som leier linje av hvem. Alt jeg bryr meg om er hvilket tilbud jeg kan få til hvilken pris, og ikke minst hvor stabilt det er. Det hjelper jo ikke å legge fram saken på en saklig måte når personen som jobber der gir fullstendig faen! Det hørtes ut som han satt i en annen verden og holdt på med noe helt annet... Du vet jo ingenting om hvordan denne samtalen forløp, så det er rimelig frekt å anta at jeg er inkompetent og dum. Jeg begynner alltid samtalen på en hyggelig måte, men når de sier at feilretting tar 4-5 dager, så blir man frustrert. Når dette skjer to ganger på en uke, blir man enda mer frustrert, og ENDA mer frustrert når de gir faen.
Det hjelper heller ikke at det tar minst en halvtime før man kommer igjennom.

Jeg er i min fulle rett til å fortelle mine erfaringer med dette firmaet, og har lite til overs for at du nærmest kaller meg en idiot.
Vis hele sitatet...
Med større feil gjeøder 3-5 virkedager med feilretting. Dette gjelder som oftest alle selskaper da de er avhengie av å bestille feilretting gjennom Telenor/Jara for å få ut en Telemontør kan det tar 3-4 dager. Det hjelper lite hvor flinke og hyggelige de på tråden er, og de som jobber med feilretting om selskapene når bestillingstidene er så lange. Ønsker du nært 100% oppetid og feilen rettet innen 2-3 dager finnes det om danielsk sier abonnementer med SLA-avtaler som garanterer dette. Disse koster da også en god del mer.
Sitat av etse Vis innlegg
Med større feil gjeøder 3-5 virkedager med feilretting. Dette gjelder som oftest alle selskaper da de er avhengie av å bestille feilretting gjennom Telenor/Jara for å få ut en Telemontør kan det tar 3-4 dager. Det hjelper lite hvor flinke og hyggelige de på tråden er, og de som jobber med feilretting om selskapene når bestillingstidene er så lange. Ønsker du nært 100% oppetid og feilen rettet innen 2-3 dager finnes det om danielsk sier abonnementer med SLA-avtaler som garanterer dette. Disse koster da også en god del mer.
Vis hele sitatet...
Neida. Som jeg har sagt flere ganger nå har jeg et helt standard telenor-abonnement, og den stabiliteten jeg trenger. Nær 100% oppetid altså.

Jeez, det må da være mulig å dele erfaringer uten at folk skal ta seg nær av det?
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Neida. Som jeg har sagt flere ganger nå har jeg et helt standard telenor-abonnement, og den stabiliteten jeg trenger. Nær 100% oppetid altså.

Jeez, det må da være mulig å dele erfaringer uten at folk skal ta seg nær av det?
Vis hele sitatet...
tar meg ikke nær av det, tror ikke andre gjør det heller. vi bare kommenterer at en rettetid på 4-5 dager som er stort problem betyr at du egentlig har urimelige krav. Det er umulig for leverandørene å garantere noe raskere enn dette. Ved mindre feil kan selvfølgelig rerttetiden være kortere, eller om man er heldig med kort bestillingstid. Men i mange tilfeller fungerer ikke verden slik.
Sitat av etse Vis innlegg
tar meg ikke nær av det, tror ikke andre gjør det heller. vi bare kommenterer at en rettetid på 4-5 dager som er stort problem betyr at du egentlig har urimelige krav. Det er umulig for leverandørene å garantere noe raskere enn dette. Ved mindre feil kan selvfølgelig rerttetiden være kortere, eller om man er heldig med kort bestillingstid. Men i mange tilfeller fungerer ikke verden slik.
Vis hele sitatet...
Det er greit med 4-5 dager, men ikke to ganger samme uke uten noen beklagelser.
Hadde jeg vært misfornøyd med samtlige operatører skulle jeg vært enig i at jeg stiller urimelige krav. Men nå har jeg funnet en jeg er fornøyd med, så da stiller jeg ikke urimelige krav allikevel. Da er det ikke meg det er noe galt med, da er det den forrige leverandøren.
Trådstarter
11 0
Sitat av c#mn Vis innlegg
HERREGUD!

20000/1000 linje skal ikke gi deg noe mer enn 2.5 MB/s. Du har nå riktig linje til riktig pris. Gratulerer for at du faktisk KLAGDE på at du får det du betaler for.

KJEMPELUR!
Vis hele sitatet...
FEIL!!

Jeg har nå det laveste abonnementet som gir meg 2.5MB/s og jeg betaler 300kr MINDRE i måneden.
NÅ har jeg det jeg betaler for. Hadde ikke jeg ringt inn å fortalt hva som har skjedd, så hadde jeg antagelig betalt 600kr enda.
Så ja..jeg var KJEMPELUR
Sitat av Sara554 Vis innlegg
FEIL!!

Jeg har nå det laveste abonnementet som gir meg 2.5MB/s og jeg betaler 300kr MINDRE i måneden.
NÅ har jeg det jeg betaler for. Hadde ikke jeg ringt inn å fortalt hva som har skjedd, så hadde jeg antagelig betalt 600kr enda.
Så ja..jeg var KJEMPELUR
Vis hele sitatet...
han bare pirket på forskjellen mellom MBps og Mbps (stor og liten B) hvor det ene er mega-bit og det andre mega-byte.

20000Kbps = 2500KBps
Trådstarter
11 0
Sitat av etse Vis innlegg
han bare pirket på forskjellen mellom MBps og Mbps (stor og liten B) hvor det ene er mega-bit og det andre mega-byte.

20000Kbps = 2500KBps
Vis hele sitatet...
Javel. Visste ikke om den forskjellen.

Så han forstod veldig godt hva jeg mente men skulle bare kverulere likevell?

Veldig voksent! Spesielt med tanke på at ALLE andre her inne skjønte hva problemet var.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ranvik Vis innlegg
hvis telenor er greten på ledig koberpar , så kan det funker og bestile vanelig fast tlf, det er dem pliktig til og levere for 750kr, dem må grave så det vil ta flere mnd før dem kan leve, så når dem er nesten ferdig og grave så "avbestil" og du payer 0kr. det er ikke noe bingins tid, kun etablering.

NB: husk noen ganger så "duker det opp" ledig koberpar nå du skal bestile fast tlf.

jara.no selger linje føring sin til til ngt/bluecom/tele2 osv...
jara.no er heleid firma av telenor :-/
Vis hele sitatet...

Jeg har en kompis som har flyttet, å i det huset så er det ikke linje til fasttelefon installert. Han har lyst på internett, så i dag kom det en sånn installør for å sette det opp men han kunne ikke gjøre noe pga det ikke var noen linje installert. Han sa at det kom til å koste 7500,- For å få kabelen installert... Noe som var uaktuelt for han.

Kan han gjøre slik som du sier? Ringe å bestille fasttelefon å da dem er ferdig å montere linja så avbestille? Hadde vær genialt for kompisen min..
Sitat av Zohan Vis innlegg
Jeg har en kompis som har flyttet, å i det huset så er det ikke linje til fasttelefon installert. Han har lyst på internett, så i dag kom det en sånn installør for å sette det opp men han kunne ikke gjøre noe pga det ikke var noen linje installert. Han sa at det kom til å koste 7500,- For å få kabelen installert... Noe som var uaktuelt for han.

Kan han gjøre slik som du sier? Ringe å bestille fasttelefon å da dem er ferdig å montere linja så avbestille? Hadde vær genialt for kompisen min..
Vis hele sitatet...
Ja, men det er en liten risiko da de kan bruke utjevningskabel som det ikke kan leveres ADSL på. Uansett resultat vil kostnaden være minimal for han, så det er absolutt verdt et forsøk. Bedre enn å være uten
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det er en god del her som ikke skjønner tegningen her så skal prøve å forklare. Om det er lite støy på en kabel som telenor har sagt at maks kan levere 2500kbits så kan man godt tenkes at denne kabelen i virkeligheten kan levere betydelig mer. Men om signalet på denne kabelen blir dårligere pga mer elektromagnetisk støy eller annet som kan begrense signalet vil ikke Telenor som er linjeeier be Sønnico/(h)eltel/Relacom utbedre kabelen før signalet er dårligere en 2500.

Telenor løser dette problemet med å kun tilby den hastigheten de selv har bestemt er det som maks er mulig å levere. Personlig er jeg veldig glad for at NGT kan tilby meg 15-16mbit på en linje telenor sier maks skal ha en sync hastighet på 6080/512 kbits.

Telenor følger altså sitt "KAPasitetsutvidelse i AKSessnettet" program, bedre kjent som KAPAKS slavisk. Den hastigheten kapaks sier er den man maks kan få. Stort sett er det høyere kapasitet på nettet og derfor kan ngt levere mer, i de tilfellene det ikke stemmer (at det er overskuddskapasitet) vil man selvsagt ha krav på en kostnadsfri nedgradering til en linje NGT kan levere..

Om dere ønsker å sjekke selv hva som telenor mener kan leveres av hastighet (sync hastighet, altså den man kan lese av i bredbåndsruteren, mao ikke opplevd hastighet) kan dere sjekke selv her:

Bruker ID: skapaksprovider
Passord: prov
https://metro.telenor.no/metro2-appl...-web/kapaksweb

Trådstarter kan jo sjekke her hva telenor kan maks levere å sjekke dette mot hva han faktisk har fått de siste årene så kanskje han får seg en overaskelse...
Sist endret av sptz; 3. september 2010 kl. 00:21.
Jeg gikk fra NextGentel til Telenor, og fikk dette:

http://www.speedtest.net/result/938382881.png

Til nesten samme pris. Anbefales!
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sitat av Herr Hemulen Vis innlegg
Jeg gikk fra NextGentel til Telenor, og fikk dette:

http://www.speedtest.net/result/938382881.png

Til nesten samme pris. Anbefales!
Vis hele sitatet...
Hvor i allverden fikk du 73 Mbps over kobberkabel! (antar at det er kobber ut i fra 0,4 Mbps opp)
Sist endret av johante; 3. september 2010 kl. 00:38.
Sitat av johante Vis innlegg
Hvor i allverden fikk du 73 Mbps over kobberkabel! (antar at det er kobber ut i fra 0,4 Mbps opp)
Vis hele sitatet...
Aner ikke hva som er lagt ut, jeg.
Har nå bare det.
Slutt å klag jeg koser meg med 0.25 mbit ned og 0.09 opp.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det er fult mulig med 75mb på kobber men da på VDSL2 veldig nære sentralen. Dog stemmer den opphastigheten dårlig med VDSL2 og for 2uker siden (som var sist jeg sjekket) hadde ikke telenor startet å levere VDSL2 til privatkunder.

Forøvrig så er det nesten alltid "brukerfeil" om en opplever veldig stor endring i maks hastighet ved bytte til isp som leverer på wholesale fra Telenor eller Telenor fra en ISP som ikke er bundet på ryggen av Jara (som er heleid av telenor som følger Kapaks) pga de har eget utstyr som for eksempel powertech eller NextGenTel.

De to eneste leverandørene av VDSL2 i norge jeg kjenner til er forøvrig NGT (nasjonalt) og Powertech som har dette tilbudet i østlandsområdet og om jeg ikke husker feil i noen flere større norske byer. Men det kan jo godt henne Herr Hemulen ikke får levert linjen sin over kobber og kanskje har fiber. Når det kommer til fiber så kan en vel enkelt si at det nesten ikke er noen begrensninger...