Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3282
Nå i vår fant jeg en dude på facebook som solgte 2stk tomorrowland billetter.
Jeg virket veldig skeptisk i begynnelsen. Men han sendte screenshots av at han hadde billetter og fikk snakka veldig mye med han, og begynte å stole på han.

Han var fra Praha og sendte derfor halve beløpet (4000kr) via Western Union. Og hadde planlagt å møte han i Brussel for å så gi resten av pengene og få billettene. Så alt jeg har er Navnet hans.

Men plustelig ca. 2 uker før tomorrowland blokkerte han meg på Facebook og fikk ikke mer kontakt med han, men fikk heldigvis kjøpt nye billetter ved inngangen til Tomorrowland.

Men har fortsatt ikke fått kontakt med han og vil gjerne få tilbake pengene.
Er det noe mulighet for å anmelde dette på en eller annen måte? For det kan sikkert bli vanskelig med tanke på det å kjøpe billetter svart også er ulovelig..

Men noen som har noen tips om hva som kan gjøres for å få tilbake pengene?
Noe som kan gjøres for at han må betale tilbake dette?
Du har nok gått i en liten felle her. Du kan prøve å tilbaketrekke overføringen ved å kontakte western union. Jeg har ingen erfaring med western, så om det går vet jeg ikke. Vist ikke, se på det som en lærepenge til 4000,-
Ja, det var det jeg tenkte. Har nok gått i fella, men tenkte bare å høre for å se om noen hadde vært borti noe lignende og fått krav på pengene tilbake. Men tror ikke det går å tilbaketrekke overføringen nei.
Betaler man noe med western union så er pengene tapt. Bare det at noen foreslår at det skal betales med western union burde få alarmklokker så store som månen til å ringe (og ja, månen har faktisk ringt som ei bjelle når de testet om den var hul, den ga gjenklang i flere minutter etter at de kræsjet ett oppbrukt fartøy i den). Western union brukes mye for svindel fordi det er umulig å spore pengene eller få tak i dem når de er sendt. At Western Unioin får lov til å drive med slikt er en gåte.
Når man mottar en kontantoverføring via WU så må man legitimere seg, jeg har hentet fra tre forskjellige WU i Norge totalt 12 ganger over en periode på 12 mnd, og hver gang har de tatt kopi av gyldig legitimasjon og registrert min adresse. Det ville være rart om de ikke har samme praksis ved alle WU i hele verden? Jeg ville snakket med politiet hadde jeg vært deg, og få hjelp til å anmelde personen til Tjekkisk politi.
Sist endret av bruisepristine; 6. september 2015 kl. 09:14.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Når man mottar en kontantoverføring via WU så må man legitimere seg,
Vis hele sitatet...
Svindlere bruker nesten alltid falsk id eller en "money mule" får å hente pengene, så det er som regel håpløst å finne han uten en større etterforskning, og det setter ikke myndighetene igang når det bare er 2 000 kroner som er borte.
Er det slik at man skal la være å anmelde fordi man mer eller mindre er garantert å aldri se pengene igjen? Kr 4.000,- er mer enn bare litt lommerusk for de aller fleste. Jeg mener tilfeller som dette bør anmeldes, enn om bare for statistikkens skyld slik at den kan stå til advarsel for andre.
Det er godt mulig at denne selgeren i utgangspunktet hadde tenkt å overlevere billettene til deg, men så sitt snitt til å tjene dobbelt opp når festivalen nærmet seg. Hvis dette stemmer, er sannsynligvis ikke navnet/FB-profilen etc. falskt. Det er i hvert fall verdt å prøve en anmeldelse - hører du med ditt lokale politikontor kan de sikkert hjelpe deg.
Takk for svar, kommer til å prøve en anmeldelse. Tror navnet er ekte og det var snakk om 4000kr ja..
Du skal reise til Praha og anmelde?
Har en venn som ble svindlet via Western Union, og du kan anse pengene som tapt.
Politiet (norsk) kan ikke gjøre noe med det (utenfor landegrensene), og når det er såpass lenge siden kan ikke banken holde igjen transaksjonen heller.


Western Union tilbyr ikke en deponeringstjeneste eller annen type beskyttelse for kjøp. Western Unions formål er å overføre penger fra en sender til en mottaker. Vi advarer personer som bruker tjenestene våre, mot å sende penger til personer de ikke kjenner. Det er senderens ansvar å kjenne parten som pengene sendes til.
Vis hele sitatet...
http://www.westernunion.no/no/faq-consumer-protection
Sist endret av MrCryptical; 7. september 2015 kl. 15:55.
Politiet her til lands prioriterer heller ikke saken når det er snakk om så små beløp.
Anmeldte selv en kredittkortsvindel etter at vaskehjelpen stjal kortet mitt og brukte ca 3.500 kr på netthandel.

Svaret jeg fikk ifra Politiet var at de ekstremt sjeldent etterforsket saker hvor beløpet er under 50.000 kr.
Ca 1 år senere fikk jeg henleggelsen i posten. Selv om jeg leverte alle beviser på et sølvfat.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Er det slik at man skal la være å anmelde fordi man mer eller mindre er garantert å aldri se pengene igjen?
Vis hele sitatet...
Det er opp til den enkelte. Personlig hadde jeg nok ikke orket å anmelde når sjansen for å få igjen pengene er så lav. Jeg har anmeldt småting før og syns egentlig det var bortkastet tid. Stå i kø på stasjonen, forklare saken osv kan ta en del tid. Men det er jo selvsagt helt greit hvis man ønsker å gjøre det.