Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1175
Hva er forskjellen på utstyr laget for bil, og vanlige. Utenom volten da...
Spesifiser deg litt mer du kanskje
Problem, officer?
thomasf's Avatar
han mener sikkert stueanlegg i forhold til bilanlegg..
Bil anlegg er somregel MYE kraftigere =) Kommer jo selfølgelig Heeelt ann på..
Skal bygge anlegg i russebil, og jeg lurer på hvorfor jeg _ikke_ skal bruke høyttalere vi har stående eller kjøpe vanlige elementer.
En stue høytaler er som regel lagd for å spille best mulig når du har et stort rom. Oxo såklart det at i et hjemme system så er komponentene samla i 2 kasser og ikk spred over hele bilen.

i teorien skulle det funke hvis u kjører en mono forsterker på hver høytaler.
Tror det skulle funke men tør ikke banne på det. FAEN
Sist endret av telebohrian82; 5. september 2006 kl. 23:11.
Jeg vet at bilelementer er laget for å bygges inn i bilen, men dette er en stor kassebil. Alt må bygges i egne kasser uansett. Er det noe problem med å kjøpe vanlige elementer/bruke gamle høyttalere?
Sitat av eriksb
Jeg vet at bilelementer er laget for å bygges inn i bilen, men dette er en stor kassebil. Alt må bygges i egne kasser uansett. Er det noe problem med å kjøpe vanlige elementer/bruke gamle høyttalere?
Vis hele sitatet...
Nei det er det ikke

Jeg ville kjøpt bil elementer fordi de skal tåle litt mer enn vanlige elementer, så bygd de inn som om det var vanlige høyttalere, altså bygge kasser osv.
bare ta stue-høyttalerne å hiv dem inn i bilen, sjekk at du har nok strøm (skaff ett ekstra batteri i tilfelle du ikke har det) så er det bare å koble opp og REPA SKIVAN!
Sitter å lurer på laptop, effektforsterker og et par 6x9 all-roundere... Innspill?
Sitat av Kaptein Snus
bare ta stue-høyttalerne å hiv dem inn i bilen, sjekk at du har nok strøm (skaff ett ekstra batteri i tilfelle du ikke har det) så er det bare å koble opp og REPA SKIVAN!
Vis hele sitatet...
Et russeanlegg står som regel på over lengre tid, så da holder det ikke med kun et nytt batteri. Dynamoen er som regel ikke sterk nok til å levere nok strøm, så oppgraderer man det, bør man kanskje også vurdere ny dynamo. Du må nesten regne litt på hvor mye strøm du bruker og hvor mye strøm dynamoen som sitter i bilen produserer.

Siden det er til en russebil, bør dere kjøpe no billige greier, men noe med grei kvalitet. De skal tross alt tåle noen ukers hard festing. Det er samme om det er bil-høytalere eller ei. Sjekk www.ljudia.no , mener du har noen billige og veldig bra (i forhold til pris) bass elementer.

Sitat av eriksb
Sitter å lurer på laptop, effektforsterker og et par 6x9 all-roundere... Innspill?
Vis hele sitatet...
Dropp laptop, den blir bare ødelagt... Skaff dere en elendig pc istedet. Carputer.no <-- pc i bil. Masse tips der. 6x9 holder nok til diskant og mellomtone, men ikke bass.
Ja, jeg sitter og ser på ljudia... Er litt i tvil på hva jeg skal kjøpe... Batteriet som står i bilen er forholdsvis nytt og jeg vil ikke bruke alt for mye på andre ting. Hva koster en dynamo og et batteri?
Sitat av eriksb
Ja, jeg sitter og ser på ljudia... Er litt i tvil på hva jeg skal kjøpe... Batteriet som står i bilen er forholdsvis nytt og jeg vil ikke bruke alt for mye på andre ting. Hva koster en dynamo og et batteri?
Vis hele sitatet...
Du må sikkert regne med et par høvdinger, så regner med at det er uaktuellt. Bare tenk på at et anlegg trekker masse strøm, så hold motoren i gang!
Ville kjøpt meg en billig 4 kanals forsterker og 4 16x9 til diskant og mellomtone, og plukka ut noen 10" fra stueanlegg og kjørt de på 2\4 kanals forsterkere. Stuehøytelere kjører vel normalt på 4\8ohm og bilforsterkere oppererer på 2\4ohm så skal funke bare bra. Elementene til bilanlegg er vel litt forsterket i festekanten vil jeg tro, men ellers skal de være rimelig lik. vil du ha DJUP bass så peis på med en 12" eller 2 og kjør på med en monoblokk til de.

http://search.kvasir.no/query?what=b...ereo&geo_area=
Bare leit etter noe billig men som holder mål, men se etter hva Watt rms'en er og ikke bare watt (peak\max). kan stå "1000Watt" på forsterker mens den egentlig bare er 500watt rms. rms er hvor mye effekt som går kontinuelig, så skjekk elementene fra høytalerne hvor mye watt rms de krever.
Sist endret av Magnus; 6. september 2006 kl. 01:08.