Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 831
Etter å ha slitt med lite strøm til komponentene i PCen en stund, investerte jeg i en NorthQ 500W strømforsyning med 140 mm vifte. Tester for den strømforsyninga virket bra, og for 800 kr, så var det jo en helt grei pris.

Dette har gått veldig bra, og PCen har vært stabilt, men her i går skulle jeg bruke den til litt tyngre video-oppgaver. Under encoding sviktet den og skrudde seg av. Jeg skrudde den på igjen, og fryktet kanskje at det var CPUen som ble for varm (selv om jeg har en enorm kobberkjøler med "spiker" som stikker ut + en papst 80mm vifte som flytter MYE luft - altså av den kraftigere typen). Men, når jeg overvåker temperaturen med noe Abit software, så oppgir den at PSUen er ca. 55 grader ved idle. Når den kjører full load gikk den opp imot 75, før den skrudde seg av.

Dette er jo sinnsykt mye, og virker også rart, for en varme-elektrode som fulgte med viftestyringa oppgir ca. 40 grader (teipet på siden/fronten av strømforsyninga). Jeg mistenker altså at det er feil tall som oppgis i ABIT-programmet (som sikkert tar tallene fra BIOS elns?). For, hvordan får egentlig BIOSen tak i varmen på PSUen når det bare går strømledninger ut fra PSUen?

Det er et alternativ i BIOS for å ikke reboote ved for varm PSU. Nå står alternativet på 90 grader for reboot. Hva er faren ved å deaktivere shutdown? Svir PSUen seg, eller vil den skru seg av når de når en "intern" sperre?

System specs:

- Pentium 4 Prescott 3,2 Ghz prosessor (ikke overklokket) - Kjølt med 80mm papst og en stor kjøler av kobber med "spiker/skruer" på. Denne ligger stabilt på ca. 60 grader

- GeForceFx 5900 Ultra (Asus V9950) - Har stor kobberkjøler m/ to vifter. Ingen temperaturproblemer.

- Abit IC7 hovedkort. Ingen problem med sys temp

- Fujitsu simens S800 kabinett, modifisert med 2 vifter i tilegg til PSU vifta, som suger luft inn i kabinnettet. Luftehull slipper luften ut. En av viftene sugde også luft ut, men ved å sette alle til suge luft inn tjente jeg noen grader.

- 2 harddisker, 2 optiske enheter

- Viftestyring med temp.


Poenget er altså: Alt annet i kabinettet har OK eller levelige temperaturer. PSUen burde også klare å yte LANGT mer enn det som kreves av komponentene, noe som burde tilsi at varmen burde holde seg på et lavt nivå. Desverre er noe feil, og jeg aner ikke hva...


PS! Om noen har tips til metoder for å teste om PSUen fungere som den skal, så tar jeg imot alle tips. Mistenker også litt at den kanskje har en feil og yter veldig få watt i forhold til det toppgitte..
Sitat av ØBY
Det er et alternativ i BIOS for å ikke reboote ved for varm PSU. Nå står alternativet på 90 grader for reboot. Hva er faren ved å deaktivere shutdown? Svir PSUen seg, eller vil den skru seg av når de når en "intern" sperre?
Vis hele sitatet...
Har også hatt varmeproblemer med min pc, fiksa det med å kjøpe en thermaltake xp-120. Det som skjedde når min pc ble altfor varm var at den begynte å pipe som et h... den restarta seg automatisk rett etter den hadde pipa i ca 5sec.
Sorry, men jeg kan ikke svare på poenget ditt
ikke alltid de greier å tolke tallene på riktig måte. Derfor kan det hende du får for varm temp.
ellers så leser den tempraturene ikke fra bios men fra en data strøm på hver bus det gjelder.

feks har sett speedfan tolke en "normalt varm" amd 1500 som om den lå på 156 grader idle..
Dette kan også være feilen med BIOSen. Tolker den tallene feil. noe jeg har vært borti før. så slår den av pcen for å hindre skade. men jeg mener du som regel selv oppdager vist pcen begynner å "koke" av for mye varme. slå den bare av du. omså kan du ta å følge litt extra med for å være på den sikre siden. (med den temp målern din altså. eller med handa)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Øby's Avatar
Trådstarter
Etter en del triksing og miksing fant jeg feilen!

Det viser seg at det BIOS/Asus EQ viser ikke er PSU-temperaturen, men temperaturen til en PWM-brikke, som har med strøm å gjøre. Denne var i tidligere BIOS-versjoner satt til å skru seg av ved 80 grader. Men, Prescott CPUene (slik jeg har) i den senere tid øker denne temperaturen mye, og i den nye BIOSen er advarsel lagt til 100 grader, og den vil ikke skru seg av. Så, en BIOS flash løste faktisk problemet, og har i tilegg gitt meg mer nøyaktige (og kaldere) temperaturmålinger.

(Problemet gjelder enkelte Abit hovedkort, mitt er IS7. Alle med Abit Hk anbefales å oppgrader BIOS hvis de opplever problemer)

Så, alt i alt var det en lett fiks, siden flashing av BIOS på Abit-kort gjøres rett fra windows via en automatisk updater
Den BIOS oppdateringen, var det noe vanskelig? Liksom, måtte du gjennom mange prosedyrer, eller var det bare noen få klikk? Vurderer sterkt å oppgradere mitt IC7-G siden jeg ogå har litt problemer med varmeutvikling..
Øby's Avatar
Trådstarter
Nei, var veldig lett. Bare gikk inn på Abit sine nettsider (merkelig nok hadde kun de amerikanske nettsidene siste versjon etter det jeg kunne se), og lastet ned siste versjon av"FlashMenu"-programmet. Det gjorde alt automatisk med et par klikk.

Dog, vær litt forsiktig, siden BIOS-oppdateringer ikke er rent små endringer, men fremgangsmåten var veldig enkel, og alt funket helt fint her. Btw: Husk at alle verdier i CMOS forsvinner. Du må derfor gå til BIOS og sette rette instillinger så fort du har fått oppgradert. Etter å ha gjort dette hos meg har det funket hundre prosent (ble f.eks. nettopp ferdig med en 2 timer lang encodingsession - før klarte den kanskej 20 min).
Tusen takk!! Skal prøve nå.

Edit: Funket veldig bra!

Ble litt skremt da jeg fikk beskjed om at "NTLDR" mangler etter at jeg flashet BIOS'en. Men var selvfølgelig rangeringen på hvilken HDD pc'en skulle boote fra.
Sist endret av ZyPreXa; 24. november 2005 kl. 22:53.