Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2439
Hei.
Jeg har hørt på en del musikk, og syntes at alt som har med dj-ing å gjøre er ganske fett
Jeg har et håp om å remixe sanger selv, og skifte sanger på en fest, eller liknende, med fine glidende overganger!

Noen som har noen tips?!
Tips til hva? Regner med at det bare er mye øving hvis du skal få en smooth overgang. noen sjangere er også vanskligere å mixe enn andre.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
For det første så remixer ikke en DJ, en DJ spiller låter. En som PRODUSERER låter kalles en produsent. At en produsent bruker DJ i navnet betyr som oftest at dem har en dobbeltrolle, hvor dem både spiller og produserer låter, men rollen DJ produserer ikke musikk.

For det andre lurer jeg på om det er mulig for deg å spessifisere litt mer nøyaktig hva det er du vil ha tips til. Du kalte emnet "DJ???" og ut i fra det du skriver er det litt vanskelig å gjette seg til akkurat hva det er du trenger hjelp til.
Kjøp noe greit utstyr, ta spillejobber, øv mye.
Trådstarter
44 0
Sitat av nso
For det første så remixer ikke en DJ, en DJ spiller låter. En som PRODUSERER låter kalles en produsent. At en produsent bruker DJ i navnet betyr som oftest at dem har en dobbeltrolle, hvor dem både spiller og produserer låter, men rollen DJ produserer ikke musikk.

For det andre lurer jeg på om det er mulig for deg å spessifisere litt mer nøyaktig hva det er du vil ha tips til. Du kalte emnet "DJ???" og ut i fra det du skriver er det litt vanskelig å gjette seg til akkurat hva det er du trenger hjelp til.
Vis hele sitatet...
Ok :P Beklager alt det uspesifikte.
Jo, jeg vil både produsere låter, remixe, og jeg vil spille.
"Tips"; Poenget er at jeg ikke har peiling på emnet, og lurte på om noen som er litt mer erfarne munne gi meg noen tips på veien mot det jeg vil oppnå!
Vel spørs hvaslags Dj du skal bli!
Mye i elektronisk musikk som har 4/4 rytme, er det mye Beatmixing å gjøre plus du må velge de riktige låtene!
Andre mixer ikke like mye, bare tar noen greie overganger raskt siden det er nesten ingen lignende elementer i sangene til å mikse harmonisk...alt kommer annpå stilen din!

Sjekk ut:
www.djz.no

Vet endel mennesker her ikke liker det forumet, men på forumet står det endel!
Så er bare å søke rundt elelr spørre, er trossalt et DJ forum, men de fleste der er Trance/hardhouse/hip hop Djs generelt!
Trådstarter
44 0
Takk for svar
Mål 1: Spille en sang etter en annen, hvor sang nr. 2 er helt ulik sang en, nesten ingen liknende elementer.
Mål 2: Produsere remixer!

Det meste techno/trance, men oxo annen musikk!
Sist endret av Dakore; 23. juli 2006 kl. 21:14.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Råder deg forresten til å besøke følgende lenke og kalle ting rett sjangernavn -- jeg tviler på at du mener techno:
http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html
hehe mange skjønner ikke hva Techno er, men den diskusjonen orker jeg ikke å ta opp!
Gå på Djz.no, og bruk google litt mer...så tror jeg at du finner noen svar!

Noen idoler? innen DJ'ing?
det finnes en del "dj" kurs rundt omkring det er sikkert noen av de i nærområdet ditt også hvis du ikke bor på vidda da.. hehe
Maistro
Trådstarter
44 0
Jepp!
Dj-Tiësto og Dj Frankie

Vidda :P Nei. Bor i oslo.
Tviler at de har til folk på min alder :P
Sitat av Dakore
Jepp!
Dj-Tiësto og Dj Frankie

Vidda :P Nei. Bor i oslo.
Tviler at de har til folk på min alder :P
Vis hele sitatet...
Oppsøk en av de lokale "ungdomsklubbene". Vi har mange slike i Trondheim iallefall, og da må det vel finnes i Oslo også. Ta en prat med folk der. Mange av de som er "ansvarlige voksne" på slike hang-steder for ungdom er kule folk, og som regel kjenner de noen osv osv. Mange av dem er ansatt i kommunen og jobber for Kultur og Fritid-avdelingen. De vet helt sikkert av noen DJ-kurs. Det er flust av DJ-kurs i Trondheim iallefall :P
er jo ganske dyrt og innvestere i utstyr, så du kan jo begynne med et program som virtual-dj, sitter du og spiller mye som kommer mye av seg selv
Jeg tok kontakt med min lokale fritidsklubb. Spurte om jeg kunne spille på utstyret dems osv. De tilbød meg kurs med Thomas "fingern" fra Klovner i Kamp mot at jeg jobbet på 2 arrangementer etter opplæringen var fullført. Noen sånn avtale burde du ihvertfall klare å fikse i Oslo
Man trenger ikke å innvistere tusenvis av kroner på et greit utstyr. Hva om dette ikke er helt din greie og du slutter med dj'ingen din om ikke så lenge? En nybegynner har ikke så stort behov for fancy funksjoner. Billige cd-spillere har heller kanskje ikke muligheten for å justere hastigheten, noe en god del synes er kjekt, men dette er ting man fint kan leve uten. Andre har overlevd uten det før, så du gjør sikkert det du og... Om vi sier at du ikke trenger egen forsterker, høytalere o.l., så trenger du "bare" en mikser og en dobbel cd-spiller evt to enkle.

www.brl.se
www.ljudia.no

Det var to butikker jeg kom på i farten.

Men, jo mer du bruker på utstyret, jo flere funksjoner og kvalitet får du! Selv har jeg en 500-kroners mixer fra brl.se. Sånne mixere bør du vel holde deg unna... Masse støy, dårlige justeringsmuligheter osv. Kjøp gjerne brukt, men aldri kjøp uten å ha prøvd utstyret. Eneste jeg bruker mixeren til er for å koble til flere lyd-innganger og justere lyden hver for seg (feks PS2 + pcen min), så den fungerer ypperlig til mitt bruk (finnes 1000 andre muligheter, sikkert noen lettere også, for å justere lyden sånn jeg har det nå... men jeg gidder ikke å styre med det)

Var selv moderator på djz.no en gang i tiden, men pga en idiotisk oppførsel blant brukerne ga jeg opp og fant andre forumer. Men vet det var mye snakk om kurser i Oslo-områdene. Hvor seriøse disse kursene var vet jeg ikke. Selv har jeg aldri vært en dj, men har så klart prøvd å "mixe" litt mellom sanger på ordentlig utstyr. Alltid like gøy når det blir en smooth overgang

thomaseh: Bra deal du fikk deg der! Regner med at du ikke angra så mye på det...


OMG, lang post... *sove*
Sist endret av LaStrada; 24. juli 2006 kl. 09:08.
http://www.fxsound.com/remix/index.php

Program for å remixe musikk. Har ingen erfaring med det, så prøv selv.
Trådstarter
44 0
Takk for alle svar.

Jeg har høytalere, forsterker og en god nok mikser som kommer fra et studio ellr noe sånt fra får
Hvis du vil prøve deg med et program kan du jo også prøve Studio FL 5. Der tror jeg nok at du finner det du leter etter for remixing. Er fornøyd bruker av det programmet selv. du kan også laste ned ekstra effekter, lyder, instrumenter og vocaler etc. til programmet fra denne linken http://www.vipzone-samples.com/freesamples.php . da har du nok å drive med tenker jeg. programmet funker også til live-miksing og det følger med virtuelle platespillere/miksere med alle mulige reguleringer for hastigheter og selve "scratche"-lyden osv.. Du kan enten kjøpe det programmet (eller et av de andre) på f.eks. http://www.vipzone-samples.com/ eller laste det ned gratis fra Limewire .
btw. så kan du også plugge inn eksterne (midi-)kontroller til programmet også
Lykke til.
Sist endret av 9co; 24. juli 2006 kl. 14:15.
Anbefaler heller ProTools, Live eller Reason til deg hvis du vil bli "DJ", er produsent selv, og er fornøyd med Reason.

OT: Når skal folk lære seg forskjellen på techno og trance, og at en dj ikke lager sangene han spiller? med mindre han har produsert dem selv da...
Dakore:

Hvordan mixer er det du får?
Jeg har ikke brukt studio-mixer til DJing før, og kommer ikke til å prøve heller, ettersom jeg ikke TROR det er no særlig..
Anlegg er dyrt ja, derfor bør du kjøpe brukt.
DJZ.no har en katogori der medlemmer kan selge og kjøpe brukt utstyr, ta en titt.

AleXzorZ:
Jeg bruker ingen av de programmene du har der, men Live, hva er det?
Hvis man skal bli DJ trenger man jo ikke å produsere noe som helst selv, men det er jo alltids morsomt å gjøre det fordet .

Dakore:
Jeg bruker et program som heter Rane Scratch Live, der bruker man to tidkodede vinyler, og en boks du kobler til mixeren, så til PC.
Dette gjør at du kan spille av MP3'er fra PC harddisken din, og over på vinylene! Dette gjør at du kan spare en del penger (selvom det er dyrt) på å kjøpe dette, i stede for å kjøpe masse plater.
En singel vinyl (er de som er best), koster rundt 90kr ny, denne inneholder somoftest mellom 1-5 låter, hvis rap = Orginal, Appacella (eller hvordan det nå skrives), Instrumental og Remix(er).
Rane Scratch koster rundt 6-6500KR, pluss at du trenger en PC/MAC.
du ville bli dj. det er en ganske tøff hobby jeg har vært dj i 3 år på ungdoms diskotek. tingen med å være dj er at de som er på diskoteket eller en annen plass skal ha det gøy. å like musikken du spiller. det første du må gjøre du må lære deg er å se hvilken stil personene bruker. det pleier å stemme ganske godt me musikken. det mange til og med jeg gjørde feil i begynelsen var å spille den musikken jeg selv likte, mn gjør du det så har du drete deg på leggen lær deg å "kjenne" personene fra stil. glidene overganger kommer ganske kjapt inn. mn lage egne sanger å remixer er sykt vanskligt, var jeg deg så hadde jeg ventet med det. håper du følger råde mitt.