Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 8830
Problemet er at flere her tror det er den enkelte politimanns oppgave å tolke regelverket akkurat som han selv vil. Det er det heldigvis ikke.

@Anders89 og Don Veto: Grunnen til at politiet som du sier blir frikjent i 9 av 10 saker (hvor tallet kommer fra vet jeg ikke) som vanlige mennesker ville bli dømt for, er at det HAR LOV til å gjøre disse tingene.

Politiet forvalter statens voldsmonopol. Dvs at de i ytterste konsekvens, som de eneste i fredstid, kan bruke makt for å utøve sin jobb. De kan bruke makt som vanlige mennesker (du og jeg) ville blitt dømt for. I tillegg kan gjøre andre ting slik som kjøre over fartsgrensen osv. Alt dette selvfølgelig kun når det er nødvendig.

HUSK at det er politiets vurdering hva som er nødvendig; ikke din.
Jeg klarer og tenke meg til at politiet har en viktig funksjon, det gjør vel alle her.
Men jeg blir klin irritert av å f.eks se på "politiet" på TV, eller se åssen de oppfører seg når de er ute. Aner ikke hvorfor....
Er vel alle de som følger boka som irriterer folk.. Er vel de kriminelle som ikke liker de, noe som er forståelig.
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvorfor skal de? Det er ikke deres jobb.
Vis hele sitatet...
De engasjerer seg aktivt nok i media når det er saker som gagner de. Da burde de også ta kritikk og prøve og rette opp feilene de gjør istedenfor og fremstille seg selv i godt lys når de faktisk ikke får ned kriminaliteten men lar den blomstre fordi de ikke inrømmer at mye av det de gjør faktisk øker kriminaliteten i landet

Sitat av juster Vis innlegg
Problemet er at flere her tror det er den enkelte politimanns oppgave å tolke regelverket akkurat som han selv vil. Det er det heldigvis ikke.

@Anders89 og Don Veto: Grunnen til at politiet som du sier blir frikjent i 9 av 10 saker (hvor tallet kommer fra vet jeg ikke) som vanlige mennesker ville bli dømt for, er at det HAR LOV til å gjøre disse tingene.

Politiet forvalter statens voldsmonopol. Dvs at de i ytterste konsekvens, som de eneste i fredstid, kan bruke makt for å utøve sin jobb. De kan bruke makt som vanlige mennesker (du og jeg) ville blitt dømt for. I tillegg kan gjøre andre ting slik som kjøre over fartsgrensen osv. Alt dette selvfølgelig kun når det er nødvendig.

HUSK at det er politiets vurdering hva som er nødvendig; ikke din.
Vis hele sitatet...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=530401 eksempel
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Problemet med denne diskusjonen er at de som taler mot politiet enten er:
A) Straffet selv, altså ikke objektive.
B) Uenig med eksisterende lovverk, og er dermed uenig i straff i for eksempel narkotikasaker.
Vis hele sitatet...
Prøver du å være morsom? Jeg har aldri vært straffedømt, kler meg pent og oppfører meg som regel eksemplarisk. Jeg har bare hatt negative erfaringer med politiet i flere deler av landet.

Det har vært alt fra flaskekasting fra narkomane etter små barn der de ikke hadde tid til å komme på høylys dag. Til at de prøvde å få meg til å gå av bussen på vei til oslo og videre til utlandet, da jeg meldte om en svær aggressiv bikkje som løp rundt løs da de ikke ville/turte komme selv.

Har også opplevd seksuell trakassering av en jente ved ransaking da noen hadde flashet en pistol på torget. Det eneste de hadde å gå etter var to gutter og en jente som gikk sammen, vi var ikke i det hele tatt i nærheten. Pent dresskledde mennesker ble satt på asfalten og jenta ble befølt opp under skjørtet på en svært stygg måte.

Nå tror du sikkert at vi var frekke mot de, men det var aldri snakk om noe drittkasting av noe slag. Rett og slett uprovosert grov trakassering.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Politiet er en nødvendighet, men noen av metodene og prioriteringene deres er noe av det som gjør at jeg misliker politiet. Vel, ikke politiet, men som sagt metodene og prioriteringene.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige
Sitat av Scipio Vis innlegg
Et merkelig syn på saken. Så ifølge deg er det ikke rom for feil i menneskets natur? Vi må være perfekte, og skulle det oppstå feil så er det bare rett og rimelig at vi blir bøtelagt for det?

Har lest en bok av Per Fugelli, 0-visjonen, interessant lesning når det kommer til trafikkulykker og andre visjoner om menneskelig ufeilbarlighet.
Vis hele sitatet...
Hehe, nå tolket du utsagnet mitt litt ekstremt da. Det sier seg selv at man ikke skal bli bøtelagt for alle feil man gjør som menneske, men som bilist er det ens egen fordømte plikt å holde en fart som tilsier at man til enhver tid har full kontroll på bilen. Og det virker ikke som om exclusive1337 hadde siden han skrev han faktisk kjørte inn i siden på en annen bil. Nå skjedde det jo ingenting galt i dette tilfellet, men teoretisk sett kunne det gått mye verre.

Og nei, jeg mener ikke at man skal bøtelegges for alle feil man gjør som bilist, og jeg har heller ikke noe fasitsvar på hvor grensen skal gå om hvorvidt man skal få bot eller ikke, men i dette tilfelle ser jeg ikke noe problem i at exclusive1337 fikk bot, dog skal det sies at siden jeg ikke vet alle fakta, bør jeg ikke si noen ting.

Sitat av eXclusive1337 Vis innlegg
Jasså. så alle i trafikken som krasjer skal bli bøtlakt whatsoever? Ser ikke poenget med det. Hva definerer uaktsom? hvis du vet du var "aktsom" i trafikken.
Vis hele sitatet...
Har ingen anelse hva som defineres som uaktsomt, men i følge det du skrev over er det klart at du holdt en hastighet som gjorde at du til en viss grad mistet kontroll over bilen og faktisk kom traff en annen bil. Slik jeg ser det kan det regnes som uaktsom kjøring (men hey, jeg vet ikke alle fakta om denne situasjonen).
Sitat av Anders89 Vis innlegg
De engasjerer seg aktivt nok i media når det er saker som gagner de. Da burde de også ta kritikk og prøve og rette opp feilene de gjør istedenfor og fremstille seg selv i godt lys når de faktisk ikke får ned kriminaliteten men lar den blomstre fordi de ikke inrømmer at mye av det de gjør faktisk øker kriminaliteten i landet
Vis hele sitatet...
Tror du misforstod. Han skrev at de ikke setter spørsmålstegn ved lovene de håndhever, og jeg sa at det ikke er deres jobb. Hvordan hadde det blitt hvis alle politifolk skulle ha tolket lovene og satt spørsmålstegn eller vært uenig?
Sitat av nikons Vis innlegg
Tror du misforstod. Han skrev at de ikke setter spørsmålstegn ved lovene de håndhever, og jeg sa at det ikke er deres jobb. Hvordan hadde det blitt hvis alle politifolk skulle ha tolket lovene og satt spørsmålstegn eller vært uenig?
Vis hele sitatet...
Ta en blindtest for overtredelser der man plasserer en heit dame med miniskjørt kontra en vanlig mann i situasjonen. Hvem kommer best ut tror dere? Er ikke dette en form for selvtolkning?
Drittunger som ikke er tørr bak øra tror som tror de uovervinnelige, som så blir tatt for noe som er ulovlig. Er som regel de som "hater" politiet. Men når de drittungene blir voksne og skjønner at ALT man gjør her i livet er man selv ansvarlig for, og takler dermed det litt bedre å bli tatt/arrestert, skulle jeg tro:P

Selvinnsikt er dessverre en mangelvare. Hvorfor? Anbefaler alle som tenker litt dypere å lese boken av Neal Postman som heter Amusing ourselves to death.

Samfunnet trenger politiet, hadde ikke likt det om det var totalt anarki og en eller annen jævel fikk det for seg å "kødde/skyte/partere" noen av de menneskene jeg holder kjært. Kunne jo så klart gjort noe sjøl men "et øye for et øye og tann for tann" ville garantert gjort hele verden blind..
Jeg synes det er fint vi har et politi som praktiserer likhet for loven jeg. Som jeg har sagt tidligere, vil jeg heller ha et politi som er regelryttere enn et politi som tolker loven selv. Politi som tolker loven selv, setter seg selv per definisjon over loven.

@Anders89:
1: Hvilke feil mener du politiet gjør, og hva mener du de bør gjøre alternativt til å stille seg i et godt lys? Bør de heller male fanden på veggen og spille på fordommer blant ungdommer?
2: På hvilken måte mener du at politiet "lar kriminaliteten blomstre" og hvilke alternative tiltakt mener du politiet bør treffe for å "få ned kriminaliteten"?
3: Hvordan mener du at "mye av det politiet gjør" aktivt øker kriminaliteten?

Jeg er spent på svarene dine. Veldig fint om du kan komme med kilder for å underbygge dine påstander.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Drittunger som ikke er tørr bak øra tror som tror de uovervinnelige, som så blir tatt for noe som er ulovlig. Er som regel de som "hater" politiet. Men når de drittungene blir voksne og skjønner at ALT man gjør her i livet er man selv ansvarlig for, og takler dermed det litt bedre å bli tatt/arrestert, skulle jeg tro:P

Selvinnsikt er dessverre en mangelvare. Hvorfor? Anbefaler alle som tenker litt dypere å lese boken av Neal Postman som heter Amusing ourselves to death.

Samfunnet trenger politiet, hadde ikke likt det om det var totalt anarki og en eller annen jævel fikk det for seg å "kødde/skyte/partere" noen av de menneskene jeg holder kjært. Kunne jo så klart gjort noe sjøl men "et øye for et øye og tann for tann" ville garantert gjort hele verden blind..
Vis hele sitatet...
Du tenker på å hate idéen politimyndighet, er vel ikke det det handler om.
At man i utgangspunktet er skeptisk til politiet pga diverse nyhetssaker og selvopplevde negative opplevelser med de betyr ikke at man er i mot en politimyndighet og ønsker et lovløst samfunn.

Samme med den håpløse kommentaren fra kyrios. Men har vært i diskusjon med han før og det er ikke verdt å svare på engang ting han spyr ut.
Ser i trådene her at enkelte er flinke til å finne kilder der Politet har handlet feil etter instruksen, men tenk over følgende da: hvor mange ganger ser du media hyler ut om alt det positive arbeidet som blir utført? Hver eneste dag utfører flere politimenn/kvinner sine arbeidsoppgaver eksemplarisk og med stolthet. Jeg er enig at det er visse personer og prioriteringer innenfor Politiet jeg har lite tiltro til, men systemet i sin helhet liker jeg.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Ser i trådene her at enkelte er flinke til å finne kilder der Politet har handlet feil etter instruksen, men tenk over følgende da: hvor mange ganger ser du media hyler ut om alt det positive arbeidet som blir utført? Hver eneste dag utfører flere politimenn/kvinner sine arbeidsoppgaver eksemplarisk og med stolthet. Jeg er enig at det er visse personer og prioriteringer innenfor Politiet jeg har lite tiltro til, men systemet i sin helhet liker jeg.
Vis hele sitatet...
Takk! Her er vi så enige det er mulig å bli. Politiet roses aldri når de gjør en innsats utover det vanlige. Men så fort de har gjort en feil, eller noen tror de KAN har gjort en feil, er pressen der og dekker saken til politiets ugunst.

En stor del av problemene her er for eksempel at privatpersonene på den ene siden kan uttale seg så fritt de bare ønsker i media, mens politiet sjelden uttaler seg om detaljer. Dette på grunn av taushetsplikten. Den enkelte politimann får ikke fortalt pressen om hva som egentlig skjedde og hvilke vurderinger som ble gjort. Dette fører til at når det er negative historier om politiet i pressen, får vi kun høre det fra den ene siden.

Idioter finnes det overalt, uansett yrke. Men det er ikke uten grunn at politiet er de statsansatte med størst tillit blant befolkningen. 86% oppga at de hadde stor tillit til politiet. Tilliten har økt de senere årene.
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg synes det er fint vi har et politi som praktiserer likhet for loven jeg. Som jeg har sagt tidligere, vil jeg heller ha et politi som er regelryttere enn et politi som tolker loven selv. Politi som tolker loven selv, setter seg selv per definisjon over loven.

@Anders89:
1: Hvilke feil mener du politiet gjør, og hva mener du de bør gjøre alternativt til å stille seg i et godt lys? Bør de heller male fanden på veggen og spille på fordommer blant ungdommer?

2: På hvilken måte mener du at politiet "lar kriminaliteten blomstre" og hvilke alternative tiltakt mener du politiet bør treffe for å "få ned kriminaliteten"?
3: Hvordan mener du at "mye av det politiet gjør" aktivt øker kriminaliteten?

Jeg er spent på svarene dine. Veldig fint om du kan komme med kilder for å underbygge dine påstander.
Vis hele sitatet...
1. her er det mange eksempler fra skremselpropaganda på skoler til jagingen av narkomane på plata. Dette er ting som er bevist lite effektive. Antallet lovbrytere har ikke sunket. De må ungå tull som dette. Her er ett eksempel på ungdom som har forsvart bruken sin.

http://www.byavis.no/nyheter/4665--d...royker-vi-hasj disse er 16-17 år er uten utdanning og kan lett sykeligjøres og dyttes ut i en debatt.
http://www.byavis.no/nyheter/4682-vet-hvem-du-er dette er svaret fra politiet.


2. http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/205132
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle312502.ece

3. De påstår de har stålkontroll men det er likevel en økende kriminalitet
vært år ber de om mer penger vært år øker antallet lovbrytere.

Løsningen er bedre utdanning for politi med stor vekt på filosofi og grunnleggende behandling av mennesker.
Sitat av Anders89 Vis innlegg
1. her er det mange eksempler fra skremselpropaganda på skoler til jagingen av narkomane på plata. Dette er ting som er bevist lite effektive. Antallet lovbrytere har ikke sunket. De må ungå tull som dette. Her er ett eksempel på ungdom som har forsvart bruken sin.

http://www.byavis.no/nyheter/4665--d...royker-vi-hasj disse er 16-17 år er uten utdanning og kan lett sykeligjøres og dyttes ut i en debatt.
http://www.byavis.no/nyheter/4682-vet-hvem-du-er dette er svaret fra politiet.


2. http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/205132
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle312502.ece

3. De påstår de har stålkontroll men det er likevel en økende kriminalitet
vært år ber de om mer penger vært år øker antallet lovbrytere.

Løsningen er bedre utdanning for politi med stor vekt på filosofi og grunnleggende behandling av mennesker.
Vis hele sitatet...
1: Dette er da ikke et svar på hva politiet gjør feil. Dette er jo et eksempel på at politiet gjør noe riktig. Disse ungdommene sier selv at de røyker hasj. Hasj er ulovlig. Politiet gjør her en viktig jobb med å kartlegge miljøet og etterforske de lovbruddene som avdekkes. Samtidig er det viktig å sørge for at de som ønsker hjelp til å komme seg ut av rusbruket får hjelp til dette.

2: De artiklene du viser til sier ikke noe om at politiet bevisst lar kriminaliteten blomstre. Selvfølgelig vil det aldri være mulig å oppklare alle lovbrudd. Alternativet ville vært en politistat med totaltovervåking, og det tror jeg ingen av oss ønsker. Men en liten økning i nye metoder til politiet tror jeg kunne gitt økning på oppklaringsprosenten. Den andre artikkelen du drar frem handler forøvrig om Tollvesenet, ikke politiet.

3: Jeg vil gjerne ha en kilde på at politidirektøren eller en annen representant for politiet ytrer ordene "vi har stålkontroll", eller noe som ligner på dette. Uansett er ikke dette et argument for at politiet i sitt arbeid aktivt bidrar til en økning i kriminaliteten.

For å sette det på spissen: hvilke aktiviteter utført av politiet i dag fører til økt kriminalitet, slik at man vil se at kriminaliteten igjen synker dersom aktiviteten opphører?

Jeg forstår at du er ung og synes at politiet er noe dritt, men når du kommer med slike utspill for du vær så god og forsvare utspillene dine. Spørsmålene mine er fortsatt ubesvart.
Å skjule Frykt med hat er et gammelt triks. De fleste som "hater" politiet har vært innblandet eller frykter kansje å bli innblandet i noe.
Sitat av kimma88 Vis innlegg
Er vel alle de som følger boka som irriterer folk.. Er vel de kriminelle som ikke liker de, noe som er forståelig.
Vis hele sitatet...
Det er mange kriminelle som liker politiet
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Du tenker på å hate idéen politimyndighet, er vel ikke det det handler om.
At man i utgangspunktet er skeptisk til politiet pga diverse nyhetssaker og selvopplevde negative opplevelser med de betyr ikke at man er i mot en politimyndighet og ønsker et lovløst samfunn.

Samme med den håpløse kommentaren fra kyrios. Men har vært i diskusjon med han før og det er ikke verdt å svare på engang ting han spyr ut.
Vis hele sitatet...
Stemmer nok det:P Etterpå klokskapen lenge leve. Men er vel som med politiet som det er med alle andre yrker rundt i verdenen. Er mange folk som passer til det yrket som om det var det mest naturligste for dem i verden. Og så er det dessverre mange mennesker som ikke passer i det yrket de velger.

Men hadde vært interessant å vite hva den psykologen legger til grunn når h*n har samtaler med nye politiaspiranter:P
Sitat av juster Vis innlegg
1: Dette er da ikke et svar på hva politiet gjør feil. Dette er jo et eksempel på at politiet gjør noe riktig. Disse ungdommene sier selv at de røyker hasj. Hasj er ulovlig. Politiet gjør her en viktig jobb med å kartlegge miljøet og etterforske de lovbruddene som avdekkes. Samtidig er det viktig å sørge for at de som ønsker hjelp til å komme seg ut av rusbruket får hjelp til dette.

2: De artiklene du viser til sier ikke noe om at politiet bevisst lar kriminaliteten blomstre. Selvfølgelig vil det aldri være mulig å oppklare alle lovbrudd. Alternativet ville vært en politistat med totaltovervåking, og det tror jeg ingen av oss ønsker. Men en liten økning i nye metoder til politiet tror jeg kunne gitt økning på oppklaringsprosenten. Den andre artikkelen du drar frem handler forøvrig om Tollvesenet, ikke politiet.

3: Jeg vil gjerne ha en kilde på at politidirektøren eller en annen representant for politiet ytrer ordene "vi har stålkontroll", eller noe som ligner på dette. Uansett er ikke dette et argument for at politiet i sitt arbeid aktivt bidrar til en økning i kriminaliteten.

For å sette det på spissen: hvilke aktiviteter utført av politiet i dag fører til økt kriminalitet, slik at man vil se at kriminaliteten igjen synker dersom aktiviteten opphører?

Jeg forstår at du er ung og synes at politiet er noe dritt, men når du kommer med slike utspill for du vær så god og forsvare utspillene dine. Spørsmålene mine er fortsatt ubesvart.
Vis hele sitatet...
Jeg er så og si enig jeg bare stiller spørsmål til om politiet burde ta ansvar når de ser at feks narkotika kriminalitet øker på tross av økt innsats og økt antall i fengsel. Økt mengde personer som er på kant med loven er aldri gunstig i mine øyne. Jeg stiller meg og skeptisk til politiets bøtelegging av bilsjåfører der fattige risikerer fengsel for noe en rik person kan betale seg ut av. Selv om bøtene skal reflektere økonomien til personen som er bøtelagt vil dette ikke i praksis fungere ettersom en person med god økonomi har større mulighet for og kunne betale boten og dermed slippe videre straff eller betalingsanmerkninger. Noe som kan være ekstremt ødeleggende for en person med dårlig økonomi.
Sitat av Anders89 Vis innlegg
Jeg er så og si enig jeg bare stiller spørsmål til om politiet burde ta ansvar når de ser at feks narkotika kriminalitet øker på tross av økt innsats og økt antall i fengsel. Økt mengde personer som er på kant med loven er aldri gunstig i mine øyne. Jeg stiller meg og skeptisk til politiets bøtelegging av bilsjåfører der fattige risikerer fengsel for noe en rik person kan betale seg ut av. Selv om bøtene skal reflektere økonomien til personen som er bøtelagt vil dette ikke i praksis fungere ettersom en person med god økonomi har større mulighet for og kunne betale boten og dermed slippe videre straff eller betalingsanmerkninger. Noe som kan være ekstremt ødeleggende for en person med dårlig økonomi.
Vis hele sitatet...
Og hvor har du nå fått det fra at de IKKE tar ansvar? Skulle de kanskje ta over livet ditt, som en totalitær maktenhet. Ta ditt eget ansvar på sine vegne og frita deg fra eget ansvar? Her har du virkelig noe å argumentere for, langt bedre en du til nå har gjort.

Ang forelegg er dette i utgangspunktet likt for alle, uansett inntekt. Med untak av BØTER fra promillekjøring, der går det etter inntekt.
Og forelegg kommer med primær og subsidiær utmåling, og de er fleksible mtp en betalingsordning. Men at det er en forskjell påen person med høy inntekt kontra lav inntekt sier seg selv, men det blir det da om du går på butikken å handler også. Skulle vi derfor få alle utgifter etter evne til å betale?
Og avsluttningsvis legger jeg til, det er uansett gratis kjøre fartsgrensen, både for fattig og rik.

Igjen, jeg forventer kun SAKLIG argumentasjon, ikke svada som du tidligere har kommet med.
Sitat av Sangheili Vis innlegg
Psykiske såklart.

Sverige har nå innført 2 eller 3 inntaksprøver, nettopp for å luke ut maktgale mobbeoffer.
Vis hele sitatet...

Nå kan jeg jo legge til at alle som søker seg til politihøyskoler blir intervjuet på enmanshånd med et "panel", riktignok etter å ha bestått de fysiske testene. Nettopp for å kunne luke ut eventuelle personer som måtte ønske seg inn i yrket av feil grunner - og intervjuet skal vistnok være et relativt intenst et, skal man tro rykter.

Det virker slik for min del at du tydeligvis har møtt ett av disse "maktgale" menneskene innenfor politiet - du anser ikke den autoritære (regner jeg med) linjen de brukte var en nødvendighet - nå som du kan se tilbake på det i ettertid? Du må huske; I Norge bærer ikke politiet våpen og må ofte uskadeliggjøre personen fort feks.
Sist endret av Dibsent; 24. mars 2011 kl. 01:18.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Personlig synes jeg det er viktigere å kritisere politiet og ta standpunkt for hva vi som et samfunn aksepterer enn det er å klappe betjenter på skulderen hver gang de arresterer noen. Såklart utfører de kollektivt en viktig og ofte farlig jobb, men med en så stor makt som de har, og som flere har nevnt tidligere, med et voldsmonopol i sine hender, er det viktig at når, ikke hvis de begår feil, så blir det gått grundig i sømmene.

Dette føler jeg Spesialenheten for politisaker absolutt ikke er i stand til å gjennomføre på en god og tilfredsstillende måte, og jeg mener det ville vært bedre med en fullstendig uavhengig (og, selvfølgelig, kompetent) instans for saker der politiet er innblandet på feil side.
@Takub: På hvilken måte mener du at spesialenheten ikke er en fullstendig uavhengig og kompetent instans? Dette er jo egentlig selve beskrivelsen på spesialenheten slik jeg ser det
Alle som jobber i spesialenheten er eks politi så den sier seg selv.

Sitat av Troennes Vis innlegg
Og hvor har du nå fått det fra at de IKKE tar ansvar? Skulle de kanskje ta over livet ditt, som en totalitær maktenhet. Ta ditt eget ansvar på sine vegne og frita deg fra eget ansvar? Her har du virkelig noe å argumentere for, langt bedre en du til nå har gjort.

Ang forelegg er dette i utgangspunktet likt for alle, uansett inntekt. Med untak av BØTER fra promillekjøring, der går det etter inntekt.
Og forelegg kommer med primær og subsidiær utmåling, og de er fleksible mtp en betalingsordning. Men at det er en forskjell påen person med høy inntekt kontra lav inntekt sier seg selv, men det blir det da om du går på butikken å handler også. Skulle vi derfor få alle utgifter etter evne til å betale?
Og avsluttningsvis legger jeg til, det er uansett gratis kjøre fartsgrensen, både for fattig og rik.

Igjen, jeg forventer kun SAKLIG argumentasjon, ikke svada som du tidligere har kommet med.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i en diskusjon skal alt være enten eller?

Alle som jobber i spesialenheten er eks politi så den sier seg selv.

Jeg får ikke redigert det over men det jeg skulle skrive var at selv om det på papiret fremstilles som om alle er lik for loven har jeg en såpass stor vennekrets med diverse personer at jeg ser hvordan politiet operer i praksis og det gir ikke helt de resultatene de fremstiller at det gjør uansett hvor snillt og ærlig målet er.
Sitat av Anders89 Vis innlegg
Alle som jobber i spesialenheten er eks politi så den sier seg selv.



Hvorfor i en diskusjon skal alt være enten eller?

Alle som jobber i spesialenheten er eks politi så den sier seg selv.

Jeg får ikke redigert det over men det jeg skulle skrive var at selv om det på papiret fremstilles som om alle er lik for loven har jeg en såpass stor vennekrets med diverse personer at jeg ser hvordan politiet operer i praksis og det gir ikke helt de resultatene de fremstiller at det gjør uansett hvor snillt og ærlig målet er.
Vis hele sitatet...
Vel, for det første er det IKKE slik at ALLE ansatte i Spesialenheten er tidligere politifolk. Det er flere som tidligere har jobbet i politiet, men det er langt unna alle. I tillegg er det greit å være klar over at Spesialenheten ikke er underlagt Justisdepartementet.

Det er også mange som ser bort fra et viktig faktum når det gjelder hvorfor så mange av sakene anmeldt til Spesialenheten bli henlagt;

Nå kjenner ikke jeg vennekretsen din, men dersom du har kamerater som har vært mye involvert med politiet regner jeg med at de også blir jevnlig stoppet og kontrollert. Selvfølgelig er det slik at de som driver med kriminalitet også blir stoppet oftere enn andre.

Men jeg vil gjerne høre mer om hvordan "politiet opererer i praksis" mot "diverse personer". Kom gjerne med eksempler på situasjoner hvor du har vært misfornøyd, så kan vi diskutere hvorvidt politiet har opptrådt utover sitt mandat.
Jobber du for politiet eller "juster"?Synes du forsvarer dem i mange av innleggene dine her på forumet.
Det er vell ikke vanskelig og skjønne at det er en del maktgale mennesker som utdanner seg til og bli politi?
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Jobber du for politiet eller "juster"?Synes du forsvarer dem i mange av innleggene dine her på forumet.
Det er vell ikke vanskelig og skjønne at det er en del maktgale mennesker som utdanner seg til og bli politi?
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg er svært interessert i lov og rett. Og dette handler ikke om å forsvare den ene eller den andre siden. Selvfølgelig finnes det idioter også i politiet. Det finnes idioter overalt i samfunnet, i alle yrker. Men det virker som om enkelte her mener at det finnes flere idioter i politiet enn i andre yrker. Og det er jeg sterkt uenig i.

At politiet gjør feil er selvsagt. Alle gjør feil. Det er når folk kommer med utsagn som "politiet er teit", "alle politifolk er korrupte og maktgale" osv at jeg reagerer. Det virker på meg som at det er litt for mange drittunger her på forumet som ikke vet hvordan de skal oppføre seg i kontakt med politiet.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Jobber du for politiet eller "juster"?Synes du forsvarer dem i mange av innleggene dine her på forumet.
Det er vell ikke vanskelig og skjønne at det er en del maktgale mennesker som utdanner seg til og bli politi?
Vis hele sitatet...
Ikke nevneverdig vanskligere enn å forstå at det er flere ikke-maktgale som utdanner seg for å bli politi.
En slik generalisering blir bare dumt av deg High-on-life.
Men jeg er enig i et tidligere nevt argument her, at det er viktig å få avdekket kritikkverdig forhold innen etaten, men det er jo som oftest enkeltindivid innen Politiet de består seg av.

Og når du mener at et individ som forsvarer noe er nødt til å ha tilhørlighet til dette, vel det sier vel noe om deg og innsikt.
Juster-Jeg hater ikke politiet,og jeg oppfører meg alltid respektfullt når jeg i kontakt med dem.Men det er ofte jeg ikke får dem samme respekten tilbake,de har veldig ofte en overlegen/frekk holdning.Dette fører til at jeg sakte men sikkert mister respekten for dem.Jeg sier ikke at det finnes flere idioter i politiet enn i andre yrker,men etter mine møter og samtaler med dem,så mener jeg det finnes flere maktgale mennesker der enn i mange andre yrker.Det er jo ganske naturlig at mennesker som liker og utøve makt,søker seg til yrker hvor dem kan bruke nettopp makt.
Og igjen jeg hater ikke politiet,skjønner jo veldig godt at dem trengs.

Troennes-Og det sa jeg ingenting om,jeg sa det er en del maktgale som søker dit,dette gjelder langt ifra alle.
Sitat av WhyKing Vis innlegg
Jeg misliker politiet, fordi de er ute etter å gjøre livet surt for folk som ikke fortjener det. De håndhever urettferdige lover, og et fåtall av dem setter spørsmål ved lovene de håndhever.
Selvfølgelig vil jeg ikke bli kvitt dem, siden de gjør viktig arbeid, men så lenge de håndhever urettferdige lover så vil de stå for alt jeg hater med menneskeheten: Ignoranse, maktmisbruk, idioti og blind tro. Ja, de gjør bare jobben sin, og noen må gjøre den, men jeg kunne ikke hatt det på samvittigheten min å fucke til livet til mennesker som mener ingen skade mot andre.
Vis hele sitatet...
Hadde de bare nøyd seg med å håndheve et urettferdig lovverk. Jeg synes det er nedrig hvordan politiet jobber hardt politisk for å drive oss i retning av et totalitært overvåkningssamfunn, samt beholde status quo i narkotikapolitikken.

Sistnevnte går selvsagt på jobbsikkerhet; som pensjonerte Iver Stensrud uttalte hadde behovet for politifolk sunket drastisk om vi kuttet ut dagens håpløse narkotikapolitikk.


Har ikke, som lovlydig anstendig borger uten rulleblad, noe godt inntrykk av politiet personlig heller, uten at jeg har lyst til å gå inn på enkeltsaker her.
Sist endret av gorm; 24. mars 2011 kl. 20:12. Grunn: stavefeil..
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Juster-Jeg hater ikke politiet,og jeg oppfører meg alltid respektfullt når jeg i kontakt med dem.Men det er ofte jeg ikke får dem samme respekten tilbake,de har veldig ofte en overlegen/frekk holdning.Dette fører til at jeg sakte men sikkert mister respekten for dem.Jeg sier ikke at det finnes flere idioter i politiet enn i andre yrker,men etter mine møter og samtaler med dem,så mener jeg det finnes flere maktgale mennesker der enn i mange andre yrker.Det er jo ganske naturlig at mennesker som liker og utøve makt,søker seg til yrker hvor dem kan bruke nettopp makt.
Og igjen jeg hater ikke politiet,skjønner jo veldig godt at dem trengs.

Troennes-Og det sa jeg ingenting om,jeg sa det er en del maktgale som søker dit,dette gjelder langt ifra alle.
Vis hele sitatet...

Nå kan det jo godt hende at du henger mye i slike "lugubre miljøer" som har mye kontakt med politiet.
Det ville jeg tro, basert på hva dine innlegg handler om.
Å da forstår jeg at politiet kan oppføre seg litt annerledes ovenfor deg kontra de som ikke driver med slike ulovlige handlinger eller henger i slike spesiele "miljøer".

Husk på at politiet er mennesker de å.
Så det finnes sikkert noe dårlige politifolk der ute.
Det er nok svært få som blir politi pgr denne såkalte "Makta" du snakker om.
Det er faktisk mange av oss som begynner og bli mektlig lei kriminelle avskum som forpester sammfunnet.
De gjør ikke en dritt, de bare tar å tar.
Skulle nesten vært slik forbud mot NAV støtte for slike inkompetente tullinger som bare driver med slike kriminele handlinger.
@High-on-life: Det kan virke som om våre opplevelser med politiet har vært annerledes. Min erfaring med å bli stoppet innskrenker seg til å bli stoppet i trafikkontroll. Fikk for mange år siden et forenklet forelegg for en trafikkforseelse (58 i 50-sonen) og synes den behandlingen jeg fikk var meget god. Det var selvfølgelig min egen feil ettersom jeg hadde kjørt for fort og jeg så derfor ingen grunn til å være vanskelig. Jeg smilte og var høflig og fikk et smil tilbake.

Og her kommer spørsmålet mitt inn igjen; du sier at du alltid oppfører deg respektfullt overfor politiet, men at du ofte ikke får den samme respekten tilbake. Jeg forstår det da slik på deg at du ved flere anledninger tidligere har hatt kontakt med politiet av ulike årsaker. Kan jeg spørre om hva som i de fleste tilfeller var årsaken til at det ble opprettet kontakt mellom deg og politiet? Og hva var det i den aktuelle situasjonen som du reagerte på?

Utifra de innleggene som har vært postet virker det som at de som er misfornøyd med politiet har vært i en situasjon hvor de enten har gjort noe ulovlig, eller har vært mistenkt for å ha gjort noe ulovlig. Det er klart at man i en slik situasjon kan havne litt på "defensiven".
Urbanfreak86-Jeg har aldri motatt en krone fra nav.Og jeg hang i ett dårlig miljø i ungdomsåra,men dette er mange år siden nå.
Og nei,jeg henger i ett hellt vanlig miljø nå,det eneste ulovlige jeg gjør nå er og bruke diverse ulovlige stoffer.
Og jeg har mange venner som ikke rører noe som helst av ulovlige stoffer,hva mener du med at jeg henger i ett spesielt miljø?
Sist endret av JayHova; 24. mars 2011 kl. 20:52.
Hvis du TS bor på samme øyen som meg så vet jeg om hvertfall en politimann som jeg ikke kan FORDRA. Han er rett og slett jævlig,og det er ikke ofte folk jeg kaller jævlige. Han Burde lagt opp for lenge siden. Enkelte folk takler ikke å ha autoriteter. Og de er ikke nødvendigvis kriminelle de som har vært borti han. Og det er mange personer som ikke takler han. Hadde du sett alt han hadde gjort ville du fått hakeslipp.
På en annen side vet jeg om en politimann som er helt fantastisk på denne øyen, og flere har fått høre det, hvor god service han yter og at han ser ting gjennom fingrene.
Dårlige politifolk får raskt et rykte, hvertfall på et sted som dette, men det er vel fortjent. Hvertfall når det gjelder han ene!
går litt på respekt begge veier, kommer aldri til å gi respekt til noen som ikke viser meg respekt.