Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4118
Hei, jeg har nå laget mitt første utkast til en plakat som skal brukes i dataparty-sammenheng.

Trykk her for å se plakaten ----> http://home.no.net/jorgkrog/plakat_1.png

jeg har sånn cirka 0 erfaring med å lage plakater, så konstruktiv kritikk taes imot med stor takk.
Jeg er egentlig ikke veldig god med sånt som dette, men ville tro det hadde vært finere om du hadde holdt deg til litt færre farger. Blir litt mye med to foskjelige grønnfarger f.eks.
Jeg ville også ha flytta logoen til venstre, og lagd reklama på høyre side i stedet. Virker mer naturlig siden vi leser fra venstre til høyre, og du vil vel at de skal lese hva det er før de leser reklamen?
Sist endret av BigFigWasp; 10. juni 2006 kl. 12:21.
"Starter 23 juli til 26 juli" hørtes litt rart ut... du kunne sikkert kutta ut "Starter", og bare skrevet datoen.
imp
Trådstarter
43 0
enig der, høres litt rart ut;P...
Kan lage et utkast med ikke så mange farger snart nå, så kan dere få se hvordan det blir
Blir det ikke usannsylig dyrt å trykke opp så mye farger?
Ellers synes jeg det ble litt uryddig med de bokstavene.
Så jævla jalla ut med copy/paste komplett-reklamer der oppe, lag heller én større og plasser all reklame i bunnen av plakaten.
imp
Trådstarter
43 0
nytt utkast : http://home.no.net/jorgkrog/plakat_2.png

Farger og penger er ikke noe problem, har ordnet slikt.
Personlig synes jeg bokstavene er ganske lettleste, men så har jeg ingen erfaring rundt printed media heller da...

Forresten, komplett.no greia er bare tatt som eksempel.

Kan godt flytte ned reklamen lengre ned på plakaten...
Sist endret av imp; 10. juni 2006 kl. 12:45.
Dette er riktignok kun poster for et party, ikke det beste eksempelet, men ganske standard oppbygning av en plakat.

http://www.cooleremail.net/users/wil...ea_1_Image.jpg
nja.. likte ikke helt designet på selve plakaten.. ville nok ha prøvd meg på et helt annet design.
Sommerferien 23 -26? (står det på plakaten din)
Sitat av Lille My
Sommerferien 23 -26? (står det på plakaten din)
Vis hele sitatet...
Hehe, makan til kort sommerferie de hadde.
imp
Trådstarter
43 0
hehe, har du noe forslag til hva som kan stå?
23. Juli til 26. Juli ?
Sitat av imp
hehe, har du noe forslag til hva som kan stå?
23. Juli til 26. Juli ?
Vis hele sitatet...
Hva med 23-26 Juli?

Ellers syntes jeg plakaten din så litt rotete ut. Ikke noe jeg ville ha lest hvis jeg gikk forbi den.

Du burde kanskje se litt på plakaten som Tierra viste over og bygge opp som noe lignende.
23. - 26. juli ?
Jeg synes forresten bokstavene ble litt rotete. Men samtidig fanger det jo ens blikk, og det er jo halve poenget med en plakat såvidt jeg vet. Og, som før har blitt sagt, ha komplett-reklamen i bunn.
Ikke så mange UTROPSTEGN!!!!!!!!
Siden alle de andre strør grus i grøten din, kan jeg jo trekke frem noen av mine meninger:

Jeg likte fargene i bakgrunnen, og den grønnfargen passer egentlig ganske greit i det siste utkastet, selv om det kanskje ikke er helt etter boka med tanke på komplimentær tenking.

Selve ordet 'dataparty' derimot syns jeg er vanskelig å lese, fordi det blir for mye massiv svartfarge, det passer ikke helt. Teksten ellers er lettlest, men ser noe rotete ut, og reklamen skiller seg nok mye ut fra arrangement-plakater forøvrig.

*BONUS*
http://img126.imageshack.us/img126/6673/epoklan4vh.th.png
imp
Trådstarter
43 0
takker for all hjelp
"Levanger By-skolen" høres helt feil ut. Hva med "Byskolen i Levanger", evt bare "Byskolen"?
▼ ... over en uke senere ... ▼
imp
Trådstarter
43 0
I det siste har jeg arbeidet med et nytt utkast. Jeg har forandret fontene, oppstillingen og farger.

Plakaten : http://epoklan.net/plakat1.png

Hva synes dere?
8k i premiepotten, men hvilken premiepott? :P står heller ikke hvilke compoer som arrangeres =/ Men plakaten var ellers fin og oversiklig den
'
En annen ting som er kjekt å vite, er hvor mye lanet koster å komme på, med og uten pc
Sist endret av wkd?; 23. juni 2006 kl. 20:59.
imp
Trådstarter
43 0
hmm, det med hvor mye lanet koster osv trenger ikke å være så smart. Folk kan komme til å tenke "at dette er for dyrt, da glemmer jeg det bare og går videre". Men sånn som plakaten er laget nå tror jeg nok folk kommer til å bli interessert og kanskje besøke nettsiden.. Min teori, men for all del jeg har aldri laget plakater før så det betyr ikke at jeg har rett:P

Det med compoene kan være lurt å ha med, skal se på det nå
Jeg ville kanskje brukt den første fonten din sammen med dette, men bare på noen ting (10% ca.) som du vil utheve spesielt. Det er viktig å tenke på at synlighet er relativt. Hvis all tekst er stor er effekten omtrent den samme som om all tekst er liten. Gjør slik at de rette områdene får rett oppmerksomhet ved hjelp av plassering, størrelse og font.
Ok, jeg har laget 2-3 plakater for dataparty's så jeg kan vel slenge ut en mening.
Greit med så mange farger, hvis du har råd til det. Synes det blei litt for mye "liste" med ting, men jeg likte den første fonten din bedre. Den fanget oppmerksomhet mye bedre.
Husk også at dette må lages i 300 DPI hvis det skal trykkes.

Lykke til
imp
Trådstarter
43 0
Nå har jeg satt på hvilke compoer som skal være med, selv om jeg synes plakaten blir veldig liste-aktig.

plakat: http://epoklan.net/plakat2.png

Forresten, farger og slikt skal gå bra. Hvis jeg setter all tekst til den fonten jeg brukte på EPOKLAN, så blir det ikke særlig fint
Skal høyrekanten være 'diffus', bør vel venstrekanten være det og synes jeg.
En mindre ting: 200mbit betyr vel egentlig 200 milibit. Stor M for Mega.
imp
Trådstarter
43 0
nei, høyrekanten skal ikke være diffus. Skal gjøre om 200mbit til 200Mbit
imp
Trådstarter
43 0
Oppdatering : http://epoklan.net/plakat3.png

Hvis folket ikke har noe å utsette på, blir plakaten sendt inn for opptrykking


Takk for all hjelp!
xxxMbit linje?
Fin plakat sånn ellers, men jeg personlig likte ikke den mørkeblå linja som ligger under epoklan
imp
Trådstarter
43 0
xxxMbit er pågrunn av at vi enda ikke har avklart hvor mye Mbit det blir. Den mørkeblå linja som ligger under "epoklan" vurderes å ta bort..
Hvis du fjerner den mørkeblå linja er det viktigere enn noensinne at du får inn noen andre kontraster, ellers blir hele greia utrolig blass.
Bare sånn for å være pirkete, det skrives ikke "mere informasjon", det blir i tilfellet "mer informasjon".

Best å ha alt sånt riktig hvis du vil virker seriøs :-)
imp
Trådstarter
43 0
du har så riktig flexd takk takk

så atomet, mener du at jeg bør beholde denne mørkeblå linjen?
Sist endret av imp; 24. juni 2006 kl. 13:27.
koster det noe å være med på lane?
vit det så bør du ha det på plakaten....
Ja i det minste, men egentlig syns jeg du burde legge til noe mer, for nå er det veldig kjedelig
imp
Trådstarter
43 0
vet godt at plakaten er litt kjedelig, men er redd for å rote den til hvis jeg legger på mye rart.
Sånn som den er nå er den lettleselig og behagelig å se på (iaf i mine øyne:P).

Men hva om jeg gjøre noe sånt: http://epoklan.net/plakat4.png
bedre allerede hm, hvis du krymper teksten bittelitt, så tror jeg det kan bli kult med runde hjørner på boksen, men da må teksten være litt mindre først
imp
Trådstarter
43 0
hmm, hvorfor mener du at teksten bør krympes?

runde hjørner på boksen : http://epoklan.net/plakat5.png
Hva med å stille opacity litt ned på den midterste teksten. Da får man litt mer fokus på de forskjellige elementene. Den aller nederste teksten kan være slik den er.
Hm, egentlig tror jeg jeg tenkte litt større radius på hjørnene, og at kantene kanskje kunne komme litt vel nærme teksten da, men det ser jo ut til å funke det der. Dessuten står det www.epoklan.net to steder, bør vel holde med den nederste?
Kanksje du bør få med hvor mange det er plass til?
imp!!11one

Jeg laget en banner til deg, du trenger ikke å betale meg - det går fint.
Håper du velger å bruke den, den kostet meg hele lørdagen.
(Send meg en PM for en .txt over alle filterene jeg har brukt.)

Værsågod!
Syntes den første du lagde var jævli fin jeg, oppfatter den som ganske frisk, litt sommerlig liksom :P hadde lett fått min oppmerksomhet hvis jeg gikk forbi den, bortsett fra den stygge komplett-bannerne oppi hjørnet da. Men jeg har jo null peili på design og sånt så bare overse denne posten
Sitat av mainer
Kanksje du bør få med hvor mange det er plass til?
Vis hele sitatet...
Nei, dropp det. Uvesentlig for plakaten, sånt kan du heller ta med på websidene.

Prøv i det hele tatt å ikke ta med mer tekst enn du absolutt må på plakaten, bare det virkelig virkelig vesentlige bør være der, ellers blir det for mye for folk å lese i forbifarten. Tenk på at du skal kunne få med deg alt som står der mens du f.ex. går forbi og uten å hverken stoppe eller å konse spesielt om det.

Selv om mesteparten av den greia chubby lagde var cheesy til tusen (det du har er mye bedre), så kan f.ex. den gummianda være en god ide og et morsomt element for å få litt mer farger. Bruk f.ex. denne her, http://www.toymania.com/news/messages/3662.shtml - den er jo egentlig alt for liten til å kunne trykkes i både litt størrelse og anstendig kvalitet, men da får du en kjapp liten trace-øvelse i illustrator også (du kan gjøre det i photoshop også, men det er lettere i illustrator - bare ikke fall for fristelsen til å kjøre autotrace, jeg testa, og det ble helt jævelige resultater).
Sitat av atomet
Bla bla bla, duck, bla bla bla
Vis hele sitatet...
Den fant jeg faktisk på epoklan.net. Så det tyder på at det eksisterer folk i den kretsen med kunnskapen til å skape noe. Om man har et "tema" fra før av med tilhørende grafiske elementer - hvorfor begynne på scratch?
imp
Trådstarter
43 0
Chubby, hva snakker du om? Fant du den "plakaten" du lagde på epoklan.net ? eh?...

Atomet, takk for gode råd sånt setter jeg virkelig pris på, men desverre tror jeg jeg blir nødt til å avslutte dette prosjektet. Jeg har brukt nok tid og plakatene må ut i byen snart hehe...

jaja, slik er den nå: http://epoklan.net/plakat6.png

Jeg er usikker på om jeg beholder oransj fargen og den pondus fyrn... Personlig synes jeg oransj fargen var veldig stygg, men den funker kanskje på en plakat?
Sist endret av imp; 24. juni 2006 kl. 18:45.
imp:

Plakaten er 76% meg, og jeg er stolt av den. Anden fant jeg på http://www.epoklan.net/, ikke plakaten.

Greit om du endrer på XXX Mbit før den går i trykken!

Lykke til!


Edit: Leif
Sist endret av Chubby; 24. juni 2006 kl. 18:51.
imp
Trådstarter
43 0
Chubby, jeg håper for din del at du kødder? den "plakaten" du har laget ser jo helt forjevlig ut:P
Da har vi noe til felles
Chubby: synes ikke dette stuntet er så utrolig morsomt, plakaten var litt kul, men ikke akkurat noe å rope hurra for. Selv om plakaten til imp ikke er er fantastisk, så er den imho ganske bra. Viktigst av alt er vel at han i det minste har oppført seg skikkelig, spurt høflig om hjelp og jobber for å lage en bra plakat. I stedet for å rakke ned på andre burde du enten:
1. Lage noe selv
2. Holde kjeft.
Sist endret av TheGEEK; 24. juni 2006 kl. 19:05.
TheGEEK, du har helt rett. Dette var ment som et humoristisk innslag. Men også i lys av det, vise hovedtrekkene til mange av innspillene som har kommet i denne tråden.

Jeg er ingen designer, men ser av andre årsaker hvilke momenter som bør styrkes, og hva jeg genuint mener kan styrke informasjonsverdien.

Når det kommer til imps siste plakat, synes jeg den er informasjonsmessig ok. Merk at imp har benyttet seg elementer som jeg kom med (flere farger, grafikk, farget tekst). Videre kan jeg med god samvittighet si at jeg på ingen måte har vært uhøffelig på noen måte mot vedkommende.
imp kan gjerne kritisere plakaten min, men denne bør være konstruktiv- slik som resten av tilbakemeldingen har vært i denne tråden.

Så jeg er redd for at kritikken din er uberettiget.

1. Jeg valgte å lage noe selv
2. Jeg fulgte punkt 1.