Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2316
Hei
Jeg har en god del aksjer i Green Reefers (GRR), og jeg lurer på hva det vil si for meg nå som de slå sammen aksjene, slik at 40 aksjer blir til 1.
Vil dette være positivt eller negativt? Slik det er nå, får jeg enorme utslag bare aksjen endres ett øre, så slik jeg ser det vil jeg tjene mye mindre på denne aksjen. (Om den fortsetter å stige da selvfølgelig)
Er nybegynner på dette her, så kan noen fortelle meg om jeg tar helt feil?
Takker for svar
Jonas
Er nødt til å spørre. Hvorfor kjøpe aksjer hvis du ikke kan noe OM aksjer? Dette er ekte penger du kaster bort.

Hvis du gjør de 40 om til 1, tjener du mindre hvis de stiger, og taper mindre hvis de synker. Mindre risiko = mindre gevinst.
Sist endret av nikons; 7. februar 2011 kl. 18:25.
Dersom man har 40 aksjer og hver av disse stiger med et øre vil man jo tjene 40 øre totalt. Dersom disse aksjene ble slått sammen til 1 aksje vil et tilsvarende tilfelle gi at aksjen (den ene du nå eier) vil stige med 40 øre. Det du må se på her er den prosentvise avkstningen. Egenkapitalen i selskapet endres jo ikke, bare antall aksjer den fordeles ut på.
Sitat av djman Vis innlegg
Dersom man har 40 aksjer og hver av disse stiger med et øre vil man jo tjene 40 øre totalt. Dersom disse aksjene ble slått sammen til 1 aksje vil et tilsvarende tilfelle gi at aksjen (den ene du nå eier) vil stige med 40 øre. Det du må se på her er den prosentvise avkstningen. Egenkapitalen i selskapet endres jo ikke, bare antall aksjer den fordeles ut på.
Vis hele sitatet...
Hva er da forskjellen? Tjene 40 øre vs. tjene 40 øre?
Det er ingen forskjell,det er hele poenget mitt. Det er ikke mindre risiko slik du skriver, den er lik.
forskjellen er at aksjen ikke vil bli like volatil på børsen. (aksjen vil prosentvis svinge svakere enn før en sammenslåing)
Jeg skjønner også at det blir det samme hvis den prosentvise avkastningen blir den samme. Det jeg egentlig vil frem til er om noen har erfaring med et slikt tilfelle. Aksjeverdiene vil svinge svakere, men vil jeg sammenlagt tjene eller tape på at dette gjøres?
Sitat av JoN-StoRM Vis innlegg
men vil jeg sammenlagt tjene eller tape på at dette gjøres?
Vis hele sitatet...


Skal vi sitte her og fortelle deg om aksjekursen til Green Reefers kommer til å synke eller stige, da?
Sitat av JoN-StoRM Vis innlegg
Jeg skjønner også at det blir det samme hvis den prosentvise avkastningen blir den samme. Det jeg egentlig vil frem til er om noen har erfaring med et slikt tilfelle. Aksjeverdiene vil svinge svakere, men vil jeg sammenlagt tjene eller tape på at dette gjøres?
Vis hele sitatet...
Verdien på din aksjebeholdning vil ikke endres ved en sammenslåing
Har et spørsmål jeg og. Har lyst til å begynne å kjøpe/selge aksjer. Har bare lest om det, og har null erfaring med dette.
Vet det finnes mange forskjellige nettsteder hvor du kan registrere deg og kjøpe aksjer der, hvilke er de beste, og hvilke bør jeg styre unna? Går det an å kjøpe aksjer online uten å melde seg inn i en slik nettside?
Sitat av Omnibenevolence Vis innlegg
Har et spørsmål jeg og. Har lyst til å begynne å kjøpe/selge aksjer. Har bare lest om det, og har null erfaring med dette.
Vet det finnes mange forskjellige nettsteder hvor du kan registrere deg og kjøpe aksjer der, hvilke er de beste, og hvilke bør jeg styre unna? Går det an å kjøpe aksjer online uten å melde seg inn i en slik nettside?
Vis hele sitatet...
Du trenger en VPS konto for handle aksjer, de fleste banker tilbyr dette, men også flere aktører som driver kun med aksje/fond.
Banker har en tendens til å ha en relativt høy kurtasje.

Er du nybegynner anbefaler jeg Nordnet, den første måneden tilbyr de en fast kurtasje på 9 kr. De har også en del læringsmateriell slik at du kan lære deg basicen, de tilbyr også gratis kurs noen ganger i året.

EDIT: Stormen har en god tråd for nybegynnere her på forumet: http://freak.no/forum/showthread.php...jer+nybegynner
Sist endret av RonaTa; 7. februar 2011 kl. 18:58.
Før du begynner å investere med ekte penger anbefaler jeg at du finner frem penn og papir, kjøp og selv aksjer på papiret i en stund og se om du klarer å få et "overskudd".
Om du gjør det så vet du atdu hadde flaks eller god beregnig og om du går i "minus" kan du revurdere hele greia uten å ha tapt 1 kr.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Før du begynner å investere med ekte penger anbefaler jeg at du finner frem penn og papir, kjøp og selv aksjer på papiret i en stund og se om du klarer å få et "overskudd".
Om du gjør det så vet du atdu hadde flaks eller god beregnig og om du går i "minus" kan du revurdere hele greia uten å ha tapt 1 kr.
Vis hele sitatet...
Bra forslag! Ganske enkelt, men har ikke tenkt på det selv. Takk for tips
Nå finnes det også flere tjenester på internett, der du investerer du med lekepenger. blant annet et på facebook som er helt ålreit.
Det kan også være verdt å merke seg at det ikke er gratis å kjøpe og selge aksjer...
Aksjer spleis er som regel et tegn på at selskapet er i dype økonomisk krise, og står i fare for å bli delisted fra børsen da kursen ha falt under visse minimum grenser for pris pr aksjer. Cnet har en god artikkel om dette: http://news.cnet.com/2100-1017-248744.html

Handel i slike aksjer er som regel høyrisiko spekulering, å etter min erfaring primært en sport for amatører.
Green Reefers er en tulleaksje, du vil nok definitivt tjene på sammenslåing, siden det er enormt vanskelig å få solgt aksjen på akkurat den øren du ønsker å selg på. Sammenslåingen vil føre til at aksjekursen beveger seg mer, men med mindre utslag
Ta deg en tur innom "Aksjespillet" på facebook for å trene litt. Dette er baser seg på 100% ekte aksjepriser, og du starter med 100,000 til din disposisjon. De som gjør det best hver mnd får 10.000 kroner om jeg ikke tar feil.