Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1119
Hvilken av disse taper man minst på dersom man sitter på dem over flere måneder. Jeg vet at opsjoner ikke er billige å sitte på, så jeg søker derfor etter et mer fornuftig alternativ.

Hva betyr f.eks: BULL OBX X4 DNM? Vil det si at gearingen på produktet er 4 ganger kursvariasjon?

Og hva står DNM for? Andre ender med HA og CZ. Hva betyr det?
BULL OBX X4 DNM

BULL = long posisjon, du satser på at prisen skal stige. i et BEAR produkt vil du satse på at prisen faller. altså er dette et veddemål på det underliggende markedets retning i framtiden.

OBX = det underliggende markedet til produktet. OBX indeksen omfatter de 25 aksjene med høyest volum på oslo børs.

X4 = giring. dette produktet forsøker å gi deg en avkastning tilnærmet lik 4 ganger bevegelse i det underliggende markedet.

DNM = markedsavdelingen til den norske bank.
Flere av disse har jo vært på børsen en god stund nå, mitt beste tips er å sammenligne kursutviklingen deres med referanseindexen (vanligvis OBX) og se hvor godt de følger den. Noen av dem kommer svært dårlig ut, spesielt i perioder der børsen svinger mye opp og ned.

Har du vurdert å heller kjøpe 2 eller 4-ganger så mye av indeksen unten gearing, eventuelt belåne? Tror det er mer gunstig enn Bull. Bear blir jo da selvfølgelig litt vanskeligere.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Har du vurdert å heller kjøpe 2 eller 4-ganger så mye av indeksen unten gearing, eventuelt belåne? Tror det er mer gunstig enn Bull. Bear blir jo da selvfølgelig litt vanskeligere.
Vis hele sitatet...
----------------------------
Vil det si at utgiverne av disse verdipapirene selv kan bestemme hvor mye de vil redusere utbytte i forhold til det som de lovet? Jeg er klar over at det kan forekomme for warranter, men er det også slik for bull-sertifikater?