Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2258
Jeg starta på VG2 I.T (Industri Teknologi) på mandagen, og vi fikk selvfølgelig høre av læreren hva vi måtte ha av utstyr etc, men han sa også at vi måtte betale 2000,- i materialpenger til skolen. Etter som jeg har skjønt så skal det være gratis skolegang, men det er vel ikke gratis skolegang lengere om alle må betale materialpenger til skolen?
Matrialting er vell verktøy og slikt du må ha, som du og FÅR etter på, det er ditt. Er slik på byggfag og. Skolen har ikkje alt, og du trenger det senere i live, så koffor ikkje kjøpe det nå enn senere?
True enough. Det er ikke noe problem at jeg må betale de materialpengene, men alle driver å syter over de materialpengene når det er snakk om det. Så jeg ville bare spørre ;p
Det er gratis skole gang sånn ellers, du får jo bøker og det Men akuratt det der har ikkje skolen penger til heller og gi ut hvert år, og siden du trenger det når du skal i jobb, så hvorfor ikkje kjøpe ditt eget! ^^
Fordi man regner med at de som går på linjer som fex. IT satser på dette som sitt arbeid i framtiden, derfor betaler du for tingene du trenger for opplæringen, og arbeidet, til en lavere pris enn du ellers mått gått ut med
Du kan jo søke om stipend og der burde du få utstyret dekket.
Eller vi som gikk kokkefag betalte matriellpenger som stort sett gikk til å dekke noe av utgiftene til mat skolen måtte kjøpe inn.
Sitat av Trondvn Vis innlegg
Matrialting er vell verktøy og slikt du må ha, som du og FÅR etter på, det er ditt. ...
Vis hele sitatet...
Skulle bare mangle at du FÅR det etterpå, når du har betalt det ?
Sist endret av Freak; 18. august 2010 kl. 15:56.
Ehrm.. Er ikke sikkert at man får det billigere gjennom skolen. Når jeg begynte 1. året Elektrofag, kunne vi velge om vi skulle kjøpe fra skolen, eller om vi ville skaffe det selv. Så om vi hadde mye av det selv, og manglet noe, ble det jo billigere å kjøpe det vi manglet, enn å kjøpe alt nytt fra skolen. Du kan også spare en del på å kjøpe verktøy f.eks på bl.a Biltema, hvor du også får 10 års garanti på verktøy. Så om noe blir ødelagt, kan du dra inn og få nytt.
Jeg får 40k i for å fullføre videregående ! cheers
Alle akn søke om stipend, og alle skal få minstestipend som er på 800kr ca. Selv får jeg 20K, har fått det hvert år på vg. Meste går jo til togreiser, mat/drikke, utstyr og diverse man skal delta på.
Sitat av zapi Vis innlegg
Jeg får 40k i for å fullføre videregående ! cheers
Vis hele sitatet...
Av foreldrene dine da eller?
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Jeg fikk 870 kroner i utstyrsstipend, og jeg går studiespesialiserende. Slik jeg har oppfattet det får de fleste yrkeslinjer en god del mer. Søk på www.lanekassen.no, eller via Vigo.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Alle akn søke om stipend, og alle skal få minstestipend som er på 800kr ca.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder kun for vg2.
Sitat av Taake Vis innlegg
Jeg fikk 870 kroner i utstyrsstipend, og jeg går studiespesialiserende. Slik jeg har oppfattet det får de fleste yrkeslinjer en god del mer. Søk på www.lanekassen.no, eller via Vigo.
Vis hele sitatet...
Utstyrsstipendet til TIP/I.T er på 1910,- eller noe i den duren.

Skolen har satt opp prisen på materialene fra 500,- til 2000,- på I.T og fra 250,- til 1500,- på TIP i år. Kjipers! Men jeg skal jo betale de kronene uansett. No prob!
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Dette gjelder kun for vg2.
Vis hele sitatet...
Nei det gjør det ikke hvis du søker i VG1 får du også utstyrsstipend (minimum 850,- på studiespess)
Sitat av ynkey Vis innlegg
Nei det gjør det ikke hvis du søker i VG1 får du også utstyrsstipend (minimum 850,- på studiespess)
Vis hele sitatet...
Da er dette nytt i år, for i fjor og i forfjord fikk man ikke det
I fjor fikk man det jo (gikk VG1 i fjor) og hvis du søkte fikk du utstyrsstipend, men det kan hende det ikke var slik i forfjor.
Sitat av ynkey Vis innlegg
I fjor fikk man det jo (gikk VG1 i fjor) og hvis du søkte fikk du utstyrsstipend, men det kan hende det ikke var slik i forfjor.
Vis hele sitatet...
Gikk du på en spesiell linje?

Fikk ikke det i Hordaland. Jeg gikk selv vg2 ifjor, men kjenner flere som gikk vg1.
o_O Rart!
Alle jeg kjenner fikk stipend om de søkte. Alle fikk utstyrsstipend og de som kunne få vanlig stipend fikk det også.
Mtp at skoleplassen din koster 100 000 kr, så er nå 2000 kr lite å klage over.
Jeg gikk studiespessialisering i Trondheim, og alle jeg vet om som søkte fikk stipend.
Sist endret av ynkey; 18. august 2010 kl. 20:33.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Gikk du på en spesiell linje?

Fikk ikke det i Hordaland. Jeg gikk selv vg2 ifjor, men kjenner flere som gikk vg1.
Vis hele sitatet...
Gjekk i Hordaland VG1 Elektro, fekk minstestipend me, og Vg2 fekk det