Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2222
Usikker på om dette er det rette stede å poste men prøver!

Har nettop flyttet til ny leilighet.
Leien inkluderer internet så kan koble meg på det trådløse nette, men usikker på om dette er bare meg eller om andre også. For jeg fåretrekker å ha en egen linje + at jeg kan gjøre hva jeg vil av instillinger på ruteren uten at jeg behøver å bekymre meg for å rote noe til på han sin ruter.

Så har vært i kontakt med Telenor for å flytte linjen min fra der jeg bodde før til der jeg bor nå, og får beskjed om at dette er ikke mulig fordi det er en privat avtale med en fiber leverandør (Også Telenor, men fiber avdelingen) så etter det jeg kan forstå er det umulig å få levert brebånd hit. Greit, ok fiber er jo supert men litt dyrt, men la gå.

Huseieren har forklart meg at det allerede er strukket flere par med fiberkabler inn i huset og han bruker bare noen av dem, resten var det ikke gjort noe med enda. Så jeg ringer til Telenor og spørr om mulighet for å få fiber, hvor jeg får beskjed at dette er ikke noe problem men kostnaden er på 4999 for etablering. 4999 for å strekke en kabel fra skapet i samme etasje som jeg bor i og til punktet som er.. mindre en 5 meter unna? Ok, kan skjønne et det koster, men at det er den ENESTE muligheten for at jeg skal få egen nettlinje hit? Hva om nettverk ikke var inkludert i leia? Er ikke sååå lett for en student å hoste opp 5000 kroner


Er det noen her som har noen forslag? Sitter på noen ideer allerede, men å få fåreslå for huseier om å dekke noe av kostnadden, eller å kjøpe meg et par (Power lan?) bokser og montere ene i han sin del av huset er ikke så veeeldig velkommende.. :/


Takk på forhånd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
VPN ut. Eller betal Telenor.
Du har ikke hørt med andre leverandører da? Du har jo et godt utvalg du kan forhøre deg til?
Trådstarter
5 0
@cmoen11
Det som er problemet, er ingen andre leverandører som har lov, er på grunn av en privat avtale eller noe, alt jeg får til svar er at de ikke kan levere dit, og bare Canal Digital for TV og Telenor Fiber kan :/

VPN hjelper jo lite da :P glemte kanskje og nevne at jeg har bare trådløs tilgang, har ikke trådløst nettverkskort til den stasjonære pc'n heller. Og som sakt, vil helst ha egen linje.. men liksom.. er det seriøst lov å ta valg fra oss? Burde vi iallefall ikke ha mulighet til å velge mellom minst 2 leverandører...?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Linkmaster Vis innlegg
VPN hjelper jo lite da :P glemte kanskje og nevne at jeg har bare trådløs tilgang, har ikke trådløst nettverkskort til den stasjonære pc'n heller. Og som sakt, vil helst ha egen linje.. men liksom.. er det seriøst lov å ta valg fra oss? Burde vi iallefall ikke ha mulighet til å velge mellom minst 2 leverandører...?
Vis hele sitatet...
VPN vil jo føre til at du kun transporterer data over kanalen, og at du står fritt til å gjere dine eigne ting på innsida. Sett opp NUC e.l. med VPN-tunnell, finn broker som gir deg public IP på endepunktet, og du er i mål.

Men vil du ha eiga linje så må du finne ein ISP som vil levere. Du har antakeleg fiber frå telenor, og ADSL/VDSL å velje i. ADSL/VDSL er det stortsett fleire levrandører på.
Trådstarter
5 0
.. xD jammen er jo det jeg sier, eneste jeg kan velge er Telenor Fiber, fordi ingen andre ISP leverandører for lov til å levere hit. På grunn av en "privat avtale?" Så bare Telenor Fiber ha lov :/
"Øko-Terrorist"
Er det borettslag kan de ha avtaler som ligger til grunn for at du ikke kan ha andre leverandører.
Sikker på det ikke bare var en løk på kundesenteret du snakket med? Prøv å hør med de på nytt og se om det faktisk er riktig. Høres ikke helt logisk ut. Som du fikk høre legges det på fiberanlegg legges det vanligvis opp kabler for å kunne koble i alle fall 2 abonnement i samme hus. Som regel er abonnement nr. 2 betydelig billigere i etablering.
Du kan prøve å spørre Canal Digital. De er jo eid av Telenor nå, og har kanskje lettere tilgang til fiber-opplegget hos deg?
For å svare på spørsmålet ditt, ja det er lov.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det er ikke noe påbud om å levere internett til en bolig, så selskapene eier sin egen infrastruktur og leverer kun sine egne tjenester på den.
Hvis de ledige fiberparene ikke er terminert er 5000kr en rimelig kostnad for å terminere et av de.
Vet hva de 5000kr inkluderer? Hvis det medregnet å trekke fiber videre til dit du bor kan du kanskje spare litt på å sette modemet eller en mediaconverter der fiberen kommer inn og trekke cat 5/6 inn til din bolig.
Etablering av fiber fra Telenor har fastpris på 4990kr, det hjelper ikke å prute på prisen. Her må TS enten punge ut for egen linje, eller bare fortsette å dele linje med huseier.