Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1239
Noen som vil være med på class action lawsuit mot ebay?

Det gjelder i hovedsak MVA mer enn én gang.

Fraktselskap frasier seg ansvaret for feilfortolling som følge av følgefeil.

Etter samtale med Tolletaten kan det se ut til at det er skatteetaten sin oppgave å stramme opp ebay.
Sist endret av ketoDaddy; 1 uke siden kl. 12:10.
Må må rette krav mot Ebay, de betaler kun MVA tilbake du får fra Posten. De 45kr ( små ordre )i fortolling må du kreve av selger. Jeg har kjørt slikt som prinsipp siden selger ikke gjør jobben sin. Posten/toll er harde når sending ikke er gjort rett selv om de vet at Ebay er med i VOEC.

Feilen er selger ikke melder inn VOEC digitalt til fraktselskap når pakken sendes, det med at pakken må merkes med VOEC nr har ikke så mye å si lenger. Posten scanner alle pakker automatisk når de kommer til landet og funnet gullgruve de kan sende ut mange faktura.

Les denne
https://export.ebay.com/en/fees-and-...ns-for-norway/

"From 1 January 2024, you must always provide the VOEC number to your carrier as the carrier will be responsible for electronic transmission of the number to the Norwegian Customs."
Trådstarter
Her er det snakk om feilfortolling

Det er langt mer komplekst enn som så, her er det siste eksemplet jeg har
1) Bestilte fra USA
2) Pakka kom fra Tyskland
3) VOEC registrert i Sveits

Regnestykket ser slik ut:

enhet
+frakt
+VAT NOK 308
=Betalt beløp

For å få ut pakken måtte jeg betale 25% MVA NOK 278 på allerede betalt beløp i tillegg. Cluet er at posten tydelig vet at pakka allerede har blitt momset da de har huket tak i samme MVA grunnlag som avsender.

Flaks denne gangen, noen ganger balles beløpet på.
Sist endret av ketoDaddy; 1 uke siden kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det har ikke noe å si, Posten og tollen står på sitt. Nye regler kom 1.1 og da skal pakker være meldt inn digitalt til transportør. så lenge det ikke er gjort rett kan du glemme å Tollen til fjerne kravet. Den må betales.

Så klart Posten vet Ebay er med i Voec, som nevnt over har Posten funnet ny gullgruve de kan håve inn uten særlig ekstra jobb.
Du kan heller ikke bevise at selger på Ebay har meldt inn Voec digitalt rett til transportør.

Opprett sak mot Ebay og gå på selger for kreve penger
Trådstarter
Hvem skal faktureres for administrasjonsarbeidet tenker du? Jeg har ca 20 saker til nå.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Opprett sak mot Ebay og gå på selger for kreve penger
Vis hele sitatet...
Jeg har gjort dette i 3 av sakene fra i fjor, men ingen respons.
Sist endret av ketoDaddy; 1 uke siden kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Hvem skal faktureres for administrasjonsarbeidet tenker du? Jeg har ca 20 saker til nå.
Vis hele sitatet...
Ingen, det må du punge ut med selv. Klart, vinner dere saken så erstattes saksomkostninger.

du kan lese mer her.
Klart å fått pengene mine tilbake 1 gang fra ebay, men bare småcash iforhold, ellers gått rett igjennom for min del, selv med små selgere dog å fått problemer med en del selgere som ikke vil sende da de ikke skjønner at de må fylle ut EDI, som er forstålig men mange sier bare da at de ser ebay har tatt vat og det problemet er ikke dems, ikke vil de fleste helt høre på heller men lettere å bare finne andre folk da kan man si.. Admin kostnader kan du bare glemme med mindre man er bedrift, er posten sin gullgruve dette og du vil alltids tape mer eller mindre
Trådstarter
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Klart å fått pengene mine tilbake 1 gang fra ebay, men bare småcash iforhold, ellers gått rett igjennom for min del, selv med små selgere dog å fått problemer med en del selgere som ikke vil sende da de ikke skjønner at de må fylle ut EDI, som er forstålig men mange sier bare da at de ser ebay har tatt vat og det problemet er ikke dems, ikke vil de fleste helt høre på heller men lettere å bare finne andre folk da kan man si.. Admin kostnader kan du bare glemme med mindre man er bedrift, er posten sin gullgruve dette og du vil alltids tape mer eller mindre
Vis hele sitatet...
Det er alt det småpisset der jeg vil til livs.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Det er alt det småpisset der jeg vil til livs.
Vis hele sitatet...
Jeg å men, lite man får gjordt, seff kan jo prøve å klage til div politikere å sånt men går vel på døve øre. Sett mange klage over det. Synes det er ett stuka system. Fint på papiret sure men fungerer dårlig i praksis, forhåpentligvis bedrer det seg med tiden, har jo det sånn sett, men går sakte, ei tvilsomt alle vil endre seg til det, kan jo gå bedre når EU sin shipping går i fullt men vil ta sin tid spes med lille Norge..
Posten begynner å bli meget komplisert om dagen. Syntes ikke vi kan ligge forran bare på kvinnfolk og tomflasker, hadde vært fint med en oppgradering av flere fasiliteter. Hva med å avskaffe posten og få et fungerende system for prostitusjon og narkomani. Alle trenger vi en gressbane å spille på og med alle behov dekket hadde vi ikke tenkt på postkassa en gang.